Spring naar bijdragen

Vandaag stoppen?


nickie

Aanbevolen berichten

Hallo,

Hier dan dus voorstellen.

Ík ben een alleenstaande vrouw, 43 jaar en ik drink de laatste jaren soms zelfs 's ochtends om maar in godsnaam aan de dag te ontsnappen.

Ik moet heel veel en doe eigenlijk bijna niets. Het is al een wonder dat ik de huur elke maand nog kan betalen.

Nu wil ik echt helder worden en het leven aangaan.

Maar hoe doe ik dat?

Ik heb gelezen dat de supermarkt morgen open is dus ben van plan vanavond geen alcohol te halen en morgen heel veel fruit te kopen en zo te beginnen met gezond worden. Kan dat nog?

Hoop dat er hier mensen zijn die een beetje in hetzelfde schuitje zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Nickie,

 

Welkom hier.

 

De supermarkt kan best een trigger zijn de eerste weken. Ik probeerde slechts 1 of 2x per week naar de supermarkt te gaan de eerste weken. Na de eerste maand kon ik op een normale manier het alcoholpad op in de supermarkt zonder de angst om getriggerd te worden. Water met bubbeltjes, die ik lekker vind heeft me ook geholpen.

 

In het begin had ik heel erg veel aan stoppen en dag per dag bekijken. Niet verder dan vandaag en morgen kijken.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nickie,

 

Welkom hier!

Goed dat je de weg naar het forum hebt gevonden.

Het kan je veel steun en tips geven in het 'helder worden', of wel ADB,

Alcohol de baas worden. Zoals ik je lees wil je stoppen?

 

Dat is zowiezo al een gezonde actie!

Je hebt al meteen wat tips gekregen....en als je specifieke vragen hier stelt krijg je daar ook snel antwoorden op.

 

Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je start van stoppen/minderen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé wat leuk, mensen reageren echt op mij, dank jullie wel!

Ik wil stoppen en natuurlijk heus wel eens een keer weer een wijntje drinken met vrienden maar vooral: niet meer alleen drinken. Dat gewoon helemaal niet, nooit meer.

Dat is dus mijn doel: niet meer alléén drinken.

Ik hoop dat het met jullie (Gerrit, Ploffie, Gewoon Doen en Kruidenthee) goed gaat met alcoholgebruik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Nickie..we zijn er om elkaar te helpen :)

 

Je weet wat je doel is voor nu, dat is fijn.

 

Ik ben in maart van dit jaar gestopt...eerder wel eens pogingen tot minderen, maar dat lukte nooit goed.

Altijd maar onderhandelen, heel vermoeiend vond ik dat.

 

Het proces gaat voor mij met vallen en opstaan...de eerste maanden gingen vlot, daarna een paar keer een uitglijder, weer gedronken.

Toch de draad weer opgepakt omdat ik ervaren heb dat het leven zonder alcohol me meer oplevert.

Ik probeer het per dag te bekijken....'vandaag de eerste niet'.

 

Met steun van het forum, en werken aan mezelf ga ik het volhouden is mijn doel.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Nickie

jij neemt jezelf serieus

door hier te komen en schrijven

wij jou ook, als ervaringsdeskundigen.

Dat is al gezond.

Door in het hier en nu te kijken, en vandaag niet

te drinken, kun je zelf kiezen wat je morgen doet,

dan is het weer vandaag nl.

Ik wil ook niet meer in gezelschap drinken, want toen

ik die regel had zocht ik toch wel vaker gezelschap en

gelegenheden op waarin ik ging inhalen. En eigenlijk

ben ik niet zo dol meer op dat soort gelegenheden.

Ik zoek nu juist meer mensen op die niet hoeven weg

te zakken in drank en wat dat met hen doet.

lekker helder, de gesprekken blijven goed en gezellig

en de volgende dag weet iedereen het nog ook.

nou ja, op de oude dags hersens na dan soms.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Nicky,

 

Gisteren lag ik al vroeg op bed, de hele dag verkouden en last van droge hoest.

Lees je nu voor het eerst.

 

De laatste twee jaar ben ik ook steeds vroeger gaan drinken (baan kwijt geraakt), met alle gevolgen van dien.

Het was een paar keer zo erg dat ik niet eens kon wachten tot de supermarkt openging op zondag.

Al trillend en duizelig om negen uur op de fiets naar het station, daar is wijn en bier te koop.

 

Je kunt weer helder en gezond worden.

Om te beginnen: drink vandaag niet.

En blijf dagelijks op dit forum lezen en schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn dat er mensen reageren, mensen die weten waar het over gaat ...

Ik heb zo vaak momenten dat ik denk: "Ja, klaar, wat een onzin dit" en ik weet ook bijna zeker dat mijn hele zwarte, depressieve stemmingen minder gaan worden als ik langere tijd zonder alcohol zou zijn. Denk ik.

Een poosje geleden heb ik ruim een week niets gedronken en dat bracht ook echt wel wat, maar niet wat ik hoopte. Het bleef eigenlijk best donker in mijn hoofd en ik deed bij lange na niet wat ik allemaal moest doen eigenlijk.

Ja Roberto, soms ga ik ook heel vroeg of juist midden in de nacht naar de supermarkt of avondwinkel maar dan ben ik voornamelijk bezig met zo normaal mogelijk over te komen, kauwgom, helder praten en maar één ding willen: zo snel mogelijk met de fles terug naar huis.

Bah, wat een armoe.

En Jane, jezelf serieus nemen, dat is eigenlijk een normaal iets toch? Ik ben bang dat ik dat niet genoeg doe ...

 

Nou, misschien ga ik me maar eens op de dagdraad wagen.

Zo'n pact, misschien durf ik dat wel 's een keer (dank Gerrit!).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alleen drinken..het willen voelen..eigenlijk het niet willen voelen

Raar is het...iets uitsluiten wat je pas echt mens maakt

Drinken het brengt zo weinig genoegdoening voegd niks toe...vandaar de grote hoeveelheden

Ook het sociale leven met drank..voegd niks toe

Het is niet gezeliger met drank...het is een gecreeerde wereld

Het is gezellig of niet.

Een bakkie thee met vriendinnenis met zo gezellig als een groot feest met een hoop drank

De verandering is wennen...voor jou maar ook voor anderen

Stoppen is meer als stoppen...heb ik gemerkt

Maar het is het waard

Succes nickie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben bang dat je gelijk hebt Nikcie

één week geeft al wat

maar niet wat je ervan verwacht.

en dan geef je op?

dan was die knop nog niet om dus.

Bij gebeurde dat vaker op die manier

ik zocht gewoon excuses om die drank

niet op te hoeven geven. Was bang voor

wat ik allemaal moest missen. En was

een stuk ongeduld. Nog vaak, maar nu

erken ik dat meteen en blijf er bewust van.

Dat scheelt al en verandert mijn ongeduld in elk geval

in mildheid.

Maar je hebt in je drinkjaren je lichaam (en geest) veel

geweld aan gedaan Nickie. Ik vind het nog wonderlijk

dat het kan herstellen en redelijk snel ook nog.

Maar een week is niks natuurlijk.

De profi's zeggen vaak dat als je echt denkt te kunnen gaan minderen

of zoals jij; alleen in gezelschap drinken, dat je dan een flinke periode op de

0 moet gaan zitten. Liefst een jaar. Dan is je lijf echt ontgift op celbiveau.

Je denken en handelen hebben redelijk de tijd gehad om zonder drank

te functioneren en een depressie is zo goed als zeker weg. Tenzij die een

oorzaak heeft doordat je hersens de goeie stofjes niet aanmaken en dan heb

je medicatie nodig daarvoor. Maar onze depressies ontstaan denk ik, toch

meer door het drinken en wat dat doet. We gaan dingen uit de weg met drank, die

dingen gaan niet weg, die gaan ondergronds juist groeien. Zelf weten we wel

dat we het leven niet in al haar facetten leven met alcohol.

Dat leren vergt moed en volwassen worden. groei ook geestelijk.

Het kan Nickie, maar de knop moet om. Hoeveel tijd jij daar voor nodig hebt,

dat weten we niet. Maar je hebt er invloed op, dat weet je wel. succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nickie,

 

Ik heb niet zoveel toe te voegen aan bovenstaande.

 

Stoppen met drinken is het begin van een veranderingsproces.

Je neemt jezelf serieus door te stoppen en dan is het verdergaan

en onderzoeken wat je nog meer aan kunt pakken.

Dat is voor iedereen anders.

Maar het is het wel waard.

Met ups en downs.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja!

Grapefruits en peren.

Heb met een vriendin afgesproken. Zij kookt en we drinken dan wijn bij het eten.

Hoop dat ik het daarbij kan laten en dan niet via de nachtwinkel naar huis ga vanavond ...

Misschien is het wel beter zoals hier ook al gezegd is, eerst een hele poos niets te drinken.

Ik ben niet iemand die het sociale drinken denkt onder de knie te kunnen krijgen. Dat zit er gewoon niet in vermoed ik. Maar misschien is het wel mogelijk echt met mezelf af te spreken dat ik hooguit alleen met anderen drink. Niet om in de roes te komen, want ik ken geen andere mensen die op die manier alcohol gebruiken, maar gewoon, 2 glazen op een terras. Aan de andere kant, waarom zou ik dat willen? Wat heb ik daaraan?  Nou, ik weet het allemaal nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoop dat ik het daarbij kan laten en dan niet via de nachtwinkel naar huis ga vanavond ...

 

Nickie,

 

Door iets te hopen leg je voor mij de verantwoordelijkheid buiten jezelf.

Je kunt er zelf voor kiezen om wel of niet via de nachtwinkel naar huis te gaan.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kwam op internet een site tegen met leuke tips om te stoppen. Jammer dat ik die niet site niet tegen kwam toen ik net begon met stoppen. Er zit een paar leuke tips bij. Aangezien jij net begonnen met stoppen, post ik die link hier. Misschien zitten er ook wel leuke tips voor jou bij.

 

http://nl.wikihow.com/Stoppen-met-het-drinken-van-alcohol

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ploffie dank voor de tip, ga ik zeker naar kijken.

Gister is gegaan zoals ik me voorgenomen had (en inderdaad Roberto, 'hopen' slaat nergens op). Dank Gerrit voor het vragen.

Met als gevolg dat ik tot 05.00 wakker heb gelegen.

Een meer voorkomend probleem lees ik hier, kunnen slapen zonder de nodige hoeveelheid wijn.

Ik wéét dat dat iets is waar je door heen moet en dat dat wel maanden kan duren.

Zeker als je zoals ik toch al zeker 20 jaar alcohol ook als slaapmiddel gebruikt.

En ik wéét ook dat alles alleen maar beter zal gaan als ik er echt vanaf ben. Toch?

Anders gezegd, zoals ik nu bezig ben kan echt niet meer.

Maar waarom heb ik het dan nu alweer moeilijk?

Zometeen een werkafspraak en ik kan nu al niet wachten om terug thuis te zijn en een fles open te maken.

Belachelijk toch?

Ik kan het dan wel niet in huis halen maar de nachtwinkel is hier tot 05.30 (!!) open dus een smoes is gauw gevonden.

Al jaren moet dit veranderen en dat weet ik heel goed. Waarom kost het dan zoveel moeite als het echt alleen maar for the better is?

Nu moet ik weg.

Ga denk ik straks eens op de dagdraad kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Belachelijk.....maar zo herkenbaar Nickie

Bij alles wat je doet,denken aan wat daarna moet

Alles gaat om drinken bij verslaving...is het niet doen dan wel denken

En ben je gestopt loop je nog met woord drank in je hoofd

En toch is het het waard...mijn ervaring

Ach en over dat slapen...met drank op sliep je ook niet...lijkt alleen zo

bewerkt door huttula
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nickie,

 

Van weten naar stoppen (of drastisch minderen) is een hele grote stap.

Om die stap te kunnen nemen heb je hulp nodig.

Een goede stap in die richting heb je al genomen door je hier op dit forum aan te melden.

Blijf in eerste instantie bij regelmatig / dagelijks lezen en schrijven, vragen stellen.

 

Een volgende stap kan zijn de internettraining, waar MijnGerrit het overheeft.

Of een andere vorm van hulpverlening?

Of ... ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of via meditatie, yoga, sauna, een fakirmatje (googlen), sporten, wandelen voor je naar bed gaat,

leren om een gezonde nachtrust te ontwikkelen.

Drank helpt met inslapen maar zelden of nooit met goed doorslapen.

Ik heb na het stoppen, nog best een poos geworsteld met slapen, en

bovenstaande dingen afgewisseld. Nu slaap ik weer als vóór mijn drinkjaren.

En dat waren er helaas meer dan die van jou Nickie. Dus troost je, het kan!

Maar je moet wel je achterdeurtjes dichtgooien en echt een besluit nemen.

En idd hulp zoeken en accepteren. Kom op meis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi  Nickie,

 

Weer veel reacties die helpend zijn...of je in ieder geval stof tot denken geven

om tot een goede keuze te komen.

 

Nou zal niet alles meteen beter gaan als je er vanaf bent, zoals je hierboven schrijft.

Maar ik ervaar toch dat het leven prettiger wordt als je helder bent.

Het is het waard om te proberen.

Jij bent het waard.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Nickie,

 

ik probeer ook al jaren, met mijn alcohol probleem om te gaan, minderen lukte me een week, alleen in het weekend drinken, dat lukte een tijdje, maar ik nam vrijdagmiddag vaak vrij, om te kunnen drinken,naar allerlei mensen op bezoek gaan, waarvan ik wist dat ze ook graag een borrel lustte, en dan had ik een excuus voor mezelf, om in de week toch te drinken, een goede vriend drinkt niks, om zeker te zijn dat ik toch wat had, nam ik een fles wijn mee!

 

Heel veel succes Nickie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank weer voor alle reacties.

En ja inderdaad Kruidenthee, Het zijn allemaal goede adviezen waar ik ook echt wel wat mee kan.

Lady Jane ik ben laatst 12 uur in een saunacentrum geweest en dat was zalig en dat was ook de dag dat ik dacht: nu is het moment om zoiets goeds als dit aan te grijpen als een ommezwaai. En heel laat 's avonds weer thuis gekomen, weet ik niet hoe snel ik een halve fles wijn moet drinken terwijl ik me al supergoed voel en moe genoeg om te kunnen slapen.

Dat is toch gek?

Berdt en Mijn Gerrit, ik ben een paar jaar geleden met de online behandeling begonnen maar ik had er niks mee. Misschien was ik er niet klaar voor maar ik denk het wel, is gewoon niet iets voor mij denk ik.

Dus, hulp, Roberto, die zoek ik hier.

Maar misschien is de hulp hier meer voor mensen die al gestopt zijn, met alle moeilijkheden van dien, en niet zozeer voor mensen die willen gaan stoppen. Die bezig zijn met stoppen. Alhoewel dat al een onzin zin is. Je bent niet 'bezig met stoppen'. Je stopt of je stopt niet.

Alleen ik zit nu al jaren dus eigenlijk in een soort gevecht en elke keer is er echt een goede reden om WEL te drinken.

Ik zal jullie de motivaties besparen maar die zijn echt elke keer heel logisch. Behalve dan dat ik ook denk dat het lichamelijk zowiezo al te laat is.

Toch zou ik zou heel graag willen weten hoe anderen 'de knop' hebben gevonden.

Want dat die er is weet ik zeker.

Alleen weet ik niet waar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oja.

Mijn huisarts?

Daar was ik een keer omdat ik me al zo lang niet fit voel (gek hè) en andere mankementen heb, en ik zei "ik drink teveel ik rook teveel en ik eet niet goed".

Zij reageerde helemaal niet. Zei gewoon niets. Dus toen stelde ik voor bloed te prikken op vitaminetekort -en bedoelde natuurlijk vitamine b-. Ja dat was goed hoor. Dus gecheckt, en dat was in orde. Vreemd genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Nickie,

 

Van harte welkom ook namens mij! Je bent op de juiste plek beland als je iets aan je alcoholgebruik wilt doen.

 

Ik haal even twee quotes uit je postings die me opvallen.

 

Nickie: "Maar misschien is de hulp hier meer voor mensen die al gestopt zijn, met alle moeilijkheden van dien, en niet zozeer voor mensen die willen gaan stoppen. Die bezig zijn met stoppen. Alhoewel dat al een onzin zin is. Je bent niet 'bezig met stoppen'

 

Dit is niet waar. Toen ik me hier bijna 4 maanden geleden aanmeldde, had ik een frisse tegenzin om te stoppen. Ik wilde wel minderen, maar ik kreeg zo'n beetje doodsangst van het idee nooit meer te 'mogen' drinken. Na een periode van minderen, ben ik nu gestopt. En dat is dankzij dit forum. Niet dat ik ben 'gebrainwashed' ofzo, maar ik heb enorm veel steun ondervonden aan de reacties die ik kreeg en aan de verhalen van anderen. Als ik niet op dit forum had geschreven en gelezen, had ik hier nu met een kater zitten tikken. Dus: je zit hier goed. Daarnaast is stoppen een proces, met een aanloop, een begin, een voortgang, tussentijdse evaluaties, veel zorg en nazorg, en ik vermoed zelfs: geen einde. Je kunt dus prima "bezig zijn met stoppen".

 

Nickie: "Behalve dan dat ik ook denk dat het lichamelijk zowiezo al te laat is."

 

Wat maakt dat je denkt dat het te laat is? Heb je daar een reden voor? Je bent pas 43, hebt misschien nog een half leven voor je, en wist je dat je lichaam zich ongelooflijk snel kan herstellen? Een klein feitje: een gezonde lever kan zichzelf in een week of 10 volledig vernieuwen door celsplitsing! Persoonlijk heb ik ook ervaren dat je na een paar dagen niet drinken en goed slapen je al als herboren kunt voelen. Zo erg zelfs, dat je nieuwe lichamelijke conditie een valkuil kan worden om terug te vallen, juist omdat je je zo goed voelt. En zelfs als je iets blijvends lichamelijks onder de leden zou hebben, denk ik dat het zinvol is om iets aan je alcoholgebruik te doen. Maar ik vermoed dat je dat zelf ook wel voelt, anders was je hier niet. 

 

Vervelend voor je dat je huisarts je niet hoorde. Heeft ze niet doorgevraagd naar je middelengebruik? Misschien een idee om aan de assistent te vragen om een wat langere afspraak voor je in te plannen en haar het verhaal nog eens goed te vertellen, vanuit jezelf. Dus goed voorbereiden wat je allemaal kwijt wilt, en niet afwachten of zij doorvraagt of niet. Als die afspraak je ook teleurstelt, kun je altijd nog een andere huisarts zoeken.

 

Ik wens je veel sterkte en succes Nickie, weet dat je hier superwelkom bent! Als ik iets voor je kan doen of je ergens bij kan helpen, vraag gerust!

 

Yo

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...