Spring naar bijdragen

Zaterdag 23-01-2016


Gast Lars

Aanbevolen berichten

Dit berichtje is echt Agnieta. Maar ik heb al besloten dat ze een feestje gaan houden zonder mij erbij. Ik ga er niet heen.

 

Dat is een verstandig besluit Lars. Je zult dit soort sociale druk nog meer gaan meemaken, en dan is vaak de

beste tactiek om te weigeren en vermijden, zeker als je net gestart bent. 

 

Ik heb ook een drankenbroeder in het verleden vaarwel gezegd. Inmiddels is mijn familie en (nieuwe) vriendenkring

volledig op de hoogte van mijn niet drinken.

 

Goedemorgen trouwens  :clock:  ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben van slag door het bericht. Blijkbaar begrijpen ze er weinig van.

Dat klopt, sterkte ermee. Een kort maar duidelijke 'nee', dat je nu even aan jezelf moet denken, moet genoeg zijn. Echte vrienden zullen dat snappen, nep vrienden niet want die voelen zich wellicht zelf bedreigd ('drink ik ook teveel'?)

je bent goed bezig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen

Gisteren vergeten"droog" af te melden voor het dagpact.

Verstandig lars,

Helemaal los gaan,lijkt mij ook niet een heel goed plan.

Wie weet wat je na vanavond nog meer verpest en je bloedwaarde was ook niet in orde,dacht ik toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt wel of je dartvrienden en ook je vrouw niet snappen wat verslaafd zijn is. Nog een keer naar de kroeg, nog een keer uit eten. Dat is gewoon vreselijk moeilijk voor jou. En dat ze het niet snappen weet bijna iedereen hier wel. Ook ik kreeg in mijn omgeving te horen: nou dan drink je toch gewoon twee glazen en je stopt? Dat is toch niet zo erg?

 

 

Veel sterkte met je keuze Lars.

 

Goedemorgen iedereen. :)

 

Sommigen zullen het nooit 'snappen'. Mijn zus denkt nog steeds dat ze mij een plezier doet met 'alcohol-vrije wijn' tijdens

etentjes, terwijl ik geen associatie meer wil hebben met alcohol en heel erg blij ben met een verse en gezonde sap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn medicatie is omhoog gegaan Jane dus is het binnen in dit lijf wat rustiger. Dinsdagmiddag ga ik naar, ik denk, een psych, in het ziekenhuis zelf. Das tenminte te doen i.p.v. anderhalve maand wachten. Dus maar kijken. Het komt goed. :D

 

Iet. die 5-HTP mag ik niet gebruiken met de medicatie die ik nu slik maar zodra ik deze medicatie niet meer nodig heb, ga ik er meteen aan beginnen.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

en gaat er ook iets met dat verhaal

over je hormonen gebeuren dan?

Want ik weet uit ervaring dat dat ook

héél heftig kan werken op je psyche,

en een kombi kan ook nog. Ik hoop

dat je ernaar vraagt ook, want nu maar meteen

goed aangepakt lijkt me, het heeft lang genoeg geduurd

en wij willen de ouwe Bol weer terug, en jijzelf ook vast♥

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat er een groot verschil is tussen theoretisch snappen en praktisch snappen.

Dat is wat voor mij ook wat het verschil maakte tussen de "gewone" verslavingskliniek met een heleboel

knappe koppen, deskundigen, die "weten" wat verslaving is en de 12-stappen behandeling

met "ervaringsdeskundigen" die "WETEN" wat verslaving is.

Je kunt een hoop leren over fietsen, uit boeken, verhalen, films, documentaires, onderzoeken, kijken, analyseren...

Maar je weet pas wat fietsen is als je zélf gefietst hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Ploffie,

Het nagaren en klontje boter heb ik wel gedaan. Ik ga ze iets korter koken denk ik, beetje zout.

Gebruik bijna geen zout in het algemeen. Beetje glaceren klinkt ook goed. En combi erwten is misschien ook een idee voor volgende keer.

Dank.

 

Hm, dan denk ik al te weten waar de smaak is gebleven van je schorseneren. Die is verdwenen in het kookwater.

 

Het belangrijkste is dat het kookproces zo kort mogelijk wordt gehouden. Hoe langer het kookproces duurt totdat de groente gaar is, hoe meer smaak (de inhoud van de cellen: zouten en suikers) verdwijnt in het kookvocht. Daarnaast wordt clorofyl, de groene kleur in groente, ook steeds minder groen.

 

Om het kookproces te versnellen wordt er zout toegevoegd aan het water. Zout zorgt ervoor dat de celwanden sneller worden afgebroken. De groente is eerder gaar. De smaak wordt behouden en in het geval van groene groente, de kleur blijft mooi groen. Hoeveel zout moet er worden toegevoegd? Schrik niet: het water moet smaken naar zeewater. In zeewater zit ongeveer 34 gram zout per liter. Dat zijn twee volle eetlepels. Ik vermoed dat je geen twee eetlepels zout per liter water toevoegt, waardoor het kookproces langer wordt en de smaken verdwijnen in het kookwater.

 

De hoeveelheid kookwater is 10x de hoeveelheid groente. Dus voor 400gr groente, dient er 4 liter kokend water gebruikt te worden. Met een kleinere hoeveelheid water duurt het weer langer dat het water weer aan de kook is. Dan is ook het kookproces langer en verwijnt er smaak. Na het koken, wordt de groente in ijswater gedaan om het kookproces te stoppen. Niet langer dan 1 minuut in ijswater omdat er anders ook weer smaak verdwijnt. Voor de hoeveelheid ijswater geldt ook 10x de hoeveelheid groente. Je hoeft het niet in ijswater te doen als je het direct serveert en opeet.

 

Vaak doet men bij het schoonmaken van witte groente, de groente in een beetje water met azijn om verkleuring te voorkomen. Maar zuur zorgt ervoor dat het kookproces langer duurt. Dus liever een scheutje melk dan azijn.

 

Kortom, voor 400gr schorseneren. Schoonmaken en even in water met een beetje melk, zodat het niet verkleurt. Pan met 4 liter water opzetten. Pas als het kookt, 8 eetlepels zout (!) toevoegen. Voeg je zout toe als het water nog niet kookt, dan ontstaat er op den duur pitting. Kleine pitjes op de bodem van je pan. Eventueel als je groente niet gelijk gebruikt, na het koken in 4 liter ijskoud water doen. Maar niet langer dan een minuut. Bij gebruik opwarmen met een klontje boter, of in groentebouillon met boter.

 

Mijn vermoeden is dus dat je te weinig water en te weinig zout gebruikt, waardoor het kookproces te lang duurt. En daardoor verdwijnen alle smaken in het kookwater.

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Agnieta, ik ben, net als jij, een "oudgediende" hier op het forum. En ja, ik ben je wel eens (spuug)zat.. maar daar staat

 in hoofdletters tegenover dat ik je als "oudgedienden" onder elkaar ook ontzettend MIS als je hier een tijd niet bent.

Ik denk dat dat een heel klein beetje te vergelijken valt met vriendschap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...