Spring naar bijdragen

‘t Theedraadje


bumperjim

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Musashi:

Dankje @bumperjim blij dat ik je terug lees! Ik denk dat het grote probleem waarom de 0 niet echt meer lukt, het ontbreken is van een concreet doel. Niet de motivatie, want die is er eigenlijk echt wel maar niet constant en altijd. En doordat ik geen concreet doel meer heb zoals in het begin tja, is het einde soms wat zoek. Mijn doel was toen 1 jaar en toen dat gelukt was voelde het zo goed om in een trek door te gaan dus dat ging super. Dan stoemelings, een onbewaakt moment en ja Voila hier zitten we dus. Ik wil het eigenlijk niet (meer) maar soms toch en dan weer heeeel hard niet…maar ik wil/ kan niet zeggen ‘nooit meer’ en elke maand is er wel een (of meerdere) ‘excuses’’ waarbij ik aan het wankelen ga en toegeef…

klinkt hier waarschijnlijk voor velen niet vreemd in de oren…

Klinkt zéér bekend :) 

Blijf er eerst maar een paar weken af, dan zie je vanzelf helderder waar je naartoe wilt. Ik voel nu een paar weken al een groot verschil, en ik dronk maar weinig maar wel vrijwel dagelijks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit aan de perenthee vanochtend.

We waren een beetje achterdochtig want meestal smaakt dat soort thee naar een E-nummer en niet naar peer en bovendien niet naar goede thee. Deze keer wel :) Verdraaid lekker eigenlijk. Als je van peer houdt.

https://www.palaisdesthes.com/fr/les-plaisirs-purs-la-poire.html

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Musashi:

Maar elke keer ik de effecten van alcohol vs thee tegen elkaar opweeg, ja dan is het wel overduidelijk natuurlijk en begrijp ik hoegenaamd niet waarom ik toch elke keer terug in de val trap.

In één opzicht is de ontdekking van de thee is voor mij echt een redding geweest in de strijd tegen de alcohol. De ontdekking dat het zoveel meer is dan alleen dat slappe bakje dat ik eerst was gewend. Dat er een heel smaakparadijs achter schuil blijkt te gaan. Dat is voor mij de plaatsvervanger van de wijn geworden die ik vroeger graag dronk. Omdat ik de Bourgondiër in mij te vriend wilde houden greep ik vroeger vaak naar een mooie fles wijn. En in het kielzog van de Genieter sloop dan altijd de Zuiper mee, om vroeg of laat altijd weer de overhand te nemen. Domweg nul houden, zonder discussie of ruimte voor meer, is voor mij een stuk eenvoudiger. En de Bourgondiër hou ik nog steeds te vriend door telkens opnieuw allerlei soorten thee te ontdekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei bumperjim:

Ik zit aan de perenthee vanochtend.

We waren een beetje achterdochtig want meestal smaakt dat soort thee naar een E-nummer en niet naar peer en bovendien niet naar goede thee. Deze keer wel :) Verdraaid lekker eigenlijk. Als je van peer houdt.

https://www.palaisdesthes.com/fr/les-plaisirs-purs-la-poire.html

 

Volgens mij verandert alles wat Palais des Thés aanraakt in goud. Ik ben inmiddels ook een groot fan van de groene blikjes. Eerst ook alleen pure thee zonder malle fratsen omdat ik een voorliefde heb voor zuivere smaken. Maar ook de kruideninfusies zijn geweldig. Ik drink nu vaak Nuit Ëgyptienne, een groene thee met vlierbes, bosbes en pepermunt: echt geweldig. Wel jammer dat Palais in Nederland zo slecht is te krijgen, er is geloof ik maar één winkel hier die het verkoopt. Maar uit het Buitenland neem ik altijd weer een paar blikjes mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kweni waarom maar iets in mij roept om mijn thee-dagroutine hier te delen. Er zit wel iets of wat variatie in maar ongeveer zo houdt het me dagelijks op de been zonder (of weinig) alcohol-behoefte:

Voormiddag (na de nog steeds obligatoire koffie): ‘zuivere’ Japanse thee zoals Gyokuro, Sencha, Fukamushi(Sen)cha of Kamairicha. Ik hou niet echt van de smaak van Hojicha. Zwarte thee zou ook kunnen. Ook aftreksels van verse munt, brandnetel en/of Citroenmelisse in de zomer.

Namiddag: soort van citrus’thee’. Ik pers appelsienen of mandarijnen en overgiet met heet water en trek hibiscus erin (met of zonder zoetstof) of stukjes gember met geperste Citroen of limoen en zoetstof. In de zomer experimenteer ik hier met ice teas.

vooravond: indien een dip of zin in een zachte ‘oppepper’: bancha of kukicha.

avond: kruidenaftreksels naar behoefte: verveine, kamille, (ananas)salie, goudsbloem,…

Ik maak meestal aftreksels in een thermos van 1 liter. Ik drink ze niet altijd helemaal op en/ of sla een ronde over maar op een dag gaat er dus wel wat ‘aftrekwater’ bij me binnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig, ik drink mijn thee gedurende dag meestal in toenemende sterkte, net omgekeerd als @Musashi dus. In de ochtend groen, 's middags oolong ofzo, in de avond zwart, en als het echt herfstig iets een gerookte thee als lapsang om de dag mee af te sluiten. Ik zie daarin overigens duidelijk de parallellen met mijn vroegere drankgedrag waarin de wijn van wit naar rood ging, en de islay whisky in de herfst kwam.

Maar echt een keurslijf is het niet. Nu zit ik aan Côte Jardin van het Paleis: groene thee, met appel, pruim en kweepeer. De thee 'nodigt uit tot een wandeling in de Tuilerieën' staat op het blikje. Hetzelfde domme gelul als vroeger bij de wijn :)

bewerkt door Oskar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja 3 liter toch wel zeker. Heb ergens eens gehoord dat het eigenlijk niet goed is voor de nieren, continu drinken, want dan hebben ze te weinig rust. Tja de lever heb ik er dan toch al mee gewonnen denk ik dan. 
Tulsi en rooibos kunnen ook zeker mee in het avondlijstje, geen caffeine.

Ik moet dan wel echt een geforceerd ochtendmens zijn denk ik. Ik hou wel van de lange dagen nu, vroeger meer van de lange nachten.

En de thees van het paleis vind ik zeker wel chic al stel ik me er meer de vraag bij of je niet betaalt voor de naam ipv de kwaliteit?

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De naam hebben ze vanwege de kwaliteit :) Ik betaal graag 10 euro voor 100 gram van het PdT dan 1 euro voor 100 gram van de supermarkt.

ik vergelijk het niet met andere thee, qua prijs. Ik vergelijk het met een fles wijn van 10 euro waar ik op zn best 2 dagen mee doe, tegen een maand voor 100g thee B)

Ze hebben ook thee van 50-60 euro per 100 gram, daarvoor ben ik te onkundig denk ik

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oeps ja dan moet ik duidelijk hun aanbod nog eens checken. Ik zit met de Japanse thee in een categorie van 30 euro voor 100 gr maar dan weet ik wel exact van welke boerderij het komt en volgens welk procedé het gemaakt wordt én volledig biologisch, ook niet onbelangrijk in de thee-industrie.

Zou je dat kopen of vind je dat te duur?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Musashi:

Oeps ja dan moet ik duidelijk hun aanbod nog eens checken. Ik zit met de Japanse thee in een categorie van 30 euro voor 100 gr maar dan weet ik wel exact van welke boerderij het komt en volgens welk procedé het gemaakt wordt én volledig biologisch, ook niet onbelangrijk in de thee-industrie.

Zou je dat kopen of vind je dat te duur?

Misschien :) maar dat zou dan de thee zijn voor de zondag hè, in goed gezelschap :) niet de alledaagse slobberthee (Elke associatie met wijn hier is volledig uit de lucht gegrepen :D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...