Spring naar bijdragen

Zondag, 15 november 2015

jowan

Aanbevolen berichten

Mijn zinnetje was natuurlijk wat kort.

Ook het niet geloven respecteren valt eronder.

Als dat werkelijk wordt nageleefd, ook door de gelovigen, is er geen strijd nodig.

Dan hoef je elkaar niks op te dringen, wel of niet geloven. 

Dan kun je elkaars overtuigingen laten, om het wat breder te zeggen. 

Dat betekent niet dat je het met elkaar eens hoeft te zijn, maar je hoeft elkaar niet koste wat kost te overtuigen.

De ene mens (wetenschappelijk verlicht of gelovig) is niet meer of beter dan de ander.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pff, wat een slecht weer. Wel weer om lekker binnen te blijven.

Ik worstel wat met mezelf. Gaat over de balans vinden.

Blijft een lastige voor mij.

Ik moet nl. even terugschakelen, even de rem erop. Voel dat ik richting oververmoeidheid ga.

Ik wil voor zijn dat ik zover kom.

Op welke manier doe ik dat dan; zonder dat het alles of niets wordt.

Dat is mijn worsteling op deze stormachtige dag.

Ik voel nu gelukkig wel mijn grens. Waar ik die een tijdje terug niet eens voelde of pas als ik er flink overheen was gegaan.

bewerkt door Kastanje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen, ik vind het vaak moeilijk me in te leven in beweegredenen van mensen.

Maar in wat ik hierboven van jou lees, daarin kan ik me heel goed inleven.

Alleen maar omdat ik er zoveel van mezelf in zie.

Ik ben er in de loop van de tijd achter gekomen dat ik met mijn manier van denken, oordelen, veroordelen, incasseren (not!!) en reageren,

bijna identiek ben aan de meeste alcoholisten. En hier op het forum zitten meerdere alcoholisten. Dus zo alleen, apart, bijzonder of buiten de

boot vallend ben ik niet. Net zo min als jij.

Ik blijf hier gewoon met regelmaat komen, nu al jarenlang. Al is het maar omdat er een grote kans is dat hier op dit forum altijd wel ergens iemand

is die zich in mijn beweegredenen kan inleven.

Alcoholisten onder mekaar, sammaar segguh..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof trouwens ook lang niet altijd in een hogere macht.

Maar ik ben wél Allemachtig blij dat er een hogere macht is die te allen tijde in mij blijft geloven.

Die mij tegennatuurlijke dingen laat doen. Die mij als alcoholist de mogelijkheid geeft om tóch te stoppen met drinken.

Ook al is mijn geloof in wat dan ook nul, er zijn dingen die mijn verstand te boven gaan.

Nou is mijn verstand ook niet zo groot, maar ik zie daarom nog wel bevestigd dat er dingen gebeuren die ik zélf niet kan bedenken.

Voor mij is dat hogere macht.. Niet hoogdravend. Wel wonderlijk. Ik sta er voor open. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even over refusal Lila:

Mij heeft het enorm geholpen om vd drank af te komen.

Het eerste half jaar had ik rust en kon niet.

Daarna ben ik gaan 'experimenteren. Na die eerste keer had ik met t spul moeten stoppen zeg ik achteraf.

Want ik ben er zoooo ziek van geworden.

Nu voor t eerst sinds tijden bijna vijf maanden zonder refusal en zonder drank.

Ik vaar nu op mijn hogere ik/macht/God/groep/hulpverlening. En dat zal de rest van m'n leven zo wel blijven.

Maar om die eerste droge tijd aan te zetten is refusal een middel, wel een gevaarlijk middel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen aanrader, de film Son of Saul.

Ik had het kunnen weten.

Snap de sterren en de lovende recensies al helemaal niet, al was dat al een aanwijzing natuurlijk

maar ik neem nooit zomaar iets aan. Dus ok, heb 'm gezien.

Maar een film als Schindlers' list is vele malen indrukwekkender

en beklemmender

hoe was de film jowan?

Net binnen. Ik ga als het even kan te voet, da's twee keer een uur beweging.....

Ik zag "45 Years", een mooie film, soms indrukwekkend.

Maar voor mij niet best, ik herkende mijn eigen situatie er teveel in, in de rol van de man, die na al die jaren een oude geliefde voelt terugkeren in de vorm van eens doodsbericht. En de rol die de vrouw speelde staart me angstwekkend aan vanuit een toekomst. Die kan het niet velen dat hij er eerlijk en oprecht over is en ziet hun beider samenzijn plotseling als fake, omdat ze dacht de belangrijkste en enige te zijn. Er stort wat in elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel hard gestudeerd overdag. In de namiddag even sauna. Net wandeling Door de stad in Haarlem. Altijd fijn gratis parkeren op zondag. Doe ik niet vaak doelloos rondlopen in de stad langs veel cafés. Krijg er geen trek meet van. Donor kabab op en nu naar huis. Nuttige en leuke dag. Houd ervan als het met lukt om met studie op te schieten en ook buiten ben geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een gedoe betreffende commentaren en mensen die vertrekken (ik kreeg ook al een persoonlijke mail van iemand om iets te verwijderen). Internet fora zijn bijzonder ongeschikt om een echte discussie te voeren: de menselijke nuance die je via een gesprek krijgt ontbreekt. Maar ik vind het wel een bijzonder nuttig forum om ervaringen uit te wisselen, ideen op te doen en af en toe mezelf scherp te houden. Toch weer lekker de eerste maand droog binnen en ik lees veel nuttige en zinnige dingen hier. Wellicht moeten we echte discussies maar bewaren voor een wandeling zoals sommige Frummers hier af en toe houden.

Ik meld me wederom moe maar droog af: onwards and upwards!

Nog een mooie avond toegewenst aan iedereen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedeavond allemaal,

Jammer klavertje, dat je je vaak niet gehoord voelt (als ik je tenminste goed begrijp)

Ik lees je altijd wel graag

Ook ik krijg heel vaak geen reacties op mijn postings, maar weet dat ik wel gelezen wordt

In het begin had ik daar wel eens moeite mee, nu nooit meer

Soms valt er ook niets te reageren, en ook ik reageer lang niet altijd op iedereen, maar lees het wel.

Dus kom op klaver...zou het gezellig vinden als je weer terug kwam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen enkele respect voor religie. Wel respect voor de patiënt, maar niet voor de ziekte.

Lees: Hoe komen we van religie af?

http://www.bol.com/nl/p/hoe-komen-we-van-religie-af/1001004006539298/

Ik heb het vermoeden dat er hier wat mensen geloof, religie, godsdienst en kerkgemeenschappen door elkaar halen als begrip.

Als ik tegen mijn vriendin zeg: "Ik geloof in jou.", dan lijkt me daar in breed maatschappelijke zin helemaal niks mis mee.

Het geloof wat ik heb (en hou) in een hogere macht, hoef ik niet uit te dragen en dat doe ik dan ook niet. Ik vermeld hooguit het belang wat het voor mij heeft.

Het is iets wat ik zelf geconcipieerd heb, heel persoonlijk dus en ik denk dat het alleen voor mij werkt. Iedereen die de suggestie wil volgen van geloven in een hogere macht, zal daar zelf vorm en gestalte aan moeten geven.

Dat is ook wat de NA en de AA nadrukkelijk zo neerzetten: "God zoals ieder van ons hem begrijpt."

Van dat geloof komt (behalve op fora over verslavingen :P ) geen oorlog en strijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quote:
"Ik waardeer je berichtje over de film jowan  ;) Leuk om eens een filmuitje te doen?"

Lijkt me een minder geslaagd plan. Mensen vragen me ook wel eens samen te gaan fotograferen, maar ik vind plaatjes kijken en plaatjes maken zo'n autistische bezigheid, dat ik bang ben dat het contact verstoord raakt.

Hooguit zou ik na een film thee willen drinken met iemand die de plaat ook gezien heeft en "het erover hebben",  de ervaring en emotie delen, dus.

Als je vlakbij elkaars steden woont is dat nog wel te be-WhatsAppen, maar ook als je een treinreis moet plannen van een paar uur?

Ach wat doe ik toch moeilijk. Ik sta ervoor open en zeg: ja.  Met in mijn achterhoofd de beren op de weg die ik al noemde.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

An, dank je voor je reactie! Wat bedoel je met een gevaarlijk middel? De bijwerkingen of als je er toch bij gaat drinken?

Je richt je niet tot mij, maar ik geef toch een reactie: het gevaar zit er wat mij betreft in dat je je nuchterheid toch weer uit een externe chemische bron haalt, zoals destijds de drank.

Als je alleen droog wil komen staan, misschien een belabberde oplossing. Als je ook aan je herstel wil werken en jezelf en je leven wil verbeteren, zul je toch ook dringend wat anders moeten gaan doen.

Alleen stoppen met gebruiken lijkt me geen oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...