MaryArt Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) Tja @Etty dat is een lastige vraag..en ja, ik denk dat ik het wel erg vind om weer een " maatje" los te laten. Terwijl dat maatje vrijwel zeker een doodvonnis is. Maar als dat loslaten net zo makkelijk gaat als het stoppen met drinken dan gaat het me heel erg meevallen. Ik kan het pas zeker weten als ik daadwerkelijk mijn laatste sigaretje heb gerookt. Maar dat was jouw vraag niet. En daarop is het antwoord Ja, ik vind het lastig om nare gevoelens te hebben. Niet alleen wat verslaving betreft maar sowieso. %s om %s bewerkt door MaryArt Etty reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s 1 uur geleden zei Etty: Wilde je alleen met alcohol stoppen of ook het verslavingspatroon doorbreken? Bij dat laatste lijkt het me niet handig de ene verslaving met de andere te vervangen. Er zitten meerdere facetten aan, een gevulde koek doet natuurlijk niet hetzelfde als een biertje, je vervangt niet 1 op 1 de ene verslaving door de andere. Het is de suiker denk ik. Nee, ik moet hier natuurlijk snel mee stoppen met dat junk gedrag, een gevulde koek uit de automaat hier kost 1,20 dat is 1 reden en verder vreet ik al suiker genoeg zonder die dingen. Dus vanmiddag ga ik even doorbijten zonder zoet vieruurtje. MaryArt en Etty reageerden hierop 2
MaryArt Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s En daarna moet ik mijn koffie en ook mijn suikerverslaving nog aanpakken. Tjongejonge er blijft weinig over...
renaldo61 Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s 3 minuten geleden zei MaryArt: En daarna moet ik mijn koffie en ook mijn suikerverslaving nog aanpakken. Tjongejonge er blijft weinig over... Daar ben je zeker niet de enige in. Bij mij gaat koffie en suiker al veel beter. Cola koop ik al niet meer. Ook koffie heb ik niet meer gekocht. Maar af en toe een ijsje gaan eten? Daar moet ik nog aan werken. Welke andere verslavingen heb ik nog allemaal niet? MaryArt reageerde hierop 1
renaldo61 Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Wat is dan de ideale dag om een droge februari te starten en wie gaat het topic aanmaken?
bumperjim Geplaatst %s om %s Auteur Rapport Geplaatst %s om %s (bewerkt) 31 januari, logischerwijs Wie dat gaat doen dat weet ik nu nog niet. Misschien iemand die al staat te trappelen 😁 %s om %s bewerkt door bumperjim renaldo61 reageerde hierop 1
knakker Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Op 22-1-2026 om 07:09 zei MaryArt: Ja leuk. Misschien iets in het Frans? Als het maar een beetje opvalt en herkenbaar is.. Sec Fevrier klinkt ook wel leuk.. We kunnen het ook in het Zoeloe doen: uFebhuwari omile Bob, MaryArt en bumperjim reageerden hierop 1 2
MaryArt Geplaatst gisteren om 04:58 Rapport Geplaatst gisteren om 04:58 @knakker ik vind het prachtig! Springt er lekker uit ook!
Pytje Geplaatst gisteren om 10:16 Rapport Geplaatst gisteren om 10:16 15 uur geleden zei knakker: We kunnen het ook in het Zoeloe doen: uFebhuwari omile Ik ben bang dat ik dan vergeet welke verslaving ik ook weer aan ging pakken🙃 Rosee reageerde hierop 1
bumperjim Geplaatst 17 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 17 uur geleden Mn moeder is jarig. Droog vieren. Niet moeilijk want ik zit op 1000 km afstand. lady jane en MaryArt reageerden hierop 2
MaryArt Geplaatst 7 uur geleden Rapport Geplaatst 7 uur geleden Gefeliciteerd met je moedertje @bumperjim 🥳
knakker Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden (bewerkt) Iets vieren zonder drank is voor mij eigenlijk geen punt. Ik proost fluitend op het nieuwe jaar met een glas karnemelk. Maar dat komt omdat mijn drankmisbruik zich de laatste 10 jaar altijd achter gesloten gordijnen voltrok. Dan heb je heel andere triggers. Als er iemand bij is is voor mij het gevaar geweken. In hoeverre zijn feestelijke momenten voor jullie moeilijk? 5 uur geleden bewerkt door knakker
renaldo61 Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden Wat alchohol betreft niet. Wat zoetigheid betreft ben ik zwak.
bumperjim Geplaatst 5 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 5 uur geleden Toen ik nog gematigd dronk, was bezoek altijd een aanleiding om de remmen los te gooien. Want dan kan je niet precies afmeten hoeveel alcohol je in huis haalt (god mag weten hoeveel ze gaan drinken! Hoeveel ik ga drinken, bedoel ik 🤣). Dus ik haalde dan ruimschoots te veel in huis, dan was het soms eerst thee of koffie en dan begon het al snel te jeuken en dan viel de bekende vraag "en willen jullie misschien WAT ANDERS drinken??" Altijd een eufemisme hè, koffie of thee mag je benoemen maar je gaat niet benoemen dat je aan de zuip gaat. 1 keer hadden we Sicilianen over de vloer. De zuidrand van Europa drinkt heel weinig en zij hadden een ongetwijfeld stinkend dure fles chablis meegenomen. Na 1 glas hadden ze al genoeg gehad. Ik zat echt rondjes te draaien op mn stoel omdat die fles leeg moest, toen ik doorhad dat het niet opschoot begon ik gewoon inwendig te wensen dat ze dan maar snel weg zouden gaan, want die lustte ik wel... Enfin de geneugten van het gematigde drinken. Ja feestelijk is echt een trigger voor mij.
knakker Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden Grappig, ik merk dat ‘chablis’ mij nog wel in lichte mate triggert. Een kortstondig besef van wat jammer dat ik het kind met het badwater heb moeten weggooien.
bumperjim Geplaatst 4 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 4 uur geleden @knakker weet je, als je ERGENS koppijn van krijgt dan is het van chablis 😜
renaldo61 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden Dan heb ik dat vast nog niet gedronken.
bumperjim Geplaatst 4 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 4 uur geleden 24 minuten geleden zei knakker: Grappig, ik merk dat ‘chablis’ mij nog wel in lichte mate triggert. Een kortstondig besef van wat jammer dat ik het kind met het badwater heb moeten weggooien. Zie het maar zo dat je het kind hebt kunnen redden, maar de shampoo is met het badwater weggegooid. Jammer maar geen ramp. knakker reageerde hierop 1
Etty Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden @knakker Als de knop om is, dan kan ik alle triggers wel aan, dat heb ik mezelf wel bewezen. Het rijk alleen, een feest waarbij ik me dreig te gaan vervelen, verraad, afwijzing. Dan is er geen uitweg, en moet ik er doorheen. Als het dompelbad na de sauna, als de laatste kilometers van een wandeltocht die ik heb onderschat. Nee, we gaan geen über bestellen. En dan opeens komt er een moment dat het me niet zoveel meer kan schelen. Dat ik naar mijn zegeningen kijk met een bepaalde minachting. Het kan niet zo zijn dat er valse hoop instort, want daarvoor hebben mijn nuchtere periodes te lang geduurd. En het is ook niet zo dat er geen triggers zijn geweest tijdens mijn nuchtere periodes, integendeel. Maar op de één of andere manier zet het me dan niet aan tot verdoven, juist niet. Misschien gebeurt het wel steeds omdat er toch een depressie aan het sluimeren is sluimert die ik onvoldoende onderken, die me de levenslust ontneemt. Dat ik niet doorheb dat mijn dopamine niveau afneemt. Of zoiets. Herkenbaar @bumperjim, die situatie met die gematigde drinkers, erg confrontereend dan hè? bumperjim reageerde hierop 1
Rosee Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden Ik vind feestelijke momenten waarbij veel mensen aanwezig zijn en waarbij ik min of meer verplicht ben te komen en me niet op mijn gemak voel lastig. Ik probeer dit soort dingen eigenlijk zoveel mogelijk te mijden, maar soms kan het niet anders en probeer dan zo snel mogelijk weg te komen. Vroeger zette ik het dan op een zuipen en maakte ik mezelf wijs dat ik dit soort dingen leuk vond.
knakker Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden 47 minuten geleden zei Etty: En dan opeens komt er een moment dat het me niet zoveel meer kan schelen. Dat ik naar mijn zegeningen kijk met een bepaalde minachting. Ja. Dit is bij mij vaak ook de gemoedstoestand geweest waarin ik, zonder gevoel van overmatige aandrang of duidelijke aanleiding, al het bereikte zomaar liet varen. Een soort lamlendigheid. Fuck it all. Om dáár grip op te krijgen is nog best lastig. Vooralsnog echter is mijn overtuiging dat ik, qua alcohol, voldoende gebaat ben bij een lange periode van nuchterheid. Nu bijna weer vijf maanden en groeiende.
Etty Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden 5 minuten geleden zei knakker: Ja. Dit is bij mij vaak ook de gemoedstoestand geweest waarin ik, zonder gevoel van overmatige aandrang of duidelijke aanleiding, al het bereikte zomaar liet varen. Een soort lamlendigheid. Fuck it all. Om dáár grip op te krijgen is nog best lastig. Ja, je moet het herkennen, hoe het ontstaat. Soms zien anderen het beter aankomen. Maar als ze mij er dan op attenderen, is het eigenlijk al te laat. 9 minuten geleden zei knakker: Vooralsnog echter is mijn overtuiging dat ik, qua alcohol, voldoende gebaat ben bij een lange periode van nuchterheid. Nu bijna weer vijf maanden en groeiende. Sowieso. Ik ben gelukkiger als ik niet drink dan als ik wel drink. Dat kan ik nu wel constateren als ik terugkijk.
Adri03 Geplaatst 42 minuten geleden Rapport Geplaatst 42 minuten geleden 4 uur geleden zei knakker: In hoeverre zijn feestelijke momenten voor jullie moeilijk? Na bijna 12,5 jaar zonder drank heb ik nog steeds een gloeiende hekel aan feestjes, recepties e.d. Dat went dus kennelijk nooit als je een sociaal foob bent, zoals ik. Ik vermijd als het even kan 'gezellige' bijeenkomsten met meer dan pakweg 6 of 8 mensen en zorg dat ik dan 'toevallig' juist 'verplichtingen' elders heb. Ook zijn er inmiddels veel familieleden en kennissen die weten dat ik 'gewoon' niet langskom op zo'n feestje. Vroeger sloeg ik me er wel doorheen met een glas in de hand en het vooruitzicht dat ik me na afloop rijkelijk ging belonen met een stevige binge. Sinds dat allemaal van de baan is, ontloop ik dergelijke situaties dus zoveel als maar mogelijk.
knakker Geplaatst 36 minuten geleden Rapport Geplaatst 36 minuten geleden 1 uur geleden zei Etty: Ik ben gelukkiger als ik niet drink dan als ik wel drink. Dat kan ik nu wel constateren als ik terugkijk. De theorie is best duidelijk. De patronen, de valkuilen, het zelfinzicht. Glashelder allemaal. Alleen dan komt Thanatos uit zijn hol gekropen, en daar sta je dan met al je rationele gelul tegenover die destructieve drift.
knakker Geplaatst 31 minuten geleden Rapport Geplaatst 31 minuten geleden 6 minuten geleden zei Adri03: Na bijna 12,5 jaar zonder drank heb ik nog steeds een gloeiende hekel aan feestjes, recepties e.d. Dat went dus kennelijk nooit als je een sociaal foob bent, zoals ik. Ik vermijd als het even kan 'gezellige' bijeenkomsten met meer dan pakweg 6 of 8 mensen en zorg dat ik dan 'toevallig' juist 'verplichtingen' elders heb. Ook zijn er inmiddels veel familieleden en kennissen die weten dat ik 'gewoon' niet langskom op zo'n feestje. Vroeger sloeg ik me er wel doorheen met een glas in de hand en het vooruitzicht dat ik me na afloop rijkelijk ging belonen met een stevige binge. Sinds dat allemaal van de baan is, ontloop ik dergelijke situaties dus zoveel als maar mogelijk. Achteraf bezien heb ik eigenlijk altijd een afkeer gehad van feesten, van grote groepen mensen. Ook vroeger al, in mijn studententijd, toen ik volop in de menigte zat. Maar inderdaad, daarbij was alcohol noodzakelijke benzine. Zonder drank ga je gewoon doen wat je leuk vindt. Het leven hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn 🙃
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden