Spring naar bijdragen

4 jaar hoge dosis Clonazepam en nu er bijna vanaf. (hoop ik)


Gaba

Aanbevolen berichten

Hoi Ives.

Misschien een halve mg proberen en kijken of je symptomen dan weg gaan? En vanaf daar dan afbouwen rustig als die halve goed gaat.

Begrijp dat je niet je volledige mg terug wilt.

In 1x stoppen gaat echt niet nee.

Weet dat je hier terecht kan. Zelf ben ik ook bezig af te bouwen dus weet wat het is.

Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Benzonooitgeweest,

 

het is goed, dat er antipsychotica, antidepressiva en benzodiazepinen zijn.

met een ernstige vorm van schizofrenie moet je wel degelijk iets slikken.

dit geldt ook voor bipolaire stoornissen en andere nare aandoeningen

hoe naar de bijwerkingen ook kunnen zijn, mensen verslechteren meestal snel, als een psychose te lang duurt.

de begeleiding laat vaak wel te wensen over.

en veel mensen zouden er niet meer zijn, als er geen antidepressiva waren.

het is allemaal troep, jazeker, maar soms is het beter om te slikken dan om te stikken.

het is een illusie, om te denken, dat iedereen gebaat is bij het leren omgaan met psychoses, dwanggedachtes.

het zijn ernstige hersenziektes, waarbij het vaak weer fout gaat na stoppen van medicatie.

hoe vaker je in een psychose komt, hoe moeilijker het wordt om er weer uit te komen en de cognitieve functies raken dan ook steeds verder aangetast.

schizofrenie is een progressieve hersenziekte en er valt niet mee om te gaan zonder medicatie. En met is het ook nog erg moeilijk, maar zonder die medicatie voelen die mensen ook niet zichzelf. Veel mensen zijn er gewoon toch al niet zonder medicatie en met evenmin. het is onzin om te beweren, dat voor 1940 die ziekten er niet waren. Kanker heeft ook altijd bestaan, er rustte een taboe op en in de vijftiger en zestiger jaren werd het woord niet eens uitgesproken. Een zieke werd niet eens verteld, dat hij of zij "de ziekte" had. Inmiddels is dit gelukkig niet meer zo. Op hersenziekten rust nog steeds een taboe, mensen vinden het vaak eng, de psyche is zo ongrijpbaar. Gelukkig leven we in een tijd, waarin er steeds meer kennis bestaat, over onze hersenen en de werking ervan bestaat. En gelukkig zijn  er nu betere medicijnen tegen ernstige psychiatrische aandoeningen.(zoals psychoses en dan bedoel ik niet een éénmalige, maar chronische)dan voor  1940. Maar helaas de bijwerkingen zijn KLUT, maar niet bij iedereen en het helpt ook niet iedereen ...helaas. Bewegingsproblemen en tardieve dyskinesie zijn hele nare bijwerkingen) het is mooi, als mensen zonder medicatie kunnen, maar sommige medicatie zijn levensreddend gebleken en veel mensen kunnen dankzij de medicijnentroep nog een enigszins draaglijk bestaan leiden.

het zou vreselijk zijn, als deze medicatie verboden zou worden. gelukkig wordt er nog steeds gezocht naar betere medicatie met minder bijwerkingen en dankzij meer kennis van de werking van de hersenen bij psychiatrische ziektebeelden, geloof ik in een toekomst met medicatie, waarmee meer mensen goed te helpen zijn, zonder alle neveneffecten. Medicatie is troep, maar gelukkig zijn veel mensen bij gebaat. Therapie werkt niet voor iedereen. Er wordt tegenwoordig wel te snel iets voorgeschreven aan mensen, die last hebben van life events, die nu eenmaal bij het leven horen. Chronische depressie? dat is de regelrechte hel, wat fijn als een antidepressivum dan wat helpt. Maar betere begeleiding bij opbouw en ontwennen van medicatie graag.

bewerkt door sneeuwhoen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms hebben mensen er baat bij. Ik ga dit zeker niet tegenspreken.

Maar denk wel dat het veel te snel wordt voorgeschreven en dat er in vele gevallen andere manieren zijn! En dat de psychiatrie niet werkt, zoals het zou moeten werken! Iedereen krijgt daar medicijnen! Want tijd is er niet meer voor patiënten. En het is heel gemakkelijk om mensen kalm te houden met een benzo en na een paar weken naar huis te sturen met een nog groter probleem. Het wordt niet genoeg begeleid en op de verkeerde manier. Mensen zijn nummers geworden!

Psychofarma en psychiatrie werken samen. Het is een geldkwestie!

Maar er zijn idd mensen die wel deze middelen echt nodig hebben, ook zij zijn dan de dupe van deze werking van big farma he!

Hoe dan ook, het probleem is ontstaan bij hun, zij schrijven de middelen bij tegenwoordig elke aandoening voor om geld te kunnen verdienen en verzwijgen de gevolgen van langdurig gebruik en houden informatie achter. En wij allen zijn hier slachtoffer van! Zowel degene die nu een probleem bij hebben en aan het ontwennen zijn, als zij die deze medicijnen echt nodig hebben en hulp nodig hebben in een psychiatrische instelling. Sorry, maar voor mij is dit echt allemaal een grote leugen en maffia gedoe, want daar draait het om in deze wereld, geld en macht! En dan ben je de koning ter rijk! Haha! En dit ten koste van mensen die in nood zitten!

Wordt het geen tijd dat dit stopt???!!!

Ps, er zijn altijd nog uitzonderingen, en hulpverleners die het goed bedoelen!

Moest er even uit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Ellendig, dit spreek ik niet tegen, ik ben het met jou eens, dat er vaak te snel en te veel wordt voorgeschreven. En het gaat om geld en macht.

Die instellingen vind ik ook vreselijk, heb er zelf ook gezeten, dus ik ben op de hoogte.

Ik vind ook, dat kinderen te snel iets krijgen.

Een labeltje en de ouders kunnen zeggen , dat het aan het kind ligt, terwijl kinderen vaak veel tekort komen en veel te veel prikkels krijgen.

enz enz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik ga straks naar de huisarts. Moet zeggen dat met de 3x halve tablet ik nu een beetje gestabiliseerd ben. Dus met ongeveer 0.8 mg per dag.

Hoop dat ik straks de druppels krijg. Ik ga toch maar niet omhoog. Denk dat ik de ochtend en middag 3 druppels neem en de avond 2. Dan is het weer 0.8. Even kijken of de druppels hetzelfde werken als de tabletten. Zo ja dan ga ik volgende week omlaag met de middag ook 1 druppel minder.

(De ochtend zal ik het laatst afbouwen omdat ik de ochtenden werk.

Groetjes xx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Ives, ik ben even benieuwd naar je verhaal waarom je geen diazepam kunt verdragen. Dat lijkt bij mij ook zo te zijn. Vroeger toen ik een jaar of 30 was heb ik het ook eens 2 dagen gebruikt en was toen aardig van de kaart. Bij Rivotril heb ik dat in het begin nooit gehad. Dat leek in het begin een wondermiddel voor me.

Ik zelf denk dat het door de lange halfwaardetijd van Diazepam komt. Rivotril heeft een veel kortere halfwaardetijd. Ik nam alleen s'avonds in en niet overdag.

Dus als ik in de ochtend opstond was het al praktisch uitgewerkt. Overigens kon ik Oxazepam ook niet goed verdragen want dan ben ik de volgende dag flink chagrijnig. Bij Rivotril was dat nooit zo. De klachten ontstonden pas na ruim 3 jaar gebruik.

 

Ga in ieder geval niet CT. Dan worden de ontwenningsverschijnselen veel te heftig. Je kunt dan zelfs epileptische aanvallen krijgen. Lees mijn verhaal over de schuurpapiertjes maar.

 

@ allemaal. Ik las ergens iets over de benzobelly. Het lijkt wel of ik daar nu ook last van heb. Ik drink geen bier en eet zorgvuldig maar plots heb ik een hele dikke, opgezette harde buik. Echt zo eentje waardoor de knoopjes van mijn overhemden bijna knappen. De rest van mijn lichaam is geen stukje vet te zien. Mijn vrouw en vrienden zeggen dan dat dit met de leeftijd komt. 

Ik kan me wel herinneren er iets over gelezen te hebben maar kan me niet voorstellen dat er een oorzaak ligt bij het benzogebruik. Ik ben er nu toch al heel lang vanaf. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag een iets minder fijne dag. Eergisteren maakte ik iets mee dat me heel veel stress gaf. En blijkbaar kan ik  nog niet helemaal goed tegen stress.

Na zo'n moment vol met stress kan ik slecht slapen en heb ik de volgende dag een terugval. Niet meer te vergelijken met de heftige ontwenningsverschijnselen van vorig jaar, maar toch reageer ik nog anders dan anderen, merk ik.

 

Ik kwam mijn straat binnengereden en er stonden 5 politieauto's met zwaailichten pal voor mijn deur. Er liepen zeker 10 agenten met kogelvrije vesten rond en ik mocht niet mijn auto op de oprijlaan zetten. Toen ik de auto ergens anders parkeerde en naar mijn huis wilde lopen, kwam er een agent met een blaffende politiehond op me af. Ik vertelde hem dat ik in dat huis woon en naar mijn vrouw toe wilde en vroeg hem wat er aan de hand was. Hij begon te schreeuwen tegen me dat ik stil moest blijven staan en de hond deed echt lelijk tegen me. Ik zei hem nogmaals dat ik daar woonde en echt naar mijn huis zou gaan omdat mijn vrouw daar binnen zat dus liep door. De hond begon te steigeren aan de riem. En ineens komt mijn eigen hond aangehold en die valt de politiehond aan.Mijn andere hond hoorde ik helemaal overstuur blaffen vanuit huis. En zowat alle buren uit de straat stonden te kijken.

Het lukte me om mijn hond weer in bedwang te krijgen maar ik was zo bang dat ze mijn hond zouden neerschieten of zoiets.

Uiteindelijk bleek dat de politie een inval had gedaan bij mijn buren. Dat huis is verhuurd aan vluchtelingen uit Syrië en Polen. Ik heb geen idee wat er aan de hand was en waarom ze die inval deden. Ze zijn iets van een half uur binnen geweest in dat huis en daarna vertrok het hele circus weer. Eenmaal weer binnen in mijn huis had mijn vrouw nauwelijks iets gemerkt, behalve de blaffende honden. 

 

Sorry dat ik dit verhaal hier schrijf maar ik was daarna flink overstuur en merk dan dat mijn stresssysteem nog steeds niet helemaal in orde is. Ik kalmeer daarna erg moeilijk en de stress en paniek verdwijnt dan niet meer uit mijn lijf en hoofd. Het is dan net alsof ik nog steeds een stofje tekort kom. alles gaat op hol.

Ik heb het wel onder controle maar op de een of andere manier kom ik niet terug in de rustmodus.

 

Ach en eigenlijk hoort dit verhaal niet hier. Vandaag gaat het al weer beter. 

bewerkt door Gaba
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@gaba, als ik dat verhaal lees dan verwondert het me niet dat je daar overstuur en stress van krijgt. Ik denk dat dit normaal is en dat iedereen daarvan  zou van de kaart zijn.Maar niet zo rap terug in de rustmodus komen is misschien nog wel een beetje een benzoontwenningsgevolg.

Dat doet me denken dat "niet in de rustmodus" geraken het belangrijkste ontwenningsverschijnsel is. De rest , hyperventilatie , pijn op de borst , misselijkheid slaapstoornissen enz...zijn daar gewoon de gevolgen van.

 

@Anouk , veel succes vandaag bij de dokter. Zo gaat dat...niet alles lukt direct...Het is met vallen en opstaan en de weg van de geleidelijkheid.

Probeer moed te hebben (wat ik vandaag zelf niet echt kan) 

Misschien is zowel Rivotril als Diazepam tegelijk afbouwen wel een beetje rap. Je moet nu ook niet te moedig willen zijn. 

bewerkt door Kanarie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaba en Ives, ik lees dat jullie niet tegen diazepam kunnen. Wat merkten jullie aan klachten daarvan? Jij schrijft dat je erdoor van de kaart was Gaba.

Ik heb zelf namelijk het idee dat ik al ziek ben geworden van het gebruik van de Diazepam, al voor de afbouw en ontwenning. (Dat ik dus al niet tegen het gebruik kon.) Was toen al steeds heel benauwd, misselijk, duizelig, onrustig, geirriteerd, agressief, gejaagd, enz.) Maar dat heb ik nog nooit van iemand gehoord, alleen Kanari kende dat.

 

Ik weet dat een benzobelly chronisch kan worden, maar niet of dat pas na lang stoppen nog kan ontstaan.

 

Gaba, ik begrijp dat je helemaal overstuur bent door dat voorval bij je buren. Klinkt ook afschuwelijk. Hoop dat je intussen weer terug bent in de rustmodus.

 

Kanari, hoe gaat het met jou, ook weer wat meer rust gevonden?

 

Iedereen hier een rustige dag gewenst.

bewerkt door Moedig
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja misschien zijn dit dan de laatste loodjes. Of ik wordt op de proef gesteld. Zojuist valt weer de stroom uit in de hele stad en ik hoorde sirenes. Samen met de afschuwelijke berichten uit Nice vandaag in de kranten voel ik me toch best onrustig. Gaat misschien een beetje ver maar ik merk dat ik anders reageer als dat ik vroeger deed. Spieren zijn weer flink gespannen. Nou ja, gaat wel weer voorbij dit moment. Het is ook niet makkelijk om in deze wereld van vandaag je rust te vinden. Het voelt dan een beetje alsof er een paniekaanval gaat komen en er iets in de lucht zit wat me gespannen maakt. Lastig uit te leggen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaba laat je niet bang maken, wij hier in Brussel hebben ook al het één en ander mogen mee maken. Gelukkig moest mijn zoon op de dag van de ontploffing in de metro laters beginnen. Heb dan ook moet leren omgaan met dit soort van stress en dit was super moeilijk.  Nu nog lopen er militairen rond op plaatsen als : shoppingcentra's, markten, enz...Denk dat zulke situaties zich spijtig genoeg meer en meer gaan voordoen in onze toekomst. 

Zou mij ook slecht gevoeld hebben gisteren in jou plaats vooral voor mijn hond. Ik neem extra magnesium en een warme douche als mijn spieren niet willen ontspannen. Liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Anouk, Dank je voor de tip om 0,5 mg te nemen eerst! Gisteren heb ik enorm goed geslapen en vandaag zijn de ontwennings symptomen de helft minder. Ik denk dat ik op deze dosis blijf tot het minder wordt en dan probeer te verlagen met kwart pilletje (0,125 mg).

Ik heb gisteren ook mezelf een detox acupunctuur behandeling gegeven (ooit bij vrijwilligerswerk in Roemenië van een groep Ieren geleerd) en dat werkt heel ontspannend. Ik probeer nu elke dag minimaal 1x een stuk te wandelen met mijn verloofde, die me enorm steunt! Het liefst 's avonds, om mijn hoofd stil te krijgen en genoeg frisse lucht te krijgen voor het naar bed gaan.
En mezelf zoveel mogelijk te ontprikkelen, zodat ik de onrust in mijn lijf aankan. Ik heb ook magnesium en calcium tabletten voor mijn spieren gehaald, in de hoop dat het het terugkomen van de onrustige benen gaat tegenhouden.

 

@Gaba, Ik heb 1x tegen paniek aanvallen door mijn schildklier problemen 0,125 mg diazepam genomen, en na een kwartier ging ik hallucineren. Gelukkig was mijn verloofde thuis en kan hij wel wat hebben. Ik heb een groene olifant door de kamer gejaagd en computerspelletjes op het wasrek gespeeld terwijl hij de was op hing, ongeveer een uur daarna viel ik in staande in slaap en werd ik weer wakker met een enorme kater. Dus 20 mg ipv de rivotril lijkt me niet het beste idee voor mij..
Ik heb het daarna nooit meer aangeraakt, nu kunnen we erom lachen, maar het was echt heel raar! Van de rivotril heb ik nooit iets gemerkt, ik ben wel sinds september dit jaar plotseling in een depressie geraakt, maar of dat nou echt van het lange gebruik van de rivotril komt, ga ik nog wel zien. Er is in de afgelopen jaren zoveel gebeurd...
Heel begrijpelijk dat je onrustig bent van het gedoe bij je buren en dat in combinatie met Nice.. Ik denk niet dat ik er anders bij zou lopen! Spierspanning is logisch bij stress en stress is heel logisch na zoiets, je zou mij moeten zien als mijn hondje in zo'n situatie zou belanden, daar kan ik ook helemaal niet tegen! Heel veel sterkte en bedankt voor je reactie!

@Allemaal, het heeft mij altijd heel zweverig geleken, maar die acupunctuur detox behandeling voor het slapen is echt heel ontspannend en fijn! Ik heb het geluk dat ik het toevallig heb geleerd, maar het kan ook bij een acupuncturist en sommige klinieken.. 

 

Liefs,
I.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hopelijk ben je Tot rust gekomen Gaba! Ben met Ellendig eens, het zenuwstelsel kan veel minder hebben. Je hebt toch ook een overspannenheid gehad toen je met rivotril begon? Na een overspannenheid heb ik begrepen dat je zenuwstelsel minder aankan. De rust vinden, dat vind ik zo moeilijk na overspannenheid, dat heeft echt maanden geduurd bij mij en nog dun, en bij iedere afbouw weer opnieuw vinden. Het is een bizare tijd waarin wij leven met al die aanslagen en onrust in de wereld, ook zo ongrijpbaar, kan op ieder moment gebeuren, daar probeer ik maar niet te veel aan te denken.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Ives. WaT goed dat die halve je nu rust geeft! Wen hier maar eerst aan en anders misschien om de druppels net als mij? Die zijn 0.1 mg per druppel.

@gaba. Waar heftig! Hoop dat je weer tot rust mag komen.

@Iedereen. Dinsdag begin ik met de rivotril druppels. Ochtend 3 middag 3 avond 2. Dus 0.8 mg. Eerst hieraan wennen (weet niet of de druppels anders werken als de pillen) en daarna telkens 1 druppel minder tot ik ervan af ben. Hoop dat met kerst te bereiken.

Groetjes xx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat je begonnen bent bij afbouw Anouk! Met kerst benzo vrij is mooie streven. Het gaat langzaam, gestaagd maar dan gaat lukken. Ben zelf al maanden bezig met afbouw lorazepam, kleine stapjes maar dat is behapbaar. Anders krijgt je zenuwstelsel een te grote optater. Succes. Lees ook verhaal van Gaba hoe hij Rivotril heeft afgebouwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat al weer beter. Zo 1x per maand heb ik er nog wel eens last van. Maar ik denk dat het nu echt niks meer met de benzo's te maken kan hebben. Hoewel ik op de Amerikaanse forums wel lees dat mensen er wel eens 3 jaar mee bezig zijn. Nou ja, met die 1x in de maand is goed te leven hoor.

 

@ benzozat. Ja inderdaad kreeg ik het tijdens een overspannenheid en daarna burnout voorgeschreven. Ik denk inderdaad dat mijn stress-systeem in die tijd ontregeld is geraakt. De Rivotril heeft dat jarenlang onderdrukt en als je dan stopt komt alles in een veel ernstiger vorm terug. Beter was het geweest om die tijd van overspannenheid uit te zitten en geen medicatie te gebruiken, maar dat is natuurlijk achteraf.

 

@ ives Ik moest wel even glimlachen om de opmerking over computerspelletjes op het wasrek spelen :) Nee ik kan ook niet goed tegen Diazepam. Niet zulke rare dingen meegemaakt als jij, maar wel was ik erg beroerd van Diazepam. Echt zo suf en verdwaasd als het maar zijn kan. En misselijk en enorm opgejaagd. Dat is iets raars wat ik niet veel tegen ben gekomen, dat je dus opgejaagd raakt van Diazepam. Precies een andere werking als waar het voor bedoeld is.

Ik twijfel dus achteraf nog steeds of de overschakeling naar Diazepam wel zo verstandig was. Beter had ik verder afgebouwd met de schuurpapiertjes.

Diazepam is een totaal ander middel dan Rivotril, dat heb ik echt zo ervaren.

 

Anoek@ Ik heb ervaring met zowel de pillen als de druppels. Ik denk dat de druppels een andere werking hebben dan de pillen.

Ik gebruikte eerst jarenlang druppels en tijdens de afbouw overgeschakeld op pillen.

Ik kan er niet helemaal de vinger op leggen wat het was, maar het was absoluut anders.

Kijk overigens erg goed uit met de dosering van de druppels. Ik vond het erg lastig om te doseren. Want wat ga je doen bij de laatste druppel? Dan moet je nog een stuk verder maar een druppel kun je niet kleiner maken. Ik vond het systeem met de zwarte schuurpapiertjes goed werken.

Overigens maakte zowel de apotheek, de huisarts als ikzelf een lelijke rekenfout met het omrekenen van druppels naar pillen. Achteraf bleek dat ik zelfs flink omhoog gegaan was met de dosering.  :(

 

Dank jullie allemaal voor de steun van gister maar het was echt niet zo erg. Gewoon een slechte dag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat denk ik ook wel eens Gaba om geen benzo genomen te hebben tijdens overspannenheid. Maar goed, na maanden niet tot nauwelijks te hebben geslapen klapte mijn zenuwstelsel hele m aal ineen, bizar, kon niet meer stil ziten, de rust modus vinden, heLe enge gedachten, ik moest iets. Achteraf is alles makkelijk. Maar wat je zegt, als je langzaam mindert komt er vanzelf een eind aan. Als zo volhoud is het einde van de zomervakantie voor mij. Grootste angst is dat mega slaapproblemen weer terug komen maar tot nu toe gaat wel aardig. Lichaam herstelt en daar maar op vertrouwen. Dat is nog lastig met schomeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaba, gelukkig dat het al weer beter gaat met je.

Ik las dat jij en Ives ook een tegenovergestelde reactie hadden op diazepam.

Ik heb vanaf het begin diazepam (onregelmatig gebruik voorgeschreven) gekregen. En gelijk met dit gebruik al klachten gekregen, zoals juist onrustig, heel geirriteerd, boos en vijandig naar mensen, misselijk, duizelig en opgejaagd. Zo kende ik mezelf helemaal niet en voor die klachten heb ik ze ook niet gekregen. Dit aan de huisarts gemeld, maar die zei dat zijn je klachten.

Ik denk dat die benzodiazepines echt meer kwaad kunnen doen dan we in eerste instantie in de gaten hebben, zoals bijwerkingen die ze geven en paradoxale reacties die verkeerd geinterpreteerd worden. Want volgens de artsen ligt het nooit aan de pillen, maar is de patient psychisch niet in orde.

 

Ik begrijp Benzozat dat je soms iets moet en toen had je nog niet de kennis die je nu hebt misschien.

Maar langzaamaan minderen en dat hou je goed vol, dus het komt zeker goed.

 

Anouk en Ives ook succes met het afbouwen.

 

Ik ben de hele dag al heel moe, benauwd en erge maagpijn/buikkrampen.

Maar goed, alles gaat weer over zullen we maar denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga aan precies dezelfde dosering druppels als de tabletten. 1x per maand terug naar de dokter voor gesprek.

Als ik eenmaal op 3 maal daags 1 druppel zit stap ik over op diazepam of op druppels van 0.01 mg. Die zijn er blijkbaar ook. Moet zelf sterk genoeg zijn om niet teveel druppels te gebruiken maar weet zeker dat ik dat ben! .

Xx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...