Spring naar bijdragen

Woensdag 22 november 2023


Dune

Aanbevolen berichten

  • Dune changed the title to Woensdag 22 november 2023

Lieve mensen, wil jullie iets voorleggen, gisteren gesproken met mijn ervaringsdeskundige. Zij merkte op dat ik in de ‘wittebroodsweken’ zit.. klopt zo voel ik me ook. Sterk standvastig en tevreden maar ook trots bijna euforisch…..

maar…..

dat gaat naar alle waarschijnlijkheid voorbij…..

daarna kan het zijn dat er een downfall komt, is dit het nou enz enz.. en dat kan een valkuil zijn. :unsure: Onverschilligheid is een hele gevaarlijke dunkt mij.

hoezeer ik nu voorbereid ben op de trek, ( nog niet aangediend) moet ik me ook voorbereiden op dat moment. 
heeft iemand tips? Hoe hebben jullie dit ervaren? En hebben jullie dit ervaren (het is niet bij iedereen het geval heb ik mij laten vertellen)

 

bewerkt door Dune
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat je het toch kunt vergelijken met heftige trekmomenten @Dune
Want het gevolg, het vervolg op die onverschilligheid kan zijn dat je één of meerdere glazen wijn gaat nemen. 
Met alle gevolgen van dien. 
Misschien helpt het op papier heel duidelijk te hebben staan hoe je je voelt na een avond doorzakken. 
Wat je voor vervelende dingen hebt gedaan in zo'n situatie. 
Wat je níet hebt kunnen doen omdat je de dag daarvoor gedronken had. 
Hoe je je schaamde. Enz enz. 
En dat dan met regelmaat goed doorlezen... 

 

bewerkt door Yvonne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeiemooiemorgen frummers

@Dune bij mij kwam na de euforie juist vastberadenheid.
En zo heb ik er meer hier gelezen.
Wees open voor wat er komt, maar laat het je niet afschrikken.
Er zijn ook mensen die juist uit euforie weer gaan drinken.
En mocht je onverschilligheid voelen; echt onverschillig, dan 
hoef je dus ook NIET te drinken, het maakt immers niet uit?
Zegt je brein dan toch. Dan kun je dus net zo goed nuchter blijven.
Want we weten dat het wel uitmaakt natuurlijk. Laat dat brein
maar stoken, jouw ervaringen weten dat je niet wilt drinken. Je plan
ligt klaar. Kijk eens goed of daar nu nog een aanvulling op hoort.
Maar je kunt niet alles voor zijn of dichttimmeren en jouw ervaringsdeskundige
wil je misschien behoeden, maar zo werkt het ook weer niet.
Openheid en vertrouwen op jezelf met alles wat je weet en leest, dat mag
jouw pad zijn. kracht en moed! En vertrouwen:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen frummers :)

Is dat proces bij iedereen ongeveer hetzelfde? Ik heb totaal niet het gevoel in de wittebroodsweken te zitten namelijk? Eerste dagen waren wel heftig nu meer een beetje neutraal met ups en downs. Lees en luister wel veel en hoor dan die zogenaamdr wall? Is dat wat ermee bedoeld word? 

Het klinkt ook best eng? Om te weten dat er nog zo'n periode aankomt? Ik zal ook eens wat gaan opschrijven al moet ik dat nu ook al doen in het boek wat ik gekregen heb van de verslavingszorg. 

Vind het wel heel erg leuk en knap dat hier ook mensen schrijven die gewoon al zo lang gestopt zijn! Dat is pas echt een goede motivatie dat het echt wel kan. 

Is het zo als je bv een half jaar gestopt bent dat je er dan ook minder aan denkt? Er een beetje overheen groeit zeg maar en dan makkelijker met cravings omgaat? 

Vandaag wordt een uitdagende dag voor mij. Mijn moeder moet oppassen omdat het niet anders kan en laat daar nu een onwijs grote trigger liggen. Ben heel benieuwd. Vrijdag weer op gesprek bij de psycholoog. Dag 17 vandaag. Wel positief want het is haast nog nooit zolang achterelkaar gelukt. 

Fijne dag iedereen !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Denk inderdaad dat het voor iedereen anders is. Dat euforische gevoel heb ik niet echt gehad. Wel herken ik het gevoel van ‘is dit het nou’ en verveling wat op een gegeven moment toesloeg. Mij helpt het op dat moment te denken dat het leven niet altijd alleen maar bestaat uit hoogtepunten. Je kan je niet altijd blij en gelukkig voelen. Soms is er ook boosheid, verdriet, etc. En die gevoelens trekken ook vanzelf weer weg. Goed dat je weet dat het er misschien aankomt @Dune

@Vamos86 zelf merk ik dat het denken aan drank in de loop der maanden steeds minder wordt. Er komen nieuwe gewoonten voor in de plaats. Zo drink ik al vanaf het begin ‘s avonds twee bekers kruidenthee en neem ik een blokje chocola. Dat ben ik nu zo gewend dat het eigenlijk niet meer in me opkomt een glas wijn te pakken. Veel succes vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie grote onderlinge verschillen bij de mensen die hier schrijven, @Vamos86. Zelf ging het me goed af om niet de hele tijd in gedachten met de wel-of-niet vraag bezig te zijn maar een weloverwogen besluit voor iets langere tijd te nemen. Na ca. een jaar heb ik dat in een vakantie-twijfel situatie aangescherpt door een evt. besluit toch weer iets te drinken in elk geval niet op dezelfde dag uit te voeren als dat ik het besluit zou nemen. Dus zo'n besluit zou zijn: als je morgen nog steeds wilt dan mag het. Maar de volgende ochtend hoefde het al niet meer. Eigenlijk was dit dus een variant op de "vandaag drink ik niet" (of van-dag-tot-dag) methode die in die omstandigheden bij mij goed werkte. Uiteindelijk is tijdens die vakantie ook het besef gekomen dat ik die twijfels niet meer steeds wilde hebben (laat staan ze wilde voeden) en dat ik me inmiddels eigenlijk prima voelde zonder drank en ik het daar gewoon bij kon laten. Zo sta ik er na ruim 7 jaar nog steeds in. Natuurlijk voel ik me niet altijd prima, maar het verband met alcoholconsumptie heb ik weten te verbreken. Niet omdat dat van anderen moet, maar gewoon omdat ik daar zelf geen zin meer in heb. 

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

'Het werkt als je er aan werkt'...vind ik nog steeds een mooie.

En ja, dat is bij iedereen anders, het alcohol de baas worden proces. Ik zie ook wel 'wetmatigheden'.  Stappen waar de meeste wel mee te maken krijgen.  Voor de één werkt er fulltime mee bezig zijn, voor de ander niet.  Wel of geen externe hulp, forum. Veel lezen over het onderwerp.  Mijn boodschap is, doe vooral wat voor jou werkt.  

Het forum is voor mij zeker heel helpend geweest.  Ik ben sinds begin dit jaar weer wekelijks te vinden bij een AA groep. En dat is voor nu enorm waardevol. Een groep waar ik me thuis voel.  Ook daar herken ik wel bij een aantal het wittebroodsweken gevoel. De roze wolk werd het vorige week genoemd. Ja, dat kan een valkuil zijn.  En ja, sommigen vallen terug, en anderen niet.  Het heet niet voor niets herstel proces. A way to go. Jezelf voorbereiden, dat lijkt me prima.  En dan nog, trek kan je echt overvallen.  Ik weet nu dat ik het uit moet spreken, en altijd iemand kan en mag bellen.  Mijn maatje, of iemand van de groep. 

Wat mij heeft geholpen en ook nu weer (na een terugval) is 'het besluit'.  Drinken is geen optie. Punt.  En het uitspreken, delen.  Schaamte speelde op de achtergrond toch nog mee heb ik ontdekt. 

 

Zelluf doen, niet alleen.

 

Keep up the good work.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...