rebooten Geplaatst 19 oktober Rapport Share Geplaatst 19 oktober Ik vermoed dat er nog wel mensen zijn die eens ze gestopt zijn beginnen na te denken over wat nu de oorzaak zou kunnen zijn van hun overmatig gebruik. Het probleem kennen is al de helft van de oplossing wordt vaak gezegd. In mijn geval is er een angststoornis in mijn leven geslopen. Die is er ondertussen al heel lang maar zeker niet altijd geweest. Nu vraag ik mij af of zoiets ontstaat door vele jaren meer te drinken dan goed voor je is ? Ik denk dat ik het antwoord al wel weet. De laatste jaren was alcohol drinken ook een soort van zelfmedicstie geworden tgen die angststoornis bij mij. Wat is oorzaak en wat is gevolg vraag ik mij nu af. Heeft er iemand misschien dezelfde ervaring ? En kan je er vanaf geraken ? Ik heb al vanalles geprobeerd zoals cognitieve gedragstherape maar die angststoornis zit overal op, het is onbegonnen werk om voor elke angst een cognitief traject te starten. Voor mezelf denk ik dat het toch belangrijk is om er iets aan te doen om dan zo duurzaam gestopt te blijven. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lonster1 Geplaatst 23 oktober Rapport Share Geplaatst 23 oktober Dat zou goed mogelijk zijn. Bij mij was de vicieuze cirkel somberte. Ik dronk tegen somberheid, en toen ik stopte met dagelijks een fles wijn te drinken stopte de somberheid. Mischien zou je in plaats van cognitief en willen begrijpen iets met lichaamswerk kunnen doen, zoals haptonomie. Bij mij heeft dat enorm geholpen tegen stressklachten. Ik wilde ook altijd met mijn hoofd begrijpen, maar je lichaam kan je veel vertellen en een goede ingang zijn voor ontspanning en herstel. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rebooten Geplaatst 23 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 23 oktober Bedankt voor de tip @Lonster1, dat heb ik nog nooit geprobeerd. Als je in cirkels draait is het inderdaad een goed idee om het eens op een andere manier te proberen. Ik zal wel even moeten googlen 😀 want het is totaal onbekend terrein voor mij. Ik volg alvast dat je lichaam veel kan vertellen. Net zoals de natuur. Ik laat hier weten hoe het afloopt. Lonster1 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lavendel Geplaatst 4 uur geleden Rapport Share Geplaatst 4 uur geleden Ik heb het ook gehad ... Angst in de vorm van een gegeneraliseerde angststoornis ..is begonnen toen ik begon met drinken. Maar dat is niet de enige oorzaak. Veel therapieën gehad.. maar dat werkt allemaal niet Laatste psycholoog benaderde het anders. Een lezing over het brein gehad. Er zitten meerdere gebieden in het brein. De amygdala en de hippocampus zijn de belangrijkste. De Amygdala is een soort van alarmbel die je verteld dat als er een beer op je afkomt dat je of moet vluchten, vechten of verstijven. Als de Amygdala ontregeld is, kan de alarmbel ook onnodig of ongecontroleerd afgaan. Hippocampus heeft daar een rol in qua herinneringen .ofzo maar dat weet ik niet helemaal meer. Wat ik er van geleerd het is de angst vroegtijdig op te merken en het te benoemen als..och daar heb je m'n gestoord brein weer. Adem in en uit en weer verder. Met alcohol verdoof je de amygdala natuurlijk, zelfde als lorazepam of oxazepam.. je schiet er alleen niks mee op. Je voelt even geen angst, maar komt weer terug als je stopt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden