Spring naar bijdragen

Vandaag stoppen?


nickie

Aanbevolen berichten

Nickie,

 

Niet alle behandelingsvormen passen bij iedereen.

Ik heb mij vorig jaar bij de online behandeling van de Jellinek aangemeld.

Verder dan aanmelden ben ik niet gekomen.

 

Sinds 17 september ben ik lid van dit forum en per 6 oktober gestopt met alcohol.

Dit forum is ook voor mensen die bezig zijn met stoppen, dat is een proces.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen ik zit nu al jaren dus eigenlijk in een soort gevecht en elke keer is er echt een goede reden om WEL te drinken.

Ik zal jullie de motivaties besparen maar die zijn echt elke keer heel logisch. Behalve dan dat ik ook denk dat het lichamelijk zowiezo al te laat is.

 

Nickie,

 

Ik ben heel nieuwsgierig naar jouw goede redenen om wel te drinken.

Schrijf dat rijtje hier eens op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Dus toen stelde ik voor bloed te prikken op vitaminetekort -en bedoelde natuurlijk vitamine b-. Ja dat was goed hoor. Dus gecheckt, en dat was in orde. Vreemd genoeg.

Nickie,

 

Bij mij was vitamine D ook in orde. Later zei de huisarts dat zo'n uitslag niet alles zegt.

Ik slik nu sinds een ongeveer drie maanden vitamine B1 - thiamine, preventief.

Overleg nog eens met je huisarts en wees dan wat concreter dan "ik drink teveel, rook teveel en eet slecht".

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lady Jane ik ben laatst 12 uur in een saunacentrum geweest en dat was zalig en dat was ook de dag dat ik dacht: nu is het moment om zoiets goeds als dit aan te grijpen als een ommezwaai. En heel laat 's avonds weer thuis gekomen, weet ik niet hoe snel ik een halve fles wijn moet drinken terwijl ik me al supergoed voel en moe genoeg om te kunnen slapen.

Dat is toch gek?

 

Nickie,

 

Ik heb door de jaren heen meerdere keren besloten om te stoppen met alcohol, dat geeft een goed gevoel.

Vervolgens stapte ik op de fiets om een fles wijn te kopen om mijn goede besluit om te stoppen te gaan vieren.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nicky.....herkenbaar hoor...wat leuks gezonds doen zoals sauna en daarna snel naar huis om te drinken

Beetje zoals ..de zon schijnt..voel me lekker en trek in ijs of een koud drankje

Tussen denken en doen zit een verschil.

Als het doen een overhand heeft en hier niet meer de baas over bent..heb je eigenlijk al een probleem

Huisarts..teveel roken..teveel drinken..teveel eten

Denk dat een huisarts dit best vaak tegenkomt dagelijks

Half nederland kent het probleem "teveel"

Zeg het anders...ik heb een drankprobleem

Weet zeker als je de ernst erin legt dat de huisarts hierop in gaat

Vind het zowiezo al knap dat je de weg naar her forum hebt gevonden

Dat je er nog niet thuis voelt..begrijp ik ook

Duurde bij mij ook een tijd voordat ik mijn draai vond :)

Teveel..probleem..minderen..stoppen..gestopt blijven..alles wat er bij komt..draai vinden in nuchtere wereldje..teleurdtellingen..gevoelens

Tis een heel proces wat de meesten doorlopen

Toch door open te staan en werkelijk mee bezig te gaan kom je verder

Dat openstaan voor iets wat ik niet ken heeft mij geholpen voor waar ik nu sta

Mijn balletje ging rollen bij de huisarts toen ik mijn geheim..verslaving..bloot gaf

Heeel erg eng..maar ook een opluchting

En het forum voor mij....het zet me aan het denken

Hopelijk ook voor jou

Succes nickie

bewerkt door huttula
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nickie,

 

Ik lees veel weerstand...da's niet gek,

Je bent bezig een patroon te doorbreken

wat veilig en vertrouwd is,

 

Ik heb niet zo heel veel toe te voegen aan vorige sprekers.

Belangrijk is dat voor jou ergens 'de knop omgaat', dat je wilt stoppen.

Je doet het voor jezelf.

Ik heb in dat proces, waar ik nog steeds middenin zit, veel steun aan het forum.

De kracht is dat je hier zoveel meningen/ervaringen zult lezen als leden...

Veel dus.

 

Eén zinnetje viel me op:

Er is altijd echt wel een goede reden om WEL te drinken

Euh.........ik zou echt niet kunnen bedenken welke redenen dat moeten zijn.....?

Jij wel?

 

Ik wens je oprecht wijsheid en succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook ik nam vroeger na een saunadag

een sterk biertje, of 2 om de bekroning

van zo'n mooie dag te vieren.

Motivaties om te drinken, natuurlijk, we kennen ze

allemaal. En als je leert omdenken, zijn exact die motivaties

juist de redenen om het niet meer te doen. Want echt alles

kun je beter aan zonder drank, als je zoals wij een probleemdrinker bent.

Ik zie je spartelen als ik je lees Nickie, er zit een oerangst onder, om

de knop echt om te zetten. Ook die zal heel bekend zijn hier. Bij mij wel.

Ik kon daar heel lijfelijk op reageren als ik me ooit bedacht dat ik eigenlijk

moest stoppen. Alle beren op de weg kwamen van jaren voorbij.

Maar nu, achteraf kan ik echt zeggen dat het drog-beren waren. Mijn

gedachten klopten destijds niet maar ik moest het wel aangaan om

daar achter te komen. Dus alles wat je van ons leest, zal in eerste instantie

misschien extra weerstand bij je oproepen. En we hebben elk ons eigen verhaal,

en onze eigen methodes om daarmee om te gaan.

Het nadeel van dit forum is dat we gaan vergelijken. En ja, dan is het logisch dat je

al onze argumenten een voor een gaat betwisten. want je bent eenvoudigweg

nog niet zo ver. Neem je eigen tijd. Lees veel. Misschien wat Yogajuf vertelt; lees haar

postings is als een autobiografisch verhaal, het hele proces. Dat komt al dichterbij

dan van iedereen een beetje. Of iemand anders, als dat meer aanspreekt.

Of filter iets heel anders uit het fourm, doe de training van tactive hier online.

Maar geef jezelf niet op en probeer eerlijk te zijn. om met l Oreal te spreken: je bent t waard!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O Huttula, Roberto, Gewoon Doen, Lady Jane, Kruidenthee, Yogajuf ik herken en snap echt alles.

Maar spreekt uit mijn berichten echt weerstand en gespartel?

Dat had ik niet bedacht.

Maar is eigenlijk ook wel logisch, anders zou ik er niet zoveel moeite mee hebben.

Ik begrijp gewoon zoveel niet.

Ik weet wel waarom ik drink dus hier komen mijn redenen:

- de wereld kan niet binnenkomen in al zijn echtheid. verdoving is vaak echt nodig. dit is hoofdreden. geldt elk moment van elke dag. altijd.

- er is zoveel dat ik moet doen maar omdat ik niets daarvan leuk vind, stel ik alles zo lang mogelijk uit. dat gaat alleen als ik er liefst zo vroeg mogelijk een fles wijn in mik zodat de onrust een beetje weg is

- als ik dan een keer wat minder drink en dus iets fitter wakker word, denk ik gelijk: neeeee zo kan het niet. vandaag afbouwen en dan MORGEN echt stoppen

- vandaag voel ik me, door drinken gister, zo slecht, dat ik nu beter aan de wijn kan en dan voel ik me daarna zowiezo beter, dus kan dàn stoppen en vanavond redelijk nuchter naar bed. zodat morgen alles fris en helder kan beginnen (wat dus nooit lukt want na die eerste fles die ik dan 's middags wegslaap, is er nog een fles nodig om 's nachts te kunne slapen)

 

Hé, dit opschrijven helpt wel. Ben op zoek naar al mijn fantastische redenen om goed te praten dat ik alcohol nodig heb en kom niet verder dan bovengenoemde.

Die zijn trouwens wel genoeg vind ik, maar de laatsten zijn gevolgen van het drinken, geen oorzaken. Ja ook, maar eerst gevolgen ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- er is zoveel dat ik moet doen maar omdat ik niets daarvan leuk vind, stel ik alles zo lang mogelijk uit. dat gaat alleen als ik er liefst zo vroeg mogelijk een fles wijn in mik zodat de onrust een beetje weg is

Nickie,

 

Uitstelgedrag ken ik heel goed.

 

Kun je een lijstje maken van de dingen die je 'moet' doen?

En daar eens kritisch naar kijken of die dingen wel echt 'moeten' en van wie dan?

 

En kun je daar een lijstje naast leggen van dingen die misschien niet 'moeten', maar die je wel leuk vindt?

 

Ik ben nieuwsgierig wat daar dan uitkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nickie,

Ook ik heb vele stoppogingen ondernomen met terugvallen. Heb in het verleden ook de internet behandeling gedaan. Momenteel gebruik ik refusal,dit zorgt bij mij voor rust in mijn hoofd omdat ik met mijzelf de discussie over wel of niet drinken niet meer hoef te voeren. Ook loop ik bij een psycholoog. Ik bekijk alles per dag en dat gaat prima.

Ik wens je heel veel succes en sterkte

bewerkt door super1975
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Nickie,

Als ik het goed samenvat, drink je om aan de werkelijkheid te ontvluchten, en maakt het gevoel van verdoving dat je je tijdelijk minder rot voelt.

Wat MijnGerrit zegt, de problemen zelf worden er niet kleiner op terwijl je drinkt, waarschijnlijk alleen groter. Elke morgen dat je wakker wordt na zo'n ontsnappingsmoment, is het probleem of de rotklus weer een beetje rotter geworden. Elke keer dat je verdovingsroes is uitgewerkt, komt de realiteit weer wat harder binnen. Dus ga je maar weer drinken omdat je denkt dat je de werkelijkheid niet aankan, en om je daar maar niet zo ellendig over te hoeven voelen.

Maar er is nog iets aan de hand. Alcohol en het bijbehorende verslaafde gedrag ondermijnen ook jouw draagkracht en jouw zelfvertrouwen. Niet alleen de werkelijkheid wordt steeds een beetje grauwer, jijzelf kunt die werkelijkheid ook steeds minder goed aan. Meer dan een vicieuze cirkel is het een neerwaartse spiraal. De verdovingsroes zorgt ervoor dat je je even niet zo kut voelt. Maar die roes is maar tijdelijk. Als je er weer uit komt, is het voor je lichaam en je geest nóg moeilijker om de harde werkelijkheid te accepteren, of om die rotklus uit te voeren. Daarnaast is die hele roes niet 'echt', niet natuurlijk, maar kunstmatig gecreëerd door een chemische stof. Het relatief gelukkige gevoel van de roes komt niet uit JOU, maar uit een fles. Dit weet je wel, en daardoor krijg je een rotgevoel over jezelf: Zie je wel, ik kan de werkelijkheid niet aan want ik heb een kunstmatig middel nodig. Dus ik ben zwak en slap. Ik kan mezelf niet vertrouwen. Dus ga ik maar weer drinken, want dan hoef ik me even niet zwak en slap te voelen. En dan word je 's morgens wakker, en dan zie je niet alleen dat de problemen er nog steeds zijn, maar ook dat jij ze zelf weer een beetje minder goed kan handelen. Dan voel je je nog ellendiger dan de ochtend ervoor, na je vorige ontsnappingspoging. Het resultaat van je roes wordt zo steeds minder. Uiteindelijk zal zelfs drinken je niet meer lekker doen voelen.

Dus elke keer dat je in een verdovingsroes ontsnapt aan je ellende, wordt niet alleen de ellende groter, maar ook het negatieve gevoel dat jij hebt over die ellende en over jezelf, en wordt de behoefte om daaraan te ontsnappen sterker. Tegelijkertijd wordt met elke ontsnappingspoging de werking ervan minder, zodat je steeds meer nodig hebt met minder resultaat. Dat is best tragisch.

Tragisch, maar oh zo herkenbaar! Ikzelf heb inmiddels mogen ervaren dat je deze neerwaartse spiraal kunt doorbreken door te stoppen met drinken. De werkelijkheid is er niet direct beter van geworden, maar ikzelf kan die werkelijkheid wel steeds beter aan! Door te stoppen met drinken ben ik begonnen aan mijn eigen lichamelijke en psychische herstel. (Dat is waarom ze stoppen met een verslaving "herstel" of "recovery" noemen.) Het is een prachtig mooi proces waar ik elke dag met verwondering doorheen ga en veel leermomenten uit haal. Niet altijd makkelijk hoor, maar een ding is zeker: ik kom er sterker uit. Ik heb het mezelf gegund, en het is een van de mooiste cadeaus die ik mezelf ooit had kunnen geven.

Sterkte en liefs van Yo

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank weer voor alle reacties.

En ja inderdaad Kruidenthee, Het zijn allemaal goede adviezen waar ik ook echt wel wat mee kan.

Lady Jane ik ben laatst 12 uur in een saunacentrum geweest en dat was zalig en dat was ook de dag dat ik dacht: nu is het moment om zoiets goeds als dit aan te grijpen als een ommezwaai. En heel laat 's avonds weer thuis gekomen, weet ik niet hoe snel ik een halve fles wijn moet drinken terwijl ik me al supergoed voel en moe genoeg om te kunnen slapen.

Dat is toch gek?

Berdt en Mijn Gerrit, ik ben een paar jaar geleden met de online behandeling begonnen maar ik had er niks mee. Misschien was ik er niet klaar voor maar ik denk het wel, is gewoon niet iets voor mij denk ik.

Dus, hulp, Roberto, die zoek ik hier.

Maar misschien is de hulp hier meer voor mensen die al gestopt zijn, met alle moeilijkheden van dien, en niet zozeer voor mensen die willen gaan stoppen. Die bezig zijn met stoppen. Alhoewel dat al een onzin zin is. Je bent niet 'bezig met stoppen'. Je stopt of je stopt niet.

Alleen ik zit nu al jaren dus eigenlijk in een soort gevecht en elke keer is er echt een goede reden om WEL te drinken.

Ik zal jullie de motivaties besparen maar die zijn echt elke keer heel logisch. Behalve dan dat ik ook denk dat het lichamelijk zowiezo al te laat is.

Toch zou ik zou heel graag willen weten hoe anderen 'de knop' hebben gevonden.

Want dat die er is weet ik zeker.

Alleen weet ik niet waar.

beste nickie, ik denk, dat je jezelf moet helpen, door o.a. dagelijks te lezen/schrijven op dit forum. Door dagelijks bezig te zijn met; forum, online behandeling, alcoholdagboek, krijg ik wel steeds meer inzicht, in hoe het werkt. Ik ben ook bezig om te stoppen, maar dat lukt me niet altijd, inmiddels weet ik wel, dat als ik trek heb, mij er niet tegen verzet en er in berust! Zet hem op nickie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Nickie,

 

Wat een goede postings staan hierboven. Daar heb ik nog steeds iets aan. Dus jij vast ook ;)

 

Een alcoholverslaving is echt niet zomaar van de ene op de andere dag voorbij. Dit kost tijd en inzicht. En vooral ook gewoon doen. En tuurlijk is dit niet altijd makkelijk. Maar daar groei je wel van. En dan ervaar je de dag erna dat jij je elke dag een beetje beter voelt en steeds meer controle over je leven, en de bijbehorende obstakels, krijgt. De problemen verdwijnen niet maar zonder alcohol zijn ze een stuk makkelijk op te lossen.

 

Geef jezelf de tijd om dit proces te doorlopen. Het is het waard!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo weer,

 

Het zijn inderdaad allemaal helpvolle berichten.

Van iedereen.

En Yogajuf, hoe kan het dat jij PRECIES beschrijft hoe het is?!

Zou ik niet zo uniek zijn misschien :)?

Maar echt, opvallend zoals jij de gedachtegang neerzet.

 

Het helpt denk ik inderdaad ook om dingen naast elkaar te zetten, lijstjes te maken.

Daar maar eens mee aan de slag dan.

 

De afgelopen dagen zijn druk geweest (veel heen en weer vliegen) en ik merk dat ik al helemaal blij ben als ik zoals de afgelopen 2 dagen 'slechts' 1 fles wijn op een dag drink.

Dat is natuurlijk absurd maar ik voel me de volgende ochtend dan best okee. Tenminste, niet fysiek beroerd.

Dit weekend hoorde ik van iemand die ik ken die stevig kon drinken, dat hij nu 7 weken helemaal is gestopt en alleen maar depressiever is geworden.

Daar werd ik dan weer niet zo blij van maarja, alcohol verdooft, lost niets op maar als je het niet gebruikt is natuurlijk niet alles gelijk opgelost. Dat begrijp ik wel.

Ik hoop(te) alleen dat ik weer wat strijdbaarder en minder bang en inert zou worden als die drank weg zou zijn. Daar is dus helemaal geen garantie voor.

 

Ik ben in elk geval van plan dit forum in de gaten te houden.

Merk dat de dingen die hier gezegd worden in mijn hoofd gaan zitten en steeds meer een soort van 'indalen'.

Dank daarvoor alvast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Dit weekend hoorde ik van iemand die ik ken die stevig kon drinken, dat hij nu 7 weken helemaal is gestopt en alleen maar depressiever is geworden.

Daar werd ik dan weer niet zo blij van maarja, alcohol verdooft, lost niets op maar als je het niet gebruikt is natuurlijk niet alles gelijk opgelost. Dat begrijp ik wel.

Ik hoop(te) alleen dat ik weer wat strijdbaarder en minder bang en inert zou worden als die drank weg zou zijn. Daar is dus helemaal geen garantie voor.

Nicky,

 

Dat iemand anders na stoppen met alcohol depressief wordt bekent niet automatisch dat jij dat ook wordt.

Er is inderdaad geen garantie dat je weer wat strijdbaarder en minder bang en inert wordt.

Als je dat voorheen al was lijkt mij de kans groot dat dat terugkomt.

Daar kom je alleen maar achter door te stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nickie, in alle eerlijkheid: wat ik hierboven schreef heb ik ook niet allemaal zelf bedacht. Het is een vertaling van wat ik heb gelezen in een boek waar ik ontzettend veel aan heb gehad, De Verslaving Voorbij van Jan Geurtz. Het is niet zo'n duur boek, dus misschien de investering waard?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En in aanvulling op wat MG en Roberto schrijven: jezelf met een ander vergelijken kan heel riskant zijn, omdat het ook tot een excuus kan leiden om dingen wel of niet te doen. Maar als je dan toch bezig bent, neem mijn casus dan ook mee: ik lijd aan dysthymie, een soort chronische somberheid, al sinds ik me kan heugen en keurig netjes zowel genetisch bepaald als veroorzaakt door een nare jeugd en wat traumaatjes. MAAR: sinds ik gestopt ben met drinken voel ik me veel, veel lichter en beter! Echt. En dat gevoel sterkt me juist in mijn beslissing.

Wij zijn niet (meer) gewend om onze angsten en verdriet op een natuurlijke manier te verwerken en met onze emoties om te gaan. Overdag verdoven we alles met alcohol en 's nachts is ons hele slaapritme naar de *, waardoor we geen rem-slaap hebben en niet meer dromen, dus ook geen ervaringen verwerken in onze dromen.

Dit is gewoon niet leven eigenlijk, als je het goed beschouwt...

Sterkte Nikkie, en blijf schrijven hè?

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja.

Opnieuw dus.

 

MijnGerrit jij zei iets dat gelijk binnenkomt: met drank staat je ontwikkeling stil.

En daar schrik ik van, terwijl ik eigenlijk al heel veel jaren weet dat dat zo is. Ik sta stil. Het klopt.

Vroeger, 15, 20 jaar gelden dronk ik ook veel te veel en veel te vaak (namelijk elke dag) maar was ik jong en fit en ambitieus en heel strijdbaar! Dat zou ik wel graag weer terug willen. Nee, dat wil ik weer terug. Het is ook nodig want ja, Mijn Gerrit, natuurlijk ben ik niet bepaald de enige die het moeilijk heeft met hoe hard alles soms is, maar als je stevig in je schoenen staat kan je in elk geval leven met het feit (want dat is een feit), dat het geen zin heeft altijd maar stil te staan bij al het leed op de wereld.

Dus strijdbaarheid moet terug.

En ik wil zo graag weten hoe mensen op het moment komen dat je het echt kan veranderen.

Ik wéét het allemaal, maar doe het niet.

Het gestopt blijven is een proces maar het doen is GewoonDoen, alleen, hoe ...

O, moest wel lachen om het naar de supermarkt fietsen om een fles wijn te halen om te vieren dat de beslissing was genomen ... (Roberto, herken ik dus)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ProudMary, ik dacht misschien als ik "plaats" dat dan eerder geschreven tekst ook zou verschijnen.

Nu weet ik dat het dus niet zo werkt.

 

Dingen verwerken zonder alcohol.

Ik begrijp al niet eens meer hoe iedereen dat doet.

Dus Yogajuf, dat boek ga ik aanschaffen.

En dank voor jouw toevoeging over de effecten die stoppen dus ook kunnen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nickie, ik kan je bijna garanderen

dat fit zijn en strijdbaar (waar nodig)

terug komen.

Alleen misschien niet zo snel als je verwacht of verlangt.

Jaren van roofbouw op lichaam en geest

herstellen niet in luttele weken of maanden.

Het gaat wel, en ook best snel.

Maar niet zo instant als verdoven.

Het grootste voordeel zit m in het herstel

dat vormt weer een stevige basis

daar waar de verdoving snel uitgewerkt was

en een nieuwe, grotere portie verdoving vraagt.

ik ben weer fit en strijdbaar, merk ik nu in een crisis,

daar waar ik rond 2007 in paniek en depressie raakte,

toen dronk ik mijn angsten weg. nu ga ik ze aan

en kan ik ze aan.

succes meis

 

(en zoek eens een goed doel uit

stort de helft van het geld voor die ene fles in dat potje

en van de andere helft koop je bloemen

heel veel bloemen dus :rose: )

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...