Spring naar bijdragen

Kohtje

Forumdeelnemers
  • Aantal bijdragen

    16.202
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    218

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  • Interesses
    de zoektocht naar de relatie tussen mijn eigen en de werkelijke werkelijkheid, de balans tussen chaos en rust

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

Kohtje's Achievements

Oudgediende

Oudgediende (4/4)

  1. Je kunt er bijna donder op zeggen dat er tijdens een hittegolf(je) altijd wel ergens een dakdekker of wegwerker wordt geintervieuwd, en eigenlijk zeggen ze altijd wel dat ze het wel mee vinden vallen... tja, heet, maar dat zijn we wel gewend. Gewoon wat extra drinken... Ik kan me dat niet voorstellen, maar het zal wel.. hoewel ik in de tijd dat ik als huisschilder werkte wel veeel beter tegen de hitte kon dan nu. Ik ben gewoon weer een watje geworden.
  2. Je hebt gelijk, @lady jane,ze zijn er nog wel. Ik zat me gisteren even wat te verdiepen in allerlei soorten en maten airco's, hoewel ik echt niet van plan ben zoiets aan te schaffen. Die wat betaalbare mobiele airco's zijn nu niet meer op voorraad. En als je voor een dure splitunit airco zou gaan dan krijg je die zo een, twee, drie niet geïnstalleerd wegens personeelsgebrek en drukte, en die kun/mag je zelf niet aanleggen. We hebben jaren geleden wel zo'n mobiele airco gehad, maar die dingen maken behoorlijk lawaai en het koelrendement was niet om over naar huis te schrijven. Je zit altijd met een afvoerslang die door een raam moet. En dan dat raam om die slang heen goed afdichten is zo'n probleem dat er zoveel warmte terugstroomt dat er bijna niet tegenop te koelen valt... Dat ding hebben we naar 'Het Goed' gebracht. Tja, openbare ruimtes om te koelen... boodschappen doen is ook zoiets. Moed verzamelen en puffen om bij die winkel te komen, lekker even afkoelen, maar dan moet je toch ook weer een keer terug... Ik heb te doen met iedereen die met dit noodweer buiten moet werken.
  3. Wij slapen nu in de woonkamer onder onze eigen wappie. Als ik er 's nachts uitmoet doe ik meteen de ramen open om wat koelte binnen te laten. Op een gegeven moment wordt het onder die wappie zo fris dat we zelfs het dekbed over ons heen trekken. Zo begonnen we vanmorgen met een 'aangename' 25 graden. Gisteravond liep het op tot 29 graden. Boven komen we eigenlijk niet. Daar zit alles potdicht en liep de temp. gisteren op tot 35 graden. Vanmorgen ook even gelucht en nu weer potdicht. Vannacht toen ik de ramen hier opendeed, was ik alleen even bang dat er midden in de nacht luid getoeterd en gevuurwerkt zou worden, maar niks van dat alles. Ondanks het positieve resultaat van het Nederlands elftal...
  4. maar wáár vind je nu nog een ventilator?? Misschien ergens op de zwarte markt voor 10 of meer keer de normale prijs...
  5. Heb je er eigenlijk niet altijd al maling aan gehad? Anders was je nu toch al lang een 'normale' meid geweest? 😉
  6. Kohtje

    dinsdag 16 juni 2026

    Ja, Ests en Fins zijn verwant aan elkaar, de landen liggen ook vlak bij elkaar en hebben altijd nauwe contacten onderhouden. Finnen en Esten kunnen elkaar redelijk volgen in hun eigen taal, zoiets als Nederlanders en Duitsers. Lets en Litouws zijn beide Indo-Europese talen die wel eenzelfde oorsprong hebben maar ieder een eigen ontwikkeling hebben doorgemaakt. Letten en Litouwers kunnen elkaar niet of nauwelijks verstaan. Ook wat betreft religie is er verschil. Litouwen, grenzend aan Polen, is voornamelijk katholiek, Letland, iets noordelijker, is voornamelijk Luthers. En wat betreft mijn wortels, mijn vader kwam uit Letland, Riga, mijn moeder was een Amsterdamse, mijn grootouders kwamen uit Amsterdam, Denemarken en Friesland. Al met al een behoorlijk noordeuropese mengelmoes. Raar dat ik het dan toch vaak zo koud heb. 😟
  7. Kohtje

    dinsdag 16 juni 2026

    .. en aarbeien zijn mansikoita.. ook zo iets.
  8. Kohtje

    Woorddomino III

    Sei zoen en hei/sei zoen ook, sei zoenen elkaar.
  9. Kohtje

    Zondag 7 juni 2026

    Of een dronken voetganger.
  10. Kohtje

    Zondag 7 juni 2026

    Niet fijn als je als automobilist plotseling een dronken fietser voor je auto hebt.
  11. Het ritme van de hond, @rapilos.. Dat poepie van 6 uur was eigenlijk nog een restantje van gisteravond. De flinke poep van na je ontbijt is, blijkt uit de zachte 'woef..woef' gewoon de mededeling: 'laten we nu weer gewoon doen en de dag beginnen met een ochtendpoepie'... Hier zitten we met een eergisteren gecastreerd reutje van 10 jaar. In een zebraprint rompertje. Hij knapt al weer aardig op, alleen moet ie even apart uitgelaten worden omdat ie niet erg snel gaat en ons iets jongere meisjeshondje zich rot verveeld als we met 2 honden tegelijk lopen. En traplopen gaat even niet, dus dragen.. tenminste naar boven. Naar beneden gaat ie wel als een speer. Die castratie zat er al wel een tijdje aan te komen maar in een paar dagen ging ineens lopen steeds moeilijker en op het laatst helemaal niet meer. Het ging allemaal zo snel dat we vorige week onze trip naar Engeland hebben geannuleerd. Nadat we nota bene net alles voor elkaar hadden wat betreft alle noodzakelijkheden om Engeland in te mogen. Maar blij dat ons hondje er niet net in Engeland zo aan toe was. De anderhalve week die we voor deze trip hadden plakken we nu aan de trip van de zomer naar Zweden. Ook goed.
  12. Kohtje

    Woorddomino III

    Vallen bepaalde namen niet goed bij je, dan kun je misschien naamvallen plaatsen om ze te vangen en drie kilometer verderop weer los te laten.
  13. Eerlijk gezegd ja, natuurlijk. Maar de vele jaren met anti rook campagnes, foto's op pakjes rookwaar, filmpjes, lijstjes met gifstoffen en vele, vele mislukte pogingen om te stoppen hebben als resultaat dat ik nu in een staat ben van: het beste er maar van hopen. Sterker nog, hoe meer er van bovenaf gewezen wordt op gevolgen van dit en dat en zus en zo, hoe meer ik de neiging heb om in een stom soort verzet te komen. Ik ben me er van bewust dat ik ditzelfde misschien ook met drank (alcohol) had gehad als ik niet een (piep)kleine twintig jaar geleden was gestopt met drinken. Hoewel daar (heel belangrijk voor mij) ook meespeelde dat drinken me ook gevaarlijk voor derden maakte/kon maken. Bij roken heb ik dat niet zo. Ik rook niet in de nabijheid van anderen, niet in gesloten ruimtes en zo en na een sigaretje kan ik nog gewoon rechtdoor lopen, fietsen en autorijden en word ik niet (verbaal) agressief of zo, ga geen onzin kletsen (nou ja, dit laatste is relatief)... Het is alleen dat ik stink naar sigarettenrook. Lastig voor anderen die daar aanstoot aan nemen, niet potentieel gevaarlijk.
  14. Haha, @Yvonne. Ik lach je niet uit, hoor, maar moet gewoon lachen om dat uienverhaal. Ik heb ooit een fantasy trilogie gelezen waarin tijdens alle avonturen het belangrijkste en meest voorkomende voedsel bestond uit rauwe uien. Die spoelden ze dan weg met zure wijn uit leren zakken... Af en toe, tijdens lange reizen, hadden ze dan ook nog wel de luxe van wat reepjes gedroogd vlees. Maar ik dacht elke keer als ze weer gingen eten: wat zal die wereld uiig geroken, om niet te zeggen gestonken hebben. En ook: maar goed dat iedereen die uien eet, dan ruik je het misschien niet meer zo, net als met knoflook. Maar er zal wel iets van waarheid zitten in jouw uien verhaal. Net zoals dat een kruidnagel in een pijnlijke holle kies schijnt te werken. Zelf nooit uit kunnen proberen, gelukkig, omdat de meeste van m'n kiezen niet hol zijn maar door tandartsen in het verleden, gevuld. Ik ben trouwens niet zozeer bang voor de tandarts omdat ik, sinds de invoering van het gebruik van de elektrische tandenborstel zo'n 35 jaar geleden bijna nooit meer gaatjes heb, als wel voor de mondhygiëniste. Dat geslijp en geblaas met koude lucht vind ik nogal pijnlijk omdat m'n tanden en kiezen wel behoorlijk gevoelig zijn en zo'n behandeling duurt altijd zo lang. En er komt altijd zoveel water bij vrij, wat voor m'n gevoel verstikkingsgevaar oplevert 😟. Als de tandarts incidenteel toch eens moet boren, dan is dat een kwestie van een half minuutje of zo. Daar hoef ik echt geen verdoving voor. @Yana, getverderrie, wat zit jij in de ellende de laatste tijd. Ik wens je voor nu weer heel veel sterkte en een snelle verlossing/oplossing van je kiespijn. En ik hoop toch echt dat we in de loop van de tijd weer een beetje de "ouwe Yana" gaan lezen hier, met belevenissen over bloemetjes en bijtjes en wijze en optimistische levenslessen/jes. Jemig, @Quinn, voor mij als mede rookverslaafde is dit echt een schrikbeeld. Heb je iets van nicotinekauwgom of zo om de ergste klappen op te vangen. Naast alle sterkte die je op elk ander gebied al kunt gebruiken wens ik je voor dit specifieke probleem nog eens extra veel sterkte. 💚
  15. Kohtje

    Reacher

    Graag gedaan. Toen ik dit tegenkwam moest ik om de een of andere onverklaarbare reden aan jou denken, dus vandaar.❤️🙂
×
×
  • Nieuwe aanmaken...