Spring naar bijdragen

Even voorstellen - dag 6 alcoholvrij erg zwaar


Nouky

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben een 49 jarige vrouw met een bipolaire stoornis en kamp al jaren met depressies. Om mijn leven wat ‘gezelliger’ te maken ben ik van gelegenheidsdrinker naar een gewoonte drinker gegaan. Ik had me op een gegeven moment aangewend om tijdens het koken een wijntje te drinken, maar dat werden er al snel meer. Uiteindelijk dronk ik elke avond (ook als ik niet hoefde te koken) en soms startte ik al overdag. Ik had nu tenminste wel weer iets waar ik me op kon verheugen en was eigenlijk ook niet van plan om hiermee te stoppen, totdat mijn lichaam begon te protesteren. Ik had bijna dagelijks diarree en voelde me regelmatig slap in mijn armen en benen. Het duurde even voordat ik doorhad dat dit wel eens van de alcohol kon komen, maar toen ik met name ‘s avonds en ‘s nachts een vervelend gevoel begon te krijgen rechtsboven in mijn buik, schrok ik en werd ik bang dat ik mijn lever aan het kapot drinken was.

Dus flink gaan googelen en zo kwam ik ook op dit forum terecht en heb al veel gelezen hier, wat erg helpend is. 
Ik ben nu aan mijn zesde dag alcoholvrij bezig en lichamelijk voel ik me wel beter, maar mentaal alleen maar slechter. Ik heb ontzettend veel last van craving en op dit moment sta ik op het punt om toch maar weer een wijntje te drinken. En vraag ik mij af of het wel zo problematisch was dat ik moet stoppen… 
Ik schonk mijn glazen natuurlijk flink vol, en heb eens afgemeten hoeveel ik daadwerkelijk dronk. Dat was dus gemiddeld een liter per dag, 7 dagen per week. “Is dat echt teveel?” vraag ik mij nu af. Maar het feit dat ik er zo naar snak, betekent toch dat ik al een behoorlijke afhankelijkheid heb opgebouwd.

Ik vraag me af of ik dit ga volhouden omdat ik ook ben gestopt in de hoop dat mijn depressie wat minder zou worden, maar die lijkt nu alleen maar erger te worden.

Ik hoop dat ik hier mensen tegenkom met soortgelijke ervaringen en dat ik uit dit forum kracht kan putten om niet op te geven.

Sorry voor mijn lang verhaal.

 

bewerkt door Nouky
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yo! Gooi het door de gootsteen, dan heb je er ook geen discussie over met jezelf. Een liter per dag is veel te veel. Je moet er eerst helemaal vanaf, daarna voel je je een stuk beter en komen er vanzelf allerlei inzichten. Na 6 dagen kan je er nog niks van zeggen. Je bent nog keihard aan het detoxen. Niet te ver vooruit kijken. Je gaat misschien wel naar het topje van de berg maar je moet gewoon voor je blijven kijken waar je loopt. Sterkte!

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog een aangebroken 3 literpak koud liggen (want ja, steeds lege flessen wegbrengen valt teveel op!). En dan heb ik het nog niet over de voorraad! Maar ik wil het op de een of andere manier niet weggooien, ik heb ook niemand verteld dat ik ben gestopt, omdat niemand wist dat het een probleem was en op het moment dat ik dat bespreekbaar maak, kan ik niet meer terug. En gaan mensen vragen hoe het gaat of me controleren.

Maar je hebt gelijk, ik ga nu dat aangebroken pak al leeggooien, dan heb ik sowieso al niks meer koud staan en ik drink het alleen maar koud.

Ik moest ook even horen denk ik dat een liter teveel is. 😏

Dankjewel @bumperjim dat had ik even nodig!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom hier @Nouky en ja je bent behoorlijk verslaafd.
Hopelijk heb je dat pak idd leeggekiept en houd je jezelf niet langer voor de gek.
Je lichaam herstelt sneller dan je geest. Mijn verslaving was denk ik 80% psychisch
en slechts de rest fysiek. Dus ook ik bleef depressief na het stoppen.
Gelukkig heb ik daar hulp bij gezocht en ben blijven sporten, want via mijn lijf kan ik
ook mijn geest positief beinvloeden. En de positieve resultaten van mijn lichaam
motiveerden me om ook de rest aan te gaan. Je moet hier dus doorheen, en als je
nu opgeeft ga je het alsnog later moeten doen, dus zet maar meteen door als je het beste
wilt voor jezelf. En misschien kun je het wel gaan vertellen? Begin met iemand die je vertrouwt
en die je wil steunen. Het kan juist fijn zijn als iemand vraagt hoe het gaat, dat is geen controle.
Controle is een woord dat je gebruikt als je iets te verbergen hebt. zegt meer over jou als over de ander.
Ik was best wantrouwig geworden in die jaren en lees dat soms ook bij mensen hier die nog worstelen.
Zoals BJ schrijft is een poos stoppen vereist om te weten hoe je er echt voor staat, 1 jaar is een duidelijke
periode; dan heb je alles 1 x sober gehad, feestdagen, vakantie, verjaardagen enz enz. En als je dat kunt,
weet je ook dat de kwaliteit van je leven zo wel even een heel stuk beter is dan nu, zowel fysiek als psychisch.
succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @lady jane,

Dankjewel, voor je eerlijke reactie. Het klopt wat je schrijft; ik heb natuurlijk ook iets te verbergen 😞 en probeer het deel in mij dat wil blijven drinken in bescherming nemen.

Ik heb net inderdaad het pak leeggegooid en het voelde eigenlijk wel goed. Tijdens het leeggooien ervan begon ik zelfs te denken hoe graag ik dit moment met bijvoorbeeld mijn kinderen zou willen delen.

De reacties zijn voor mij echt een eyeopener, want blijkbaar had ik mijn verslaving toch behoorlijk onderschat.

Ik denk dat ik het morgen ga vertellen, of tegen mijn moeder (die zelf ook al meer dan een jaar gestopt is met overmatig drinken) of mijn kinderen. 
 

Wat goed dat je jouw mentale kracht uit je eigen lichaam haalt! Respect! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Nouky, welkom op het forum hier. Goed dat je er mee gestopt bent, en ja, een liter wijn per dag is echt ongezond veel en minderen is in de praktijk veel lastiger dan gewoon voorlopig er helemaal mee stoppen. Ik herken veel van je verhaal. Ik was indertijd ongeveer dezelfde hoeveelheden gewend, al begon ik doorgaans later op de dag. Toen ik stopte had ik boeken en cursussen gevonden om me in het mentale proces te steunen. Dat hielp enorm, net als lezen en schrijven op dit forum. Inmiddels drink ik al jaren niet meer en zie ik dat stopmoment als een belangrijk keerpunt in mijn leven. Ik heb mezelf beter leren kennen en ben veel rustiger geworden en 'vriendelijker voor mezelf' als ik het zo mag uitdrukken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bob Wat fijn dat je iets herkent in mijn verhaal en nog mooier om te lezen dat jij er al zolang vanaf bent en dat je je ook nog eens een beter mens voelt.

Ik heb dankzij jullie mijn zesde dag doorstaan! Ik ga ook veel vroeger slapen nu, zodat de avond sneller voorbij is 😉

Toevallig ben ik vanavond ook gestart met de podcast “Eerlijk over alcohol” en is ook helpend maar ook wel schrikbarend als je sommige feiten hoort, terwijl ik ben opgegroeid met “dat alcohol gezellig is”. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Nouky

Alcohol als middel tegen depressie ken ik. Rationeel weet ik dat het de boel alleen maar erger maakt.  Net als 4 Magnums eten tegen overgewicht. Maar op het moment zelf kan ik me even lekker voelen, even de rush of de roes.  Omdat als je regelmatig alcohol drinkt je dopaminehuishouding verstoord raakt kan het zijn dat je je  zonder alcohol niet meer lekker kunt voelen, ook niet op de momenten waarop je je vroeger wel lekker gevoeld zou hebben.  

'Ik vraag me af of ik dit ga volhouden omdat ik ook ben gestopt in de hoop dat mijn depressie wat minder zou worden, maar die lijkt nu alleen maar erger te worden.'

Dat is erg lastig, maar wel normaal.  Sommige mensen worden euforisch vanwege de energie, de opluchting, de positieve verwachtingen van het niet drinken. Dat is ook normaal. Ik weet niet of je dan beter af bent, want die euforie stort vaak in en dat kan dan zo tegenvallen dat de hele motivatie weg is.  Als het goed is komt de natuurlijke dopamine afgifte vanzelf weer op gang de komende weken. Of wat langer, afhankelijk van hoe jouw brein herstelt en hoe lang en hoeveel je dronk. Je kunt het een handje helpen door dingen te doen waarvan je weet dat ze je een prettig gevoel geven.  Ook al vind je er door je huidige gemoed geen klap aan. Op een geven moment zul je merken dat je beter in je vel komt te zitten terwijl je die dingen doet.   Gebeurt dat niet, dan kun je hulp zoeken of verder kijken, dan is er iets anders aan de hand.  Iets dat niets met alcohol te maken heeft en je ook niet met stoppen alleen oplost.  

 'Tijdens het leeggooien ervan begon ik zelfs te denken hoe graag ik dit moment met bijvoorbeeld mijn kinderen zou willen delen.'

Persoonlijk zou ik je dat niet aanraden.  Ik zou ze zoveel mogelijk buiten dit proces laten.  Het lijkt een fantastische stok achter de deur, maar er komt juist veel meer druk op je beslissing te liggen.  Kinderen kunnen wel een hele mooie motivatie zijn om te stoppen. 

Het is misschien wel een goed idee om dat met een andere volwassene te doen,partner, vriendin, moeder, delen wat er in je leeft.   Of iets symbolisch doen. Of naar een supportgroep als de AA waarbij je je successen kunt vieren. 

Succes! 

 

 

 

bewerkt door Etty
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Etty:

Alcohol als middel tegen depressie ken ik. Rationeel weet ik dat het de boel alleen maar erger maakt.  Net als 4 Magnums eten tegen overgewicht. Maar op het moment zelf kan ik me even lekker voelen, even de rush of de roes.  Omdat als je regelmatig alcohol drinkt je dopaminehuishouding verstoord raakt kan het zijn dat je je  zonder alcohol niet meer lekker kunt voelen, ook niet op de momenten waarop je je vroeger wel lekker gevoeld zou hebben.  

Wat een treffende vergelijking: "alcohol drinken tegen een depressie is als het eten van 4 magnums tegen overgewicht". Veel beeldender kan haast niet. 

En welkom @Nouky. Je hebt al veel goede adviezen gekregen en er is nog zoveel te lezen op dit forum. Gefeliciteerd met 6 dagen alcoholvrij!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Etty Dankjewel 😊

Ik heb vroeger ook XTC gebruikt, en daarvan heb ik heel erg ervaren wat dat met de stofjes in je brein doet. Ik vergeleek dat altijd met een zak gevuld die gevuld was met gelukshormonen die in een keer werd opengebroken en leeggegooid na een pilletje om in een euforie te komen en daarna leeg was, waardoor ik me daarna dagen/wekenlang beroerd voelde, dus gooide ik steeds vaker een pilletje erin, maar omdat die zak niet meer de kans kreeg om bij te vullen had gebruik geen effect meer.

Maar ik wist niet (totdat ik me dus in alcohol ben gaan verdiepen) dat dit ook zo bij alcohol werkt. Ik realiseer me nu ook dat het tijd nodig heeft om die balans in mijn brein weer terug te krijgen. En dat opnieuw drinken niet zal helpen, dus ik moet hierdoor heen.

Ik las je reactie vanochtend pas en heb gisteravond dus al mijn kinderen ingelicht. Zij zijn vanwege mijn bipolaire stoornis al heel nauw betrokken bij mijn psychische gesteldheid en zijn ook (omdat ze bijna 18 en 21 zijn) opgenomen in mijn signaleringsplan. De reactie van mijn jongste dochter was zo mooi en volwassen, heeft me echt ontroerd.

Dit is wat zij schreef:

”wat dapper dat je dit durft te delen en ik weet hoe zwaar dit voor je is. je zult vast wel weer 1 of 2 glaasjes kunnen gaan drinken als je je beter voelt 😉 alleen nu is het waarschijnlijk verstandig om dat niet meer te doen, aangezien het wel echt slecht voor je is. je zult vast en zeker wel iets anders vinden waar je je op kunt verheugen als je thuis komt, een soort alternatief. weet dat we achter je staan en we zullen helpen om beter te worden 💛”

Ik weet zelf wel, dat 1 of 2 wijntjes ooit, er niet meer in zal zitten, maar ik vond dit zo ontzettend lief. 

bewerkt door Nouky
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn oudste dochter heeft ook gereageerd, en net zo lief en begripvol.

Ik heb zojuist besloten dat ik het maandag ook ga vertellen tegen mijn behandelaar. Ik heb dan al een afspraak opstaan en ik denk nu, ik kan wel blijven vragen om medicatie en therapieĂŤn tegen mijn depressie; terwijl ik het zelf mee veroorzaak door de alcohol! Een beetje dweilen met de kraan open en ook niet echt fair naar de hulpverlener.
En misschien kan ik via hen ook nog aansluiten bij een lotgenotengroep.

Ik merk wel dat ik behoorlijk emotioneel ben, en dat zowel jullie berichten als die van mijn dochters me raken. De tranen schieten constant in mijn ogen. Iets wat ik lang niet meer heb ervaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat heb je schatten van kinderen @Nouky

Ik wist niet dat ze al zo oud waren, op hun leeftijd is ze er buiten houden ook niet te doen denk ik.  Als ze weten dat je een alcoholprobleem hebt is het goed nieuws als ze horen dat je er iets aan gaat doen. En op die leeftijd weten ze ook wel dat dit een proces is.  

Dikke knuffel, laat de tranen maar lekker stromen! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen @Dune,

Ik ben nog steeds aan boord! 😊 Dag 12 is aangebroken!

En ik heb zo’n enorme lijst aan (lichamelijke en mentale) positieve veranderingen waarvan ik de mooiste hier zal delen.

Ik voel weer meer!
Heel eerlijk gezegd gaf ik zelfs niet meer zoveel om mijn ouders 😞 Ik schaam me heel erg als ik dit zo schrijf, maar ze konden me eigenlijk wel gestolen worden.
Mijn vader heeft de diagnose Alzheimer en ik was gisteren bij mijn ouders om te helpen met wat digitale dingen. Toen kwam de verjaardag van mijn vader ter sprake (die volgende maand 80 wordt) en gaf hij aan dat hij heel erg opziet tegen het uiteten wat we gepland hadden. 
Omdat hij soms niet meer uit zijn woorden komt en zich ongemakkelijk voelt in een restaurant en daarbij is hij helemaal niet blij dat hij 80 wordt. :(

De tranen vloeide rijkelijk bij mijn ouders en mij, omdat mijn moeder dit heel graag wilde doen voor zijn verjaardag met alle kinderen en kleinkinderen (in totaal 19 personen), maar ik zei dat ik vind dat we zijn wens moeten respecteren en nu hebben we samen een alternatief bedacht waar ze beiden gelukkig mee zijn.

Ik heb gewoon mijn ouders teruggevonden! 🥹 En heb nu spijt dat ik gevoelsmatig jaren heb gemist met hen. Maar ik ga die laatste tijd dat ik hen nog heb, er volledig voor hen zijn.

Ik heb zelfs weer ideeĂŤn over een cadeau en neem weer initiatief hierin. Iets wat ik volledig was kwijtgeraakt.

Ik zit momenteel ook thuis met een burn-out en doordat ik eerlijk heb opgebiecht aan de Arbo-arts dat ik een alcohol probleem heb en ben gestopt, mag ik de komende tijd thuisblijven om te herstellen. 
Dat geeft me extra motivatie om niet op te geven en die tijd ook echt te benutten om van de wijn af te blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een verrijking, en dat heb je bereikt door iets niet meer te doen. Gek hè, dat je geest toch soms aangeeft dat zo iets best moeilijk is, maar in feite is het juist makkelijker en ook nog fijner dan als je het tegen beter weten in wel weer gaat doen. Geniet ervan, en ook van de nog resterende tijd dat je weer een beter contact met je ouders kunt hebben.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha @JamesM nou veel mooier hoeft het niet eens te worden! 

Ik ben jullie hier allemaal zo dankbaar! Jullie hebben mijn ogen geopend, me een spiegel voorgehouden, me meegenomen in jullie strijd, me laten zien dat het de moeite waard is om niet op te geven, me moed ingepraat. 
Ik weet niet of ik het had  volgehouden als ik dit forum niet had gevonden.

🙏🏻😘 Welterusten allemaal 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Nouky, prachtig om te lezen, ik wil je pret niet drukken maar bedenk je wel dat je er nog niet bent hè?! 
je gaat vrijwel zeker moeilijke momenten tegenkomen, daar zou je op bedacht moeten zijn. Een plan bedenken hoe je met trek om zal gaan, want dat gaat komen…. 
lekker blijven schrijven wat je denkt of voelt… als jij dat fijn vind natuurlijk.

ga zo door Meis! Lekker genieten van het leven, want het is best mooi 😘

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...