Mariposa Geplaatst gisteren om 06:32 Rapport Geplaatst gisteren om 06:32 Ondanks dat ik nog niet lang deelneem aan dit forum, wil ik er wel het maximale uithalen. Vandaar dat ik dit draadje begin. Gisteren nam ik deel aan een internationale online meeting van Sisters in Sobriety. Het heeft mijn ogen geopend. Er spraken vrouwen van over de hele wereld — uit Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Afrika, alle delen van Europa, enzovoort. Ik hoorde dingen die ik eigenlijk niet wíl horen, maar wel moet horen. Het was zo helend en herkenbaar: die constante strijd, het gevecht tegen de hunkering, de problemen die ons triggeren om de roes op te zoeken. De redenen waarom we er ooit mee begonnen zijn, en de gevolgen. Verlies van rijbewijs, ernstige ongelukken onder invloed, verlies van familieleden, eenzaamheid, depressies, verhoogd risico op overlijden, geldproblemen, medische problemen, valse mensen die weten dat je alcoholist bent en je tóch weer over de streep trekken om “maar één glaasje” te drinken… en nog zoveel ellende meer. Niet iedereen wil eigenlijk stoppen, maar soms word je daartoe gedwongen door de wet. Anderen wíllen stoppen, maar kunnen het gewoon niet alleen. En heeejj… ik ben daar één van. Ik sta nu op het punt om te zeggen: ik red het niet alleen. Ik heb hulp nodig — en die zal ik krijgen — maar uiteindelijk moet ik het doen. Of juist: niet meer doen. Ik probeer die enorme, zware last op mijn schouders neer te leggen bij een hogere macht, zodat ik wat lichter door het leven kan gaan. Mijn hogere macht? Hmm… daar heb ik heel veel en heel lang over nagedacht, en erover gepraat met een gelijkgestemde. Voorlopig hou ik het op de natuur. De prachtige bergen en hun magie, waar ik eind september weer zal verblijven — voor vijf maanden. Voor mij voelt het als een soort retraite. Omringd door 350 geiten en zo’n 20 mensen die ook vrij op zichzelf wonen. Een levensstijl die doet denken aan het oude boerenleven. Weinig luxe, géén winkels, een gevaarlijke bergweg waardoor ik ’s avonds niet op pad kan om iets te halen met de auto. Mijn toevluchtsoord — waarin ik rust en genezing kan vinden. Misschien moet ik het hier even bij laten… 🌺🌼🌻 Mormel en karin123 reageerden hierop 2
lady jane Geplaatst gisteren om 06:45 Rapport Geplaatst gisteren om 06:45 waarom dit draadje? Je hebt al een wie is wie draadje dat je hiervoor kunt gebruiken. Ik zie geen meerwaarde hiermee en het brengt verwarring. Wat is je motivatie/doel hiermee? Kohtje reageerde hierop 1
Mariposa Geplaatst gisteren om 06:48 Auteur Rapport Geplaatst gisteren om 06:48 Het spijt me heel erg. Ik snap de werking van dit forum dus blijkbaar absoluut niet. Ik zal het asap proberen te verwijderen. Excuses
Mormel Geplaatst gisteren om 06:48 Rapport Geplaatst gisteren om 06:48 Mijn absolute tip: AA. Ga zelf nog maar sinds een aantal maanden, maar terwijl ik daarvoor zowat alles geprobeerd heb om zelf te stoppen en steeds binnen de kortste keren faalde, heb ik nu echte hoop om die verslaving onder controle te krijgen. Had die stap veel eerder moeten zetten maar mijn hoofd zat vol vooroordelen door wat ik op televisie over deze beweging had gezien. Mariposa reageerde hierop 1
Mariposa Geplaatst gisteren om 07:00 Auteur Rapport Geplaatst gisteren om 07:00 10 minuten geleden zei lady jane: waarom dit draadje? Je hebt al een wie is wie draadje dat je hiervoor kunt gebruiken. Ik zie geen meerwaarde hiermee en het brengt verwarring. Wat is je motivatie/doel hiermee? Het was allerminst mijn bedoeling om verwarring te brengen! Ik heb geprobeerd om het te verwijderen zodat anderen er geen last meer van hebben. Helaas het lukt me niet, Waarschijnlijk heb ik te oud en onhandig in de omgang met computers en fora. Mijn bedoeling was een dagboekje aan te maken. Misschien kunnen mensen er dan ook wat uithalen. Misschien kan ik er tips krijgen, misschien zelf geven Mocht jij de bevoegdheid hebben om dit draadje er uit te halen? Dan graag. Je antwoord geeft me niet echt moed om er mee door te gaan maar alles is een leerproces. Ook een bot antwoord.
Mariposa Geplaatst gisteren om 07:03 Auteur Rapport Geplaatst gisteren om 07:03 (bewerkt) 1 uur geleden zei Mormel: Mijn absolute tip: AA. Ga zelf nog maar sinds een aantal maanden, maar terwijl ik daarvoor zowat alles geprobeerd heb om zelf te stoppen en steeds binnen de kortste keren faalde, heb ik nu echte hoop om die verslaving onder controle te krijgen. Had die stap veel eerder moeten zetten maar mijn hoofd zat vol vooroordelen door wat ik op televisie over deze beweging had gezien. Dankjewel @Mormel, fijn dat je positief reageert. Ik heb ook heel goede hoop. In het verleden is het me gelukt om dankzij een werkgroep van de A.A. in Maldegem bijna 6 jaar sober te blijven... Maar ja, het leven kwam ertussen, 🤔. -Felices 24- zeggen we in Spanje. gisteren om 07:59 bewerkt door Mariposa
Amalia Geplaatst gisteren om 07:24 Rapport Geplaatst gisteren om 07:24 35 minuten geleden zei Mariposa: Het spijt me heel erg. Ik snap de werking van dit forum dus blijkbaar absoluut niet. Ik zal het asap proberen te verwijderen. Excuses Laat je niet ontmoedigen @Mariposa Er bestaan helemaal geen regels over hoeveel draadjes je mag openen. Kohtje en Mariposa reageerden hierop 2
Yana Geplaatst gisteren om 07:27 Rapport Geplaatst gisteren om 07:27 Een draadje meer of minder maakt niks uit hoor, fijn voor ons dat je hier een dagboek wilt bijhouden! Die maanden in de bergen klinkt fantastisch, de natuur is een prachtig medicijn. 🌹 Mariposa reageerde hierop 1
Claudius Geplaatst gisteren om 07:34 Rapport Geplaatst gisteren om 07:34 9 minuten geleden zei Amalia: Laat je niet ontmoedigen @Mariposa Er bestaan helemaal geen regels over hoeveel draadjes je mag openen. Dit laat je niet afschrikken. Mariposa reageerde hierop 1
Claudius Geplaatst gisteren om 07:38 Rapport Geplaatst gisteren om 07:38 (bewerkt) Om antwoord te geven op je vraag. Ik ga nu in herhaling vallen. Mijn hogere macht zie ik in mijn psychiater en hondje. Helaas mijn hondje is er niet meer, voor haar wilde ik stoppen met drinken en mijn andere hogere macht gaf de aanzet. Ik ben blij dat ik mijn huidige psychiater heb, al maak ik er steeds ruzie mee. gisteren om 07:55 bewerkt door Claudius weer woord vergeten
Mariposa Geplaatst gisteren om 07:55 Auteur Rapport Geplaatst gisteren om 07:55 Wat ontzettend jammer dat je hondje er niet meer is @Claudius! Gelukkig heb je nog die andere houvast... Veel succes en dank je voor je positieve bijdrage.
Mariposa Geplaatst gisteren om 07:56 Auteur Rapport Geplaatst gisteren om 07:56 @Amalia, dankjewel, door mensen zoals jij voel ik me welkom.
Mariposa Geplaatst gisteren om 08:08 Auteur Rapport Geplaatst gisteren om 08:08 @Yana, ons huisje ligt in een vallei, we kijken uit op de bergen en het smalle steile weggetje dat toegang geeft tot ons kleine dorpje. De geitenhoeder komt regelmatig onderdoor ons terras met zijn prachtige kudde geiten. Je kunt een wandeling maken naar een waterval en we hebben drinkwater dat afkomstig is uit de Sierra Nevada. De lucht is puur, geen enkele industrie in de directe omgeving. Heel geïsoleerd, zeer vredig en rauw. Met de auto op een uurtje afstand van het strand. Maar ook op een uurtje afstand van skigebieden in de Sierra Nevada. Het was onze grote droom om dit te bereiken en we hebben er lang naartoe gewerkt. Zoveel om sober voor te blijven, nog zoveel te ontdekken. Tijd om stil te staan bij wat we bereikt hebben...... Yana reageerde hierop 1
karin123 Geplaatst gisteren om 09:06 Rapport Geplaatst gisteren om 09:06 @Mariposa geen vaste regels hier! Doe wat je wilt. Ik ben een digibeet omdat ik 15 jaar achter loop op de ontwikkelingen door verkeerde behandeling/medicatie. Ik weiger het in te halen! Alles wat jou helpt, doen! Mariposa reageerde hierop 1
Mariposa Geplaatst gisteren om 09:44 Auteur Rapport Geplaatst gisteren om 09:44 32 minuten geleden zei karin123: Alles wat jou helpt, doen! Dankjewel @karin123, ja, dat is goed omschreven! Ik wil geloven in genezing en dat zal me niet zomaar als een cadeautje gegeven worden. Door dagelijkse dingetjes uit te wisselen kunnen we moed opdoen en de kans op een terugval verkleinen. Ik wens je veel succes en hoop je af en toe tegen te komen op dit nuttige forum. 🌸
lady jane Geplaatst gisteren om 09:58 Rapport Geplaatst gisteren om 09:58 mijn vraag was oprecht bedoeld @Mariposa gewoon omdat je al bij wie is wie je hebt voorgesteld, er daar reacties op staan en je dat ook als dagboekje kunt gebruiken, zoals wel meer mensen doen. Ik wil zeker niets ontmoedigen of je je niet welkom laten voelen, sorry als dit zo overkwam. Mormel reageerde hierop 1
Mariposa Geplaatst 6 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 6 uur geleden Vandaag werd ik wakker met een warm, dankbaar gevoel in plaats van met een kater! Gisteren gingen we leuke dingetjes kopen voor ons huisje in de bergen, het was fijn en ontspannend. Toen kwamen we thuis en normaalgezien zou ik die ontspanning vasthouden met een aperitief... Nu dus niet, 🙄 en nu? Toen bedacht ik dat ik absoluut niet alleen sta in dat gevoel. Ook dacht ik aan mijn Sisters in Sobriety, waar ik sinds kort deel van uitmaak. Ik kreeg een warm gevoel vanbinnen en mijn graving begon langzaamaan plaats te maken voor aanvaarding. Ja, het is mega moeilijk, nee, ik sta er niet alleen voor. Ik kan hier terecht om me te uiten. Ik kan uithuilen bij m'n Sisters en ik kan m'n angsten bespreken bij Neuróticos Anónimos. Ieder zal voor zichzelf een pad moeten uitstippelen dat bij je past. Alcoholisme is een verschrikkelijk ziekte en het zal je willen doden en dat ook doen uiteindelijk. Zo had ik er nog nooit over nagedacht omdat ik de "voordelen" voor mezelf goed sprak. Voel je vrij om hier te vertellen wat je geholpen heeft om om te gaan met graving en de negatieve aspecten van alcohol "eerlijker" in te zien...
Mormel Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden Beste Mariposa, ook ik kampte met graving. Soms gebeurde het dat ik dacht dat ik ervan verlost was maar dan ging ik slapen en midden in de nacht vond ik mezelf dan terug in de tuin met een spade in mijn handen. En maar graven. Goed, alle gekheid op een stokje. Zelf heb ik weinig last van craving behalve na sociale of stressvolle situaties, dan kan het bij mij wel op lopen. Op dit moment zijn er twee zaken die dan helpen: afleiding (door een serie te zien of iets dergelijks) of even een dutje doen. Wat mij helpt om de negatieve kanten van alcohol beter in te zien is te kijken naar wat ik allemaal kan doen wanneer ik niet gedronken heb. Zo hou ik er eigenlijk van om te lezen, gamen of een serie/film te kijken, maar als ik drink gebeurd dit weinig of ben ik te dronken om er iets van te herinneren, terwijl ik mij op nuchtere dagen daarmee 's avonds kan belonen en met een tevreden gevoel kan gaan slapen. Fem82 reageerde hierop 1
Mariposa Geplaatst 4 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 4 uur geleden 🙏 Gebed om kalmte – Nederlands God (hogere macht), geef mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, en de wijsheid om het verschil te zien. --- English God (higher power), grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can, and wisdom to know the difference. --- español Dios (poder superior), concédeme la serenidad para aceptar las cosas que no puedo cambiar, el valor para cambiar las cosas que sí puedo, y la sabiduría para reconocer la diferencia.
Mariposa Geplaatst 4 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 4 uur geleden (bewerkt) 58 minuten geleden zei Mormel: Wat mij helpt om de negatieve kanten van alcohol beter in te zien is te kijken naar wat ik allemaal kan doen wanneer ik niet gedronken heb. Ja, dat is absoluut waar! Als ik drink denk ik dat het allemaal wel meevalt en dat ik best heel wat presteer. Als ik nuchter ben merk ik dat ik veel fitter ben en zonder probleem aan mijn dagelijkse taken begin. In zware zuipperiodes zei en deed ik alsof ik nergens last van had. Echter, niets in minder waar! Ik leer nu om eerlijk te zijn naar mezelf toe... Dank je voor je bijdrage @Mormel. 3 uur geleden bewerkt door Mariposa
Amalia Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden 1 uur geleden zei Mormel: Beste Mariposa, ook ik kampte met graving. Soms gebeurde het dat ik dacht dat ik ervan verlost was maar dan ging ik slapen en midden in de nacht vond ik mezelf dan terug in de tuin met een spade in mijn handen. En maar graven.
Mariposa Geplaatst 2 uur geleden Auteur Rapport Geplaatst 2 uur geleden Voor mij is die "Hogere macht" eerder de natuur, en al zijn elementen. Toch vind ik dit een mooie, treffende afbeelding. Als er iemand is die zijn verslaving nooit ervaren heeft als een enorme last? Vertel me dan hoe jij het hebt ervaren...
Claudius Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden 1 uur geleden zei Mariposa: Voor mij is die "Hogere macht" eerder de natuur, en al zijn elementen. Toch vind ik dit een mooie, treffende afbeelding. Als er iemand is die zijn verslaving nooit ervaren heeft als een enorme last? Vertel me dan hoe jij het hebt ervaren... Natuurlijk is het een last, dat ervaar ik nog steeds alhoewel ik nu al meer dan een jaar nuchter ben. Maar een mens leeft in ontkenning. De voorzitter van de plaatselijke AA dacht vroeger altijd "Ik ben niet verslaafd, maar hij of zij daar die is verslaafd". Zo dacht ik er niet over, maar ik vond het nooit echt een probleem tot mijn gesprekje met mijn psychiater waar ik al veel over geschreven heb. Maar sindsdien heb ik het spul niet meer aangeraakt. De animatie 'hoe werkt een verslaving' vind ik heel treffend. @Mormel Volgens mij heeft mijn geheugen veel last gehad van mijn alchohol gebruik. Mariposa reageerde hierop 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden