Spring naar bijdragen

Rouwproces


Suusje123

Aanbevolen berichten

Van het middel alcohol??

Ten eerste is het geen verlies voor mij. Het is een bewuste keuze geweest om te stoppen, niet iets wat je overkomt als het overlijden van een naaste. Dat noem ik een verlies waarom je kan rouwen. 

Ik rouw dus ook helemaal niet. Ik sta achter m'n eigen keuze. Uiteraard. Gelukkig. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Suus, 

Veel grote veranderingen die wij in ons leven doorvoeren komen voort uit onvrede. Het is heel normaal dat het ongenoegen van verloop van tijd naar de achtergrond verdwijnt en gedachten niet altijd even rationeel meer zijn. Maar ik neem aan dat je ooit bewust gestopt bent met drinken, omdat de nadelen van het drinken zwaarder wogen dan de voordelen. Toch?

Wat mis je precies aan de alcohol als ik vragen mag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees mijn oude draadje van begin dit jaar en kom onderstaande tegen. Klinkt wel als iets van een rouwproces... Ik moet zeggen dat ik er nu heel anders tegen aan kijk, maar ik weet nog wel heel goed hoe ik me toen voelde. 

 

Een week zonder alcohol.

Het voelt als een relatie die verbroken wordt. Ik weet dat ik niet verder wil. Ik denk aan de ruzies. Maar er waren ook de mooie momenten. Het was m'n maatje, iemand waar ik op kon terugvallen, altijd. Als ik alleen was, als ik het saai vond, als ik niet durfde, als ik het gewoon gezellig had, iemand die er altijd was. En die is er niet meer. Ik ben erachter dat het een onbetrouwbare vriend is. En erg egoïstisch, dacht alleen maar aan zich zelf en niet aan mij. Ik stond altijd voor hem klaar, maar hij nooit voor mij. Ik wil de ruzies en de strijd niet meer.

In 2011 heb ik het al eens uitgemaakt, maar we zijn toen toch al snel weer bij elkaar in bed beland. Dit keer is het voor altijd. 

Ik denk er de hele dag aan. Ik ben af en toe verdrietig, zo maar tranen in mijn ogen. Ook nu weer, als ik dit typ. Maar gelukkig ook vol goede moed. Het is nu eenmaal zo gegaan als het is gegaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Het zal van persoon tot persoon kunnen verschillen. Maar ik herken het ook niet, hoor, zo'n rouwproces. Ik ben al vrijwel vanaf het begin dat het echt lukte te stoppen gewoon blij dat ik het nu niet meer nodig heb, en kijk terug naar mijn dranktijd als iets wat voorbij is. En ja, er waren zat leuke momenten bij, zeker wel. Maar dat heb ik gehad. Ik hoef ze nu niet meer te herhalen. Net zoals ik mijn kindertijd en mijn puberteit niet hoef te herhalen.

Maar ook als je wel zo'n rouwproces doormaakt lijkt het me een goed idee om dat ook een keer af te sluiten. Schrijf het op, deel het met anderen, maar blijf niet terugkijken en keer op enig moment je blik weer naar de toekomst om volop te gaan genieten van je nieuwe, nuchtere leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Bob:

[......] maar blijf niet terugkijken en keer op enig moment je blik weer naar de toekomst om volop te gaan genieten van je nieuwe, nuchtere leven.

Helemaal mee eens. Vier de winst die het verlies oplevert. Vier het leven nadat de dictator aan de kant is gezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verlang vaak naar dingen die ik niet heb. Als ik drink wil ik nuchter zijn als ik een tijd droog sta mis ik soms het dronken zijn. Ik mis soms het roken maar heb er jaren over gedroomd hoe het zou zijn om niet te roken. Ik heb dat met veel meer dingen. Banen, relaties, huizen, autos eigenlijk met teveel dingen om op te noemen. De honger naar soms iets bereikbaars maar stom is soms zo groot dat je het rouwen zou kunnen noemen omdat het zo dicht bij is maar ik er toch niet bij kan. Ik kan niet meer drinken en ik kan niet meer roken. Ik kan prima zonder maar heel slecht met slechts eentje. Ik moet ( en wil) daar voor waken want die eeuwige jacht op meer is behoorlijk destructief. Daarom is het bij mij beter om sommige dingen helemaal niet te doen ipv een beetje te proberen, dat lukt toch niet.

Ik denk dat deze eigenschappen bij mijn persoonlijkheid horen. Het is voor mij de kunst om daar iets nuttigs mee te doen ipv de makkelijke weg te kiezen en voor de drank te kiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...