Spring naar bijdragen

Vrijdag 9 januari 2014


Yogajuf

Aanbevolen berichten

Ik ben nogal taai daar krijg je laat mee hoor Bol...

Inkie, je leven staat een beetje op zijn kop omdat je je vaste factor namelijk drank kwijt bent en er nog niets voor in de plaats hebt.

Dit kost tijd en heel veel geduld. En voelt onveilig en wiebelig denk ik. Het liefst grijp je nu weer iets waardoor je je onrust kan ontvluchten . Maar niet doen hoor . Dit hoort er bij. Dit hebben we allemaal gehad. Je moet er doorheen . Een andere manier is er niet.

Niet drinken punt!

Bel iemand , ga mandala's tekenen , haken, breien, plak foto's in. Schrijf een brief. Oefen een spagaat. Maak soep voor de buurvrouw.

Ik zeg maar wat ........maar val niet in je oude patroon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha Skip jij krijgt een klein :lips:  op je neusje, en niet terug schoppen hé want jij kan iemand knock out slaan. Dus ik durf niet aan jou te knabbelen. :P

 

Inkie wat zou je zelf het liefst willen doen? Iets wat ook haalbaar is bedoel ik. Iets wat je ook alleen kan doen?

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er gebeurd veel nu ik echt de tijd kan nemen om te herstellen, veel emoties, bewustwording.

Veel emoties dus en toch voel ik me beter dan een week geleden.

Dit komt denk ik omdat ik niet meer bang ben om te verzuipen in die emoties.

Er is basis in mezelf.

Mijn therapeut zei gisteren dat ik weer veel helderder uit mijn ogen keek.

Thema op dit moment is mijn rol als moeder, hoe ik omga met mijn dochter. Welke spiegel ze me voorhoudt.

Confronterend, maar tegelijk een openbaring.

Één van mijn werkgevers vroeg vanmiddag aan de telefoon of ik het gevoel had terug bij af te zijn.

Nee, antwoorde ik. Zo voelt het ook niet. Maar het is lastig uitleggen waarom niet.

Ik zie deze fase als weer een nieuwe stap in mijn herstel en ontwikkeling. Op weg naar mijn eigen ik.

Ik lees maar half mee, even genoeg aan mezelf om goed lezen en te reageren.

Fijne avond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tussen de spagaat en de kangoeroebiefstuk vroeg Jopie gisteren iets te vertellen over codependentie. Eigen ervaringen dan.

Oke.

Ik ben niet de klassieke people-pleaser zoals vaak wordt bedacht bij codependente mensen. Ik deed altijd wél wat ik dacht dat er van mij verwacht werd: ik was zelfstandig, ik kon alles zelf, ik werkte hard, ik was collegiaal en nam alle diensten over die nog over genomen moesten worden. Ik was geen redder en slachtoffer, ik was aanklager. Dit was niet authentiek Monster (hoewel monsterlijk gedrag), dit was gedrag zoals ik dacht dat ik mij moest gedragen. Daar zit een belangrijk punt: een codependent persoon gedraagt zich hoe hij denkt dat hij zich moet gedragen om lief, aardig, acceptabel, sterk enz over te komen. 

Waarom was ik niet gewoon lekker wie ik echt ben? Onwetendheid?

Nee. Schaamte. Als mensen weten hoe erg (lui, stom, onaardig, gemeen, zwak, dom) ik écht ben, dan willen ze niet met mij omgaan.

Waarom denk ik dat ik erg ben?

Omdat ooit ergens dat geloof gekomen is, en is gaan groeien. Om het tegendeel te bewijzen is er dat gedrag ontstaan.

 

Codependentie is voor mij: gedrag aanpassen aan de omgeving en daarbij authenticiteit opgeven.

 

De manier voor mij om het te tackelen is: eerlijk worden tegen mezelf (ik ben NIET zwak en NIET dom) eerlijk worden over mezelf (ik kan het niet (alleen), wil je helpen) en de anderen hun eigen keuzes laten . Dit is de daadkracht en laatkracht voor mij waar ik het 1 januari over had.

 

Jopie, wellicht ben ik meer dan de helft vergeten, maar dan is hier alvast de eerste kleinste helft ;)  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aki, jij hebt vast goede ideeën, daar ben ik helemaal niet bang voor. Maar ik heb genoeg te doen hoor!

Het beviel me wel vandaag trouwens :)

 

Kastanje, het is misschien een soort golfbeweging. Slecht-matig-redelijk-goed-redelijk-matig-redelijk-goed-redelijk... en zo verder omhoog.

Je klinkt goed en begrijpelijk voor mij.

 

Monster, ik wilde me (nog) niet wagen aan een stukje tekst. Dank voor je inspanning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

codepedente mensen letten sterk op andere mensen en reageren daar op

.....

daar kan ik meerdere kanten mee op, en ik heb ook meerdere kanten geprobeerd

 

het toppunt van codependent gedrag is: een boek kopen voor je wederhelft zodat die aan diens codependente gedrag kan gaan werken

(dat heb ik dus gedaan, ik kocht in de kliniek een boek van Melody Beattie voor mijn man :blush: ..................ging het zelf lezen toen ik eindelijk door had hoe ik zelf óók behept ben met het gedrag)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je stuk tekst over codependency Monster.

Zet mij weer aan het denken!

Ook jij bedankt Kastanje.

Mooi om te lezen.

Nog meer stof tot nadenken.

Hier inmiddels gegeten.

Buikje weer vol, tijd om op te slomen.

Echter vooralsnog lukt het me niet.

Nog te vol met allerlei gedachten die een loopje met mij nemen.

Er zitten mij bepaalde taken op mijn werk voor wat betreft het indiceren niet lekker...

Twijfel ten zeerste of ik mij daarvoor wel wil laten gebruiken, vooral omdat er nog zoveel haken en ogen aan zitten.

Geeft onrust en frustratie.

Niet goed voor mij.

Maar wat daaraan te doen?

Kan ik daarin mijn grenzen aangeven?

Wil ik dit wel?

Kan ik het wel aan?

Afijn, het zit me niet lekker, maar ben er nog niet uit wat ik er mee moet, wel dat ik er wat mee moet!

Arghhh...

Ga mijn spijkermatje maar eens tevoorschijn trekken.

Uit de cirkel van piekeren stappen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede vragen denk ik Blondie, lastig ook. Vaak zitten we er niet op te wachten in eerste instantie.

Maar ... we drinken niet.

 

Ik ben zo naar een feestje in een kroeg. Ik zie daar niet meer tegenop tegenwoordig, maar ga waarschijnlijk wel bijtijds weg.

Later!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou er van staan te kijken hoe mensen reageren als je geen dingen meer doet om aardig gevonden te worden: ze vinden je nog steeds aardig, en zijn zelfs jaloers op, en hebben respect voor hoe je voor jezelf opkomt.

Tenminste, dat was mijn bevrijdende ervaring jaren geleden.

 

Vanavond heerlijk uit eten gegaan, met drinkende tafelgenoot, en dat ging uitstekend, zo fijn!

 

Minder fijn op werk: een of andere imbeciel vond het weer nodig ruimen te spoelen op volle zee, de kustasiels, waaronder wij, krijgen weer flink wat olievogels binnen :(

Ik krijg daar erg oudtestamentische gedachtes van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik sta er van te kijken hoe mensen reageren nu ik minder dingen doe om Sterk, Autonoom over te komen. Ik weet niet of ze me aardig vinden. Ik deed nooit aardig, ik deed hard. Ik weet niet of ze respect hebben. Ik probeer dat allemaal niet in te vullen. Ik probeer te handelen zoals ik behandeld wil worden. Ik probeer te zijn wat ik in de spiegel tegen wil komen. 

Bovenal probeer ik me continu te beseffen dat ik onderdeel ben van een groter geheel. Ik hoef niet te dansen naar andermans pijpen en ik hoef niet zo met mijn gedrag bezig te zijn. Ik hoef alleen maar eerlijk te zijn. En dat is al zat, daar heb ik mijn handen soms vol aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kastanje wat een lef om te kijken naar de spiegel die jouw dochter jou voor houdt. Daar is echt moed voor nodig.

Neem er alle tijd voor om jezelf te onderzoeken maar vergeet zeker niet om ook leuke dingen te blijven doen. ;)

 

Hé verdorrie Jani dat zal weer een hele hoop werk zijn om al de dieren olievrij te maken. En dan nog alle dieren die niet aan land kunnen komen en verdrinken bah. Om vreselijk depri van te worden. Goed dat jij en anderen zich inzetten voor het welzijn van de dieren. :lips::heart:

Sterkte meid.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

O en ik wil wel heel graag aardig gevonden worden, en doe m'n uiterste best om een ander geen pijn te doen, ik kan niet tegen ruzie. Maar er zijn grenzen, en als die overschreden worden kan ik best wel laten voelen dat ik die persoon niet meer mag.

Lang vol houden doe ik dat niet. Er is bij ons iemand die ik ook niet mag, maar vorige week wenste ze me een heel gelukkig nieuwjaar. Nou ja dan zak ik als een blumpudding in elkaar en alle ergenissen zijn dan als sneeuw voor de :sun: verdwenen.

Ik kan niet kwaad blijven hoe ik dat ook probeer. En maar goed ook want nu voel ik me weer prettig als ik haar op de D.A. tegen kom. Ik heb mijzelf er altijd het meeste mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt bolletje!

 

Het rottige is dat het wassen niet het grootste probleem is. Hun isolatie is naar de klote, ze kunnen niet meer duiken om te jagen en verhongeren. Ze kunnen zich niet meer warm houden en raken onderkoeld.

Hun slokdarm is verbrand en verkleefd, en ze zien kanariegeel omdat hun lever naar de gallemiezen is door de olie.

Ik word hier zo vreselijk kwaad over!

 

Moet wel zeggen dat het 10, 15 jaar terug veel erger was, toen waren het geen incidenten maar zaten we iedere winter tot de nok vol met olieslachtoffertjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het boek Illusies van Ingeborg Bosch is ook een aanrader als je wilt werken aan co- en/of counterdependentie. Zij gebruikt die termen niet, maar t komt er wel op neer.

Ik hop op en neer van codependent naar counterdependent - wat uiteindelijk toch een bevestiging is van mijn codependentie.

Niet alleen relateer ik mijzelf voortdurend aan anderen, ik moet ook nog eens voldoen aan wat ik dénk dat mijn "eigen" verwachtingen en behoeftes zijn.

Dit klinkt misschien ingewikkelder dan het is trouwens, ik ben niet anders gewend en gelukkig ben ik er me nu enigszins van bewust.

Mediteren, relativeren en deïdentificeren helpt, alhoewel mijn valkuil is dat ik mezelf volledig dissocieer ("er boven ga hangen"). Een andere valkuil is alles heel goed wéten, maar niet kunnen voelen of ervaren.

Voor zover de diagnose van en voor mijzelf.

Tot slot nog een kijktip voor alle (mede)verslaafden aan de liefde: de docu Love Addict. Te zien via NPO uitzending gemist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yo, wat grappig dat jij de term counterdependent óók kent. Dit is nl de term die dus op mijn gedrag geplakt kon worden. IJzingwekkend hoe herkenbaar de beschrijving was..................

 

En inderdaad, Ingeborg Bosch schreef er al meerdere goede boeken over.

'De herontdekking van het ware zelf'. Daarmee begon mijn leesreisje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Monster, ik zie het voor mezelf overigens als een gevolg van dat andere waar het over gaat op het ptss-draadje. De intensiteit ervan bedoel ik, want wellicht heeft iedereen wel wat co- of counterdependente trekjes in de basis, of in elk geval alle verslaafden.

Ik ga uit voor vandaag - slaapzelekker allemaal x

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik meld me droog en nuchter af voor de dagpact.

Ben net terug van een NA meeting, beregoed!

Vandaag met een vriendin boerenkool en rodekool gemaakt voor in de vriezer, hmmmmm, lekker.

Een erg fijne dag gehad.

Morgen met een goedkoop treinkaartje eropuit, wilde eerst naar zee, maar het weer speelt niet mee, zeker niet voor mijn fotografiespullen.

Ik denk dat het dan maar Leeuwarden wordt. Of all places.

Ik wil het een plek laten zijn waar ik niet zo vaak kom, vandaar. En vanuit Limland heb ik dan wat te reizen, te kijken en hopelijk wat gesprekjes te voeren.

Zou er in Leeuwarden voor zo'n dagtoerist ook iets te zien of te doen zijn?

Welterusten en mogelijk tot morgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

met mij ook (gaat t goed0

de kerstboom staat nog steeds

er ligt nog van alles om afgewerkt

en opgeruimd te worden

en de leuke dingen gaan even vóór nu

zo blijft er evenwicht

en rust voor nu

(kan zo maar weer omslaan ook ;) )

 

over het terrosisme

weet ik niets zinnigs te schrijven

dat gaat en slaat ook om

in van alles en nog wat.

 

filmpje en naar bed

truste :moon: :moon:

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...