Spring naar bijdragen

Minderaars over minderen


smart

Aanbevolen berichten

Zeg maar gerust dat die combinatie levensgevaarlijk kan zijn.

Ik ben er tenminste een paar keer door in het ziekenhuis beland.

De bedoeling is te stoppen met drinken en die benzo"s te gebruiken

tegen eventuele ontwenningsverschijnselen.

Dus niet èn, èn...

Dat lijkt mij inderdaad een stuk logischer..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, die benzo's heb ik voorgeschreven gekregen tegen ontwenningsverschijnselen.

Die heb ik totaal niet gehad toen ik 2 jaar geleden gestopt ben met alcohol.

 

Mijn afbouwschema heb ik toen hier ergens op het forum geschreven.

Ben blijven hangen op 10 mg per dag.

 

Na verloop van tijd toch weer begonnen met drinken.

Dat de combinatie slecht is weet ik natuurlijk ook wel.

 

Maar ik durf nu niet meer met die 10 mg te stoppen.

Eerst de alcohol minderen > stoppen.

Dan de chloordiazepoxide afbouwen.

Dat lijkt mij nu logisch.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn huisarts kent mij en komt zeker niet met adviezen die ik zelf wel kan verzinnen.

Volgens mijn huisarts is aan mijn tinnitus en neuropatische klachten niets te doen.

 

Die pilletjes zijn op mijn eigen nadrukkelijk verzoek geweest.

Daarvoor had ik een heel stappenplan bedacht:

 

Een stopdatum prikken, de week voorafgaand al proberen te minderen met alcohol.

De avond voor de stopdatum beginnen met een dubbele dosis chloordiazepoxide (2 x 25 mg), vanwege de bloedspiegel (overdag nog een fles wijn).

Vervolgens ben ik een paar dagen in retraite gegaan, weg uit mijn eigen omgeving.

Daar heb ik veel gewandeld en een Qi Gong oefening geleerd.

 

Voor de chloordiazepoxide had ik zelf een strikt afbouwschema bedacht.

Van 3x25 > 2x25 > 1x25 > 1x10 > 1x5

Dat is toen gelukt, behalve dat 5 mg niet beviel.

Op 10 mg blijven hangen, wel op mijn verzoek nu pilletjes a 5 mg, zodat ik alsnog kan halveren en stoppen.

 

De tweede fase was om een privé coach in te huren: ook geslaagd.

 

Ik ben niet geschikt voor de reguliere hulpverlening in welke vorm dan ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer weet ik nu nog niet, heb geen vaste datum geprikt.

Hoe weet ik wel.

Nu eerst stabiliseren op 3,5/4.

Langzaam afbouwen.

 

Tegelijkertijd werken aan mijn nieuwe patroon (zelfde als de vorige keer), dat is:

's Morgens eten.

Na koffie en sigaretjes eerst een ontbijt koek.

Later yoghurt / kwark met lijnzaadolie / lijnzaad en honing / vers fruit.

Dan een dubbele boterham met een gebakken eitje.

 

Vervolgens fietsen / bewegen.

Daarna boodschappen doen inclusief 4 halve liters bier.

Niet gelijk gaan drinken, maar eerst het eten voorbereiden.

Vlees kruiden, groente snijden, zodat alles panklaar is.

Tijdens het derde blikje alles op het gas zetten.

Tijdens het vierde blikje is alles dan klaar.

Dan houd ik een restje bier over.

 

Verder mij meer bewust worden van mijn valkuilen.

Niet alles door elkaar gaan doen, maar rust er in brengen, prioriteiten stellen.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok. Ik hoop echt dat het lukt voor je.

Maar laat ik ook eerlijk zijn: ik vind het geen goede aanpak want je stelt uit wat je, als je op vier blikjes zit moet en kan doen: drop the beer and face the demons. Want ze gaan niet weg maar als je niet drinkt stellen ze eigenlijk ook weinig voor.

Maar uit je antwoorden blijkt ook dat je niet openstaat voor alternatieven zoals een psycholoog of hulpverlener. Het is jouw route: doe voorzichtig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roberto: drink je in je eentje?

Mijn persoonlijke mening is dat iedereen die in zijn eentje drinkt, meer dan 1 bier, verkeerd bezig is sowieso.

Ik wil daarmee niemand tegen de schene schoppen trouwens die alleen woont alleen de discussie aanzwengelen. En ik spreek voor mezelf. Als ik in mijn eentje drink, dan drink ik een fles wijn gevolgd door een fles wodka. Maar ik ben dan ook geen minderaar heeft de praktijk uitgewezen.

bewerkt door tomtom2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok. Ik hoop echt dat het lukt voor je.

Maar uit je antwoorden blijkt ook dat je niet openstaat voor alternatieven zoals een psycholoog of hulpverlener. Het is jouw route: doe voorzichtig!

Ik sta open voor alternatieven voor een psycholoog of hulpverlener: yoga, meditatie, tai chi, qi gong, rebalancing, dat soort dingen.

Niet teveel praten, maar lichamelijk bezig zijn.

Net nog een eindje gefietst, dan doe ik op een rustig plekje ook wat qi gong en ontspanningstechniekjes voor mijn nekspieren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roberto: drink je in je eentje?

Mijn persoonlijke mening is dat iedereen die in zijn eentje drinkt, meer dan 1 bier, verkeerd bezig is sowieso.

 

Ja, alleen thuis, de laatste jaren.

Misschien sinds mijn poes overleden is (2004), realiseer ik mij nu.

Vroeger dronk ik nooit in mijn eentje thuis altijd pas later op de avond in de kroeg / disco.

 

Echt compleet afgegleden ben ik na het overlijden van mijn vader, daarna mijn moeder en tegelijkertijd mijn baan kwijtgeraakt.

In dat jaar zijn minstens 12 andere mensen in mijn (indirecte) omgeving ook overleden.

Die mensen hebben mijn rouwproces verstoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk ik niet hoor dat je lichamelijke afkick krijgt bij stoppen van 4 halve liters bier per dag.

It" s all in the mind. De psyche.

 

Tenminste zo was en is het bij mij wel en daarom lukte minderen mij zelf niet denk ik.

Ik ben ooit wel eens eerder, voor ruim een week gestopt, zonder enige ontwenningsverschijnselen.

Terwijl ik toen absoluut meer dan 4 dronk.

Was op vakantie in een gebied waar geen alcohol verkrijgbaar was.

Het zit deels in the mind.

 

Toch ben ik nu terughoudender, omdat ik vorig jaar al een onttrekkings delier heb gehad.

Volgens mij zat ik toen rond de 6.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het niet zeker Fruit (ben even onzeker door jouw formulering) maar ik geloof wel dat ik het met je eens bent. Je mind heeft de herinneringen, de visie en overtuigingen die deels vanuit je opvoeding zijn ontstaan en mede door de wereld/leefomgeving waarin je leeft/de. Grotendeels ben je zo bepaald.(!) En ook de kijk naar jezelf in die wereld. (hoe red ik me hier-wie ben ik?)

Het lijf en de brains krijgen aansturing en responsen, maar er is ook de communicatie tussen je mind en de cellen van je lijf. Ik geloof er in dat in je cellen boodschapjes worden opgeslagen die (mee ziektes kunnen bepalen en zien dat de hamer komt! grofweg) signalen weergeven die daar in opgeslagen zijn. B.v. bij stress, en die nadien telkens gemakkelijker opgeroepen worden naarmate er een stimulus is: opnieuw die stress. (Weer die hamer: help!)

Daarom geloof ik echt wel in meditatie - stilte - yoga, manieren om je mind te beinvloeden. (liefde voelen, welzijn ervaren, heling) Je cellen beinvloeden.

Heel interessant dat men op dat gebied al veel weet. En nog steeds verder zoekt!

 

Qua alcohol is het ook dit verhaal, vind ik: wij mensen zijn geneigd naar alle verslavingen: er lijkt iets te bestrijden te zijn. Het leven zelf lijkt het wel.

Niet goed durven te voelen. Wat mij betreft. Dus veel ratio. Hoewel ratio ook nodig is.

Ga dr maar aan staan! En elk op zijn eigen manier! Best apart ook.

 

Zo denk ik wel eens dat JUIST door alcohol er wat meer te beleven is (voor mij) en er veel meer opgeroepen wordt en over na te denken is, maar dit is een precaire opmerking die nog niet is uitgewerkt (mijn proces wellicht),  het is echter wel een ervaring van mij: iemand die dit eigene tot na de komma wil leren snappen voor zichzelf. Niet uitgewerkt zeg ik, jawel, ooit op een ander draadje waar het over spanning ging waar je aan gewend bent/was geraakt. Die spanning is goed noch slecht, maar wel een reeel onderdeel van wie ik ben als persoon. En best lastig om zo even op te schrijven

Hiervoor zei ik al wat daar mee te maken heeft, het verleden, hoe ik mezelf zag, de tijd waarin ik opgroeide. Draagkracht en -last. Ik kan daar niet om heen.

 

Voor Roberto nog dit: ik merk dat ik het fijn vind dat je je niet aangevallen voelt en je verhaal zo kalm doet. Ik meen ook je angst te zien om veranderingen door te voeren.

In zijn algemeenheid ook: een belangrijke draad voor mij, ik lees andere en nieuwe dingen!

Bedankt daarvoor!

 

*ik zeg spanning maar die heeft daar een positief gevolg en hangt soms wel met stress samen maar dat is niet per definitie het zelfde

bewerkt door smart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dit draadje belangrijk. Niet zakken!

 

In mijn overzichten van het afgelopen jaar zie ik dat ik een paar dagen, soms langer, zonder drank kan maar als ik dan weer iets drink, ik geneigd ben om

in te gaan halen. Dan mag ik even de teugels laten vieren.

Die had ik eerst niet zo in de gaten.

Piekmomenten noem ik dat. Die uitlaatklep is er nog. (en nodig kennelijk)

Er was ook een fase waarin ik gestaag beetjes dronk en dat pakte beter uit. Dwz: dat lijkt mooier. :blush:

Iets hierboven in een tekst maakte dat ik dacht: werkt het zo? (...) maar het is niet grijpbaar nog. Hoe dat qua lijf werkt.

 

Ik laat mezelf even met rust de komende dagen (om redenen). In zijn algemeenheid heeft het te maken met beheersen, controleren. Dat

ben ik aan het aanpakken. Er is een periode nu van inwerken en wennen aan een ander leven. Wat meer werk. Daar naast zoek ik veel rust en ben in het bos of de tuin.

Ik had sociale contacten al op stop gezet voor zover mogelijk omdat ik wil schrijven.

Ik ben erg verbaasd over de tijd die ik nodig heb voor mezelf op 1 dag!

enfin...

 

Roberto, hoe gaat het nu met jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Smart,

 

Ik ben wat bezig mijn valkuilen te doorgronden.

Kleine veranderingen daarin aan te brengen.

Er zijn nog een heleboel dingetjes die ik 'moet' doen.

Eigenlijk moet ik een planning maken.

Ik heb de neiging om alles door elkaar te doen en tegelijkertijd dingen te laten liggen.

 

Bijvoorbeeld e-mail.

De laatste e-mail beantwoord ik het eerst.

Waardoor andere e-mails wegzakken.

Dat geeft onrust.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe dat trouwens ook in kleine dingen Roberto.

Gestaag ermee bezig.

Maar ook los willen komen van oordelen en zelf-oordelen.

Als ik midden in de oordelen zit wordt alles moeilijker en gaat het zoemen... dan is er meer rust geboden

en ik mediteer dus weer dagelijks.

 

Ga je een planning maken, prioriteiten aanbrengen?

Vaak helpt dat je op weg, mits je volhoudt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ja... zie mijn re op het onzinhoekje van Adam.

 

Jammer dat er gepolariseerd wordt ... gesproken over gezeur :(   ... of wat het ook is. ;)

De gestopten zijn weer een gesloten front, lijkt het. (ben blij dat sommigen zich er buiten houden!)

 

Hartstikke mooi, maar er is een kleine groep die zich wellicht ook wil uiten hier.... en doen ze dat wel??

Knap lastig! Ben bang van niet...

Iedereen roept dat het gedoemd is te mislukken. Minderen. Maar niet ieder is alcie.

Ik ben een probleemdrinker. Geweest en nu al minder: hoera!

Ik wil gewoon respect om hoe ik het doe. Of bevraagd worden, en gesteund.

Waarom zou ik op dit forum zijn denk je?

 

Mijn makke is dat ik slecht hulp kan vragen en zaken alleen op lijk te lossen.

Maar ook ik kan steun gebruiken.

 

Ik ga werken aan de blijvende dagen droog/volhouden en triggers bekijken

wanneer ik geneigd ben wat meer te drinken dan ik adb had afgesproken met mezelf.

 

Verder sans rancune...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Smart,

Ik ben deze draad met interesse aan het lezen. Ben er persoonlijk van overtuigd dat ieder zijn of haar eigen pad moet proberen te vinden.

Zelf ben ik een oudgediende die pas vandaag terug aanlogt na ongeveer twee jaar afwezigheid, ik hoop alvast dat de draad blijft bestaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las je al op de dagdraad en ik zie dat je al heel veel berichten ooit eerder plaatste.

Vast en zeker kom je vaker op het forum: doe er het jouwe mee!

Jammer dat het minder goed gaat met je.

Heb je al een plan voor wat je de komende tijd wilt?

 

Wat meer happy zijn..... :) ? Ik: altijd! .......... :rose: en

daar wat voor te moeten doen: ja!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben momenteel zoekende. Zoals bij zovele mensen hier, zijn er ook andere problemen dan alcohol, en moet ik wellicht stilaan aanvaarden dat ik aan chronische depressie lijd. Ik begin eraan te wennen dat een pad van vallen en opstaan niet per se negatief moet zijn. En verder gestart met een voor mij nieuwe vorm van therapie: eerlijk praten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hoe gaat dat nu Jen? Wil je daar wat over vertellen?

 

Dit draadje mag van mij omhoog

Nog steeds omdat ik denk dat het twijfelen... en het nu en dan drinken hier een plek verdienen. We zijn vrije mensen....

(o haha, hier komt commentaar op!)  :)  en ja, we zijn net zo onvrij als wie dan ook....

 

Voor mij wordt het wel duidelijker:  ik voel me rot na meer dan 1 a 2 drankjes. Laat maar.

Doe maar thee.

Maar dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Die hele gedachtegang er naar toe. hm

Minderen is niet per se makkelijk. Het dient ergens voor.

En dat "waarvoor" moet je helder hebben.

En dat kan veranderen.... vertrouw het proces, wees eerlijk naar jezelf.

 

Minderaars die zich zo inzetten voor dit forum..,. elke dag de koffie klaarzetten,

dat is.... haast niet te geloven: zo achter ONS te staan !

 

UP dus.

 

:rose:  :rose:  :rose:  voor Yvonne!

bewerkt door smart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Voor Sita (nou ja....)?  Mits je er iets aan hebt.

 

Ik meldde al dat ikzelf wat meer dagen drink, dus 1 op zijn minst. Wat vaak lukt. Soms iets meer. Een week zonder droge dagen wou ik. Maar dat was de afspraak niet. Een is een en dus teveel!

Dit ga ik dan ook aanpakken. Misschien kunnen we elkaar van dienst zijn? Hier schrijven?

 

Ik ben zo vrij om mijn lichte wrevel over dit draadje te gaan relativeren: velen zeiden dat het goed was... een draad als dit. Maar niemand schrijft!

Ik begrijp het ook wel, want het is inherent aan ADB zijn, dat je in feite niet wenst te drinken. Of de controle terug wilt krijgen.

Dan de persoonlijke draadjes dus in? Ja!

 

Hoe dan ook is er over minderen weinig zinnigs te zeggen. Over het grote algemeen gaat dat fout. Op het moment dat je je afvraagt of je wellicht teveel drinkt is er al iets dat eh eh.. vraagtekens geeft.

 

Enfin, hier dan toch de eigenwijze overlever. Up-up. De vraagtekenoproeper.

 

Ik had nog een oud half biertje staan = op en nu nog 2 flesjes.

Word ik daar gelukkiger van: nou nee.

De komende week wil ik weer aan de thee, het lijf wat opschonen.

 

En jij Sita: heb je een minimaal plan? Of laat je het er van af hangen?

Ik beloof trouwens ook niks. Wel dat ik mijn best ga doen. Jij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dit doet pijn om te lezen Smart.

oud bier drinken klinkt mij behoorlijk wanhopig in de oren.

Aan de ene kant doe je dit draadje klinken als bewust minderen,

aan de andere kant schrijf je dat je niet tevreden bent over het

feit dat je toch nog steeds, na al die jaren het nodig hebt "wat"en

een beetje te drinken. Je wordt er niet gelukkiger van nee, maar

je verkeert niet in ee crisis situatie zoals Sita wel.

Ik hoop oprecht dat Sita zich hier niet naar toe laat lokken en haar

eigen weg kiest om adb te worden. Dit hier wordt een lange omweg

ben ik bang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een alledaagse sociale drinker is minderen altijd aan te bevelen. Voor verslaafden is het geen optie volgens mij. Van één drankje ga je je rottig voelen, maar dat drankje neem je juist om je beter te gaan voelen... De weg naar een beter gevoel zit niet in dat bewaarde restje bier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik voel me uitgelokt te zeggen dat dat halve oudje nog goed te drinken was ;) (en ik ben zuunig)

Dat vindt de mod vast (ook) niet leuk. En ik heb geen zin in een verdedigende houding na oordelen

die meer van de ander zeggen.

Soms breekt mijn openheid me op. Hoeveelheden noemen en dergelijke hebben geen zin.

Doe ik niet meer.

 

Sita gaf al aan dat ze voor een ander pad kiest. Prima: wat goed voor jou is: echt gaan doen! :heart:

 

Mijn vaarwater is de laatste weken wat onrustiger, maar ook dat gaat weer goedkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...