Spring naar bijdragen

Vrijdag 31 oktober 2014


jowan

Aanbevolen berichten

 

is het leegte?

of is het ruimte?

Jopie,

 

Voor mij komt dat op hetzelfde neer.

Mijn eigen vraag is: met wat kun je het gevoel van leegte / ruimte vullen, anders dan met alcohol?

En dan bedoel ik niet met wat voor dagbesteding / activiteiten / hobby's, et cetera.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor mij is het dat ik besef hoeveel ruimte ik heb en dit als een leegte ervaar die ik moet opvullen. 
want met drank dronk ik dat besef weg. ik zag niet hoeveel ruimte/tijd er was.

en ik kan de grote ruimte vullen met afleiding/dagbesteding maar elk leeg plekje

doet me terugdenken aan hoe het was (voor mijn gevoel) zonder besef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is de door jullie genoemde leegte niet zoiets als "niet met jezelf kunnen zijn"? Niet weten om te gaan met je emoties?

Dat hoefden we niet in actief gebruik, toen zopen we gewoon alles weg. We hoefden niets te voelen, daar had ik geen half uur voor nodig.

Nu ik dikke twee jaar in herstel ben, merk ik dat dat het grootste werkstuk is: leren omgaan met mijn emoties. Daar horen zeker ook angsten bij voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leegte betekent voor mij, niets voelen, nergens gelukkig van worden, nergens geen zin in hebben enz., dood zijn van binnen kortom een zware depressie. Gelukkig heb ik nog nooit gehad.

Verveling betekent voor mij mezelf niet bezig kunnen houden, wel zin hebben om iets te doen maar eigenlijk ook weer niets leuk vinden. Gelukkig komt dat bij mij bijna nooit voor, misschien één keer in de 10 jaar of zo. Ik ben toch altijd bezig om iets te zoeken dat ik kan doen. Ik heb ook het geluk dat ik bijna alles leuk vind.

Behalve afwassen nou dat doet nu een machine voor me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor al jullie reacties,  ik ben er blij mee.

Ik kan nu niet op iedereen inhoudelijk reageren.

Zal nog wel het nodige denkwerk vergen bij mij.

En zal voor iedereen ook anders zijn. 

Ik zal mijn eigen weg hierin moeten zien te vinden,

maar ben zó blij dat jullie met mij jullie visie en ervaringen

hebben gedeeld. 

 

Ben net gebeld door de Jellinek. Ik moest vandaag een lijst invullen

en scoorde hoog op depressie.

Ik word nu doorgestuurd naar een psychiater. 

Wat me dat brengt, weet ik niet, maar ik zal toch en wil toch ook zelf  aan de bak. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het valt mij op dat sommigen die allerlei activiteiten ondernemen om de leegte in te vullen, juist leegte ervaren.

Moet je het wel doorlopend willen invullen?

Onderzoeken lijkt me nuttiger, Roberto.

Wat is waar, en wat is een verhaal.

Wie ben jij echt.

Daar kun je alleen zelf achterkomen.

Als je vrede kunt hebben met de leegte ervaar je hem ook niet meer als leegte.

Het kan zo fijn zijn om even niks te hoeven doen.

De stilte in jezelf ervaren.

De aanwezigheid.

Als je dat onderzoekt en je daar bewust van wordt, ga je hem misschien ook ervaren tijdens activiteiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kreeg vandaag een mooi inzicht.

Iemand waar ik beroepsmatig mee te maken heb, die vaak klaagt.

Ik kreeg weer een klaagzang over me heen en was niet in de positie om te zeggen hou toch eens je kop.

Ik hoorde het glimlachend aan en dacht ineens: ik hoef hier niets van te vinden.

Geweldig. Ik hoef hier niets van te vinden.

Rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Het valt mij op dat sommigen die allerlei activiteiten ondernemen om de leegte in te vullen, juist leegte ervaren.

Moet je het wel doorlopend willen invullen?

Onderzoeken lijkt me nuttiger, Roberto.

 

Kate,

 

Zoiets schreef ik toch al.

"Deze keer ben ik gestopt (met alcohol) met het idee om nu te onderzoeken wat die leegte nu precies is.

Voor mij gaat dat verder dan het zoeken naar en vinden van een nieuwe dagbesteding."

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond allen,

 

Ik ben weer boven water en vandaag niet nat geworden. Geen enkele zin of behoefte aan drinken gelukkig. Ik ga dus gewoon door met dag voor dag aanpakken en niet drinken. Ik zou mijzelf ook niet meer serieus kunnen nemen als er nu wel een periode van onbesuist drinken zou volgen op mijn uitspatting van gisteravond. Dan zou mijn zelfvertrouwen acuut verdwijnen.

 

Ik weet waarom ik gisteren aan de drank ging: ik heb drie dagen achter elkaar voor mij enorm moeten presteren (lastige trainingen geven aan lastige groepen). Dat ging allemaal best goed (ook omdat ik deze week niets gedronken heb weet ik/besef ik mij). Ik wou mijzelf "belonen"/acuut ontspannen na spanningsvolle dagen... Een oud patroon, dus één van mijn valkuilen waar ik goed op moet letten.

 

Ik weet nogsteeds niet hoe ik tegen mijn uitspatting moet aankijken: neem ik het mijzelf kwalijk of niét, ben ik teleurgesteld? Ben ik boos op mijzelf? Op dit moment dat allemaal niet. Ik wil dit later nogmaals bekijken.

Wat ik wél weet is dat ik 24 uren kwijt ben geraakt met veel slapen en niets doen (kater wegslapen). A la voorheen dus. En dat vind ik erg jammer.

 

De alcohol gisteren had ook niet het zelfde effect als voorheen. Ik werd helemaal niet rustiger. Ik voelde helemaal geen ontspanning. De vodka-jus's smaakten mij ook helemaal niet. En tóch moest de fles leeg in de hoop op....

Vandaag ook een enorme kater gehad, daar ben ik wel blij om. direct de negatieve effecten weer voelen.

 

Ik ga het deze week dus droog houden. Koste wat het kost. Een grote terugval wil ik niet en gaat me ook niet gebeuren (hoop ik). Ik doe mijn best.

 

Bedankt voor jullie berichtjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...