Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Onlangs verscheen het boek Samenlevingseconomie van de 100-jarige Jan Lindenbergh. Citaat van de achteromslag: "De auteur (...) beschrijft hoe onevenwichtige accumulatie van vermogen en beslissingsmacht bij een kleine groep kan worden vermeden. Ook schetst hij een sterk alternatief waarin herverdeling van welvaart maatschappelijke rust en welzijn bevordert en waarin investeringen uit particuliere vermogens niet meer nodig zijn, omdat in de Samenlevingseconomie andere financiële bronnen tevoorschijn komen". Ik moet het nog lezen dus kan er verder geen details over vermelden, maar het lijkt me bijzonder boeiend en het maakt in elk geval duidelijk dat je niet alle mensen boven een bepaalde leeftijd over één kam moet scheren. Deze Lindenbergh is ver na zijn pensioen nog lekker aan de slag.

Geplaatst
4 uur geleden zei Mariposa:

Mee eens. Sommige mensen willen niet eens meer maar moeten. Mijn vader ook. Dementie. Alles rekken , tot het einde, verschrikkelijk.

@Bob: bedankt voor de boekentip.

Over de uitgaven in de gezondheidszorg. Toen mijn grootvader werd opgenomen in een ziekenhuis hoorde hij een verpleegster de arts vragen hoelang ze nog door moesten gaan en die arts antwoorde zolang we kunnen. Hij had op dat moment al amper kwaliteit van leven, maar is gewoon in leven gehouden. 
Zijn vrouw, mijn grootmoeder dus, na een val thuis naar het ziekenhuis gebracht. Toen ze ontwaakte hoorde ze dat ze een peacemaker hadden geplaatst terwijl ze out was. Zij was op dat moment 91 (kan 92 zijn, vergeef me de vergissing), en op haar 93ste is ze overleden. 

Volgens mij is onze gezondheidszorg om zeep omdat we mensen zolang als mogelijk in leven willen houden en artsen gewoon verdienen aan behandelingen. Vele jaren geleden wou wijlen professor Cassiman hier al een debat over openen door te pleiten om geen dure kankerbehandelingen meer op te starten bij bejaarden als dit het leven met slechts drie maanden zou verlengen. Geen enkele partij heeft dat opgepikt. 

Geplaatst

Sinds enkele jaren werk ik ook in de zorg en het valt mij ook op dat mijn collega’s in hun menslievende geestdrift steeds aan komen draven met medicijnen en behandelingen, en dat het niet bij hen opkomt dat sommige mensen het eigenlijk mooi geweest vinden en het liefst vredig zouden sterven.

Geplaatst (bewerkt)

Mijn zus werkt in de huishouding bij veel oudjes van dik 80 jaar. Ze willen het liefst allemaal hemelen op een paar uitzonderingen na. Maar ze slikken allemaal trouw hun voorgeschreven medicijnen. Dat snap ik dan weer niet. 🙄

Ik bedoel eigenlijk dat de oudjes ook zelf kunnen beslissen maar dat doen of durven ze niet. 

bewerkt door MaryArt
Geplaatst
6 minuten geleden zei knakker:

Sinds enkele jaren werk ik ook in de zorg en het valt mij ook op dat mijn collega’s in hun menslievende geestdrift steeds aan komen draven met medicijnen en behandelingen, en dat het niet bij hen opkomt dat sommige mensen het eigenlijk mooi geweest vinden en het liefst vredig zouden sterven.

Rond mijn moeder vroeg de huisarts aan mij op een ochtend of het goed was om haar te laten gaan. Ik vond dit zo'n een moeilijke beslissing en zeker niet aan mij om die alleen te nemen, maar wel bespreken met mijn broer.

Geplaatst
24 minuten geleden zei MaryArt:

@renaldo61 En hoe is dat afgelopen? Volgens mij had je moeder daar het laatste woord over te zeggen...

Mijn moeder was, spijtig dat ik het moet zeggen niet veel meer als een plant. 

Omdat ik niet ogenblikkelijk een beslissing nam hebben ze haar van het ziekenhuis terug overgebracht naar het woonzorgcentrum om te sterven. Wat dan ook snel daarna gebeurde. 

Ik heb korte video's van haar laatste dagen in het ziekenhuis maar die ga ik hier zeker niet posten. 

Geplaatst

@MaryArt met het overlijden van mijn moeder heb ik geen probleem. Maar als ik terugdenk hoe dikwijls ze in het woonzorgcentrum vraagde om weer naar huis mogen te gaan aan mij. Of dat ik maar eens Femke meebracht, maar dat mocht toen ook niet, volop Corona tijd. 

Sorry met daaraan terug te denken heb ik het heel moeilijk 

Geplaatst
20 uur geleden zei Mormel:

zou dat een verklaring kunnen zijn voor ons dalende geboortecijfer?
Zelf geen kinderen, ik zit gewoon de rit uit. 

Zou zomaar kunnen. Veel mensen willen ook geen kinderen meer op deze wereld zetten en ik geef ze groot gelijk. Heel verstandig. Je zou ze er absoluut geen plezier meedoen. Er komen gevaarlijke en beroerde tijden aan.

Nog een reden is de slechte zaad en eicel kwaliteit. Komt dat mensen meer worden blootgesteld aan hormoonverstoorders, chemicaliën en de geweldige "moderne" leefstijlfactoren. Overgewicht, chronische stress, roken, alcoholgebruik en te weinig lichaamsbeweging komt die cellen niet ten goede.

Ik denk dat de natuur dit zelf wel regelt. Genoeg is genoeg!

Hier ook geen kinderen. Heb nooit een keuze hoeven te maken. Ik heb er niets mee. En misschien was ik ook wel onvruchtbaar, ik weet het niet.

Geplaatst
12 uur geleden zei MaryArt:

Ik bedoel eigenlijk dat de oudjes ook zelf kunnen beslissen maar dat doen of durven ze niet. 

Denk dat angst ook een grote rol speelt, zoals jij zegt. Het misschien ook niet durven aan te kaarten bij de ha of andere instanties. Kinderen doen misschien moeilijk. Ze weten dan niet hoe dat aan te pakken.

Mijn vader heeft het zelf aangekaart toen hij helemaal op was. Ook hij was bang, maar zag dat hij alleen maar meer zou gaan lijden. Wij hebben overlegd met z'n tweeën. Hij heeft gekozen om elke dag meer morfine te laten toedienen. Twee dagen verder was mijn vader al een heel eind op weg. Hij gaf aan geen pijn te voelen en sliep veel. Na vier dagen is hij vertrokken. Heel rustig. Ze wilden eerst nog dat hij naar een hospice ging, dat heb ik tegengehouden. Ze kunnen wel meer willen..........niet nog een keer verslepen, kwam niets van in! En ik zag dat het goed was!

Geplaatst
15 uur geleden zei Mormel:

Cassiman hier al een debat over openen door te pleiten om geen dure kankerbehandelingen meer op te starten bij bejaarden als dit het leven met slechts drie maanden zou verlengen. Geen enkele partij heeft dat opgepikt. 

Een kankerbehandeling is vaak geen pretje. Dan heb je ook geen kwaliteit van leven meer die korte periode. 

Mensen zijn te bang om dit soort dingen te zeggen. En wat jij zei, het levert geld op! 

Geplaatst
5 minuten geleden zei karin123:

Zou zomaar kunnen. Veel mensen willen ook geen kinderen meer op deze wereld zetten en ik geef ze groot gelijk. Heel verstandig. Je zou ze er absoluut geen plezier meedoen. Er komen gevaarlijke en beroerde tijden aan.

Nog een reden is de slechte zaad en eicel kwaliteit. Komt dat mensen meer worden blootgesteld aan hormoonverstoorders, chemicaliën en de geweldige "moderne" leefstijlfactoren. Overgewicht, chronische stress, roken, alcoholgebruik en te weinig lichaamsbeweging komt die cellen niet ten goede.

Ik denk dat de natuur dit zelf wel regelt. Genoeg is genoeg!

Hier ook geen kinderen. Heb nooit een keuze hoeven te maken. Ik heb er niets mee. En misschien was ik ook wel onvruchtbaar, ik weet het niet.

Zelf propageer ik al sinds ik tiener was eigenlijk voor een passieve populatie reductie, dus gratis anticonceptie, beter onderwijs in lage loon landen, legalisering euthanasie, geen ingrijpende medische ingrepen meer bij personen boven de 75, ...; omdat volgens mij de bevolkingsdruk wereldwijd aan de basis ligt van tal van problemen. 
En in al die jaren hoorde ik constant hetzelfde: wie gaat er jou later verzorgen, technologische vooruitgang maakt het mogelijk om al deze monden te voeden, kinderen zijn de toekomst, het is natuurlijk ...

En nu zijn we bijna dertig jaar verder en zijn de studies over de klimaatopwarming wat tegenstrijdig, maar ik zie echt geen roze toekomst voor zij die jonger zijn. Ga gewoon eens overdag de stad in en kijk, tel eens de mensen in een kroeg en zie het percentage bejaarden. Voor mij is West-Europa gewoon een openbaar rusthuis geworden waarbij alles in dienst staat van die oudere bevolking. 
Ik schreef eerder over mijn grootmoeder. De laatste jaren van haar leven kwam er dagelijks een verpleegkundige om haar te verzorgen, elke dag kreeg zij aan huis een warme maaltijd, eenmaal per week kwam er een schoonmaker en eenmaal per week kwam er iemand om met haar naar de winkel te gaan; allemaal diensten waarvoor ze amper wat betaalde terwijl ze ondertussen ook pensioen opstreek. Net hetzelfde zie ik nu gebeuren bij mijn achterbuurvrouw die dezelfde diensten krijgt terwijl ze niet alleen pensioen krijgt maar ook huurinkomsten van verschillende huizen. En ik wens deze personen het beste, maar waar zijn we dan eigenlijk mee bezig? 

Zo ook met klimaat. We investeren allemaal in isolatie om onze huizen energiezuinig te maken. We recycleren, proberen minder vlees te eten,... Maar ondertussen maakt onze overheid wel plannen voor een bevolkingstoename met 1 miljoen inwoners tegen 2050. What the fuck zijn we aan het doen? 

Geplaatst

@renaldo61 , klopt vaak wel. Vroeger hier in het Westen en nu nog in achtergebleven gebieden, Afrika, Azië enz. hadden/hebben de mensen kinderen nodig om voor hun te zorgen als ze oud zijn en het zelf niet meer kunnen.

Mensen in het Westen krijgen AOW op een bepaalde leeftijd, dat was vroeger niet. Hoe lang dat nog stand gaat houden vraag ik mij ook af. De leeftijd wordt voortdurend verhoogt. Het is straks allemaal niet meer op te brengen, en er komen steeds meer ouderen en minder jongeren.

Ook de kerk heeft hier een rol in gespeeld. Hoe meer kinderen des te meer zieltjes te winnen voor de katholieke kerk. Deze kerk wilde macht en geld over de rug van ongestudeerde mensen. Zij werden dom en angstig gehouden door over hel en verdoemenis te prediken.

Gelukkig zijn daar de meeste mensen niet meer vatbaar voor.

Geplaatst

Hier nog een boekentip die aansluit op de discussie in deze draad.

Hannah Ritchie, 2024: Not the End of the World
How We Can Be the First Generation to Build a Sustainable Planet

Ook verkrijgbaar in Nederlandse vertaling: Niet het einde van de wereld
Waarom wij de eerste generatie zijn met perspectief op een duurzame planeet

Uit de samenvatting bij bol.com: "Op basis van de meest recente research zet dit boek vol praktische tips en verhelderende illustraties ongeveer alle doemscenario’s in een ander licht. De problemen zijn groot. Maar ze zijn oplosbaar."

Dit boek heb ik vorig jaar gelezen. Ik vond het erg de moeite waard en het heeft me ertoe aangezet een aantal gewoonten te veranderen, waaronder mijn eetpatroon.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...