Rosee Geplaatst 15 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 15 maart 2018 Ach lieverd snap je gevoel. Maar je hebt het op tijd ingezien en bent niet terug bij af, je pakt het weer op en gaat door en dat is iets om trots op te zijn. Fijn dat je partner je zo steunt. Het gaat je lukken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 15 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 15 maart 2018 Nee, dat wil je niet...herkenning Pytje in wat je beschrijft. Goed dat je dat benoemt. Ook naar je partner, zelluf doen niet alleen. Dat is ook goed voor jezelf zorgen, wat heb jij nodig om te stoppen? Het besluit weer te nemen? Kop op he, je kunt het ook Pytje. Je vorige ervaringen neem je mee. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 16 maart 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 16 maart 2018 Het gaat weer beter. Ben weer opnieuw begonnen. Vandaag dag 2. In de afgelopen week heb ik meer dan ooit ervaren dat ik wel wat meer hulp kan gebruiken. Ik heb daarom binnenkort een intakegesprek voor een training mindfulness. Ik heb bij meerderen hier gelezen dat dit ondersteunend kan zijn en ben benieuwd wat ik kan verwachten. Dank voor jullie lieve berichten in de afgelopen week! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst 16 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 16 maart 2018 Mindfullness is geen refusal, niet iets dat direct werkt. Het is een langzaam bewustwordingdproces van je geest die gedachten en ideeën (goede maar vooral ook foute) produceert waar je in kan blijven ronddraaien. Als je je ervan bewust wordt, kan je langzaam meer afstand nemen van je ideeën en gevoelens. Die komen en gaan en die ben je niet verplicht telkens serieus te nemen en jezelf ermee te identificeren. Het verschil tussen “ik ben waardeloos” en “hee ik krijg nu het gevoel dat ik waardeloos ben”. Dus wat die mindfullness training betreft, ga er niet in zo van, dit gaat direct iets opleveren. Eigenlijk moet je er gewoon niks van verwachten en er gewoon blij en open in gaan. En daarmee ben je direct al mindfull Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rosee Geplaatst 16 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 16 maart 2018 Goede stap @Pytje!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
reboot Geplaatst 16 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 16 maart 2018 dag 2 alweer goed bezig Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 19 maart 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 maart 2018 Ik krijg er weer een beetje vertrouwen in. Ondanks dat het nog steeds een chaos is om mij heen en vaak ook in mijn hoofd, heb ik niet meer gedronken. Vandaag dag 5 van de nieuwe (en laatste) serie. Als ik nu aan alcohol denk zeg ik tegen mezelf: "het is geen optie". Het is een soort mantra aan het worden en het helpt me. Ik heb mezelf teveel geplaagd met "mischien..." Citaat Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst 19 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 19 maart 2018 Ja dat is effectief, gewoon geen discussie met jezelf aangaan. Nee is nee. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
reboot Geplaatst 19 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 19 maart 2018 vasthouden, en doe iets leuks of koop een bos bloemen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rosee Geplaatst 19 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 19 maart 2018 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 23 maart 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 maart 2018 Af en toe zie ik in de verte een kleine glimp van het bevrijdende gevoel "ik hoef niet meer te drinken". Het wordt nog heel gemakkelijk weggedrukt door het monster dat roept "het mag niet, maar je wilt het eigenlijk zo graag". Maar toch ben ik blij dat ik weet dat deze vriendelijke boodschap ergens opduikt. En misschien steeds vaker zal opduiken. En wat zie ik toch veel alcohol om me heen. Vooral op de televisie. In zoveel programma's zie ik mensen zichzelf inschenken en het glas heffen. En ik maar denken dat al die mensen zeer verantwoord met alcohol weten om te gaan... En ik maar denken dat ik de enige ontspoorde ben die dat niet kon en kan... En ik maar denken dat ik toch ergens de boot gemist heb...Dat die anderen nooit dronken worden en precies weten wanneer genieten overgaat in teveel en dan ook stoppen natuurlijk. Datzelfde gevoel kan ik ook nog steeds hebben als ik iemand "genietend" aan een sigaret zie trekken; dat beeld komt helemaal niet overeen met de manier waarop ik voortdurend mezelf aan het volzuigen was met nicotine, bruine vingers en bruine tanden ontwikkelde en er een rooklucht uit al mijn poriën kwam. Waarom dicht ik anderen toch zoveel eigenschappen toe, die ik bij mezelf helemaal niet zie en herken? Maak ik dan een karikatuur van die anderen? Of van mezelf? Misschien moet ik maar eens gaan slapen. En morgen weer een nuchter weekend aanvangen! Dag 9. Ik ga alweer naar de dubbele cijfers. lady jane reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst 23 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2018 De boot gemist hebben we allemaal hier, moeten we toegeven Maar ik denk dat meer in het algemeen de mensheid de boot mist met het altijd maar zoeken naar meer comfort en gemak en zogenaamd geluk. Hoe meer we ons “dopen” met zogenaamd geluk van buiten, of het nou alcohol is of materiële zaken of facebook of wat dan ook, we worden er niet echt gelukkig van want het doel wordt nooit bereikt, je moet altijd meer hebben. De karikatuur is onderdeel hiervan, het is gewoon storytelling, marketing, zelf-marketing ook. Alcohol op tv... allemaal business en jij moet het allemaal opdrinken èn betalen vooral. Nu als veertiger denk ik dat de zin vh leven is heel gewoon “your own person” te worden en ik hoop dat ik het bereikt zal hebben op mn laatste dag... of liever iets eerder Ben nogal filosofisch/relativistisch vanochtend... dat gaat wat worden vandaag Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 23 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2018 in elk geval heb jij alvast 10 jaar voorsprong op mij bj, houden zo! en als wijsheid met de jaren komt, dan gaan we nog veel van goeroe Jim horen☺ bumperjim reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 23 maart 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 maart 2018 Casual Friday, BJ. Laat de wijsheid er maar uitstromen! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 23 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2018 Mooi geschreven Pytje en natuurlijk weer eens voor de "verandering " helemaal herkenbaar. Het ziet er aan de buitenkant zo gezellig , warm, huiselijk , samenhorig uit . Maar ik kan er weer eens niet normaal mee omgaan. Ook hetzelfde met sigaretten. Ik ga deze bijdrage van jou ook in mijn archiefje opslaan. Dank je wel. En BJ en LJ, jullie doen voor elkaar niet onder , love it. Zou het aan de dubbele naam liggen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 23 maart 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 23 maart 2018 Ja, denk ik ook. Ga ik jou FJ noemen, @Francoise Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 23 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 23 maart 2018 4 uur geleden zei Pytje: Ja, denk ik ook. Ga ik jou FJ noemen, @Francoise Deal PJ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 24 maart 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 maart 2018 Ik werd vanochtend wakker, stond op en dacht/voelde: "getver, weer een kater". Summum van grappigheid dit: ik had helemaal niet gedronken. Natuurlijk had ik niet gedronken, maar mijn lichaam (of mjin geest waarschijnlijk) denkt daar soms anders over. Die staat blijkbaar nog in standje "er valt iets te verwerken". En echt: zo'n moment is ook het summum van opluchting en trotsigheid; na het korte moment de bewustwording dat ik die kater helemaal niet heb en dat ik dus helemaal niet gedronken heb! Weer een nuchter weekend ingegaan! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rosee Geplaatst 24 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2018 Haha @Pytje dat ken ik! Heerlijk dat het geen werkelijkheid was. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bumperjim Geplaatst 24 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 24 maart 2018 Ken ik ook. Heerlijk moment als je je het realiseert. Net zo heerlijk als Vlug!! Ik moet naar mn werk!! Oh nee het is weekend!! Maar dan 7 dagen per week lady jane reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pytje Geplaatst 26 maart 2018 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 maart 2018 Even terug van het draadje van @Ajna naar mijn eigen draadje. Ik realiseerde me door het gesprek daarop (over het wel of niet of af en toe drinken van alcohol) dat juist het lezen over die grote verschillen tussen mensen en hun afkickprocessen mij steeds meer leert over mijzelf. Dat het mij niet gaat lukken om (zoals @bumperjim) de alcoholmythe door te prikken, dat ik ook in de afgelopen jaren vaak heb gedacht dat af en toe (zoals @Francoise) er wel in zou kunnen zitten.... ik heb er mee geëxperimenteerd, ben vaak gestruikeld, maar kom tot de conclusie dat het voor mij allemaal niet werkt: het is alles of niets bij mij. En hoe groter de afstand tot alchohol wordt, hoe beter het is voor mij. Het is een afscheid voor altijd. Die werkelijkheid begint steeds meer tot me door te dringen. Gelukkig wordt het daardoor op een bepaalde manier ook gemakkelijker omdat de strijd tussen wel of niet of een beetje ook ophoudt. Dat geeft ruimte voor opbouwende kracht. kruidenthee67 en Aline38 reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 26 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 26 maart 2018 Ja pytje ik heb nu ook hierover op mijn eigen draadje gepost. Denk dat het ook niet voor mij is weggelegd hoor. Was zo trots als een pauw en wil me door niks en niemand laten opleggen wat ik wel en niet mag . Tja en dan ben ik toch weer bang dat de verslaving weer een vingerkootje tussen de deur krijgt. Hoogmoed komt voor de val Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 26 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 26 maart 2018 Och...wat mooi...toch wel...deze inzichten....niet fijn..misschien...ik weet het niet. We hopen allemaal in eerste instantie dat het lukt met minderen, afspraken, speciale momenten. Ik heb het heel moeilijk gevonden te accepteren dat ik een alcoholverslaving heb. Ik?! Waren een aantal jaren, val- en opsta momenten voor nodig...om tot het moment te komen dat heel helder weordt dat het inderdaad alles of niets is. In meerdere opzichten. En zoals jij zo mooi schrijft Pytje, echt de beslissing kunnen en durven nemen, maakt dat de strijd ophoudt. Je niet meer probeert ergens controle over te houden waar je geen controle over hebt. Dat geeft inderdaad op termijn ruimte voor opbouwende kracht. En zo voelt het ook. Elke nuchtere dag is een stukje meer zelfvertrouwen en zelf liefde. Dat wil ik nooit meer kwijt. Dat wilde ik even kwijt...ik gun het jullie ook. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 26 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 26 maart 2018 Ik raak helemaal de kluts kwijt op en door jullie draadjes (Pytje, Ajna en Francoise).. denk ik ergens wat gereageerd te hebben, blijkt dat op een soortgelijk bericht van een van jullie anders te zijn... Jullie zijn een fijn stel, dat wel. Mooi duidelijk in jullie beschrijvingen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 26 maart 2018 Rapport Share Geplaatst 26 maart 2018 Haha Kohtje, dacht dat ik dat alleen had! Kohtje reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden