Spring naar bijdragen

woensdag 25 mei


Aanbevolen berichten

Een vraag aan ons ...

Hoe gaan jullie om met je eigen verjaardag en drank. En als je uit eten gaat daarna bij de Griek, Ouzo van het Huis enzovoorts.

Morgen moet ik jullie antwoord toepassen ...

Ik vraag dit om mezelf te sterken.

Mijn motto blijft (herhaling..): Wie geen probleem heeft met drank, heeft ook geen probleem met geen drank.

Ik heb en haal niets in huis, mijn huis, wat daar maar in de verste verte op lijkt.

 

Was in november in Italië, had een heel leuk gesprek in een Osteria en toen ik wilde betalen wat ik nuttigde, werd er niet alleen een vriendenprijsje gemaakt, maar stond er tevens twee stevige glaasjes grappa op de toonbank.

Natuurlijk wil ik nuchter blijven, ten alle tijden, dat is mijn eerste gebod.

Die weigering, waarbij ik in mezelf schaamte en schuld voelde, maakte al wat er aan vriendschap was "opgebouwd" met één klap ongedaan. Het zijn vaak de cultuurverschillen in vreemde landen die het meeste onbegrip veroorzaken.

 

Later bedacht ik dat ik eerlijker had kunnen zijn, naar mezelf en naar die goede man.

Toen ik laatst april daar terug was, heb ik het goedgemaakt met hem. Daar had ik een middag voor vrij gemaakt. Ik had een leuk souvenirtje van mijn woonplaats meegenomen, maar vooral mijn Italiaans vocabulaire wat uitgebreid met verslavingsjargon. Daarmee kon ik wel het verhaal doen wat ik wilde. En dat was raak. Naast de middag heb ik ook een zeer genoeglijke (en culinaire) avond gehad, voor de toekomst de belofte van een goedkoop logeeradres en een email-vriendje erbij.

 

Eerlijkheid, naar mezelf en naar anderen, betaalt zich altijd uit.

 

Ik wil niet meer drinken: dus sluit ik elke mogelijkheid uit en alle achterdeurtjes. Als ik me goed voel, lijk ik sterk en zou ik het kunnen weerstaan, maar ik ben niet altijd even goed. Ik hou met alle eventualiteiten rekening.

Mijn leven wordt er niet minder of saaier van, integendeel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn motto blijft (herhaling..): Wie geen probleem heeft met drank, heeft ook geen probleem met geen drank.

 

Mooi motto, jowan. Een mooie testvraag aan al diegenen die zichzelf de vraag stellen of ze al dan niet verslaafd zijn.

Na deze vraag (moet ie natuurlijk wel in vraagvorm gesteld worden..) komt het aan op echte eerlijkheid... niet de mantel der liefde.

 

Andersom gaat het voor mij niet op. Ik heb geen probleem met geen drank, maar wel een probleem met drank. Niet alleen voor

mezelf, ook als ik anderen veel en/of vaak zie drinken wordt mijn focus daar naartoe getrokken. Niet om me er meteen mee te

bemoeien maar wel om in de spiegel te kijken die zulke mensen me voorhouden. Ik voel de pijn dan weer van het

onmachtig zijn, het ingeslopen schijngevoel van "normaal"..

Normaal werd normaler en later normaalst.. ik was de normaalste persoon ter wereld maar stond geheel buiten de werkelijkheid.

Zo herkenbaar en tevens zo nutteloos naar de ander, zolang die ander niet (h)erkent dat ie geen probleem met geen drank heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me wel iets bij de angst van ietje voorstellen. Toen ik nog veel blowde, voelde ik me licht psychostisch. Ik durfde nauwelijks de straat op of boodschappen doen. En ik dacht dat iedereen slecht over mij sprak als ik langsliep. Een soort van paniek greep mij dan naar de keel. Een zeer heftige angst. Hoewel de angst nergens op sloeg, was die er wel. En niets anders. Misschien toch hulp erbij zoeken, ietje? Ik denk dat het al veel scheelt als je het bespreekbaar maakt met iemand die er verstand van heeft.

 

Regenboog, ik zou de eerste 4 weken zoveel mogelijk plekken mijden waar alcohol gedronken wordt, zoals pumpkin dat zegt. Ook de paden in de supermarkt met alcohol mijden. Dan maar saai verjaardag vieren thuis. Je kunt een heleboel lekkere dingen in huis halen voor de prijs van een etentje buiten de deur. Als je de wijn-spijs combinatie mist bij etentjes buiten de deur, kan je ook kiezen voor thee-spijs combinaties. Het zijn de tannines in wijn en thee, die een trekkend mondgevoel geven en de smaak van het eten voller en lekkerder maakt.

 

Volgens mij is drinken het probleem, ag. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kleine prins en de dronkaard:

 

 

Kleine prins:   Wat doet u?

Dronkaard:     Drinken voornamelijk. Maar vooral drinken.

Kleine prins:   Waarom?

Dronkaard:     Om te vergeten... Drinken doe je om te vergeten.

Kleine prins:   Wat wilt u vergeten?

Dronkaard:     Dat ik me schaam...

Kleine prins:   Waar schaamt u zich voor?

Dronkaard:     Ik schaam me dat ik drink.

 

Uit: De kleine prins van Antoine de Saint-Exupéry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toine meen je dat?

Ik ben alleen, voel me heel alleen.

En nu vooral heel eenzaam.

Ik fantaseer wel eens hoe het zou zijn om een terminale ziekte te hebben, hoe ik dat zou vinden, hoe ik daarmee om zou gaan.

Ik weet niet of ik dan toch een onverwachte levenskracht of wil om te leven zou ontdekken of dat ik opgelucht zou zijn dat "ik niet meer hoef"

En nu schrijf jij dit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn motto blijft (herhaling..): Wie geen probleem heeft met drank, heeft ook geen probleem met geen drank.

Ik heb en haal niets in huis, mijn huis, wat daar maar in de verste verte op lijkt.

Was in november in Italië, had een heel leuk gesprek in een Osteria en toen ik wilde betalen wat ik nuttigde, werd er niet alleen een vriendenprijsje gemaakt, maar stond er tevens twee stevige glaasjes grappa op de toonbank.

Natuurlijk wil ik nuchter blijven, ten alle tijden, dat is mijn eerste gebod.

Die weigering, waarbij ik in mezelf schaamte en schuld voelde, maakte al wat er aan vriendschap was "opgebouwd" met één klap ongedaan. Het zijn vaak de cultuurverschillen in vreemde landen die het meeste onbegrip veroorzaken.

Later bedacht ik dat ik eerlijker had kunnen zijn, naar mezelf en naar die goede man.

Toen ik laatst april daar terug was, heb ik het goedgemaakt met hem. Daar had ik een middag voor vrij gemaakt. Ik had een leuk souvenirtje van mijn woonplaats meegenomen, maar vooral mijn Italiaans vocabulaire wat uitgebreid met verslavingsjargon. Daarmee kon ik wel het verhaal doen wat ik wilde. En dat was raak. Naast de middag heb ik ook een zeer genoeglijke (en culinaire) avond gehad, voor de toekomst de belofte van een goedkoop logeeradres en een email-vriendje erbij.

Eerlijkheid, naar mezelf en naar anderen, betaalt zich altijd uit.

Ik wil niet meer drinken: dus sluit ik elke mogelijkheid uit en alle achterdeurtjes. Als ik me goed voel, lijk ik sterk en zou ik het kunnen weerstaan, maar ik ben niet altijd even goed. Ik hou met alle eventualiteiten rekening.

Mijn leven wordt er niet minder of saaier van, integendeel!

Mooi verwoord en wat een goede ervaring. Ik sta nog aan het begin. Maar ik ga verder op het pad van niet willen drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om even over gisteravond terug te komen regenboog. Volgens mij ben je geen familie. Hier geen jehova in de familie. Niet dat ik weet. Wel grappig dat je dezelfde vraag stelt vanmorgen als ik ongeveer een week geleden over verjaardag. Ik hoop dat je morgen een dag hebt waar je met een goed gevoel op terug kan kijken. Ga nu niet op mij lijken maar maak er wat van!

Hallo Lars, net terug van verjaardagsboodschappen halen. Ik liep het bier en de wijn voorbij. Ik keek ernaar...

.. Kreeg ik bijna wat woorden met mijn partner dat ik vele dagen van het jaar drink en iedere keer lijkt het of ik met feestdagen wil stoppen. Alsof ik maar gewoon bier en wijn moest kopen....(mijn gedachte) hummm nou echt niet. Ik moet het toch eens kunnen!

Eindelijk kan ik terecht bij IrisZorg. 3 juni. Pffttt wat duurt en duurt dat lang zeg. Hoop dat ik nu wel in de goede groep zit anders weer alles opnieuw van aanmelden..

Er is een weinig alcohol gekocht voor bezoek. En nee ik drink niet.

Spannend wat er voor je uitkomt Lars. Ik hoop iets wat werkt voor jou.

Fijne avond. Ik ga heerlijk TV kijken.

bewerkt door regenboog
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo. Even terug gelezen .

Ietje: ik hoop dat je he wat beter voelt . Ik herken dat soort onzekere gedachten. Bij mij komt dat wanneer ik zelf niet lekker zit.

Die dames stonden vast over andere dingen te praten.

Jannigje: eenzaamheid is geen prettig gevoel . Soms kan je je zo eenzaam voelen, of je nou met of zonder mensen bent.

Hopelijk voel je je hier niet eenzaam!

Ik vandaag naar yoga geweest. Straks weer naar een meeting. Begin er zowaar plezier in te krijgen :-)

Ik wens iedereen een warme en gezellige avond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meld me geslaagd af van het dagpact.

Een wat mindere dag. Wat zal het schelen als de zon wat meer gaat schijnen, ik heb verdorie de kachel maar aangezet! Niets zo vervelend als koude voeten. Nou ja, koude, natte voeten is nog erger. En een kater, da's ook erg! Koude, natte voeten EN een kater!

Tjonge....eigenlijk valt het best mee :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn verjaardag breng ik meestal door met zo min mogelijk mensen. Gewoon lekker rustig zonder moeilijke dilemma's over wie ik wel of niet moet uitnodigen en of ik wel of niet drank in huis moet halen en welke muziek ik dan aan moet zetten en of ze elkaar wel mogen en of de kat niet naar buiten vlucht enzovoorts. Maar de combinatie wel drank in huis en al die drukte vind ik voor mezelf niet handig. Ik zie het scenario al voor me: Aan het eind van de avond alleen nuchter en doodmoe op de bank ploffen met half volle flessen wijn op de aanrecht. Dat is een ideaal moment en de perfecte rede om die avond toch nog te gaan drinken.

Dus ik haal maar geen drank in huis.

Als iemand me het aanbied in een restaurant zeg ik altijd: Nee dank je.

Ik zal er goed voor waken fruitvlieg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Yasmin, jammer dat je je berichtje weer hebt weggehaald. Ik was te langzaam :-)

Heel verdrietig voor je. Een ouder verliezen is erg ingrijpend, ze zijn toch je wortels, he?

Goed dat je toch minder wil drinken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Yasmin, jammer dat je je berichtje weer hebt weggehaald. Ik was te langzaam :-)

Heel verdrietig voor je. Een ouder verliezen is erg ingrijpend, ze zijn toch je wortels, he?

Goed dat je toch minder wil drinken!

Ik vond het ergens te persoonlijk. Maar dank je wel!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...