Spring naar bijdragen

Terugval of niet?


Chelle

Aanbevolen berichten

Hmm, ditmaal een erg lastige dag.

Vanmiddag na de lunch ontstond er een discussie tussen mij en mijn partner. Heb al eerder verteld dat ze niet begrijpt wat ik (en jullie) moet(en) doormaken. Vanmiddag kwam het gesprek er ineens weer op, ik weet de aanleiding niet eens meer. De uitkomst is dat we er nu over gaan nadenken of en hoe we met elkaar verder moeten. Niet het meest logische gesprek tijdens een vakantie, maar het lucht ons allebei wel op omdat we allebei met dezelfde gevoelens van machteloosheid zitten. 

Wat er ook uitkomt, het is wat het is. 

Ik merk aan mijzelf, dat de laatste afbouwstap nu steeds dichterbij komt. Vanwege mijn laatste ervaring (ik was even gestopt, maar trok het niet) zie ik daar toch erg tegenop. In elk geval wordt het of taperingstrips of de vijlmethode die Liz ook toepast. 

Ben er ook wel achter dat ik niet meer de onbezorgde persoon ben van een jaar geleden. Die komt ook niet meer terug. Er zijn ook naasten die zeggen dat ik bij die 0,5 mg Lorazepam moet blijven. Het gaat daarmee toch goed? 
Niets is wat het lijkt, ik merk zelf dat het niet goed gaat, al lijkt dat voor de omgeving wel zo. Met jullie eens, de genezing kan pas beginnen als het goedje uit je lichaam is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeempie Cyclad...

Wat naar. Kunnen jullie niet in relatie therapie gaan? Hoelang z n jullie al bijelkaar? En is het ook geen idee om haar deze forum te laten zien. Misschien dat ze het dan meer inziet.

Ja het komt inderdaad dichtbij. Das zeker spannend! Ga je het nog in twee delen doen of in een keer doen? 

De persoon van vroeger kun je niet meer zijn. Zo veel levenservaring opgedaan negatief maar ook positieve gebeurtenissen. En je kracht en doorzetingsvermogen zijn vergroot omdat je dit heb overwonnen. Ik denk echt na de afbouw dat je een veel sterker persoon wordt. Je leeft weer! Opnieuw mag je beginnen... mooi eigelijk:rose:

Weltrusten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Cyclad,

Ik ben er al jaren geleden achter gekomen dat het voor mensen die niet verslaafd zijn, erg moeilijk is om duidelijk te krijgen hoe ik me voel dus ben ik gestopt met overtuigen.

Ik probeerde mensen te overtuigen dat het echt was wat ik voelde en kreeg dan bijna altijd een ja nee situatie omdat ik het gevoel had niet over te komen en daardoor niet geloofd en begrepen te worden. Ik ben er mee gestopt en probeer nu te luisteren wat die ander te zeggen heeft en niet proberen m'n gelijk te krijgen.  We veranderen en die ander verandert niet altijd mee.

Hier vannacht niet geslapen. Balen, maar dadelijk naar de dagbesteding dus weer genieten. Later mensen.:lips:

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve @Chelle en lieve @bolletje, dank jullie voor de fijne reacties!:)

Nee, mijn echtgenote wil geen relatietherapie. Ze is standvastig in haar standpunt en dat ben ik ook. 
We zijn er wel uitgekomen, hoor. Dat is het fijne van vakantie, dan komen dat soort sluimerende onderwerpen toch aan de oppervlakte en is het uiteindelijk heilzaam.

Ik kan haar niet dwingen om het te begrijpen als zelfs psychiaters dat niet kunnen. Ze wil mij wel steunen, maar dan op haar manier. Meer kan ik ook niet vragen. Andersom heeft mijn partner mijn steun ook nodig vanwege haar fibromyalgie. Die krijgt ze en eindelijk gaf ze wel toe dat ze dat toch wel op prijs stelt, ondanks dat ook zij er alleen mee moet omgaan (vindt ze dan toch). Enfin, komt goed! We genieten hier trouwens optimaal van een prachtige bungalow en mooie omgeving en relatief mooi weer. Ook nu is het zonnig, al waait het wat. 

Wat jij zegt bolletje klopt helemaal. Ik leg het ook alleen maar uit aan degenen die het wel begrijpen en dat zijn mijn buurtjes en mijn bedrijfsarts. Geweldige vouw!

En Chelle, het afbouwen ga ik geleidelijk doen, op mijn eigen manier. Dat wordt of via taperingstrips of via een nauwkeurige weegmethode. Ik houd jullie op de hoogte!

Bolletje, rot dat je niet sliep vannacht, naar ik merk dat je er knap en goed mee omgaat. Dat is de sleutel voor een goede komende nacht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11-9-2017 om 18:05 zei Cyclad58:

Hmm, ditmaal een erg lastige dag.

Vanmiddag na de lunch ontstond er een discussie tussen mij en mijn partner. Heb al eerder verteld dat ze niet begrijpt wat ik (en jullie) moet(en) doormaken. Vanmiddag kwam het gesprek er ineens weer op, ik weet de aanleiding niet eens meer. De uitkomst is dat we er nu over gaan nadenken of en hoe we met elkaar verder moeten. Niet het meest logische gesprek tijdens een vakantie, maar het lucht ons allebei wel op omdat we allebei met dezelfde gevoelens van machteloosheid zitten. 

Wat er ook uitkomt, het is wat het is. 

Ik merk aan mijzelf, dat de laatste afbouwstap nu steeds dichterbij komt. Vanwege mijn laatste ervaring (ik was even gestopt, maar trok het niet) zie ik daar toch erg tegenop. In elk geval wordt het of taperingstrips of de vijlmethode die Liz ook toepast. 

Ben er ook wel achter dat ik niet meer de onbezorgde persoon ben van een jaar geleden. Die komt ook niet meer terug. Er zijn ook naasten die zeggen dat ik bij die 0,5 mg Lorazepam moet blijven. Het gaat daarmee toch goed? 
Niets is wat het lijkt, ik merk zelf dat het niet goed gaat, al lijkt dat voor de omgeving wel zo. Met jullie eens, de genezing kan pas beginnen als het goedje uit je lichaam is. 

 

1 uur geleden zei Cyclad58:

Lieve @Chelle en lieve @bolletje, dank jullie voor de fijne reacties!:)

Nee, mijn echtgenote wil geen relatietherapie. Ze is standvastig in haar standpunt en dat ben ik ook. 
We zijn er wel uitgekomen, hoor. Dat is het fijne van vakantie, dan komen dat soort sluimerende onderwerpen toch aan de oppervlakte en is het uiteindelijk heilzaam.

Ik kan haar niet dwingen om het te begrijpen als zelfs psychiaters dat niet kunnen. Ze wil mij wel steunen, maar dan op haar manier. Meer kan ik ook niet vragen. Andersom heeft mijn partner mijn steun ook nodig vanwege haar fibromyalgie. Die krijgt ze en eindelijk gaf ze wel toe dat ze dat toch wel op prijs stelt, ondanks dat ook zij er alleen mee moet omgaan (vindt ze dan toch). Enfin, komt goed! We genieten hier trouwens optimaal van een prachtige bungalow en mooie omgeving en relatief mooi weer. Ook nu is het zonnig, al waait het wat. 

Wat jij zegt bolletje klopt helemaal. Ik leg het ook alleen maar uit aan degenen die het wel begrijpen en dat zijn mijn buurtjes en mijn bedrijfsarts. Geweldige vouw!

En Chelle, het afbouwen ga ik geleidelijk doen, op mijn eigen manier. Dat wordt of via taperingstrips of via een nauwkeurige weegmethode. Ik houd jullie op de hoogte!

Bolletje, rot dat je niet sliep vannacht, naar ik merk dat je er knap en goed mee omgaat. Dat is de sleutel voor een goede komende nacht!

Lieve Ad,

ik had een heel bericht aan je geschreven wat blijkbaar is verdwenen en niet gepost. Maar wilde toch even zeggen dat ik vind dat je er ongelooflijk goed mee omgaat hoe deze dingen spelen in je leven. Je bent duidelijk heel sterk en dat zal je helpen in deze pittige situatie. Het klink voor mij, zoals je erover schrijft, dat je toch eigenlijk een goede relatie hebt en respect en liefde aanwezig is in je relatie. Jullie verschillen hier helaas in van mening en opvatting en inzicht. Helaas zijn we allemaal beperkt als mens om altijd datgene te geven, of diegene te zijn die de ander nodig heeft. Maar liefde en vriendschap zijn daar gelukkig niet van afhankelijk. Neemt niet weg dat het pijnlijk kan zijn en pittig om te  overwinnen of te accepteren. Ik herken de worsteling zeker in alles.

Wat ik me afvraag, is of je vrouw het lastig zou vinden als jij je tegenover haar fibromyalgie zou opstellen alsof het tussen haar oren zit. Vraag me af of ze beseft dat het best pijnlijk is niet 'geloofd' of erkend te worden in je lijden.

Maar nogmaals, echt fijn om te zien hoe je je toch positief weet op te stellen in dit alles en dat je zelfs van je vakantie kan genieten. Mijn petje gaat voor je af hoor.

Dikke knuffel voor jou. Ik hoop dat de alles uiteindelijk op zijn plek mag vallen en jullie er sterker uit komen, of in ieder geval heelhuids.

 

Voor je vrouw nog een dure maar misschien wel bijzonder behulpzame tip:https://www.alpha-stim.nl/alpha-stim/de-oplossing-voor-fibromyalgie

De reviews zijn wereldwijd te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9/11/2017 om 17:52 zei Cyclad58:

Dag Clau, 

Ik slik zelf geen Oxazepam, maar mijn partner wel (alleen zonodig). 
Oxazepam is veel minder potent dan Lorazepam en vooral Clonazepam en Xanax, maar daardoor zeker niet minder verslavend. 

Jij hebt het nu een maand en dan kan de tolerantie al ontstaan. In dat geval is afbouwen de beste remedie, in je eigen tempo. Omzetten naar Diazepam (werkt langer door, waardoor de onttrekkingsverschijnselen minder zouden kunnen zijn) is een optie.

Als je nu al van dosis naar dosis leeft is dat inderdaad een sein om in te grijpen. 
Ik begin steeds meer te geloven dat het niet eens zoveel uitmaakt of je een middel nu lang of kort gebruikt, de verschijnselen zijn bij een ieder vergelijkbaar. 

Sterkte met alles en als je hier je verhaal kwijt wil zou ik zeggen: doen! 
We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en kunnen elkaar steunen! 

 

Dank je wel, ik heb maandag een intake bij de GGZ dus wacht dat nog even af. Ik ga toch een halfje meer gebruiken omdat 3 x innemen bijna niet te doen is. In de ochtend moet ik dan wachten tot half 10 maar ben meestal al om 6 uur wakker, dan beginnen de tintelingen enz. 

Z.s.m. afbouwen ja. Overstappen naar diazepam lijkt me spannend maar als het echt makkelijker zou zijn.....maar je hebt ook stapeling toch met diazepam? Groetjes Clau

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bolletje... ik hoop dat je een super fijne dag beleeft hebt :D  

@Kannietmeer... sorry sorry sorry... ik zie nu maar pas dat je mij hier al een paar keer getagt hebt. Vroeger kreeg ik dan een melding via mail, maar nu blijkbaar niet meer. Ik was een goeie anderhalve week niet komen piepen, aangezien ik geen mail kreeg. Ik heb blijkbaar nog veel in te halen qua leeslectuur :) . Ik weet ook soms niet goed meer in welke topic wie, wat geschreven heeft... tis eventjes allemaal chaos in mijn hoofd nu. Maar zoals je al zag heb ik in de andere topic gereageerd. 

Liefs, Vicky (HOOPVOL)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolletje, volgend jaar dus ook nog? Hier is volgens mij geen dagbesteding meer door bezuinigingen, wel buurthuizen, waar je wat kunt doen. Ik ga als tussenstap eens kijken weer of het wat is voor mij.

Verder, ik zit op dag 8 met de mindering, ik voel me 2 dagen vreselijk. Er is gesproken over mirtazepine, en ik moet nog 4 weken wachten. Ik heb gelezen dat je het prima kunt gebruiken om af te bouwen, goed op kunt slapen. Niks gelezen dat je er erg ziek van wordt in het begin, dus ik begrijp het niet dat ze me laten wachten. De lorazepam is zo moeilijk er af te krijgen. Mijn nieuwe recept voor de lorazepam wacht ik al langer dan een week op, ik vind het echt slordig van de verslavingszorg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen superkanjers.

Clau ben je gespannen voor morgen het GGZ?

Ano:lips: Wat goed dat je gaat kijken bij een buurthuis. Alles beter dan alleen thuis zitten en piekeren. Hoop dat je je vandaag wat beter gaat voelen. Heb je ook vrienden waar je wat aan kwijt kun? Wachten is vreselijk zeker als je de medicatie erg nodig hebt.

Het is ook slordig maar ik denk dat ze daar een beetje heel erg poep aan hebben hoor. Tegenwoordig nemen ze het niet zo nauw.

Sterkte meisie.

Hier soms het gevoel dat ik ademtekort heb. Raar maar heb het net opgezocht, schijnt te maken te hebben met spanningen. Goed, weten we ook weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nu al een tijdje stabiel op 0,5 mg Lorazepam en het gaat de laatste weken (afkloppen) eigenlijk erg goed. 

Heb besloten om niet voor de taperingstrips te gaan, maar voor de variant van de precisie weegschaal. Zojuist besteld, zal één dezer dagen wel binnenkomen. Op deze manier kan ik het zelf volledig in de hand houden. Ik moet er nog even over nadenken hoeveel ik per keer taper. Ik denk eraan om, net als Liz @Kannietmeer een dagelijkse minitaper te doen. Daar ga ik wel een mooi Exceltabelletje voor maken. Hoeveel taper jij per dag, Liz en hoe gaat het?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Cyclad58:

Ik ben nu al een tijdje stabiel op 0,5 mg Lorazepam en het gaat de laatste weken (afkloppen) eigenlijk erg goed. 

Heb besloten om niet voor de taperingstrips te gaan, maar voor de variant van de precisie weegschaal. Zojuist besteld, zal één dezer dagen wel binnenkomen. Op deze manier kan ik het zelf volledig in de hand houden. Ik moet er nog even over nadenken hoeveel ik per keer taper. Ik denk eraan om, net als Liz @Kannietmeer een dagelijkse minitaper te doen. Daar ga ik wel een mooi Exceltabelletje voor maken. Hoeveel taper jij per dag, Liz en hoe gaat het?

Het gaat super bij mij. Ik kan niet anders zeggen. Het is niet symptoom vrij, maar echt erg goed dragelijk. In verhouding met mijn reactie op een echt stapje, is dit echt peanuts. Ik kan minitaper echt aanbevelen. Ik gaf bij de andere discussie al aan dat als je wilt ik ook kan achterhalen waarmee je de 0,5 kan oplossen. Maar ik vermoed dat veilen je ook kan lukken. Op allerlei manieren. Met wegen of met  tellen hoeveel je afschuurt van je pilletje.  Ik zal je mijn tapering tabel sturen. Hoop dat je handig bent met excel. Links bovenin de sheet in het geel,  kan je de waarden invoeren die je wilt en dan rolt er vanzelf een berekening uit. Ik houd me niet aan de berekening moet ik zeggen... ik ga harder. Zolang ik kan blijf ik 0,04 van de tablet afhalen qua tablet gewicht. Dat gaat me vooralsnog prima af.  Ik kan met de excelsheet goed zien hoeveel diazepam ik nog gebruik nu.

 

1 uur geleden zei Anoniem48:

Ik voel me erg beroerd, vanmorgen buikpijn erbij en nare gedachten.  Maar als weer een beetje stabieler ben wil ik dat misschien wel. Cyclad, laat je nog even weten of het werkt, ik heb hier zo'n weegschaaltje die het niet doet. Alvast bedankt.

Balen Ano dat je je zo slecht voelt.  Hoe klein maak je de stappen intussen? En hoe maak je ze? Ik vroeg dit ook in de andere discussie, dus 1 x is wel genoeg, maar schrijf maar waar je wilt hoor.

Taper Worksheet_Queen E(1175).xlsx

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kannietmeer:

Het gaat super bij mij. Ik kan niet anders zeggen. Het is niet symptoom vrij, maar echt erg goed dragelijk. In verhouding met mijn reactie op een echt stapje, is dit echt peanuts. Ik kan minitaper echt aanbevelen. Ik gaf bij de andere discussie al aan dat als je wilt ik ook kan achterhalen waarmee je de 0,5 kan oplossen. Maar ik vermoed dat veilen je ook kan lukken. Op allerlei manieren. Met wegen of met  tellen hoeveel je afschuurt van je pilletje.  Ik zal je mijn tapering tabel sturen. Hoop dat je handig bent met excel. Links bovenin de sheet in het geel,  kan je de waarden invoeren die je wilt en dan rolt er vanzelf een berekening uit. Ik houd me niet aan de berekening moet ik zeggen... ik ga harder. Zolang ik kan blijf ik 0,04 van de tablet afhalen qua tablet gewicht. Dat gaat me vooralsnog prima af.  Ik kan met de excelsheet goed zien hoeveel diazepam ik nog gebruik nu.

 

 

Dank je wel, Liz! Helemaal super! Het Excelbestand ziet er ongeveer zo uit als ik het in mijn hoofd heb, daar ga ik zeker uitkomen! 
Moet nog even zien hoeveel ik taper per dag. Als ik er elke dag 0,01 mg af haal ben ik er binnen 50 dagen vanaf. Moet wel zien of dat scenario reëel is, wellicht stap ik eenmaal bij 0,25 mg aangekomen wel over op een taper van 0,005 mg per dag, maar misschien is dat niet nodig. Ik ga het wel zien. 
Ik ga er van uit dat vijlen en wegen voldoende is om het schema nauwgezet te volgen. 

Wat ontzettend fijn dat je je er zo goed bij voelt. Ten eerste helemaal top voor jou en ten tweede geeft het ons hoop op een afbouw zonder al te erge symptomen.

Nogmaals dank! :rose:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houd er rekening mee dat de halfwaardetijd van lorazepam je in de weg kan zitten kom hetzelfde scenario te creeeren.

Maar ik hoop dat het je zo gaat lukken ja. Tis mooi geweest met die rotzooi van de dokter. Die taper vind ik geen gek idee hoor. Langzaam uitsluipen noemen ze dat. Nou, daar worden we dan héél goed in, in dat uitsluipen. Heel veel succes! :lips::rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat Kannie, ik zat zelf een hele tijd geleden eraan te denken om het vloeibaar te maken, zodat het nauwkeuriger is, en straks met de micro stapjes is dat echt nodig!

Ik neem nu dus een 2 maal een kwart van de pillen van 2,5 mg op de dag, en 's nacht neem ik een pilletje van 1 mg. Is eigenlijk 2,3 mg samen, maar heb er te veel afgehaald 10 dagen geleden pfff heftig spul. De eerste dagen ging het redelijk, erna werd het erg, nare dwanggedachten, allemaal dingen van vroeger. Dwang in de zin van geweld, om iets te doen, en ik ben niet zo! Ik ken dit niet, afschuwelijk.

De verslavingszorg hadden mij beloofd hier snel uit te halen, maar er gebeurd niks, mijn recept ligt nu pas klaar van de lorazepam, ze hebben de maling aan je. Ik was liever bij mijn huisarts gebleven! Ik wordt enorm onder druk gezet, en ik moet het zelf maar uitzoeken, ze hebben ander soort mensen met een multi- verslaving, waar meer zorg voor nodig is natuurlijk. Maar ik heb ook recht dat ze mij serieus nemen, en dat ik mijn verhaal kwijt kan. Het leek eerst goed te zijn, maar het is een grote chaos daar, recept, uh de psychiater is net 5 min. op vakantie enz.

Ik weet niet of ik dit zo mag schrijven hier, de rode draad door mijn leven is 'narcisme', ik ben er in opgegroeid en later steeds mee te maken gehad, dus dat is best heftig. Het gevolg is dat ik heel veel problemen kreeg, altijd maar ging pleasen, niet meer wist wie ik was. Nu wel, alleen die rot pillen he.

Allemaal bedankt voor jullie lieve berichten, dat doet me erg goed!

Liefs van mij.

PS Ik kon het bestand niet openen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Kannietmeer het erin sluipen bestaat niet, dat heet inknallen;)

Pffftttttt Ano. Heb je al geprobeerd om die dingen op te schrijven? Dat schijnt te helpen. Misschien ben je toch bezig die dingen van vroeger, nu te verwerken. Hoe is het  met de buikpijn?

Ik heb voor jou een mooi bosje bloemen.Bloemen Plaatjes Zo en ze staan al in de vaas.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Kannietmeer:

Houd er rekening mee dat de halfwaardetijd van lorazepam je in de weg kan zitten kom hetzelfde scenario te creeeren.

Maar ik hoop dat het je zo gaat lukken ja. Tis mooi geweest met die rotzooi van de dokter. Die taper vind ik geen gek idee hoor. Langzaam uitsluipen noemen ze dat. Nou, daar worden we dan héél goed in, in dat uitsluipen. Heel veel succes! :lips::rose:

Dank je. De halfwaardetijd van Lorazepam is nu eenmaal een stuk korter, maar ik zal het er mee moeten doen. Toen ik van 0,25 mg naar 0 ging was de stap echt te groot. Ik probeer het in het begin met een taper van 3%. Ik verwacht de post met het weegschaaltje woensdag, een mooie dag om te beginnen. 

Helaas na 3 weken goed slapen vannacht een nacht waarin ik niet in slaap kon komen. Uiteindelijk wel in slaap gevallen, maar toen was het al tegen 3 uur. Ik word altijd rond half 7 wakker, uitslapen lukt me sowieso al niet. Moet maar accepteren dat dat zo nu en dan eens gebeurt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎13‎-‎9‎-‎2017 om 22:19 zei Clau:

Dank je wel, ik heb maandag een intake bij de GGZ dus wacht dat nog even af. Ik ga toch een halfje meer gebruiken omdat 3 x innemen bijna niet te doen is. In de ochtend moet ik dan wachten tot half 10 maar ben meestal al om 6 uur wakker, dan beginnen de tintelingen enz. 

Z.s.m. afbouwen ja. Overstappen naar diazepam lijkt me spannend maar als het echt makkelijker zou zijn.....maar je hebt ook stapeling toch met diazepam? Groetjes Clau

@Clau, hoe is de intake gegaan? 

Nog even over Oxazepam versus Diazepam: Oxazepam is een kortwerkend middel, Diazepam juist ene langwerkend middel. Oxazepam is om die reden veel lastiger af te bouwen dan Diazepam, hoewel het als benzo an sich lichter is. Overstap naar Diazepam (mits je het verdraagt) is aan te bevelen. En ja, door de lange halfwaardetijd van Diazepam treedt een zekere mate stapeling op, maar juist daardoor moeten de afkickverschijnselen milder zijn dan bij Oxazepam. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei bolletje:

Ja Kannietmeer het erin sluipen bestaat niet, dat heet inknallen;)

Pffftttttt Ano. Heb je al geprobeerd om die dingen op te schrijven? Dat schijnt te helpen. Misschien ben je toch bezig die dingen van vroeger, nu te verwerken. Hoe is het  met de buikpijn?

Ik heb voor jou een mooi bosje bloemen.Bloemen Plaatjes Zo en ze staan al in de vaas.

Ik heb al die dingen op een rijtje in m'n hoofd, dat had ik gedaan voor de afbouw, maar emotioneel nog niet helemaal. Ik weet grenzen stellen, zodat ik niet meer aantrekkelijk ben voor een bepaald soort mensen. En van mezelf houden, soms lukt het, maar andere momenten niet en ben ik weer bang. Dank je voor de bloemen, ze zijn mooi, ze krijgen een mooi plekje in de kamer haha. Doet mij goed Bolletje!

bewerkt door Anoniem48
foutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...