Spring naar bijdragen

Hallo. Doodeng.


Lika

Aanbevolen berichten

Poeh Lika, boosheid in combinatie met een burn-out. Pas op jezelf kan ik alleen maar zeggen.

Als ervaringsdeskundig heb ik daar ook in lichtere maten last van gehad met bepaalde periode's. Mijn therapeut gaf toen aan ga eens lezen op google wat boosheid nu is, je zult er rustiger door worden. Misschien kun je er iets mee :rose::rose: zo niet dan niet :P

Dus bij deze:

Waar boosheid de emotie is, is schreeuwen of iets kapot maken het gedrag wat je toont onder invloed van deze emotie. Boos en woedend gedrag zijn lichte vormen van agressief gedrag, gedrag wat zich kenmerkt doordat je jezelf boven de ander stelt en de relatie met die ander in sterke mate wilt beïnvloeden en/of controleren.

Handelen uit boosheid of woede is zeker niet altijd negatief, integendeel. Je oefent kracht uit en dat is nuttig wanneer je het ergens niet mee eens bent of je je bedreigd voelt en dat teniet wilt doen. Maar als je niet kunt omgaan met je boosheid, maak je waarschijnlijk veel kapot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit ook nog te denken aan het onderscheid tussen angst en vrees dat ik laatst iemand hoorde benoemen. Angst is een gevoel dat verlammend kan werken, transpiratie teweegbrengen, vluchtgedrag oproepen, en dat soort dingen. Vrees is een inschatting dat er iets niet goed gaat of zou kunnen gaan en kan een goede reden zijn om voorzichtig te worden of voorzorgsmaatregelen te nemen. Angst en vrees kunnen samengaan, maar het is niet hetzelfde.

Op dezelfde manier kun je misschien onderscheid maken tussen boosheid als gevoel en verbolgenheid vanwege iets wat je als onrecht ervaart en waar je zo mogelijk iets tegen zou willen doen. Handelen uit boosheid kan impulsief zijn, puur vanuit het gevoel, of meer doordacht en beredeneerd. Het kan ook nog een ingesleten reactie zijn die al of niet effectief is. Kortom, er is wel nuance aan te brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, die boosheid... Ik moet wel zeggen dat ik liever boos ben dan bang. Ook liever boos dan somber. Er zit altijd nog wel energie in. (Bij mij, ik weet niet of dat bij jou ook zo is).

Jouw berichten hebben altijd zo'n lieve ondertoon, daarmee kun je vast op den duur die woede wel wegblazen.

Die grieperigheid heeft heel Holland.

Slaap lekker, Lika!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Griep heerst, ik hoop niet dat je dat er nog bovenop krijgt. Ik heb overigens ook liever boosheid dat somberheid of angst omdat ik het associeer met kracht, en angst meer met zwakte. Onzin eigenlijk, het zijn allebei alleen maar gevoelens. Alleen dat schuldgevoel achteraf als ik tegen iemand ben uitgevallen...daar wil ik wel minder van. Een beetje is prima, vooral als het terecht is, maar dat piekeren erover.. Heb jij daarom moeite met boos zijn?

bewerkt door Reacher
*woordje vergeten*
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet wat ik er van vond vandaag. Veel theorie, maar dan heel oppervlakkig. En een gesprek waarbij ik poppetjes uit moest kiezen. Wie is de strenge, de lieve etc, daarbij moest ik zoooooooooooo huilen. Verschrikkelijk. Verder voel ik me opgesloten in mezelf. Weet niet waar ik heen moet. Krijg letterlijk geen lucht meer en heb het gevoel dat ik NU moet beslissen over mijn werk, omdat ik anders niet weet wat ik moet oefenen. Grrrr. 

In het zwembad net kreeg ik toch een trek. Als daar een bar was geweest.... vluchten, weg, dat wil ik. Dat kan niet. Ik zit gevangen in mijn eigen rondmalende ik. Bah.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi! Las op de dagdraad en hier dat je een verdrietige dag hebt. Ik ben niet zo van het knuffelen: ben ik te houterig voor, -tot op heden, maar wie weet wat ik er nog bij gaan leren-  maar ik wil je wel wat positieve vibes sturen. Je gaat door een moeilijke tijd maar je drinkt toch maar mooi niet :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even gekopieerd van de dagdraad. Hoort eigenlijk hier:

Loodzware dag tijdens gesprekken in traject dat ik ben gestart. Hyperventilatie, bijna flauwgevallen, tranen. Maar ook veel inzichten. Onder meer dat ik het heel lang heb volgehouden. En dat ik heel veel wegdronk en rookte. En nu? Nu weet ik 1 ding zeker, drinken dempt, stopt mij weg, het probleem weg en dat komt nu zo ongenadig keihard terug . Jammer dat ik niet eerder mijzelf onderhanden heb genomen. Misschien was het dan minder heftig geweest. Maar hé, beter laat dan nooit. Ben doodmoe, maar kijk mezelf recht aan in de spiegel en ben godzijdank nuchter. Dat helpt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...