Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)
15 uur geleden zei Reacher:

Heej Hubseltje. Gaat het nog jongen? 

Ik heb weer eens zo'n periode dat ik me lekker zielig wil voelen. Niemand houdt van mij.

bewerkt door hub02
Geplaatst
4 uur geleden zei Quinn:

Niets mis met mijn smaak vriend.

1a7e08344d3e52a58b9a29c7396489e6.jpg

Ziet er inderdaad wel mooi uit. Maar het is geen Rita Hayworth. Maar ja, ik ben natuurlijk wel een echte kenner😀

Geplaatst
Op 5-3-2026 om 11:47 zei hub02:
Op 4-3-2026 om 09:35 zei karin123:

Karin, ik herken je verhaal helemaal. Ik moest er wat langer over nadenken, en ik heb het vaker met aandacht doorgelezen. Voor wat betreft de UWV; Ik heb op de afdeling Bezwaar en Beroep van UWV gewerkt, maar ik heb ook voor mezelf die procedure moeten voeren. Mijn bezwaar werd (natuurlijk) door UWV afgewezen, en ik ben tot de rechtbank moeten gaan. Ik had geen advocaat, en ik heb die procedure zelf moeten voeren. De griffiekosten zijn beperkt. Ga ervoor, je hebt in ieder geval financieel, niets te verliezen! Sowieso, een bezwaarprocedure is zonder risico en kosten te voeren. Je kunt alleen maar winnen. Je moet het mentaal natuurlijk wel kunnen opbrengen. Zet je dingen nauwkeurig op papier, mogelijk stapt de UWV er lichtvoetig overheen. Die beslissing moet je dan even afwachten. Als die negatief zou zijn, en je zou naar de rechter willen, dan draagt de rechtbank een UWV-onafhankelijke keuring op. Wat je nu, in de bezwaarprocedure schrijft, wordt dan met meer aandacht gelezen. Ik weet niet of je nu al een advocaat hebt. Zo niet, blijf zakelijk, ondanks de emoties die bij je opkomen. Met de termijnen ingevolge de AWB neemt de UWV trouwens wel eens een loopje. Ik ken natuurlijk jouw situatie niet, maar heb je het over een afschatting met terugwerkende kracht?

Ga je nog antwoorden hoor vandaag of morgen. Nu weer weg. Schoonouders hebben lekkage.

Geplaatst

Bezwaar en Beroep, oei.😆 Daar gingen al mijn brieven naar toe. Volgens mij wordt elk bezwaar weggewoven. Mijn geval is zo duidelijk. Heb een dossier van 10 cm, elke therapeut, instituut e.d., alles is gelukt op te vragen. Veel bedrijven waren gefuseerd of bestonden niet meer. Ben daar in 2024 maanden druk mee geweest. 

Jij hebt uiteindelijk gewonnen denk ik?

De bezwaarprocedure is geweest en heb daarvoor ook een hoorzitting aangevraagd. De beslissing was "afgewezen". Nu ga ik in beroep. Ik had al weer een bezwaarschrift geschreven en bedacht dat ik beter een advocaat kon inschakelen. 

Jij bent jurist en weet hoe alles reilt en zeilt. 

Ben naar het juridisch loket gegaan en daar verder gevraagd. Kreeg de opdracht advocaten te bellen die aan gesubsidieerde rechtsbijstand deden (toevallig in 2024 geen inkomen gehad en partner ook niet vanwege erfenis van mijn vader). Heb er 1 vonden en ook nog dichtbij. Griffiekosten zijn iets van 54 Euro geloof ik, is al betaald. In beroep gaan kan ik mij geen buil aan vallen. Besloten dus die laatste stap ook nog te zetten. Over een week afspraak bij de advocaat. Heb al een zaaknummer, uiterlijke datum inleveren dossier en datum hoorzitting.

Oh ja, heb ook nog een klacht ingediend bij het UWV over mevrouw de verzekeringsarts. Kon het niet laten.😁

Is fijn te lezen over de rechtbank dat die een onafhankelijke keuring erop los laat. Daar heb ik ook in mijn bezwaarschrift om gevraagd. Het is natuurlijk van de gekke dat de slager zijn eigen vlees keurt bij het UWV. Zelfs de verzekeringsartsen worden door het UWV opgeleid. Dan moeten ze natuurlijk een tijd trouw blijven aan hun werkgever. En dan krijg je wiens brood men eet....

Ik blijf zakelijk! Hoewel ik moordneigingen krijg.☺️ 

Heb mijn verhaal eerlijk verteld en dan nog betichten ze je van liegen in de uitleg van de beslissing. Razend maakt mij dat.

Bedoel je met het AWB dat je een dwangsom af kunt dwingen wegens te laat reageren op bezwaar e.d.? Dat is ook gebeurd en ik heb de dwangsom al ontvangen. Als leek moet je overal induiken, maar dat is ook gelukt.

Ja, terugwerkende kracht. Alle ellende begon in 2008 en eind 2013 ziek gemeld. Ik ben de aanvraag in september 2024 gestart. "Als" ik zou winnen gaan ze terug tot september 2023.

Dank je voor jouw antwoord!

Geplaatst
Op 16-3-2026 om 11:22 zei Mormel:

is dat ik me niet meer laat verlammen door het nieuws en die negatieve gedachte en dagelijks probeer te handelen volgens de eerste regel in mijn levensbeschouwing: proberen om het lijden te minderen. 

Precies, zo doe ik het ook. Ik lig er echt niet wakker van.

Geplaatst

@karin123
Ik heb inderdaad gewonnen.
Jouw juridische situatie is mij niet helemaal duidelijk. Na de keuring door de verzekeringsarts krijg je een UWV-beslissing. In die beslissing staat wat jouw arbeidsongeschiktheidspercentage volgens de UWV is. Als je het daarmee niet eens bent kun je een bezwaarschrift indienen. Je start daarmee een bezwaarprocedure. Je zegt daarin dat je het daarmee niet eens bent en waarom. Van de UWV krijg je dan een uitnodiging om op een hoorzitting van de afdeling Bezwaar en Beroep je bezwaar toe te lichten (je hoeft niet te komen, is wel aan te raden). Daar zit een bezwaarverzekeringsarts en een jurist (meestal geen advocaat, maar zo’n sukkel als ik was). Van deze afdeling krijg je een voor beroep vatbare beslissing, een “heroverweging” van de eigen beslissing van de UWV. Tot nu toe is dat dus een UWV-interne procedure. Met die beslissing op bezwaar kun je een beroep op de rechter doen. Informele bezwaren (jouw brieven, mailtjes e.d) worden dan bijgevoegd, maar hebben niets met de formele (juridische) procedure te maken. 

Jij zegt “Nu ga ik in beroep. Ik had al weer een bezwaarschrift geschreven en bedacht dat ik beter een advocaat kon inschakelen”.

Je kunt maar eenmaal bezwaar maken tegen een beslissing. Na de beslissing op bezwaar is het zinloos om de UWV nog van alles te vertellen, zelfs af te raden. Als je beroep (rechter) aantekent verandert dat niets aan de UWV-beslissing, mogelijk worden dingen nog tegen je gebruikt. Als ik het goed begrijp heb je de bezwaarprocedure achter de rug en je hebt een beslissing op bezwaar ontvangen? Ik ken natuurlijk die beslissing niet, maar de argumenten die daarin worden vermeld ga je nu voor de rechter betwisten.
Zit ik tot nu toe nog goed wat jou betreft?

Ik wil voor mezelf even alles duidelijk krijgen, als het je te veel wordt, je hoeft me niets te vertellen als je dat niet wilt. Maak je niet gek door wat ik schrijf/vraag. Wat me ook niet helemaal duidelijk is, is het volgende. Je zegt o.a. “Griffiekosten zijn iets van 54 Euro geloof ik, is al betaald”, en “Heb al een zaaknummer, uiterlijke datum inleveren dossier en datum hoorzitting". 

Pas nadat je een beroepschrift hebt ingediend krijg je van de griffie (rechtbank) een verzoek om de griffiekosten te betalen. Ik neem aan dat je nog geen beroepschrift hebt ingediend en dat je dit door de advocaat laat doen? Dit beroepschrift moet namelijk aan de zgn. formele eisen voldoen. Elke advocaat kent die (behoort die te kennen). Die staan in de Algemene wet Bestuursrecht (de AWB waar ik het eerder over had). Als het beroep ontvankelijk wordt verklaard (tijdig, voldoet aan de formele eisen) krijgt de UWV van de rechtbank het verzoek zich te verweren. De UWV dient zijn verweer, met in kopie alle! relevante stukken in. Dat zijn dus ook alle medische stukken, hoe oud ook. Jouw advocaat krijgt die vòòr de rechtbankzitting en dient van repliek. Mocht er twijfel zijn over de juistheid van de medische beoordeling dan zal de rechter een onafhankelijke keuring door hem/haar aangewezen deskundige opdragen. 
(Overigens zijn verzekeringsartsen niet per definitie in dienst bij UWV. Ik zou ze voor de Rechtbank niet meteen van partijdigheid betichten. Dat maakt niet echt een goede indruk. Ze kunnen best de plank misslaan, maar het is aan de rechter om dit vervolgens te corrigeren). Als de zaak dermate duidelijk is dat er geen twijfel kan bestaan over de juistheid van de UWV-beslissing zal de rechter zich in vroeg stadium uitspreken. Bij medische beoordelingen is dit meestal niet het geval. 
Kosten voor die je maakt voor het voeren van de procedure (griffiekosten, advocaat, reiskosten) worden, als je gelijk krijgt, door de UWV dan vergoed. De rechter kan de UWV ook verplichten tot het vergoeden van zaken zoals fiscale schade. Zelfs immateriÍle schade is mogelijk, maar moeilijk haalbaar. Maar nu lopen we wel wat ver vooruit.  

Geplaatst

O ja, nog iets vergeten. Je krijgt kosten (advocaat enz.) vergoed als je wint. Laat je door de advocaat bij een eerste gesprek goed informeren over wat je hem moet betalen als je verliest. En natuurlijk over of alles, zoals het gaan naar de zitting, is inbegrepen.

Geplaatst (bewerkt)
16 uur geleden zei Quinn:

Wedje leggen?

We zouden dan een deskundige jury moeten hebben. En een deskundige jury die zegt dat jouw renpaard mooier is dan het mijne, Rita, is dan gewoon niet deskundig. Ik ben je al vòòr, dus nee, ik ben helemaal niet eigenwijs.

bewerkt door hub02
Geplaatst
6 uur geleden zei hub02:

En een deskundige jury die zegt dat jouw renpaard mooier is dan het mijne, Rita, is dan gewoon niet deskundig.

Meteen van partijdigheid of incompetentie betichten maakt geen goede indruk, schreef je elders 😁

Geplaatst
8 minuten geleden zei bumperjim:

Meteen van partijdigheid of incompetentie betichten maakt geen goede indruk, schreef je elders 😁

Ik weet niet of ik dat precies schreef. Maar je kunt toch werkelijk niet menen dat Rita Hayworth niet mooier is dan Margot Robbie?  Dan neem plaats in de ondeskundige "deskundige jury". En dan heb ik ik het niet eens over Vivian Leigh, Ava Gardner, veel verstand heb jij er niet van. Kijk eerst naar die superfilm "Gilda" voordat je wat zegt. 

Geplaatst
2 minuten geleden zei bumperjim:

Filmtip genoteerd met dank! ✅

En kijk eens naar echte actrices, zoals Katherine Hepburn, in bv. African Queen, met Humphrey Bogart, mijn idool. Toen  Katharine Hepburn al de flessen whisky in het water gooide. Zij kreeg een preek van Humphrey, en je zag de tranen in haar haar ogen opwellen. Jammer genoeg hebben we nu alleen nog maar actrices met tieten, geen meer die echt iets kunnen uitdrukken. Zelf zou ik dat niet niet hebben gepikt als ik Humphrey was, maar hij zat misschien ook op zo'n forum.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...