Spring naar bijdragen

Voorstellen


Eef123

Aanbevolen berichten

Het kan erbij horen, maar... je kan ook het een of andere virus te pakken hebben natuurlijk. Sowieso lijkt het me niet verkeerd om met een denken op de bank te kruipen, als je daar behoefte aan hebt. Een film opzetten en een bak koffie erbij (of kruidenthee natuurlijk).

Zo was het ook, Quinn: met de heerijke feelgood-film 'Chef'. Een eetfilm zonder veel drank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja kruidenthee.. lekker.. (en lief ook wel soms). Lees je wel graag Eef, welkom.. 

Dank Lieve! En vice versa :-) Ik heb mijn reserves aangaande kruidenthee resoluut aan de kant gezet. Ik hou niet van sapjes en zoete drankjes, dus ik drink nu echt alleen nog maar water, thee en koffie, en soms karnemelk. Bij de Simon Levelt-winkel goede inkopen gedaan op het kruidengebied.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha mensen. Goeiemorgen. Ik heb het filmpje van Els Noorlander bekeken op Youtube. Pff, best heftig. Niks niet psychologische aandoening, maar neurologisch, dus echte beschadiging van de normale processen in de hersenen. Nu snap ik wat craving is. En het is dus blijkbaar zo dat na afkicken, 'een beetje gebruiken' gelijk de hele boel weer op z'n kop zet en je hersenen weer ongevoelig worden voor normale plezier-prikkels. Ik had dus in m'n achterhoofd dat ik deze winter op mijn vakantie naar de tropen (alwaar we prachtige wijnvelden gaan bezoeken, bedacht in de periode hiervoor zoals je begrijpt).... dat ik tegen die tijd daar best 1 of 2 glaasjes kan doen, net zoals normale mensen. Vanuit een ander plekje in m'n achterhoofd klinkt: nee niet doen! Na het zien van het filmpje geloof ik dat het echt geen goed idee is om op vakantie een beetje te drinken. Gewoon puur neurologisch gezien zullen m'n hersenen weer in de oude stand schieten en zal het controlemechanisme weer volledig buiten werking raken, als ik het goed begrepen heb. Dat kan ik met goede wil blijkbaar niet veranderen. Dat 'normale mensen' :-) wel gecontroleerd kunnen drinken komt dus blijkbaar omdat hun hersenfunctie niet is beschadigd. En die van mij wel. Het helpt me om het even hardop samen te vatten, dit verhaal. Het stemmetje van 'later kun je best in het weekend....', is dus eigenlijk de craving, vermomd als redelijke raadgever. Zien jullie dit ook zo...?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve mensen. Het is helemaal mis gegaan. Ik schaam me dood. Ik voelde me zo sterk, en trots op het niet-drinken.  Helder, prettig, minder vermoeid, veel positieve effecten. Tot ik dit weekend weer in mijn kwetsbare situatie kwam: de familie. Daar wordt veel gedronken, en in een rap tempo. Goede flessen wijn, lekker eten, dat werk. Ik ben altijd gespannen als ik bij mijn familie ben, ik voel me beoordeeld en wil diep van binnen zo graag hun goedkeuring... Dat zit in mij en is geen verwijt aan hen, ik word ook verdrietig nu ik het opschrijf. Het is zo gek wat er gebeurde. De verslaving nam het gewoon helemaal over. Binnen 2 seconden dacht ik 'ach 1 glas moet kunnen, dan ontspan ik tenminste een beetje'. My god. Wat heb ik gedaan. Het werden er meer. Ik vind het zo erg.

Nu met hoofdpijn proberen aan het werk te gaan. Voel me bedrukt en ook wel een flinke loser. Het enige positieve is dat het echt wel weer een leermoment was. Ik pak de draad weer op. Vraag me af hoe ik me beter kan voorbereiden op dit soort situaties, waarin de verslaving ongekend sterk opvlamt. Hoe kan ik daar weerstand aan bieden...?? Help.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Eef,

 

Je bent zeker geen loser.

 

Wel lerend. Dat gaat met vallen en opstaan.

Als je maar niet blijft liggen.

 

Etty beschrijft het wel mooi. 

Bewustwording, weten wat er met jou gebeurt

op moeilijke momenten. 

 

'Het gebeurde gewoon', heb ik ook als erg lastig ervaren.

Want hoe vreemd dat ook klinkt, het gebeurde gewoon.

 

Mij heeft het geholpen deze momenten te benoemen bij partner.

en vervolgens te voelen en onderzoeken. En uit te zitten.

 

Van leren, en weer verder gaan Eef, succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi eef

Bij mij is het ook gigantisch misgegaan,eerst ook veel schaamte,maar dat heb ik al weer losgelaten,

Over een verslaving ziekte moeten we ons niet schamen.

Heb ook in mijn familie alleen drinkers,mijn zusje zegt altijd vind het zo jammer dat je geen Wijntje meer kan drinken,

Dat begrijp ik niet ,je kan toch wel drie glaasje s drinken,zegt me manlief ook vaak,

Ik wil het niet meer uitleggen,Ben er klaar mee ze begrijpen het niet,we moeten het zelf doen,pillen therapie zijn alle geen wondermiddel,wij moeten dat eerste glas niet nemen.

Vandaag dag drie ,ik Drink niet brengt mij alleen maar pijn en verdriet.

Sterkte eef wekunnen het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank dank dank. Ik dacht 'nu kan ik dus niet meer op het forum verschijnen'. Heb mezelf gedwongen om vanochtend te schrijven en dus te blijven (en me niet uit te schrijven van het forum omdat ik gefaald heb, zoals m'n eerste reactie gisterenavond was). Al jullie feedback is erg waardevol. Ik moet het zelf doen, maar blijkbaar niet alleen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Eef, ik heb ooit een lezing gehoord over: changing the attitude of addiction through science.

Belangrijkste les voor mij was: Je streeft naar volledige onthouding, want dat is wat je wilt, maar niemand kan het in één keer. Uitglijers horen bij het proces van genezen.

Opstaan, wonden likken en weer doorgaan. Als je leert schaatsen blijf je ook niet liggen zodra je bent gevallen. 

En, eindigde hij hoopgevend, ineens kan je schaatsen, ook al blijft het ijs spekglad.

 

Eef, goed dat je bent gebleven, en ook dat je hier eerlijk bent. Het kan niet in één keer, maar misschien trek je bij deze de definitieve streep omdat je op het forum schrijft.

Dat zou kunnen, hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(ben emotioneel. bij iedere reactie moet ik huilen. het is gewoon het wederzijdse begrip en de steun, jee mensen, dat is echt goud waard.)

 

Maarrrem.... vermande zij zich :-) .... wat een goeie beeldspraak van schaatsen en het gladde ijs!

Ja Basta, het forum is heel goed. Ik wil echt stoppen, mijn intentie is om helemaal, 100%, te stoppen.

 

Ik ontdek dat ik spanning wegdronk. Ik ontdek dat ik vind dat ik altijd sterk moet zijn en dat lang niet altijd ben. Ik schaam me voor als ik iets niet kan of niet aankan. Ik ontdek dat ik me doodschaam als ik een fout maak en dan wil verdwijnen. Ik ontdek dat alcohol me ontspant (en ontdek langzaam nieuwe manieren daarvoor (dutje, thee, sauna)), verdooft, m'n lijf ernstig beschadigt. Ik ontdek dat ik een ongelooflijke hoeveelheid positieve levenslust heb. Op de site van Tactus staat: verslaving en persoonlijke groei zijn als water en vuur, ze verdragen elkaars aanwezigheid niet. Dat dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zie je hoe streng je bent voor jezelf Eef?

Als je beste vriend(in) jouw fouten en foutjes maakt

denk ik dat je veel milder zou zijn;

wees je eigen beste vriendin

en durf van je fouten te leren

hebben ze nog nut gehad ook

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kom wat later in je draad maar vind hem heel boeiend. Je bent goed bezig! Ook of juist na de uitglijder van afgelopen weekend wil je doorgaan met stoppen, en dat maakt je in mijn ogen eerder tot een kanjer dan tot een loser. Een loser zou het eerdere voornemen dan maar laten varen en blijvend terugvallen in de oude gewoonte.

 

Kennelijk heb je wel een belangrijk aandachtspunt leren kennen en daar moet je denk ik wel wat mee doen. Een volgende keer pak je zo'n familiebezoek dus anders aan. Daar kun je je op voorbereiden. Soms is dat makkelijker dan je denkt, als je er even goed over nadenkt. Wat dacht je bijvoorbeeld van gewoon open zijn en zeggen dat je geen alcohol meer drinkt en je daar prettig bij voelt? Hoezo zou je je daar schuldig over moeten voelen? Schuld heb je als iemand nog geld van je krijgt.

 

Ik denk ook aan wat je hier eerder schreef: 'wat zeg ik dan met Kerstmis tegen m'n schoonfamilie...? Hoe los ik dit op zonder gedoe...?'".

Nou, dan zeg je dus dat je geen alcohol meer drinkt. Wat voor gedoe zou dat nou helemaal met zich meebrengen?

 

Hopelijk kun je ook af en toe om jezelf lachen als je dit soort dingen meemaakt waar je wat van leert. Dat helpt de zaak te relativeren. Over een paar jaar denk je misschien: "Wat was er nou eigenlijk zo moeilijk aan om iets niet meer te doen? Iets doen kost moeite, iets nalaten toch niet?"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi allemaal. Goeiemorgen. Heb de draad weer opgepakt, na mijn uitglijder dit weekend, en ben nuchter gebleven. Ik ga de tips opvolgen die ik lees op het forum: lastige situaties/triggers vooraf herkennen, dus agenda doornemen van tevoren. Dan de lastige situatie voor me zien en oefenen wat ik ga doen en zeggen. Omdat ik een famliebezoek moeilijk vind, denk ik er juist liever niet aan vooraf. Ik ga in een soort overlevingsstand tijdens het bezoek, uitzingen tot het afgelopen is. Dan is mijn heldere focus dus helemaal weg en ben ik overgeleverd aan automatismen. Betekent dus dat ik lastige situaties bewuster in zal moeten gaan. Met meer echte aanwezigheid eigenlijk. Tja, zo is niet drinken dus ook een confrontatie met het echte leven. Voelt spannend en beetje beangstigend, maar anderzijds ook weer niet onmogelijk. Kom maar op met die eerste uitdaging! Vrijdag een etentje van vrienden, in een restaurant met een groep. Die vrienden zijn enorme drinkeboers. Ze drinken veel -teveel- en in een snel tempo. Zouden ook wel een forumbezoekje kunnen gebruiken ;)  Maar dit wordt er dus wel eentje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vrees van niet... En eigenlijk kijk ik nu handenwrijvend uit naar deze uitdaging. Ik ben de vorige keer voor de bijl gegaan vanuit naïviteit en niet voorbereid zijn. Deze keer blijf ik lekker buiten de boksring zoals Basta dat ergens in een draadje zo treffend noemde. Kom maar op met die avond. Haha!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies Eef: Kom maar op met die avond.

Vergeet niet om het oefen-scenario ('Nee dank je. Nee, echt niet, ik wil graag thee. Ja, saai, hahaha, en dan ook nog kruidenthee, hahaha...hoe was je vakantie?) af te maken met het beeld van hoe je je naderhand voelt. Dik tevreden, en dan die haha erachteraan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...