Spring naar bijdragen

Dag 1 alcoholvrij


Marissa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! 

Graag stel ik me even voor en vertel ik mijn verhaal. Ik ben Marissa, 35 jaar en ik kom uit Breda. Ik heb heel leuk werk, sport veel, heb een mooi huis, lieve familie en vrienden en ik heb een alcoholverslaving. In mijn omgeving weet niemand van mijn alcoholprobleem.

Ik wil er zo graag mee stoppen en elke dag denk ik vandaag stop ik echt, om dan dezelfde avond toch weer naar de winkel te rijden om wijn te halen. Zo gaat het deze week ook al weer elke dag, 1/08 stop ik echt, 2/08 stop ik echt, 3/08 stop ik echt, 4/08 stop ik echt… En ondertussen is het 7/08. Als ik ‘s avonds alles opgedronken heb maak ik vaak notities op mijn telefoon aan mezelf ‘’ dit was echt de laatste keer, ik wil dit niet meer ‘’

Elke avond drink ik 1,25 liter wijn. Ik voel me elke ochtend ellendig / moe en schaam me dat ik weer heb gedronken. Ik drink nu al 8 jaar elke dag veel te veel. (Vanaf dat mijn relatie is uitgegaan en ik alleen woon) Ik ben dit jaar en vorig jaar 2x een langere periode gestopt en dat voelde echt super goed, maar toch weer terug gevallen in het dagelijks veel te veel drinken. Ik drink altijd alleen, op terrasjes / festivals / uitgaan vind ik niet moeilijk om niks te drinken, maar alleen thuis vind ik het heel moeilijk! Als ik een avond uit ben geweest en niet heb gedronken, rij ik naar de nachtwinkel om alsnog wijn te halen.

Mijn moeder drinkt dagelijks te veel maar in mijn vrienden groep wordt vrijwel geen alcohol gedronken. 

Ik hoop hier andere te leren kennen om dagelijks mee te kletsen, ervaringen te delen, elkaar te motiveren. Ik schaam me teveel om naar de huisarts te gaan en het te vertellen aan familie en vrienden. Ik wil toch nog een poging te doen om zelf (met jullie) te stoppen. 

Vanaf vandaag stop ik met alcohol drinken en ga ik afkicken. Het moeilijkste moment vind ik altijd ‘s avonds tussen 18u en 22u. (Dan drink ik normaal alleen maar tot ik ga slapen)  Ik luister graag naar de podcast ‘’ eerlijk over alcohol’’ dus ik denk dat ik vanavond ga wandelen en de podcast ga luisteren.

Van de vorige keren dat ik ben gestopt weet ik nog dat ik de eerste dagen slecht sliep, veel tussendoor wakker ‘s nachts. Ik merkte toen wel snel verschil in (ondanks de korte nachtjes) dat ik meer energie had, ik voelde me fris en helder. Mijn gezicht en huid ging er veel beter uitzien. Mijn sport prestaties verbeterde. 

Nu is het dan echt dag 1 van mijn alcoholvrije leven. Een aantal jaar geleden +/- 5 denk ik, ben ik gestopt met roken, en daar ben ik nog steeds super blij mee en dat wil ik nooit meer doen. Hopelijk denk ik binnenkort ook zo over de alcohol. 

Ik kijk ernaar uit jullie te leren kennen, en jullie verhalen te lezen. 

Heel veel liefs,

Marissa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Marissa. Goed dat je het forum hebt gevonden. Op de dagdraad (onder ditjes en datjes) kun je je iedere dag aanmelden voor het dagpact, dat je deze dag niet drinkt. Stap voor stap rijg je zo de dagen van niet drinken aan elkaar. Maak van te voren een plan voor de trekmomenten.  Haal dingen in huis die je lekker vindt als vervanging voor de wijn. En zoek afleiding. Goed dat je vanavond naar buiten gaat en de podcast gaat luisteren. Succes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Marissa, het nadeel van het feit dat je niemand in vertrouwen neemt
is ook dat je dan makkelijker jezelf verraadt en gaat drinken na al die goede voornemens?
Niemand anders dan jij weet dan dat je faalt. Wat een eenzaam proces he? Ik heb het ook
jaren zo gedaan en wat een verloren tijd was dat. Natuurlijk zijn er op andere vlakken ook dingen
die wel goed gaan, maar het is meer overleven dan echt vol leven zo.
De stap naar hier was voor mij een uit dat enge kringetje, en virtueel dus veilig. En al heel snel
kon ik toen ook naasten deelgenoot maken. En dat gaf weer sociale controle in real life.
We zeggen hier vaak; wel zelf doen, maar niet alleen.
Op de dagdraad even verder op kun je je dagelijks even melden en op de dagpact samen met anderen afspreken
dat je niet gaat drinken. een extra stok achter de deur dus, en een die je net dat zetje in de rug kan geven, wat steunt.
succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor jullie berichtjes! De dagpact bij de dagdraad is ook een goede tip.

@lady jane Het is inderdaad wel goed om ook sociale controle in real Life te hebben, en voelt wel eenzaam ja.. Voelt een beetje als een dubbelleven waar de mensen die het meest om mij geven niks van weten. Misschien dat ik het binnenkort wel met mijn zus bespreek. Ik vind ook al veel steun en herkenning in alle verhalen hier op het forum, ook wel fijn om hier mijn eigen verhaal te hebben geschreven, het is de eerste keer dat ik het ergens deel (al is het nu wel virtueel). Dat geeft me al veel kracht om er nu voor te gaan.

Vond jij het moeilijk om te delen met je naasten? Hoe waren de reacties? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook met zus begonnen en op het eerstvolgende feestje nam ik een 2 ltr thermos met
kruidenthee mee. Dat viel wel op natuurlijk, maar ik zei toen dat ik aan het versoberen was.
En de kan was zo leeg want er dronken er 3 of 4 van mee haha. En toen ik op het feestje daarna
nog steeds niet dronk waren er wat vragen. Maar ook respect en de kan was weer snel leeg en zus
had de ingredienten om m te vullen. Die thee was al mijn handelsmerk. zoethout/gember en soms 
zakjes sterrenmunt met aanvullingen.  Mijn volleymaatjes kenden ook de thee, maar ook mijn drinken
dus daar durfde ik ook snel openheid te geven. Ook daar werd er steeds minder alcohol gedronken.
Het is best grappig eigenlijk (ook triest natuurlijk) hoeveel er mensen meer drinken dan ze eigenlijk willen.
Dus het werd een beetje goed voorbeeld doet goed volgen. En wie wel door blijft drinken, die zijn er ook,
die doen het misschien iets meer bewust? Of niet. Iedereen is verantwoordelijk voor eigen gedrag.
Ik merkte wel dat bij mij het hele drinken veel te maken had met (gebrek aan) verantwoording nemen.
Op andere vlakken dus. Maar ook stress ontwijken (creeren juist door drank haha), nachtrust/inslapen.
Dingen die ik af dacht te dwingen, maar die pas veel verbeterden na het definitief stoppen.
En ik ben een leuker mens geworden. Vind ik niet alleen zelf, maar hoor ik soms ook terug.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja er zijn inderdaad wel veel mensen zijn die soms hun eigen drankgebruik in vraag stellen, mooi dat je dan gelijk de mensen om je heen hebt gemotiveerd om er ook bewuster mee om te gaan. Een lekkere thee is wel een goede vervanging. Ik las ergens dat je al heel lang gestopt bent, dus het gaat heel goed? 

Ik drink vrijwel niet in het openbaar, dus de mensen om mij heen gaat het niet opvallen. Voor mezelf weet ik nog niet goed wat de onderliggende reden is van het drinken, wat ik precies wil verdoven. Misschien ook wel stress ontwijken, ontspannen zonder overal veel over na te denken. De eerste avond gaat in ieder geval al goed, ik ben gaan hardlopen, heb de postcast geluisterd en nog even met een vriendin gebeld.. De eerste dagen vind ik altijd moeilijk / spannend, en daarna kom ik in een flow dat het vaak wat makkelijker gaat.. Hopelijk wordt ik ook een leuker en gezonder mens. 😊

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Marissa:

Hallo allemaal! 

Graag stel ik me even voor en vertel ik mijn verhaal. Ik ben Marissa, 35 jaar en ik kom uit Breda. Ik heb heel leuk werk, sport veel, heb een mooi huis, lieve familie en vrienden en ik heb een alcoholverslaving. In mijn omgeving weet niemand van mijn alcoholprobleem.

Ik wil er zo graag mee stoppen en elke dag denk ik vandaag stop ik echt, om dan dezelfde avond toch weer naar de winkel te rijden om wijn te halen. Zo gaat het deze week ook al weer elke dag, 1/08 stop ik echt, 2/08 stop ik echt, 3/08 stop ik echt, 4/08 stop ik echt… En ondertussen is het 7/08. Als ik ‘s avonds alles opgedronken heb maak ik vaak notities op mijn telefoon aan mezelf ‘’ dit was echt de laatste keer, ik wil dit niet meer ‘’

Elke avond drink ik 1,25 liter wijn. Ik voel me elke ochtend ellendig / moe en schaam me dat ik weer heb gedronken. Ik drink nu al 8 jaar elke dag veel te veel. (Vanaf dat mijn relatie is uitgegaan en ik alleen woon) Ik ben dit jaar en vorig jaar 2x een langere periode gestopt en dat voelde echt super goed, maar toch weer terug gevallen in het dagelijks veel te veel drinken. Ik drink altijd alleen, op terrasjes / festivals / uitgaan vind ik niet moeilijk om niks te drinken, maar alleen thuis vind ik het heel moeilijk! Als ik een avond uit ben geweest en niet heb gedronken, rij ik naar de nachtwinkel om alsnog wijn te halen.

Mijn moeder drinkt dagelijks te veel maar in mijn vrienden groep wordt vrijwel geen alcohol gedronken. 

Ik hoop hier andere te leren kennen om dagelijks mee te kletsen, ervaringen te delen, elkaar te motiveren. Ik schaam me teveel om naar de huisarts te gaan en het te vertellen aan familie en vrienden. Ik wil toch nog een poging te doen om zelf (met jullie) te stoppen. 

Vanaf vandaag stop ik met alcohol drinken en ga ik afkicken. Het moeilijkste moment vind ik altijd ‘s avonds tussen 18u en 22u. (Dan drink ik normaal alleen maar tot ik ga slapen)  Ik luister graag naar de podcast ‘’ eerlijk over alcohol’’ dus ik denk dat ik vanavond ga wandelen en de podcast ga luisteren.

Van de vorige keren dat ik ben gestopt weet ik nog dat ik de eerste dagen slecht sliep, veel tussendoor wakker ‘s nachts. Ik merkte toen wel snel verschil in (ondanks de korte nachtjes) dat ik meer energie had, ik voelde me fris en helder. Mijn gezicht en huid ging er veel beter uitzien. Mijn sport prestaties verbeterde. 

Nu is het dan echt dag 1 van mijn alcoholvrije leven. Een aantal jaar geleden +/- 5 denk ik, ben ik gestopt met roken, en daar ben ik nog steeds super blij mee en dat wil ik nooit meer doen. Hopelijk denk ik binnenkort ook zo over de alcohol. 

Ik kijk ernaar uit jullie te leren kennen, en jullie verhalen te lezen. 

Heel veel liefs,

Marissa

🌹👍

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de lieve berichtjes & tips, dat doet me goed! 

De boeken ga ik zeker opzoeken, nu ik aan het stoppen ben vind ik het interessant om er veel over te lezen. Ook heel leuk en motiverend om te lezen welke voordelen mensen op korte en lange termijn merken. 

Nu denk ik er wel af en toe aan, zal ik niet toch nog 1 keer. Maar dan moet ik juist sterk zijn. Ik hebben al 8 jaar nog 1 keer gedaan, en nu is het klaar. Het brengt me niks goeds. . 

Ik maak hier een soort dagboek van en schrijf af & toe even hoe het gaat. De avond is dus goed gegaan, ik ben super blij met deze nieuwe start. Ik heb wel heel slecht geslapen, veel wakker gelegen en een nachtmerrie gehad. Maar dat kan alleen maar beter worden de komende dagen. 

Ik heb speciaal gezorgd dat er al avond eten in huis is, zodat ik vandaag niet meer naar de supermarkt moet. 

 

Veel liefs! 

Marissa 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 3 alcoholvrij! 

Yes! Het gaat goed. Vrijdag vind ik altijd de moeilijkste dag om niks te drinken, omdat zaterdag de enige ochtend in de week is dat ik geen verplichtingen heb en dus lekker lang in bed kan liggen. Maar vandaag was weer een fijne alcoholvrije dag. Ik ben zelfs nog even langs de supermarkt geweest rond 6 uur, en ook dat is goed gegaan. 

Vanmorgen ben ik een grote ronde gaan hardlopen met goede podcasts en leuke muziek. (Dat lukte nooit als ik de avond ervoor gedronken had) Ik voel me ook iets zelfzekerder tijdens de dag, niet meer zo bang om alsmaar betrapt te kunnen worden. (Ook al is het nog maar dag 3) 

Ik slaap nog heel onrustig en wordt veel wakker tussendoor, en toch voel ik me overdag energieker dan met lang slapen en met een kater opstaan. Toch echt een groot verschil in de kwaliteit van de nachtrust met of zonder alcohol merk ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen!

Dag 6 alcoholvrij! Het eerste alcoholvrije weekend zit erop en ging goed. Dit weekend ben ik naar een festival geweest en ik was de bob. Ik had er geen moeite mee, ook omdat ik in het openbaar niet dronk. Maar wel een klein beetje jaloers om de mensen om mij heen die dus wel 1 dagje wat wijn kunnen drinken, zonder helemaal de mist in te gaan. Maar ik ben heel blij en trots hoe het nu gaat, ik heb gewoon geen gezonde relatie met alcohol dus dat is niet voor mij weggelegd. De keren dat ik in het verleden dacht, ach 1 kan wel heb ik altijd veel spijt gehad. Het was het absoluut niet waard. In een podcast werd ook gezegd wat brengen die drankjes je op lange termijn voor voordelen, eigenlijk niks.. Dat vond ik ook wel een eye opener. Het is dus alleen voor kort ‘’plezier’’ En daarna heb je spijt, voel je je slecht en heeft het je niks gebracht. Het slapen gaat heel langzaam steeds beter.

Veel liefs! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig! Helaas is 1 drankje of 1 avond niet weggelegd, maar aan de andere kant: wat voegt het toe? En alle voordelen van alcoholvrij zijn uiteindelijk zoveel meer waard. 

Oh als je wel eind van de dag naar de winkel moet en je weet dat dat een risicomoment is (heel herkenbaar!) dan kun je dan misschien een willekeurige aflevering van "eerlijk over alcohol" opzetten tijdens het boodschappen doen. Dat helpt mij in ieder geval om "gefocust" te blijven en niet in een zwak moment toch wijn mee te nemen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je gaat goed @Marissa en nachtrust verbeteren is een mooie beloning op zich al,
zeker met deze temperaturen.  Met drank erbij zou de kwaliteit van slapen vreselijk zijn.
Dus je werkt dubbel aan investeren op de lange termijn nu al.
En als je soms behoefte hebt aan iets op de korte termijn, dan kun je jezelf belonen.
Een mooie bos bloemen, een goede film, een boek, dagje wellness wat je maar blij maakt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen! 

Vandaag 12 dagen alcohol vrij! Deze nacht heb ik voor het eerst meer dan 8uur geslapen, en vanmorgen om 07u helemaal fris en uitgerust opgestaan. Het voelt veeel beter dan de katerige ellendige ochtenden waar de alcohol voor zorgde. 

Ik merk ook verschil in het hardlopen en sporten, ik hou het makkelijker vol, ik loop een stuk lekkerder en mijn hartslag is lager. Nu ga ik een paar keer in de week sporten en ik eet extra gezond, zodat mijn lichaam zo goed mogelijk kan herstellen van alle alcohol. (En omdat ik alcohol niet wil vervangen met extra eten / snoepen) Ben ook benieuwd of mensen ervaring hebben met afvallen na stoppen met alcohol? Ik begin het nu wel een beetje te merken. 

Afgelopen week is mijn relatie helaas uitgegaan, we waren nog niet lang samen maar toch doet het wel veel pijn. Ik heb een paar keer getwijfeld om wijn te halen maar gelukkig met hier terug lezen en goed de voor / nadelen afwegen het niet gedaan. Als ik zo met tegenslag omga heb ik er alleen mezelf mee en ben ik straks ook nog verdrietig omdat ik weer ben gaan drinken. Ik ben een beetje gewend om ellende weg te drinken dus het is nu wel wennen om er anders mee om te gaan. Soms moet ik huilen wanneer ik het niet verwacht, en dan laat ik het er maar gewoon even uit. 

@lady jane jezelf af en toe belonen vind ik ook een mooie tip, een beetje extra lief zijn voor jezelf :) 

 

Fijne zondag allemaal! 

Veel liefs, Marissa 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Marissa , wat superknap dat je inmiddels al bijna 2 weken alcoholvrij bent.  En vooral dan ook zo'n verkering die uitgaat en je je dan toch kan beheersen , dat is power .  Alcohol is een gevaarlijk goedje . Wanneer je films , series , social media bekijkt , overal is alcohol en dat word geassocieerd met gezelligheid , dan leef je.  Maar wanneer je de keerzijde van de medaille kent , dan weet je dat dit beeld niet klopt , maar word geromantiseerd .  Ik weet nog,  dat toen ik 6 jaar geleden stopte , ik d8 dat ik smoesen moest verzinnen,  waarom ik niet dronk , hoe bizar .  Ook ben ik daar een vriendschap door kwijtgeraakt.  Zij dronk ook behoorlijk en blijkbaar was het best confronterend Wanneer ik aan de muntthee of gemberthee zat en zij haar wijntje dronk .  Het doet me nog pijn dat een vriendschap van bijna 25 jaar mede daardoor ten einde komt . Man en ik gaan volgende week op vakantie. We huren dan een scooter en verkennen het eiland. Voorheen lagen we (vooral ik) vaak brak in bed of aan het zwembad om savonds weer helemaal los te gaan. Wat een gezelligheid.   Ik ben erg dankbaar dat ik destijds de beslissing heb genomen om rigoureus te stoppen.  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed alweer bijna twee weken alcoholvrij, en dat je het ook vol houdt in zo’n heftige periode!!

Hardlopen herken ik, inmiddels aan het trainen voor de halve marathon van Amsterdam.

En wat betreft het afvallen, ik ben denk ik zo’n acht kilo kwijtgeraakt na het stoppen. Biedt dat perspectief? ;)

Naast de twee podcasts van Koos van Plateringen en Jacqueline van Lieshout/Jan Heemskerk wil ik die van René van Collem nog aanraden: van verslaving naar vrijheid. Hij praat ook met allerlei deskundigen op dit gebied zoals Bram Bakker en Jan Geurtz. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen, 

Dag 15, ik ben super blij dat ik al 2 weken alcoholvrij ben, het is echt snel gegaan! Ik geniet van het frisse gevoel in de ochtend, de dag lekker vroeg starten. Het sporten gaat steeds beter, ik slaap goed.. Er komen ongetwijfeld nog moeilijke momenten, maar nu ven ik vooral heel blij en gelukkig dat het zo goed gaat. 

Francoise, super goed dat je al 6 jaar gestopt bent! Je bent een inspirerend voorbeeld. Zonde dat dit een lange vriendschap heeft gekost, dat moet wel moeilijk geweest zijn. 

James, ik train ook voor een halve marathon, afgelopen zaterdag voor het eerst de afstand achter elkaar gerend. Bedankt voor de podcast tips! Ik ben bijna klaar met eerlijk over alcohol, dan kan ik gelijk door naar de volgende! 

Fijne dag! 

Veel liefs, 

Marissa 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Goedemorgen!

Dag 30 alweer. Ook al voelt het nog steeds als glad ijs, ik blijf goed opletten om niet in de verleiding te komen, toch super trots en blij dat ik nu een maand alcohol vrij ben. Ik slaap goed, heb meer energie, sproten gaat beter, wat afgevallen en voel me gewoon steeds gezonder worden. Het is heel fijn om niet meer zo een triest dubbel leven te hebben, maar helemaal fris en helder te zijn. 

Soms zie ik mensen wijn of bubbels drinken en vind ik het er zo gezellig en ontspannen uitzien, ik vind het echt jammer dat ik dat niet op een gezonde manier kan. Gelukkig zijn er genoeg andere drankjes. 

Het wordt nu ook steeds normaler, ik ben er minder bewust mee bezig. (Minder podcasts / niet gelijk aan denken wanneer ik een supermarkt binnen loop / etc) Hoe langer ik het volhoud, hoe groter ook de motivatie om het blijven volhouden en nu niet te verpesten. 

In één van de podcast werd ook verteld dat wanneer je toch in de verleiding komt om een alcoholisch drankje te drinken, je de film in je hoofd vooruit moet spoelen. Hoe eindigt de avond dan en hoe voel je je de volgende ochtend. Is dat wat je wilt? en dan is het antwoord voor voor mij heel duidelijk, nee absoluut niet! 

Veel liefs, 

Marissa 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...