Spring naar bijdragen

Terugval of niet?


Chelle

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei bolletje:

Goeie morgen medestrijders,

Twee dagen al goed geslapen omdat ik het advies van mijn neuropsychiater niet meer opvolg. Heb dat 1 1/2 jaar gedaan en ook zolang slecht geslapen. Nu ik zelf beslis gaat het goed

Fijn bolletje! 
Ik had een erg goede week, maar vannacht had ik een wat mindere nacht en vandaag is zeker niet klachtenvrij. Enfin, het is even niet anders. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bolletje Ik ben ook blij voor jou, heerlijk is dat he, kunnen slapen!

@benzodizzy Ik denk dat jij al verder bent dan wij, slapen lijkt me best logisch dat je dan beter herstelt! Water drinken en gezonde voeding denk ik ook, maar dat is lastig voor ons pfff. Bij het seroquelgebruik heb ik soms wel trek in eten, maar ik heb het vanaf gisteren maar niet gebruikt. Ik wil toch de juiste dosering weten wat ik mag nemen. 2 maal 12,5, of 1 maal?

Tja, 's middags slapen heb ik niet als advies gekregen, ik heb het vandaag niet gedaan, gewoon naar je lichaam luisteren, en als dit beter gaat Bolletje, zo door gaan.

Gisterenavond ging het heel goed, vandaag veel klachten, pijn op de borst weer, en mijn ogen doen pijn. Misschien moet ik ook nog naar de oogarts zei m'n behandelaar. Ik hoop dat het niet nodig is natuurlijk! Dat is de fijne kant van de verslavingszorg, ik heb weinig bemoeienissen, maar wel adviezen, de medische controle's en een 'praatpaal'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag allemaal, 

Ik ben weer in nederland! Vakantie was mooi! Vakantie heeft me goed gedaan ! Merk dat ik steeds stabieler wordt.. nu alleen deze week nog verhoging van mij a.d.  Heb ik ook altijd last van... hebben jullie dat ook gehad?

Daarna een maand kijken hoe het verloopt. Hopelijk goed! Zo ja ga ik verder met de afbouw met taperingsstrip. Merk je er dan echt minder van? 

Bolletje wat goed nieuws! Slapen is zo fijn! 

Xxx

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welcome back, Chelle! 

Fijn dat je zo`n goede vakantie hebt gehad. 
Bij mij is de paroxetine een jaar terug verhoogd van 10 mg naar 20 mg. Daar heb ik eigenlijk geen last van gehad. 
Heel goed dat je na verhoging een maand stabiliseert, dat heb je denk ik wel nodig voordat de verhoogde dosis AD is ingewerkt. 

Wat de taperingstrips betreft, ik heb gelezen dat de gebruikers tijdens de minimale afbouw de verschijnselen veel minder heftig ervaren. Als het ware houd je je brein voor de gek door elke dag net iets minder te nemen. Wel lijkt het zo te zijn, dat wanneer je op 0 komt je alsnog onttrekkingsverschijnselen krijgt, maar toch minder heftig.

Ik wil er na 25 september aan beginnen. Hopelijk geeft de behandelend arts daarvoor toestemming. Dikke kans dat de artsen en psychiaters het fenomeneen taperingstrips niet eens kennen. 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bolletje, mijn nachten zijn onrustig, of ik wel/ niet rust 's middags maakt niet uit, vanmiddag viel ik om van de slaap, en heb ik 2 uur geslapen. De pijn op m'n borst en de rest was gisteren wel even naar, eigenlijk altijd wel pijnklachten, ook veroorzaakt door de trage bloedcirculatie, dit zei m'n behandelaar, de pijn aan rondom m'n ogen en kaak.

Ik lees steeds over taperingstrips, ik ga er nog niet aan beginnen, eerst even deze medicatie instellen en zien hoe het gaat. Cyclad ik hoop voor je dat je met de strips makkelijker af kunt bouwen!

Ik lees hier ook dat sommigen al een AD erbij hebben, ik dus al die tijd niet, alleen lorazepam, nu alleen de seroquel 12,5 mg bij de lorazepam. Ik krijg ook geen AD, of er moet wat zijn wat het cholesterol  niet beinvloeden.

Excuus voor mijn slechte typen, choas.

 

bewerkt door Anoniem48
foutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen kanjers,

Cyclad, vannacht weer goed geslapen?

Chelle welkom terug in Nederland:D Ik hoop dat je wat zekerder wordt van jezelf. Dat voelt zo fijn.:rose:

Ano. heb je wel eens een goed onderzoek gehad w.b. die pijnklachten? Want als dat blijft en je alleen advies krijgt van je behandelaar kun je misschien eens wat verder kijken. Die behandelaar is dat een arts?

Hier weer uitstekend geslapen. Heerlijk is dat. Eigenlijk is het beter gegaan toen ik gestopt ben met Lorazepam en de ontwenningsverschijnselen achter de rug had.

Nu slik ik alleen nog paroxetine 20 mg. en hoop het daar bij te houden.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vannacht prima geslapen. Gisteren 4 kilometer hardgelopen en 30 kilometer gefietst. Dat zal er zeker aan hebben bijgedragen! 

@Chelle, ik heb zeker weleens andere merken Lorazepam gehad. Meestal heb ik Mylan, heb ook Sandoz en Apotex gehad. Merkte op zich geen verschil, behalve dat ik Apotex niet eens fatsoenlijk kon halveren, dat werd gewoon poeder. Heb ook aangegeven bij de apotheker dat ik die niet meer wil. 
Blijf je stabiel nu je weer terug bent op Nederlandse grond? Ik hoop het zo!

@kannietmeer, hoe is het nu met jou? Kun je het allemaal al een beetje een plekje geven?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Chelle:

Goedemiddag allemaal, 

Ik ben weer in nederland! Vakantie was mooi! Vakantie heeft me goed gedaan ! Merk dat ik steeds stabieler wordt.. nu alleen deze week nog verhoging van mij a.d.  Heb ik ook altijd last van... hebben jullie dat ook gehad?

Daarna een maand kijken hoe het verloopt. Hopelijk goed! Zo ja ga ik verder met de afbouw met taperingsstrip. Merk je er dan echt minder van? 

Bolletje wat goed nieuws! Slapen is zo fijn! 

Xxx

 

 

@bolletje  @Cyclad58  @Anoniem48

Hi vriendjes hier,

Fijn dat je vakantie fijn was @Chelle en dat je je stabieler voelt. Dat wil iedereen! De verhoging van een AD is voor mij absoluut niet fijn geweest en iedere beweging in AD maakt me behoorlijk ziek: misselijk, droog kokhalzen, haaruitval, duizelig, hartkloppingen, diarree, heftigere negatieve gevoelens. Maar als het aanslaat klaart dat alles na een paar weken op en daarna voelde ik me echt mijzelf. Als je je afgestompt of niet jezelf voelt, dan is het niet goed m.i. Lijkt me een naar gevoel namelijk om niet bij jezelf te kunnen komen.

Taperingstrips zijn handig omdat je echt langzaam afbouwt. Ik weeg en veil nu om het minimale stapje te doen, maar is gedoe omdat je nooit met gelijke hoeveelheden lijkt te kunnen werken. Ze noemen de methode van dagelijks iets eraf halen ook wel microtaperen. Micro-afbouwen. Wat ik nu doe bijvoorbeeld is 0,5 in 2 weken. Dat komt neer op 0.035 verminderen per dag. Vandaag ben ik op dag 7, en ben niet symptoom vrij, maar ben ook niet geveld door een dreun van de verlaging, zoals met mijn eerdere stappen. Ik loop rond, kan eten en wat licht werk verrichten een paar keer per dag en kan een uur wandelen. Dat was met de vorige stapjes van afbouw de eerste twee weken allemaal een drama omdat ik voor dood op de bank lag. Ik zit nu op 3.75 mg diazepam en het lijkt dus te werken.

 

22 uur geleden zei Cyclad58:

Welcome back, Chelle! 

Fijn dat je zo`n goede vakantie hebt gehad. 
Bij mij is de paroxetine een jaar terug verhoogd van 10 mg naar 20 mg. Daar heb ik eigenlijk geen last van gehad. 
Heel goed dat je na verhoging een maand stabiliseert, dat heb je denk ik wel nodig voordat de verhoogde dosis AD is ingewerkt. 

Wat de taperingstrips betreft, ik heb gelezen dat de gebruikers tijdens de minimale afbouw de verschijnselen veel minder heftig ervaren. Als het ware houd je je brein voor de gek door elke dag net iets minder te nemen. Wel lijkt het zo te zijn, dat wanneer je op 0 komt je alsnog onttrekkingsverschijnselen krijgt, maar toch minder heftig.

Ik wil er na 25 september aan beginnen. Hopelijk geeft de behandelend arts daarvoor toestemming. Dikke kans dat de artsen en psychiaters het fenomeneen taperingstrips niet eens kennen. 

@Cyclad58: Mijn psychiater die mij de medicatie verstrekt wist er ook niet van, maar met een beetje begeleiding van mijn kant kon ze het prima vinden :-D. Blijft gek om de leider te zijn in je eigen afbouwproces. Wat je ook nog kan proberen, is wat ik nu probeer, is het vragen aan een apotheek die nog 'magistrale bereidingen' doet, en vragen of ze de lorazepam vloeibaar kunnen maken zodat je die ook met honderdsten kan verminderen en zelf kan afbouwen. Ik heb de apotheker al twee keer gemist :-( helaas omdat ze me belde terwijl ik sliep en dan staat mijn telefoon echt uit. Vandaag hoor ik vast of het haar gaat lukken en als het lukt, wat het kost.

12 minuten geleden zei Cyclad58:

Vannacht prima geslapen. Gisteren 4 kilometer hardgelopen en 30 kilometer gefietst. Dat zal er zeker aan hebben bijgedragen! 

@Chelle, ik heb zeker weleens andere merken Lorazepam gehad. Meestal heb ik Mylan, heb ook Sandoz en Apotex gehad. Merkte op zich geen verschil, behalve dat ik Apotex niet eens fatsoenlijk kon halveren, dat werd gewoon poeder. Heb ook aangegeven bij de apotheker dat ik die niet meer wil. 
Blijf je stabiel nu je weer terug bent op Nederlandse grond? Ik hoop het zo!

@kannietmeer, hoe is het nu met jou? Kun je het allemaal al een beetje een plekje geven?

 

Wat betreft merken, had ik wel het idee dat het uitmaakte welk merk  Lorazepam ik kreeg. Maar achteraf kan het vooral al te maken hebben gehad met de gewenning en had ik al last van benzo ontwenningsverschjinselen. Maar neemt niet weg dat het wel echt regelmatig voorkomt dat mensen anders reageren op het éne of het andere merk. Laat je niet van de wijs brengen als je dat merkt en bespreek het met je arts en apotheker. Ze roepen soms makkelijk dat dat niet kan, maar je bent niet de eerste nog de laatste bij dat wel gebeurd en die het voelt dat dat verschil er wel is.

Met mij gaat het verder dus redelijk luitjes. Ik slaap nog goed, waarvoor ik erg dankbaar ben en praat iedere dag met een benzo zusje in Amerika en dat helpt me enorm. We motiveren elkaar en voelen ons beiden minder eenzaam in het proces en de pijn. Ik kan het iedereen aanraden.  Zodra ik nadenk over mijn gebroken hart, ga ik huilen, dus daar probeer ik maar weg te blijven in mijn hoofd. Ik heb hem als vriend wel in mijn leven en we praten regelmatig en dat maakt me blij, dus voor de toekomst moet ik nu geduldig zijn en me eerst maar richten op beter worden. Dat is nu mijn focus: mijn werk is beter worden. Mijn leven blijft in totaliteit in de wacht zolang ik ziek ben van het proberen van de rotzooi af te komen.

Volgens de Ashton Manuel is doorgaan met afbouwen uiteindelijk de beste oplossing omdat heling in het lichaam pas echt plaatsvind, na het volledig stoppen van de medicatie. Laat je dus niet te veel afleiden of afschrikken als je besluit de medicatie uit je lijf te willen. Dan zal je er doorheen moeten, dat is de enige weg.

@Cyclad58 Hoelang heb je vakantie en heb je nog plannen of ben je gewoon ontspannen thuis? Wat jij fysiek ondertussen presteert vind ik knap: hopelijk kan je bezig blijven en kan je inderdaad met microafbouw de symptomen een heel stuk ontwijken. Laat ons weten wanneer je weer gaat beginnen en gaat afbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties.. ik merk nog niet veel van het andere merk.. maar ik ben er wel soort bang van. Heb nu voor mijn A.D 3 verschillende merken. Voelt toch niet goed eigenlijk.:face-icon-small-shocked:

Ga het ook eens navragen van die druppels.. Zou misschien ook wel iets zijn.

Zo Cyclad goed bezig zeg! lekker sportief!:sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogge bolletje!

Hier schijnt de zon (midden van het land) en het lijkt vanmorgen ook droog te blijven, dus straks maar eens naar buiten. 
Vrijdag een weekje weg naar Limburg.
We gaan altijd in september weg en hebben de laatste 3 jaar extreem goed weer gehad. Aan alle geluk komt een eind, dit keer lijkt het extreem slecht weer te worden. Herfst in aantocht! 
Het is niet anders, we zullen ons wel vermaken. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Kannietmeer:

 

 

@Cyclad58 Hoelang heb je vakantie en heb je nog plannen of ben je gewoon ontspannen thuis? Wat jij fysiek ondertussen presteert vind ik knap: hopelijk kan je bezig blijven en kan je inderdaad met microafbouw de symptomen een heel stuk ontwijken. Laat ons weten wanneer je weer gaat beginnen en gaat afbouwen.

Hoi Liz, 
Ik heb 3 weken vrij. Deze week en de laatste week thuis, volgende week een weekje weg naar een mooi park in Limburg. 
Als het goed is en de arts geeft toestemming voor de taperingstrips ga ik vanaf 25 september (na mijn vakantie) beginnen met afbouw van het laatste kleine stukje. 

Het is wel duidelijk dat echte genezing pas begint als het goedje geheel uit je lichaam is. Nu met 0,5 mg Lorazepam ben ik wel een stuk helderder en frisser dan met de startdosering, maar aan sommige signalen merk ik dat het nog niet zo is als het zou moeten zijn. Daarom wil ik ook doorzetten straks. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

https://youtu.be/qQ8wC751UYI

Misschien niet om vet te verbranden, maar wel om te leren ontspannen? Rustige yoga oefeningen, ik ga er wel mee bezig! Ik ben wel wat aangekomen twee jaar geleden, maar het belangrijkst vind ik om de rust weer te vinden en te herstellen.

Wie herkent het ook, het erg koud hebben, meer haaruitval dan anders?

Ik hoop dat het met iedereen weer beter gaat, en dat jullie voldoende afleiding kunnen vinden, voor Bolletje, Kannie, Cyclad, Chelle.

Liefs Ano

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen kanjers,

Ano. het koud hebben kan met veel dingen te maken hebben, niet alles hoeft te maken te hebben met de afbouw.;) Als je niet goed slaapt, eet, spanningen hebt enz. kan je het ook koud hebben.

Ik heb weer goed geslapen. Ik word er moe van zeg;););) Nee hoor heerlijk is het. Het gaat heel goed met me, en vandaag weer lekker creatief bezig zijn. Wat heb ik het toch goed hé?

Dat gun ik jullie ook.:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Anoniem48:

https://youtu.be/qQ8wC751UYI

Misschien niet om vet te verbranden, maar wel om te leren ontspannen? Rustige yoga oefeningen, ik ga er wel mee bezig! Ik ben wel wat aangekomen twee jaar geleden, maar het belangrijkst vind ik om de rust weer te vinden en te herstellen.

Wie herkent het ook, het erg koud hebben, meer haaruitval dan anders?

Ik hoop dat het met iedereen weer beter gaat, en dat jullie voldoende afleiding kunnen vinden, voor Bolletje, Kannie, Cyclad, Chelle.

Liefs Ano

 

Hoi Ano,

Dat koud had ik niet echt.. maar dat haaruitval zeker wel! Echt veel!

Yoga is zeker fijn! Ik ga vanavond ook weer naar me lesje!

Met mij gaat best goed! Had niet verwacht... sinds gister mij A.d verhoogt en normaal had ik er last van maar vandaag viel het mee. Beetje angst vanochtend maar geen hartkloppingen of stressaanvalen gelukkig! Werdt tijd dat het eens meezat..

Hoe gaat het met slapen.bij jou? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisterenavond te veel stress, waardoor ik weer slecht sliep, last van kriebelhoest en alsof mijn keel dichtgeknepen was. De nacht ervoor nadat ik wat yoga had gedaan, heb ik beter geslapen op 0,5 mg lorazepam i.p.v. 1 mg. Dus geen stress meer opzoeken, wat ik op Facebook zie, al het leed, ik teken veel petities en stuur mails tegen dierenleed. Dit moet ik toch minder gaan doen!

Fijn om te lezen dat het goed met je gaat Chelle!

Vanmiddag een evaluatie met mijn hulpverlener gehad, maar ik kan nu niet minderen, omdat ik in het begin te snel heb afgebouwd. Wel ga ik weer voor de nacht proberen om op 0,5 mg te slapen, dit is geen advies, maar voor mij werkt het misschien wel. Ik weet het uit het verleden dat ik alleen overdag tot 3 maal 10 mg oxazepam gebruikte, maar nooit om te slapen.

Wat ik nu af en toe heb, soms zie ik dat auto's meer glimmen, zie verder heel andere dingen die me nooit waren opgevallen, hoor teksten bij muziek die ik nu begrijp, en heb meer smaak aan het eten. 5 jaar niet meer geleefd! Geleidelijk komt, hoop ik, alles weer terug!

Een AD heb ik niet, morgen weer een gesprek over de medicatie wat handig is. Van de meeste gaat het cholesterol omhoog, bij seroquel nog meer. Het probleem is dat ik het best nu op seroquel reageer.... Dus ik wacht het morgen even af hoe de bloeduitslagen zijn.

bewerkt door Anoniem48
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi lieve mensen,

Wat fijn @bolletje dat het zo goed met je gaat. Hoe lang heb je nu geen klachten meer? Ben je helemaal klachtvrij nu of heb ik dat mis? Jij bent cold turkey gestopt uiteindelijk toch?

Ik moest vanmorgen naar UWV verpleegkundige. Daarna was ik totaal van slag en doodmoe. Nu had ik vannacht ook niet goed geslapen; eerste helft van de nacht was goed, tweede half wakker en stress in het lijf. Ook het verhaal doen bij de UWV, hoe alles is gelopen en mijn gezondheid me alles afneemt wat me lief is, was zwaar en ik barstte in huilen uit zodra ik de deur uit was helaas en dat duurde ongeveer twee uur. Deze dag is danig verpest en ik houd net mijn hoofd boven water.

@Anoniem48doe maar voorzichtig ook met Seroquel. Helaas ook niet een licht middel. Het klinkt wel alsof je behoorlijk goed vooruitgang boekt en dat je het ook echt opmerkt. Op hoeveel zit je nu totaal nog?

Op 6-9-2017 om 10:07 zei Cyclad58:

Hoi Liz, 
Ik heb 3 weken vrij. Deze week en de laatste week thuis, volgende week een weekje weg naar een mooi park in Limburg. 
Als het goed is en de arts geeft toestemming voor de taperingstrips ga ik vanaf 25 september (na mijn vakantie) beginnen met afbouw van het laatste kleine stukje. 

Het is wel duidelijk dat echte genezing pas begint als het goedje geheel uit je lichaam is. Nu met 0,5 mg Lorazepam ben ik wel een stuk helderder en frisser dan met de startdosering, maar aan sommige signalen merk ik dat het nog niet zo is als het zou moeten zijn. Daarom wil ik ook doorzetten straks. 

Fijn dat je lekker naar Limburg gaat, maar inderdaad zijn de vooruitzichten somber. De regen klettert hier nu al tegen de ruiten.

Je tweede alinea is gewoon echt waar. De rommel moet uit ons lichaam en dan kan het echt gaan genezen. Zonder pijn ontwennen zal niet gaan ben ik bang, maar doorzetten is de enige weg naar echte genezing. Wat dat betreft heeft Bolletje het voor elkaar en is haar lichaam al volop aan het helen. Nu wij nog!

 

Heeft iemand nog wat gedaan met de voedingssuplementen die de gabareceptoren bevorderen terug te groeien? Ik heb gisteren de bestelling binnen gekregen en ben al een paar dagen aan de probiotica die dus wetenschappelijk bewezen goed is voor de gabareceptoren.

 

In gesprek met de farmaceut lijken ook goede dingen uit te kunnen komen. Gisteren stelde ze voor om kapsules te maken met 0,1 mg diazepam. Het is nog niet wat ik wil, maar dat ze meedenkt is gewoon werkelijk geweldig. Ze wil de uitdaging aangaan om mee te denken voor de groep mensen die moeite hebben met het afbouwen, door de heftige ontwenningsverschijnselen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kannie,

Ik hoop voor je dat je je snel beter gaat voelen, de windows, en dat je vannacht beter slaapt! Ik denk dat je het beter gewoon kunt accepteren dat je zo verdrietig bent, laat het er maar zijn. Tenminste zo doe ik het, dan ben ik het ook weer kwijt.

Ik probeer voor het slapen gaan te minderen, op de dag lukt nog niet, mijn bloeddruk stijgt dan ook snel. Wel heb ik het al met m'n begeleider gehad over de taperingstrips, omdat het thuis taperen bijna geen doen is. Ik ga er van uit dat ze het doorgeeft. Ik heb gezegd dat veel mensen het nodig hebben om geleidelijk af te kunnen bouwen, en dat de zorgverzekeraar het niet vergoedt. Morgen heb ik weer een gesprek, en ga ik het weer zeggen, omdat het nodig is. Ik moest uitleggen wat het was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen lieve medestrijders,:lips:

Kannietmeer  ik heb nu, ik denk, een week of 4 geen klachten meer. Het langzame afbouwen duurde voor mij te lang en ben ineens gestopt met het laatste 1/4 deel. Tja daar heb ik mezelf mee gekuld. Ik ben klachtenvrij nu m.u.v plassen. Dat gaat moeilijk, net of ik het inhoudt terwijl ik dat niet doe, maar ja dan maar wat langer op de wc.:lol: Wel slaap ik veel beter. Lig ongeveer 2 uurtjes wakker en knal, weg ben ik.

Maar wat belangrijk was voor mij is dat ik met het afbouwen van  de medicatie,  er iets fijns tegenover kon stellen waardoor het afbouwen minder pijn deed. Ik  ben op een dagbesteding dus niet alleen. Ik kan daar veel betekenen voor anderen, krijg veel warmte terug en geniet als ik daar ben. Als ik alleen thuis had gezeten was het  veel moeilijker geweest en weet niet of het dan gelukt was. Dus goed zijn voor jezelf, jezelf verwennen als dat kan, helpt om de pijn wat te verzachten. Want we  zijn allemaal stoere kanjers en dat vergeten we misschien vaak.

Ano.:rose::rose::rose:

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn, @bolletje. Dat geeft ons zeker ook hoop!Was je laatste inname 0,25 mg Lorazepam?

Het is absoluut belangrijk om een zinvolle dagbesteding te hebben. Dat helpt zoveel.

Wij gaan straks door de regenbuien heen naar Limburg, een weekje vakantie in een wellnessbungalow. Het lijkt er op dat het , afgezien van vandaag, met het weer wel mee gaat vallen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...