Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Toevallig ga ik per april naar een ander team. We werken nog 2x samen een dienst. Daarna nog wel hetzelfde gebouw maar andere etage.

Geplaatst

Hoi Erik,

Wat een fijne wending(en). En dan ook nog wintersporten.. geniet van alles.!
Maar pies alsjeblieft niet naast de piste.. al die lawine's.

(Wintersporten is totaal niet mijn ding, sporten sowieso niet, winter ook niet echt, de combinatie.. brrrrr...
Maar als ik het enthousiasme van anderen lees over sporten, winter en/of wintersporten dan kan ik daar toch altijd
iets van 'plaatsvervangend' blij bij voelen. Ik ontken het regelmatig voor mezelf, maar ik denk dat ik tóch ergens
wel iets van empathische gevoelens heb.... )

• 2 weeks later...
Geplaatst

Moet iets bekennen; tijdens mijn eerste date heb ik wat gedronken ruim 2 weken geleden nu en tijdens wintersport ook een keer. Ga het niet uitgebreid allemaal opschrijven maar het was geen terugval of voor de bijl gaan. Het was wel een soort bewijsdrang van ik ben geen alcoholist, ik kan best matig drinken. En dat denk ik ook echt dat ik dat kan. Ik heb ook niet doorgedronken, ik nam een enkele consumptie en daarna was het klaar. Stopdatum nu is 27-03-2017. Het kost mij geen enkele moeite om na wintersport de routine van niet drinken op te pakken. Want het resultaat van zo lang niet drinken is dat niet drinken de routine is en drinken niet meer.

Maar ik heb verder helemaal geen zin om het lot te tarten en te kijken hoever ik kan gaan met nu af en toe wat drinken. Ik ben ook angstig om dan weer de richting op te gaan als vroeger en dat wil ik nooit meer. Ik heb getwijfeld of ik dit wel wil melden maar ik pretendeer altijd open en eerlijk en nu dus ook. Voor mij hoeft de stopdatum op het jaarpact niet gereset te worden. Maar als men dat wel nodig vind, doe maar. 07-01-2015 besloot ik mij niet meer te laten lijden door drank en die weg zet ik nog steeds voort. 

Hoe het met mij gaat;

Snowboarden is supergaaf, met een groep "vrienden" op vakantie gaan is voor mij heel bijzonder want ik had nooit iemand om dat te doen behalve met mijn ex eeuwen terug. Nu opeens 13 vrienden mee op reis. Het lukt steeds beter om een duurzame groep mensen om mij heen te hebben en houden.

Met die prille relatie ging het eerst (te)snel en nu nemen we beide even rust een paar dagen. Bindingsangst verlatingsangst (bij mij verlatingsangst).....leren vertrouwen en loslaten ipv controle willen hebben en als het even stroef loopt niet gelijk met dubbele inzet grijpen en vast proberen te houden.......maar vertrouwen dat als het zo behoort te zijn dat we samen zijn dit gebeurd. Ik heb daar geen invloed op en met dat krampachtige benauwd ik haar alleen maar. Maar nu in de periode van rust hoop ik maar dat het goed gaat komen. Ze mij nog wel wil.....het mooiste wat mij overkomen is in jaren niet pats boem weg blijkt.

Dit laatste houd mij heel erg bezig, die ene misstap met drinken ben ik vergeleken daarmee totaal niet mee bezig.

Geplaatst

Het klinkt alsof je een reuze goede tijd doormaakt en ik wens je daarbij alle goeds, ook voor wat betreft het verder vinden van evenwicht, verdieping in je nieuwe relatie en alles waar je verder zoal mee bezig bent. 

Bij het jaarpact gaat het er mijns inziens om of je de alcohol de baas bent gebleven en dat lijkt me in jouw geval zeker waar. Op de draad van het jaarpact zelf zijn over de definitie van wanneer je het wel of niet de baas bent wel discussies te vinden, maar het komt er op neer dat de betrokkenen dat in alle eerlijkheid voor zichzelf dienen te bepalen. Het lijkt me dus geen enkel punt om de oorspronkelijke datum gewoon te laten staan.

Geplaatst

Goed je weer te lezen. En fijn dat het niet drinken je geen moeite kost na een enkele keer drinken. Dit zou voor mij echt groot alarm zijn. Hoop dat je relatie in rust verder kan groeien. Liefde is mooi:heart:

Geplaatst
4 uur geleden zei Etty:

Hee, ik merk een tegenstrijdigheid op: 'geen voor de bijl gaan ' versus 'misstap'. 

Welke is waar?

Beide is waar. Het was een bewuste keuze die avond en niet een kwestie van niet meer tegen de trek kunnen. Maar het is toch ook iets wat ik eigenlijk niet wil.

Juist om wat je zo mooi schrijft. Levenskunstvaardigheid en vooral de fijne motoriek daarin gaat niet goed met drank. Juist vanwege die relatie wil ik alles nuchter blijven doen. Niet zoals 10 jaar geleden mij afvragen welke factor drank had in het vastlopen met mijn ex. Afgelopen twee jaar heb ik vooral met emotionele zaken die perse nuchter te willen doen.

Er gaat trouwens wel een alarm af in mijn hoofd dat ik moet oppassen nu. Dat neem ik ook serieus.

Geplaatst

Die vraag is niet van toepassing op jou Bor. Ik beantwoord vragen ter plekke als ze spelen aan een specifiek persoon, maar niet de stel dat.....theoretische vraag.

Geplaatst

Wat een lastige gewetensvraag Erik. Je hebt geen echte uitglijder (alhoewel: "wat" drinken is wel vaag, zoals wel vaker mensen suggereren dat het moet kunnen), je hebt zeker geen terugval. Maar, en hier ben ik het zeer oneens met Bob, het jaarpact is echt opgezet voor mensen om een pact te sluiten een jaar lang niets te drinken. Sha twijfelde zelfs over een kersenbonbon, weet je nog? Dus als je je geweten zuiver wilt houden neem je een nieuwe stopdatum. Maar als je uiteindelijk vaker wat wilt gaan drinken, dan hoor je bijna tot de minderaars lijkt mij. Ik ben niet jouw geweten en jij beslist zelf, het is niet aan ons rechter te spelen over jouw status hier. Ik ben blij dat je erover schrijft, want het stemt mij ook even goed tot nadenken weer. Elke keer dat dat gebeurt, maak ik weer een nieuwe keuze, want ook ik denk wel eens; ach kan 1tje nu onderhand niet eens. Maar ik weet donders goed dat ik hoe het experiment ook afloopt, het blijft een experiment met risico's. Want er komt altijd een vervolg. Je hebt iets in gang gezet weer en zult nu denk ik toch vaker in de verleiding komen, want het is immers nu "goed "Gegaan? Weet je vriendin van je probleem? En vond ze het dan niet achteraf jammer voor je, dat je uitgerekend met haar op je eerste date alcohol gebruikte/nodig had/iets wilde vieren? Ik denk dat er nog veel meer vragen te bedenken zijn, geen stel dat vragen, maar wel degelijk, hoe ziet jouw planning er nu konkreet uit? Wat ga je volgende keer in een soortgelijke situatie doen, wat voegde "wat drinken" toe aan je date en vakantie? Kortom, hoe nu echt verder?

Geplaatst

Dacht dat ik al een stukje had geschreven maar zie t niet terug, dus opnieuw.

mijn stopdatum is 6 april 2015. Op 14 juni 2016 heb ik, in een gekke, foute bui 1 cocktail genomen , in gezelschap van een foute man op een foute plek . 

Ik heb er geen spijt van. Het besef en de wil om nooit meer te willen drinken is er alleen maar door versterkt. 

Ik heb wel de datum aangepast op t jaarpact. Voor mij was dat ook belangrijk om de impact van de handeling te beseffen . En wel zo fair naar de andere pact leden. Maar dat is wat ieder voor zich moet bepalen.

en als je mij vraagt wat mijn stopdatum is: 

6 april 2015 !!!

Geplaatst
22 minuten geleden zei lady jane:

Dus als je je geweten zuiver wilt houden neem je een nieuwe stopdatum.

Ik had niet verwacht uitgetekend van jou een waarde oordeel over mijn geweten opgedrongen te krijgen. Mijn geweten kan heel zuiver zijn zonder aanpassing van de stop datum. Op 07 januari ben ik gestopt met mijn alcoholistisch drinken. Die ene gebeurtenis heeft daar niks mee te maken.

Net als Annette69 schrijft de stop datum waar het mij om draait is en blijft 07 januari 2015. Als puncturisten daar een andere datum van willen maken....haal mij dan maar helemaal van het jaarpact af. Die is dan betekeningsloos geworden als er een nieuwe datum op moet.

Geplaatst
35 minuten geleden zei lady jane:

alcohol gebruikte/nodig had/iets wilde vieren?

Nodig hebben.....zo een typische adb reactie. Alsof omdat we jaren dronken om te verdoven en dit nodig hadden, drank onvermijdelijk een afhankelijkheid is. Alsof ik die keuze maakte omdat ik die avond het nodig had. Nee drank is niet nodig. Ik drink zo lang niet meer ik kan echt alles ook wel zonder drank.

Geplaatst

jammer dat je het als een waarde oordeel ziet Erik. Ik ben absoluut geen puncturist (denk ik zelf dan toch), je bent adb

en je bent niet 100% gestopt, zo simpel is het toch? Daar hoef je je niet in aangevallen te voelen. Eerlijk gezegd heb ik al spijt gereageerd te hebben, maar ik wil je serieus nemen en dacht dat eer soort vraag in je stukje zat om mee te denken. Als daar niet uit komt wat jij zelf hoopt/verwacht/vindt dan dreig je met van het pact af? Het is niet aan mij te oordelen Erik. Kies waar jij zelf achter staat, Bob is het met je eens en die beheert het pact. Twijfel je, vraag het Jan1000 die het pact heeft opgericht, of lees de eerste bladzijden, dat heb ik gedaan nl. Juist om te voorkomen dat ik zelf het pact anders zag dan dat het bedoeld was. Ik trek me uit deze discussie terug, voel me er niet fijn bij.

Geplaatst

Jammer dat je het als dreigen ziet Jane want zo bedoel ik het niet. Ik heb al aangegeven in het stukje ik beken gedronken te hebben dat voor mijn geweten de stop datum niet anders hoeft. Maar vind men dat wel dan snap ik dat want daar zijn zeker ook argumenten voor. Maar dan is het gevolg dat ik met een datum zit die mij niks zegt. Dan blijf ik elke maand de 7e denken aan mijn stop datum wat voor datum er dan ook in het jaarpact zou staan. Dat is niet dreigen.....ik zie gewoon het nut niet van een nieuwe datum. Dan ga ik in mijzelf wel stil staan bij de 7e en dan kan men mij net zo goed van her jaarpact halen.

Geplaatst (bewerkt)

Lieve lieve Erik,

je bent moe, verdrietig, boos.. en teleurgesteld... je reageert heftig ... ik begrijp t ...❤️

het feit dat dat de datum verandert wil  toch niet zeggen dat die 2 jaar weg zijn. Het is niet leuk, vond ik ook niet. Maar het is wel een duidelijke reminders dat drinken voor ons, alcoholisten, consequenties heeft.

zo heb ik t geprobeerd te zien en het daarom toch aangepast. We vieren even zo goed die 7e wel mee met jou ..

het is maar een datum, het echte gevoel van niet meer afhankelijk zijn van drank zit in jou.

liefs

bewerkt door Anette69
Geplaatst (bewerkt)

Ik ben een leven aan het opbouwen zonder drank. Ik ben niet voornemens om af en toe te drinken. Was ik dat wel dan had ik verzocht mij van het pact te halen. Er was 2x dat drinken en verder niet. Wie weet kan ik wel matig drinken maar dat wil niet zeggen dat ik dat van plan ben. Dat betekent voor mij niet meer hoeven.

Voor mij is het pact iets collectiefs. Daarom leg ik het voor zoals ik deed. Ik heb geen gewetensbezwaren ermee. Maar als Elly, Jane dat wel hebben en meerdere mensen.....prima. Verwijder mij maar. Ik drink niet op die 2x na en blijf nier drinken volhouden. Daar heb ik een pact niet voor nodig. Zie maar hoe strikt het collectief wil zijn......

bewerkt door erik
Geplaatst
1 uur geleden zei Anette69:

Lieve lieve Erik,

je bent moe, verdrietig, boos.. en teleurgesteld... je reageert heftig ... ik begrijp t ...❤️

Ik ben nog niet eens toegekomen aan dat hier uiten.

Gisteren kreeg ik een bericht van haar dat ze niet verder wil met 'ons' Dat heeft niks met drank te maken.

Ik reageer wel op die stomme jaarpact discussie als vorm van bezigheidstherapie omdat het echte besef zo pijn doet. Het mooiste wat mij overkomen is in jaren lijkt zomaar over. Wie weet kan ik het over een tijd hier opschrijven hoe en wat. Nu niet.

Die jaarpact en nieuwe datum kan mij gestolen worden. Ik drink niet omdat zoals ik nu ben dat zeker niet moet doen. Ik drink niet en doe dat voor mezelf.

Geplaatst

ach Erik, wat triest, dat het zo kort maar mocht duren.
Ik was juist zo blij voor je. Misschien was die relatie wel veel helender voor je
dan het jaarpact. Maar wat belangrijk is is dat we hier dus ook schrijven met
emoties die los staan van adb-issues, maar die wel kleuren hoe we hier schrijven.
Zo ook bij mij, ik heb vrijdag mijn kat moeten laten inslapen en ben daar nog steeds
emotioneel van. Het kleurt mijn denken, doen en zijn momenteel. En dan kan ik beter niet impulsief reageren hier.
En toch zal dat steeds weer wel gebeuren. sterkte voor jou, een soort van rouwproces dit ook.♥

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...