Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Koala84

Aanbevolen berichten

We zijn een half jaar verder!!:present:!! Wat een heerlijk gevoel, het gaat steeds beter, af en toe een dipje.... maar er is het laatste half jaar een wereld voor me opengegaan. Wat was ik eigenlijk een tijd kwijt aan drinken en niks doen, alhoewel ik vaak pas 's avonds begon.... vaak was ik de avond zelf en de dag erna ook veel tijd kwijt aan bijkomen, nu heb ik alle tijd, pianoles, kamer verven wat ik al tijden van plan was, hardlopen, sporten, meer tijd met de kinderen en man doorbrengen, leuke dingen doen in ieder geval!! Nog een paar voordelen:

-Afgevallen
-Beter huid/haar
-Actiever
-Positiever
-Minder kribbig tegen de kinderen
-Meer geduld
-Zelfverzekerder
-Fris opstaan (alhoewel het opstaan geen hobby van me blijft)
-Gezonder eten 
-Alles bewuster meemaken en niet denken de dag erna wat ik ook alweer gezegd had
-Beter voor je eigen zorgen dus uiteindelijk ook voor de ander!
-Vaker nee durven zeggen tegen iets
-Gewoon de auto kunnen pakken ipv een taxi te regelen of wie gaat er rijden....
-En vooral het niet drinken is een stuk makkelijker dan je eigen voor te houden af en toe een glaasje te drinken, dat maakt mijn brein echt helemaal gek!

En dan toch mis ik de high's af en toe van een avondje doorzakken, dit is weggevallen, dus ga je het ergens anders in zoeken. Waar je voorheen erg uit kon kijken naar een avondje borrelen, zie ik er nu vaak meer tegenop als ik 's avonds een feestje heb, maar vaak is het wel gezellig en heb je een stuk serieuzere gesprekken met mensen. 

Nu geniet ik meer van kleine dingen, wandeling in de zon, mijn dochter die breedlachend binnenkomt omdat ze haar veterstrikdiploma gehaald heeft, maar ook de rauwe momenten, het gemis van mijn ouders komen dieper binnen, maar na een potje janken voelt dat ook weer goed. Overal nuchter en bewust doorheen gaan..... heb ik al een tijd niet gedaan.

Nog geen moment spijt, maar heel af en toe moeilijk.

Ben nu Chardonnee aan het lezen, heerlijk weglezen, heb ook veel aan de podcast van Koos van Plateringen gehad. Sowieso lees ik nu veel meer. En laatst naar concert van Muse geweest, was geweldig! Dat was me wel een high zonder drank... 

Nou dat was m weer voor voorlopig, we gaan er weer tegenaan!

 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-3-2023 om 09:30 zei lady jane:

ha Koala, in elk geval goed dat je de 2 maanden niet dronk
ik ervaarde saai juist als rust, maar ook ik heb nu soms het woord
saai voorin mijn brein paraat. Hopelijk verandert dat met het weer
als de lente door gaat zetten. En anders is dat wat er nu is. 
Het betekent niet zo maar dat ik iets ga veranderen en zeker niet
dat drinken dan een optie wordt. Gister avond wel zomaar 2 x een
0% herfstbok achter elkaar genomen tijdens wie is de mol.haha.
dat doe ik eigenlijk maar een paar keer per jaar en idd toen was het
ineens een saaie zaterdag avond. En toch een fijne die voorbij vloog.
Het is zo betrekkelijk he, dat wat in ons brein verschijnt. En verdwijnt.

Dat saai begin ik nu ook steeds meer als rust te ervaren ..... mooi hoe je anders over dingen gaat denken wanneer de tijd verstrijkt

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Koala84 Gefeliciteerd met je zes maanden!! En wat fijn dat het zo goed gaat. Mooi dat lijstje met voordelen. Hou het mezelf ook af en toe voor hoeveel er ten goede veranderd is. Chardonnee heb ik ook gelezen. De podcast ken ik niet. Binnenkort maar eens opzoeken. Wat betreft de moeilijke momenten: die zijn er hier ook wel. Maar merk ook dat ze weer voorbij gaan. Zo is het leven natuurlijk ook. Het kunnen niet alleen maar hoogtepunten zijn (liefst wel natuurlijk :D). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn he al die voordelen, zet de nadelen er tegenover en we zouden wel gek zijn om weer te beginnen. Die lastige momenten blijven wel merk ik ook, maar als je dan weer naar de voordelen kijkt dan is de keuze niet moeilijk. Chardonnee heb ik ook gelezen en koos geluisterd. Er is ook de podcast wat wil je drinken, ook een aanrader. Ga zo door!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Mariann:

Fijn he al die voordelen, zet de nadelen er tegenover en we zouden wel gek zijn om weer te beginnen. Die lastige momenten blijven wel merk ik ook, maar als je dan weer naar de voordelen kijkt dan is de keuze niet moeilijk. Chardonnee heb ik ook gelezen en koos geluisterd. Er is ook de podcast wat wil je drinken, ook een aanrader. Ga zo door!

Dankjewel Mariann! Hoe lang ben je inmiddels al gestopt? Ja inderdaad die laatste vindt ik ook een goede podcast. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32 minuten geleden zei Mariann:

Ik ben nu ruim 7 maanden gestopt, naast de voordelen die jij noemde ervaar ik veel gezondheidsvoordelen. Ben medicatie voor de bloeddruk en diabetes aan het afbouwen bv.

Wat supergoed zeg!! Dat zijn echt voordelen ja, geen denken meer aan om te beginnen dus. Bij mij ook niet hoor, een stuk meer voordelen dan nadelen. Ga zo door!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

En dan de 2de keer op vakantie zonder alcohol (vorig jaar ben ik 3 maanden gestopt geweest) maar gaat nu een stuk makkelijker… natuurlijk mis je dat witbiertje een op het terras en vandaag in de supermarkt wilde ik bijna het drankpad in lopen voor een fles rode wijn…. Na een splitsecond dacht ik er weer anders over … 

veel actiever dan normaal, zoals je kan gokken zit ik dus niet in het 40graden Italië, Frankrijk of Kroatië maar gewoon in het Hollandse Drenthe met echt Hollands zomerweer…. Lekker wandelen en dingen doen met m’n man en kids, nu kan ik daar echt van genieten, vorig jaar nog niet erg…. 
 

wel blijf ik de dipjes houden, van die dagen dat je denkt en nu…. Wat nu… is dit het dan… maar meestal is dat de dag erna wel weg. Mocht iemand nog tips hebben om zo’n dag door te komen, kom maar door! 

In beweging blijven helpt hierbij trouwens wel heel goed en heb nu ook een retespannend boek, ook heerlijk… 

Tot nu toe even de update ! 
 

fijne vakantie allemaal! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Zo dat was een tijd geleden..... hier ben ik weer en nog steeds alcoholvrij door het leven. Het gaat met ups en downs. Zo wordt ik wakker en denk ik er totaal niet aan de hele week en zo blijft het maar aan me knagen. Dit heb ik vooral bij mensen die vrij veel drinken en die het altijd 'bar gezellig' hebben.... dan denk ik waarom kan ik dat nou niet meer? Een wijntje of biertje om iets losser te raken, dat mis ik. 

Ik merk dat ik wel goed kan ontspannen alleen, dus door meditatie, wandelen, sporten etc. Maar in een groep vind ik dat ongemakkelijk, tenzij ik mee heel erg op m'n gemak voel. Heb wel wat meer uitdaging gezocht, ik heb een voice-over cursus gedaan, erg leuk en leerzaam. En heb de rol als voorzitter op me genomen bij een groepje meiden waar ik bij zit..... daar voel ik me overigens erg op m'n gemak, dus heel erg zenuwen heb ik niet en het gaat me steeds makkelijker af.

@Lika inderdaad het gevoel gaat altijd weer over.... maar als ik in het moment zit vindt ik dat toch moeilijk om me dat te realiseren....

Over een paar weken ga ik met een vriendin naar een 40's feest, nu ben ik nooit zo erg van het dansen geweest, tenzij ik een fles wijn of een krat bier in m'n mik had.... maarja.... gaat dat op een 0% biertje ook lukken? Bij dansen heb ik altijd dat ongemakkelijke gevoel, alsof iedereen naar me kijkt, maar het lijkt me zo lekker om gewoon je ding te kunnen doen op de dansvloer! Ff lekker losgaan..... Iemand nog tips? Om nuchter de dansvloer op te gaan?

Het gekke is als ik weer die moeilijke momenten heb, dan realiseer ik me ook gerust wel als ik 1 wijntje neem dat ik dan weer in een gat val en dat dat totaal geen zin heeft....gelukkig maar, anders had ik allang aan de fles gehangen.

Het idee van "saai" begint me steeds meer te bekruipen, ik wil het liefst ook niet meer naar sociale gelegenheden, maar dat kan natuurlijk helemaal niet. Als ik er dan ben is het goed. Maar voorheen had ik er altijd echt zin in, nu niet meer, ik hoop dat dat wel een beetje terugkomt want voor m'n man is het ook niet altijd even leuk....

Tips altijd welkom!! Op naar de 11 maanden :D

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Koala84:

Het idee van "saai" begint me steeds meer te bekruipen, ik wil het liefst ook niet meer naar sociale gelegenheden, maar dat kan natuurlijk helemaal niet. Als ik er dan ben is het goed. Maar voorheen had ik er altijd echt zin in, nu niet meer, ik hoop dat dat wel een beetje terugkomt

Ik lees mee, want dit is zo herkenbaar…  

Veel dingen sla ik over óf ik ben na een uur weg…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Nog 2 dagen te gaan en dan zijn we een jaar alcoholvrij! Supertrots en het lijkt me steeds beter af te gaan…. 
 

voor mij de voordelen op een rij

-geen katers meer 
-niet lamlendig de hele dag op de bank hangen en kroketten eten
-veel meer energie
-meer geduld
-niet bedenken hoe gaan we naar huis van een feestje 
-alles scherp kunnen bekijken zonder verdoving
-beter slapen: ik kan korter slapen maar wel beter, korte nachten met drank… nooit meer
-alles bewuster van de kinderen meemaken
-meer zelfvertrouwen 
-emoties moeten voelen: in het begin erg moeilijk, nu goed om te voelen
-meer liefde naar m’n man
-meer sporten
-meer genieten van kleine momenten, muziek, de mooie luchten, enz enz 

natuurlijk zijn er ook nadelen, maar een stuk minder gelukkig

-in het begin het je eigen verdedigen waarom je niet meer drinkt
-het saaie gevoel
-het gevoel dat je minder gezellig bent omdat je om 11 uur gewoon naar je bed wilt 
-het idee dat je nooit meer kan drinken overvalt heel af en toe maar bijna nooit meer
 

Als ik achteraf kijk naar de momenten in mijn leven dat ik het heel gezellig had met drank, was ik de dag erna altijd naar de filestijnen.
Het is eigenlijk bizar wat je je eigen aan doet en ik blijf het ook moeilijk vinden dat het overal zo genormaliseerd is…. Ze moesten eens weten wat het met je doet en hoe slecht het wel niet is….maar dat ga ik ze allemaal niet vertellen, als ze geïnteresseerd zijn hoor ik het vanzelf wel. En gelukkig zijn veel mensen ook wel geïnteresseerd! 

Voor mij was het minder drinken echt geen optie en wat ik hier ook zeker geleerd heb dat het zoveel rust geeft dat je niet drinkt ipv een beetje… nee is gewoon nee. Die vraag kreeg krijg ik ook vaak, maar dan neem je er toch eentje? Nee dus…
 

Wel heb ik af en toe schuld gevoel tegenover mijn kids, man. Ook naar de mensen die ik vroeger altijd midden in de nacht belde om me ergens op te komen halen…
Betreft m’n kids heb ik het idee dat ik ze nu pas echt meemaak, voorheen was ik meer bezig met volgende weekend, wanneer mag ik dat wijntje weer… te triest eigenlijk…

Jullie hulp heeft me er ook doorheen gesleept, dus bij deze de beste wensen voor een nieuw mooi alcoholvrij jaar en bedankt! :heart:
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Koala84, schuldgevoelens hebben ook een  positieve funktie; ze helpen je alert te blijven
om nooit weer dezelfde fouten te maken. Dus ook maar accepteren, en als er ook maar iets bestaat
om goed te maken wat mis ging, dan kan ook dat helpen om jezelf te helen.(AA werkt zo en
ik denk dat het therapeutisch werkt). Maar je bewustwordingsproces alleen al; klasse!:rose:

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Koala84 Nog gefeliciteerd met je eerste jaar!! De schuldgevoelens zijn wel herkenbaar, al merk ik gelukkig dat het na verloop van tijd steeds minder wordt. Het was nog altijd veel erger geweest om door te gaan met drinken. Dat hebben we dus in ieder geval al goed gedaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Zo lieve mensen daar zijn we weer eens…. 

Vroeg op, zoon moest al op tijd voetballen…. Anders had ik nog wel lekker in m’n bedje gelegen op de vrije zaterdag. Ja dat als je stopt met drinken ben je s ochtend lekker vroeg je bed uit en een stuk actiever, die vlieger gaat voor mij niet op…. Ik ben en blijf geen ochtendmens. 

Heb vorige week het filmpje van Els Noorlander gekeken, echt goed filmpje en wat zijn hersenen toch rare dingen… ook ben ik met het boek; als alcohol een mens was, bezig….. ook goed boek! Denk dat ik m over een week wel uit heb, dus wie m wil lezen, laat maar weten, dan maken we er een doorgeef boek van ;)
 

voor de rest gaat het hier lekker gestaag door, de verleidingen worden steeds minder! Vorige week met de vriendinnen weekend op pad, wat is dat heerlijk alles bewust mee te maken, niet met een kater je bed uit te stappen maar gewoon een rondje hard te lopen door het bos….. goeie gesprekken hebben en die dan ook nog onthouden haha. 
Nog steeds moet ik nog wel moet wennen aan het feit dat ik voorheen altijd erg veel zin had in feestjes en met name omdat je dan weer dat biertje kon drinken….en voelde ik me de dag erna brak en was het niet eens zo heel gezellig…  Nu heb ik veel minder zin in feestjes, maar in de meeste gevallen heb ik de dag erna wel erg genoten en kijk ik op een mooie avond terug. Maar moet me eigen er echt toe aanzetten om heen te gaan en wil ook wel eens een smoes verzinnen en m’n snor drukken (wat m’n man niet altijd waardeert) …. 
 

De avondjes uit naar theater of bios vind ik wel superleuk om naartoe te gaan en kijk ik wel erg naar uit … misschien omdat je ook weet dat dat om 23.00 u gewoon af is en je lekker te bed kan….. 

Oja en nog even oefenen want volgende week zondag ga ik mee doen met hardloopevenement groet uit Schoorl run…. Wie had dat een paar jaar geleden gedacht dat ik 10 km achter elkaar zou rennen….

Nog even 1 dingetje die ik wilde delen over de afgelopen feestdagen, de afgelopen jaren had ik rond de feestdagen altijd een beetje een hoe moet ik het noemen…. Extra gevoel omdat mijn ouders er niet meer zijn, dit kon soms ook een beetje als een last op mijn schouders voelen, deze feestdagen heb ik dat helemaal niet gehad! Heb uiteraard wel aan ze gedacht en we praten er met de fam ook gewoon over, maar had er nu alleen maar een mooi gevoel en liefdevol gevoel bij…. Dit komt doordat ik de afgelopen jaren bij een vrouwtje ben geweest die me heeft geholpen maar tevens door het stoppen met alcohol….  Ben daar zo dankbaar voor! 
 

Fijn om lekker in je vel te zitten, meer zelfvertrouwen te hebben, laten we maar per dag genieten! 

Nou dat was m weer! Fijn weekend allemaal:heart:  
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Koala84,

Ik heb nog niet eens op mijn eigen draadje geschreven omdat ik dat nog moeilijk vind. Ik wil zeggen dat je het fantastisch doet en ik hier een opsteker van krijg. Ik herken erg veel. Vorig jaar stopte ik op 1 jan en ik hield het niet drinken, geen druppel, 8 maanden vol. Ik was zo gelukkig, energiek en een nieuw en ander mens. Toen ik in september op vakantie in Duitsland dacht ik wil graag deze streekwijn proberen. Dat ging best prima, het was heerlijk maar snel stak dat duveltje weer zijn kopje op. Had het nu toch al verpest, jaar niet eens vol kunnen houden, nu mag het wel weer met bepaalde gelegenheden. En toen mocht ik het van mezelf wel weer alleen weekenden.. en toen werd het ook zondag en soms was het op woensdag ineens weekend. Ik ben weer terug bij af, dat wil ik eigenlijk zeggen en ga ik hier toegeven. Ik durfde niet terug op het forum. Die stap is voor mij stoppen, weer. Dat wilde ik niet. Maar ik ben er. Ik kan niet minderen. Ik kan niet een glas op het terras. Ik ben weer depressief en lamlendig. Ik heb gisteren 2 flessen rode wijn gedronken, terwijl ik vandaag moet werken. Ik ben thuis gaan werken want ik was niet in staat om te gaan. Dat is echt te erg voor woorden en ik voel me enorm schuldig. Schaam me ook naar mijn man en kids. Ik neem jou even als voorbeeld. Ik stop hierbij weer. Ik open geen fles meer. Nooit. Ik ga weer voor mijn geluk. Hou vol! Neem jij mij maar als voorbeeld hoe het dus niet moet en dat je daar niet naar terug wilt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Pats, ik denk dat we er allemaal eerst achter moeten komen wat werkt! Ik ben dus ook eerder gestopt en rustig aan weer begonnen door bier met spa rood te mengen, meer water bij de wijn…. Achteraf denk ik echt belachelijk… ik dronk tenslotte om te verdoven en dat lukt natuurlijk niet als je het gaat mengen met water. Voordat ik stopte was ik ervan overtuigd dat de reden niet was om te verdoven maar omdat ik het zo lekker vond. Nu een jaar later, denk ik daar heel anders over…. Een rood wijntje voor de smaak schiet nog weleens door m’n hoofd, maar dat is ook het enige. Ben niet zo’n hele erge prater over m’n gevoelens, met een borrel op gaat dat toch wat makkelijker. En echt wat bij mij zo erg hielp is die rust in je hoofd door het besluit te nemen helemaal niet meer te drinken, het is zo vermoeiend om telkens maar weer te denken hoeveel je welke avond gaat drinken, ga ik vanavond 1 wijntje op verjaardag drinken? Of 2? En uiteindelijk met een fles op naar huis gaan.  En inderdaad dan met een schuld en depressief gevoel wakker worden. Niet is niet en geen is geen, makkelijker kan het niet en lekker duidelijk ook. 
 

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk…. Het eerste jaar alles de eerste keer zonder drank is natuurlijk wel een dingetje. Je gaat erover dromen, alle opmerkingen van mensen moet je boven staan en weer uitleggen… maar uiteindelijk is het allemaal waard en voel je je buiten deze tijden dat je het zwaar krijgt, energiek, fit en heb je zoveel meer tijd over!
 

Je hebt het al 8 maanden geproefd van het alcoholvrije leven, dus je weet hoe het is, weeg de voordelen weer eens op tegen de nadelen….. ik zou zeggen ga ervoor en je kan het echt, iedereen gaat wel eens de fout in maar fouten zijn er om gemaakt te worden en van te leren!

Succes en hou ons op de hoogte! Ook als het je niet gelijk lukt om helemaal te stoppen, misschien kunnen we je dat laatste zetje geven. We zien je niet als loser omdat je het niet gered hebt vorig jaar, dat moet je uit je hoofd zetten, vind het alleen maar enorm knap dat je je weer meld! Het gaat er tenslotte niet om wat ik van je denk maar hoe we je kunnen helpen en hoe we ervaringen kunnen delen! 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Heerlijk weekend met de fam (koppel van 18) weg geweest. Je weet met zulke weekenden dat de slaapuurtjes schaars zijn….maar de eerste nacht 2 uurtjes was wel aan de korte kant…. Hond was ook mee, begon paar keer te blaffen, daarna maar naast ons bed geïnstalleerd, sliep ik weer bijna (3de keer) komt puberdochter tussen ons inleggen… Klaarwakker zag ik het half 6 worden…. Wel volle maan, dan heb ik wel vaker dat ik onrustig of niet goed kan slapen…. 
 

Maar zowaar, ik trok de dag pittig door! En nacht daarna paar uurtjes langer gepakt. Heerlijk genoten, gelachen, gedanst, spelletjes gespeeld, gewandeld. 
 

Paar jonge familieleden die wel van een borrel houden hadden sterke drank gekocht en gingen er helemaal voor! En wat mis ik het drinken dan echt niet!! Niet op de avond zelf en de dag erna al helemaal niet, nu zie je pas echt wat drank aanricht… wat een lol hadden ze die avond en wie kon nicht dezelfde nacht met kots in haar haar onder zetten? Manlief …. Ze was er niet eens wakker van geworden… 

Slaap tekort met of zonder drank is een wereld van verschil…. 

Gister kwart voor 9 vielen de luiken dicht, ff lekker bijtanken en vandaag lekker nagenieten van een topweekend aan het strand. 
 

doei doei! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan hebben we gister een feestje gehad waar niet zo heel veel aan was…. Heel druk, heel veel onbekende mensen, een zangeres die gerust mooi kon zingen maar af en toe de ramen liet trillen….

Heb dit tot nu toe nog niet erg gehad, maar ik heb de tijd maar uitgezeten….. 

Merk ook dat ik met een borrel op beter tegen drukke ruimtes kon, nu kan ik vaak de gesprekken niet volgen of verstaan…. En vliegt de drukte me aan. Maar goed, we hebben het weer overleeft. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Koala,

Je bent goed bezig, volhouden maar. Ikzelf dronk ook altijd bier, geen sterke drank. Maar vanaf het moment dat ik begon met bier drinken, heb ik mezelf wel de regel opgelegd om alleen in het weekend te drinken, doordeweeks geen sterke drank. Dat was altijd mijn principe en ik hou me altijd keurig aan principes.

Zo'n 8 jaar geleden ben ik gescheiden en heb 2 kinderen. Ik heb toen besloten om definitief te stoppen met drinken omdat ik mijn kinderen niet wilde aandoen dat ze misschien met een verslaafde vader zouden komen te zitten. Vanaf dat moment nooit meer alcohol genuttigd.

Groet,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei JamesM:

Heel herkenbaar, mijn vrouw noemt me tegenwoordig ongezellig en saai omdat ik dat soort prikkels zonder alcohol niet goed trek. Had je wel trek in een borrel of was de verleiding niet zo groot?

Nee hoor ik doe het goed op een 0.0… alhoewel ik me er wel bewust van ben dat een biertje me er wel doorheen getrokken zou hebben…, bizar toch eigenlijk hè als je er zo over nadenkt … 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Anoniem007:

Hallo Koala,

Je bent goed bezig, volhouden maar. Ikzelf dronk ook altijd bier, geen sterke drank. Maar vanaf het moment dat ik begon met bier drinken, heb ik mezelf wel de regel opgelegd om alleen in het weekend te drinken, doordeweeks geen sterke drank. Dat was altijd mijn principe en ik hou me altijd keurig aan principes.

Zo'n 8 jaar geleden ben ik gescheiden en heb 2 kinderen. Ik heb toen besloten om definitief te stoppen met drinken omdat ik mijn kinderen niet wilde aandoen dat ze misschien met een verslaafde vader zouden komen te zitten. Vanaf dat moment nooit meer alcohol genuttigd.

Groet,

Supergoed zeg!! Je bent al heel wat jaar en ervaringen verder! Moet zeggen voel me ook tegenover m’n kinderen ook een stuk beterder, je bent er meer voor ze, met een borrel op waren ze bijzaak terwijl je alle verantwoordelijkheid voor ze hebt… alcohol maakt meer kapot dan je lief is zeggen ze dan… 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...