Spring naar bijdragen

Hallo. Doodeng.

Lika

Aanbevolen berichten

Ik heb nog nooit zoveel kleren gekocht als dit jaar :blush::D

Nou ben ik ook wel weer gegroeid..dus helemaal overbodig was het niet ;)

Ik neem zelf inmiddels heel goed waar wanneer ik iets nodig heb of wanneer ik koop om een andere reden. Ik was er ook al achter dat 'de hormonen' daar ook wel een rol in spelen.  Kweenie hoe dat bij jou zit...en ach....liever af en toe een shawl...of een jurkje....dan....

Mooi dat je nu de ruimte voelt om ook hier bewust(er) mee om te gaan...elke keer weer een stapje....goed bezig jij:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie. Het is ook niet ENORM groot en belangrijk, want inderdaad : beter een prachtige ketting dan een nare kater. En ik weet precies wat ik wil en doe zelden een miskoop. Het ijsgedeelte ligt wat anders. Dat mis ik echt als ik het niet heb op een dag. Ook geen ramp. Wel de manier van dealen en smoesjes verzinnen voor mezelf af en toe. Daar zit het hem in. Alleen nu... laatste keer...ik heb het zo verdiend etc. En dan een onmatige hoeveelheid.

Het gaat erom dat ik het mezelf anders begin te gunnen. Zonder (ook weer) dat schaamtevolle en schuldige gevoel dat een drang en een te veel oplevert.

-wordt vervolgd-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je moet vermijden het gevoel te krijgen dat je wat verdient. Want dat heeft iets zieligs. Je hebt je helemaal gek gewerkt of gemaakt of op wat voor manier dan ook over de rooie gedraaid en dan ben je zielig en heb je wat verdiend. Alcohol of ijs of wat anders. 

Ik herken dat, zo had ik vroeger na elke overladen werkdag alcohol verdiend. 

Maar je moet niet “tegen je wil in” leven, dingen doen die je eigenlijk niet wilt of teveel daarvan, “afzien” en dan weer wat verdiend hebben. Tegenwoordig zeg ik tegen mezelf, doe het dan wat rustiger aan, je bent er zelf bij, dan ben je ook niet zielig en heb je niks verdiend behalve gewoon je salaris. 

Meer in het algemeen, je moet denk ik ingrijpen VOORDAT je iets “verdiend” hebt. Want als je al zover bent kan je wel steggelen met jezelf van alleen deze keer of deze keer niet, enz enz maar je kan beter gewoon vermijden dat je “jezelf dat ijs schuldig bent”

Ik typ terwijl ik er nog over nadenk. Kan je daar wat mee met dat idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken het ook als exact hetzelfde mechanisme als bij drank. Voor mij een kenmerk van verslavingsgedrag. De 'gedachtenmodus' waar ik dan ik kom. Ik 'doe' er even niet veel mee. Realiseer me dat de zak paprika chips alweer een tijd geleden is haha! Het opmerken..bewust worden..en ook wel acceptatie van deze modus...is voor mij al heel helpend. 

Ik volg je vervolg :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Extreem zijn in het matigen kan ook een behoorlijk probleem zijn of worden. Het gevoel van succes als het je lukt daagt je uit tot meer en meer. Denk maar eens hoe dat gaat bij iemand met een eetstoornis. Het gevoel van succes, en ergens goed in zijn is het verraderlijke daarvan. Daarnaast reageert je omgeving vaak positief hierop en dat moedigd dan weer extra aan.

bewerkt door Nietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lika benoemde dat zelf al eens...een compliment krijgen voor wat je doet...en dan er meer van gaan willen doen...zonder je af te vragen of dat is wat je wilt doen. 

Het wordt zichtbaar in alles. Pittig vind ik...voor mij een soort van awakenings;)

Het mooie is dat dat ook kan...langer nuchter. Ik vind het niet fijn...maar ben er minder bang voor...door het allemaal te gaan zien en ervaren.. of andersom komt er ruimte voor keuzes. En ruimte voor nuances...naast het alles of niets principe.

Wat wil en ik en kan ik anders doen? Waarbij KMW voor mij altijd voorbij komt. 

Fijn om te lezen hoe dat bij anderen verloopt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Francoise ik denk dat je dat op termijn wel kunt, misschien niet altijd en overal, misschien niet met alles...en waarschijnlijk ook niet 'perfect' ;) 

Niet drinken, het brengt vanalles aan de oppervlakte wat je voorheen niet zag, niet wilde of kon zien...probeer er met wat compassie naar te kijken, en jezelf niet te veroordelen (hoor wie het zegt haha).  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank allen. 

Ruimte om te zien , ruimte voor keuzes. Maar zien wat ik wil? 

‘Tegen je wil in leven’ daar ben ik een ster in geworden. Groot in gebracht. Zoals mijn vader zei :’het gaat niet om leuk’. 

Nee. Het gaat niet om leuk, maar te veel moeten door alles heen? Daar gaat het ook niet om.

Gewoon een beetje leven. Daar gaat het mij om. Is genoeg. Boeiend. En bij vlagen pijnlijk, maar ook zo dat mijn baas bij mij een ‘enthousiasme op het punt van uitbreken’ ziet. En ook dat voel ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK dus we hebben tegen onze wil in geleefd. En we hebben gedronken. 

Ik denk dat we allemaal wel zo ver zijn dat we over dat vele drinken zijn heen gestapt. Dat was vroeger. Daar schamen we ons niet meer voor. Dat is voorbij. 

Nu nog over dat “tegen jezelf in” heen stappen. Want ik lees bv bij Etty best wel veel “zelf-hekel” juist vanwege het pleasen. Daar word je nog minder gelukkig van. Heb ik ook, dezelfde fout maak ik ook. Pleasen en dan jezelf nog afbreken ook.

Denk dat je (je = wij allemaal) eerst vrede met jezelf moet hebben en niet koste wat t kost willen veranderen omdat je jezelf niet goed vindt. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Etty:

Haha, jezelf afwijzen en daar bovenop jezelf afwijzen omdat je jezelf aan het afwijzen bent:)

Ik heb er vrede mee dat ik geen pleaser meer wil zijn.  Jij leest zelfhekel, zo ervaar ik het niet.  Ik wil graag veranderen.  Als ik een pleaser blijf is het lastiger om van de wijn af te blijven:)

:) 

ik heb het niet verzonnen hè dat dubbele afwijzen het is Geurtz! Bij mij werkt het wel zo.

Denk wel inmiddels dat het een missie voor het leven is, jezelf leren accepteren. Misschien red ik het op mn laatste dag ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is zo @bumperjim. Afwijzing bovenop de zelfafwijzing is heel normaal. Ben Geurtz net weer aan het herlezen. Dringt in stapjes tot me door. Ik begrijp het wel, maar als ik het dan zou moeten uitleggen...,

ach... 

Die hele maan was trouwens bijna niet te zien. Stond ik daar..Ook dat nog!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het heeft allemaal te maken met die gedachtenmachine die ons gek maakt. Daar komt dat afwijzen ook vandaan.

Vanochtend weer eens gemediteerd sinds 2 weken vakantie. Lekker. Wat een kakofonie in de kop, zeg. Nog steeds alles aan het plannen terwijl het nog vakantie is. Plannen plannen plannen en als het plan dan niet klaar komt dan is het afwijzen geblazen :) mezelf en/of de rest vh gezin hè want die plan ik er zo bij in. 

Maar goed het is jouw draadje sorry ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfde hier hoor, maar ik merk aan kleine dingen dat het beter gaat. Meditatie ieder dag is heilig. Ook tijdens vakanties. Ik mag van mezelf wel korter dan 20 minuten als ik geen tijd heb. Dan maar 10. Geeft niets mag best. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lukt mij niet goed tijdens het op vakantie zijn. Sta te laat op en kan me niet goed afzonderen. Heb er de pest aan als anderen het horen/zien. 

Heerlijk om het nu weer te doen. Ff momentje helemaal niks, rustig stilstaan bij hoe gaat het. En dan gedurende de dag ook een beetje op blijven letten maar dat gaat nog niet zo goed :) 

Graag zou ik het hele jaar zo relaxed zijn als nu na 3 weken vakantie. Dat zeg ik elke zomer en ik haal eind augustus nog geeneens :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal vastgedraaid in mezelf vandaag. Vind dat ik een puinhoop van maak. Mis mijn kinderen. Totaal hormonaal. Gedoe. Boos op mezelf. Nieuwe sjaal. Nieuwe tas. Twee ijs. (jes) ze waren klein. Ijsjes dus. 

Weet even niet waar ik mezelf moet laten. Pieker achtbaan. Schuldgevoel. Boos op oude moeder. Wel mijn best gedaan. Geknuffeld ook. Onrust, boos, moe en zielig, huilen, maar dat lukt ook al niet.

zo. Dat is eruit. Morgen graag iets minder gedoe. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk vind ik het jammerste aan d eperiode dat ik niet bewust met mezelf bezig was, maar te veel werKte, dronk, rookte en doorging....dàt ik niet bewust met mezelf bezig was. Ik heb het mezelf ontnomen eerder te groeien en mijn geest te verruimen. Jammer. Het is zo. Ik weet het, maar had me graag deze stappen ( volwassen worden ging het laatst , ik meen bij Etty? , over) eerder gegund. Volwassen worden ja. 

Boek De Ontwenning raakt me zeer. Wat kan dat mens schrijven. Niet alleen bekwaam in uitdrukkingsvaardigheid, maar ook in analyse. Mooi. En ik leer weer meer. Zie weer meer. 

Op dit moment ben ik op een punt dat ik denk dat ik het beste af zou zijn zonder relatie. Puur omdat ik alleen met mezelf bezig ben. Met grenzen stellen. Weten wat ik voel. Want dat vind ik het moeilijkste dat er is. Nog steeds. Heeft er ook mee te maken dat ik maar moeilijk kan vertrouwen op mijn gevoel. De liefde en erkenning van anderen lijkt altijd groter en belangrijker. 

Maar goed. Zo zit het niet. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen. En zo groot hoef ik het misschien allemaal niet te maken. Maar ik v8nd en blijf het ingewikkeld vinden, de verliefdheid die ik voelde voor een ander zit er nog. Soms een beetje meer dan anders. Het is meer een diep gevoel van liefde geworden. Maar in hoeverre projecteer ik al die gewilde erkenning op die persoon. Wat schrijf ik hem allemaal in gedachten toe? Onzinnige bezigheden. Dit soort gedachtes. Laat maar gaan.

ik voel me af en toe of ik een proefwerk doe en het goede antwoord moet geven. Maar misschien zijn A en B allebei juiste antwoorden. Ik merk dat de tijd veel doet. Veel goed doet. Dus ik durf soms iets meer te vertrouwen. Dat ik er wel uit ga komen. En misschien is het niet zo groot. Het verhaal in mijn hoofd....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...