Spring naar bijdragen

Ik ben BizzyBee en heb meerdere verslavingen


BizzyBee

Aanbevolen berichten

Zo, die titel staat. Die enorme drempel ben ik al over. Erkenning van mijn probleem.

Morgen nog de grootste drempel; naar de huisarts.

Ik ben BizzyBee, een vrouwelijke bezige bij, die zichzelf compleet verloren is.

Mijn problemen zijn ontstaan na de geboorte van onze zoon in 2018, bijna 4 jaar geleden. De eerste 2 jaar van zijn leven heb ik zelf in een diepe postpartum depressie gezeten veroorzaakt door extreme hormoongevoeligheid. Ik kwam bij de crisisdienst terecht en werd op antidepressiva gezet. Ik ga jullie en mezelf de details besparen maar ik ben er zelf van overtuigd dat juist deze medicatie de eerste trigger is geweest van mijn verslavingen. Voor mijn zwangerschap leefde ik heel gezond, sportte tot het eind van mijn zwangerschap, was al jaren gestopt met roken en dronk alleen af en toe op een feestje. Ik had een succesvolle baan (die ben ik verloren), een leuke man (die heb ik gelukkig nog steeds!), een leuk huis (woon ik gelukkig nog steeds) en stond volop in het leven.

Tijdens de depressie begon ik weer te roken. Eerst af en toe, al snel (spoiler alert) weer elke avond en nu alweer fulltime stiekem. Mijn partner weer ervan maar verder niemand. Ik vond het vervelend maar zou wel weer stoppen als ik echt uit "die vervelende periode" was. Nou; uit die vervelende periode ben ik dus nooit gekomen. Toen ik begon met afbouwen van mijn medicatie, en daar zal ik weer de details over besparen want ik ben ontzettend in de steek gelaten door hulpverlening hierin, ging het mis. Ik ging steeds meer drinken.

Resultaat?

  • Functionerend alcoholist: 1 fles wijn per dag, als ik vrij ben nog wel meer. Wel hele harde grens op 1,5 fles. Ik word nooit stomdronken. Dus merkt niemand iets aan mij.
  • Niemand weet van mijn geheim, mijn partner ziet het niet echt als een probleem (maar die ziet niet wat ik voel en ik schaam me natuurlijk kapot)
  • Ik drink sommige dagen om te verdoven en sommige dagen juist om nog maar iets te voelen omdat ik me zo afgevlakt voel door de medicatie
  • Verslaafd aan roken, wat ik ook stiekem doe, alleen mijn partner weet ervan
  • Verslaafd aan antidepressiva; ze zeggen dat dit niet kan maar het afbouwen is extreem heftig bij mij

Kortom: een toxische cocktail waarbij het wachten is tot het fout gaat. ik leef met deze geheimen en ik ben het zo zat. Ik ben het zat om moe te zijn. Ik ben het zat dat ik het allemaal niet meer op een rijtje krijg. Ik ben het zat om alleen met mijn geheim te leven. Ik ben het zat om stiekem wijn uit een theemok te drinken (ja echt, dat doe ik dus....). Ik ben het zat om mijn leven en gezondheid te vergooien met die klote verslavingen.

Ik heb het al zo vaak geprobeerd om zelf te stoppen. Maar mijn record staat op 4 dagen ofzo; zodra het weekend aanbreekt zwicht ik weer. Om daarna weer flink van mezelf te balen. Afijn; jullie weten allemaal hoe dit werkt. Ik ben mezelf totaal kwijt, kan amper meer genieten, voel me enorm afgevlakt en leeg. Heb geen idee meer wie ik nou eigenlijk werkelijk ben.

En dus heb ik ALLE moed bij elkaar verzameld om morgen naar de huisarts te gaan en mijn probleem op te biechten.

Ik ben doodsbang. Voor het oordeel. Voor de gevolgen; op korte maar ook vooral op lange termijn. Het stigma. De lijken die uit de kast gaan komen (ik weet zeker dat ik nog met trauma kamp en dat gaat er natuurlijk uitkomen).

Maar ik weet ook zeker dat als ik zo doorga, ik er vroeg of laat aan doodga. En ik wil niet dat onze zoon zijn moeder al op jonge leeftijd verliest. Mijn gezin is mijn alles.

Goed, heel verhaal. Ik zou nog uren door kunnen tikken maar dan wordt het wel gelijk heel veel.

Ik hoop hier steun en herkenning te vinden. En uiteindelijk ooit mijn naam te kunnen veranderen in HappyBizzyBee.

Bedankt voor het lezen.

BizzyBee

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom bizzy , goed dat je je hier hebt gemeld . En helemaal super dat je ook de stap naar huisarts gaat maken .  De eerste stap naar weet gaan leven ipv overleven . Ook jij bent het waard om uit die vicieuze cirkel van destructie te stappen.  

Kom hier veel lezen en schrijven zo is het mij ook gelukt . Om te stoppen met drank,  ad en roken . Ik ging veel sporten met al die extra tijd die overbleef en ik niet meer aan al die verslavingen hoefde te besteden.  Ik voelde me herboren . 

Succes 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Francoise:

Welkom bizzy , goed dat je je hier hebt gemeld . En helemaal super dat je ook de stap naar huisarts gaat maken .  De eerste stap naar weet gaan leven ipv overleven . Ook jij bent het waard om uit die vicieuze cirkel van destructie te stappen.  

Kom hier veel lezen en schrijven zo is het mij ook gelukt . Om te stoppen met drank,  ad en roken . Ik ging veel sporten met al die extra tijd die overbleef en ik niet meer aan al die verslavingen hoefde te besteden.  Ik voelde me herboren . 

Succes 

Dankjewel lieve Francoise. Ik heb een brief geschreven voor mijn huisarts voor het geval Ik zelf niet durf morgen. Ik ben voorbereid en kan me nu alleen nog maar overleveren aan "de maatschappij". Het spijt me dat ik er gebruik van moet maken. Maar ik ga het echt doen. Geen weg meer terug. Ik hoop dat de wereld mild is, alles is al hard genoeg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Bert1953:

Dag BizzyBee,

Wat betreft het afbouwen van antidepressiva, je hebt waarschijnlijk forse onttrekkingsverschijnselen, daar hebben veel mensen die afbouwen last van.

Succes met het stoppen met alcohol.

Groet, Bert

Dat zal zeker een rol spelen. Ik bouw al tergend langzaam af per 0,1mg. Langzamer kan niet. Maar ik weiger te blijven slikken. 

De combi AD en alcohol is natuurlijk sowieso hartstikke fout. Dus wie weet gaat het afbouwen beter als ik van die verrekte alcohol af kan blijven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei BizzyBee:

(...) als ik van die verrekte alcohol af kan blijven

Ook van mij hartelijk welkom hier, bezige bij.

Bovenstaande zinsnede vond ik opmerkelijk, welhaast op het grappige af. Toe ik met de alcohol stopte had ik eerst ook zo'n manier van redeneren waarbij je  een inschatting van de kans op slagen maakt en nadenkt over voorwaarden die het wel of niet mogelijk zouden maken ermee te stoppen. Totdat ik me realiseerde dat ik om te stoppen met alcohol letterlijk niets hoefde te doen. Niet in huis halen, geen fles openmaken, geen glas inschenken, het glas niet aan je mond zetten, niets van dat alles. Reuze makkelijk toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@BobBizar hoe eenvoudig het is he? Toen ik jaren geleden stopte met roken ging dat ook heel makkelijk doordat mijn mindset spot on was. Gek genoeg lukt me dat nu niet. En dat vind ik dan weer heel opmerkelijk.
 

Zit nu in de wachtkamer. Stik zenuwachtig. Heb heel de dag niet kunnen eten van de spanning. Lets go!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zit erop. I did it! En hoewel dit pas de eerste stap was, ben ik blij dat ik hem gezet heb. Mijn huisarts was super neutraal, begripvol en behulpzaam. Beter dan ik had verwacht. Fijn. 
 

We hebben afgesproken dat ik komende week zelf op zoek ga naar klinieken waar ik een goed gevoel bij heb. Ik wil namelijk zelf absoluut niet een aantal weken van huis. En dus ga ik op zoek naar een ambulante behandeling. Daarna terug en zij maakt de juiste verwijzing. 
 

Gek genoeg heb ik er wel zin in. Op naar verlossing en niet meer alles alleen moeten doen. Op naar mijn diepste eigen ik. 
 

To be continued!

 

PS ze zei dat ik in de tussentijd niet moet experimenteren met zelf stoppen. Dat voelt heel dubbel. Is dat zo gevaarlijk dan ja?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zou zij je kunnen vertellen, waarom ze dat zei.
Gevaarlijk kan het zijn als je echt bizar veel drinkt.
Ikzelf ben wel ineens en zelf gestopt, na diverse pogingen
eerder, zowel via minderen, vasten als in eens. Pas toen de
knop om was lukte het. Meer mensen hier deden het zo.
Misschien nog wat vragen die nu opkomen via de mail stellen?
En w.b. dagbehandelingen; er zullen wachttijden zijn, misschien
heeft dat ook invloed op welke je kiest.
Hier op t forum is ook een draadje; vraag het de hulpverlener.
Ook daar kun je vragen stellen aan professionele hulpverleners.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei lady jane:

Dat zou zij je kunnen vertellen, waarom ze dat zei.
Gevaarlijk kan het zijn als je echt bizar veel drinkt.
Ikzelf ben wel ineens en zelf gestopt, na diverse pogingen
eerder, zowel via minderen, vasten als in eens. Pas toen de
knop om was lukte het. Meer mensen hier deden het zo.
Misschien nog wat vragen die nu opkomen via de mail stellen?
En w.b. dagbehandelingen; er zullen wachttijden zijn, misschien
heeft dat ook invloed op welke je kiest.
Hier op t forum is ook een draadje; vraag het de hulpverlener.
Ook daar kun je vragen stellen aan professionele hulpverleners.

De laatste reactie die ik door een professional zag in het forum van "vraag de hulpverlener" is van 2015. Dus daar zie ik weinig kans op een reactie.

Het was een vraag die in mij opkwam pas na het gesprek. Ik zal het zeker vragen zodra ik haar weer zie. Mogelijk ook een reactie vanuit "ik weet het ook niet precies". Kan ik ze niet kwalijk nemen. 

Misschien doet het er ook niet echt toe. Ik heb altijd een hele duidelijke grens gehad die ik (nog) niet over ben gegaan. 

Ik probeer me nu maar te focussen op wat ik nodig heb. En dat wordt steeds duidelijker. 

Nog even volhouden. Ik ga er geraken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

verslavingsartsen zullen het misschien beter weten dan huisartsen?
Na een intake schatten ze het in, lijkt me, en schrijven vaak thiamine voor
ter ondersteuning. En soms medicijnen. En via google kun je ook vragen stellen.
Overigens zie ik bij vraag het de hulpverlener nog op 28 april j.l. actie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben als het enigszins kan voor cold turky . Je zou anders kans kunnen hebben op een delier wanneer je abrupt stopt met je alcohol inname . Dan moet je dus rustig aan afbouwen . Dat zou mij nooit gelukt zijn , na die eerste was het eind al zoek dus daar lag voor mij de winst , die eerste niet nemen. 1 teveel en 20 te weinig , zoiets 

Goed dat je deze stap hebt gezet 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed van je dat je naar de huisarts bent geweest!

Ik dronk een fles wijn per dag (of anderhalf) toen ik stopte, dat was lichamelijk geen probleem. Volgens mij moet je echt flink meer drinken voordat in één keer stoppen gevaarlijk wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei BizzyBee:

PS ze zei dat ik in de tussentijd niet moet experimenteren met zelf stoppen. Dat voelt heel dubbel. Is dat zo gevaarlijk dan ja?

Bedoelt ze dan alleen met de alcohol? Misschien niet per se gevaarlijk, maar het kan zijn dat zij de slagingskans hoger acht als je je laat begeleiden. Zelf stoppen met het drinken van 1 tot anderhalve fles wijn per dag hoeft niet gevaarlijk te zijn. De combinatie met de antidepressiva maakt het wel lastiger, je schrijft dat afbouwen hiervan extreem heftig is. Misschien bedoelt ze wel dat je niet van de een op de andere dag met alle middelen moet stoppen. Ik zou me kunnen indenken dat ze bedoelt: Laat je begeleiden, doe dit niet op eigen houtje. Maar dat is raden.

Fijn dat je arts je zelf laat onderzoeken welke methode bij je past. Dat zal nog wel een werkje zijn, om daar zicht op te krijgen. Succes daarmee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-5-2022 om 18:28 zei BizzyBee:

PS ze zei dat ik in de tussentijd niet moet experimenteren met zelf stoppen. Dat voelt heel dubbel. Is dat zo gevaarlijk dan ja?

 

Ze zal doelen op kans op delier en de combinatie met de antidepressiva. Tot de start van je behandeling is het advies van een verslavingsarts ook om met 10% per dag te minderen. Alleen dat lukt geen enkele alcoholist (geleerd van de hele lieve verslavingsverpleegkundigen). Bij mij was het ook bij start behandeling cold turkey stoppen van 1,5 fles per dag. Ze zullen je mogelijk Diazepam geven voor ontwenning en Thiamine voor vitamine B1. Antidepressiva vond ik ook rot spul, maar afbouwen lukte me redelijk makkelijk. Ruilde het alleen in voor slaapmedicatie :face-icon-small-shocked: Ook daar met hulp vanaf gekomen. 
 

Hoe gaat het nu? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik ben er weer! Dank voor jullie reacties. Tijdens de vakantie heb ik even alles losgelaten. Vooral gezocht naar een organisatie waar ik me goed bij voel en die heb ik gevonden! Woensdag heb ik mijn intake. Spannend maar zin in.

de huisarts wil inderdaad dat ik niet zomaar zelf stop ivm de antidepressiva.  Ze heeft me thiamine voorgeschreven en die slik in sinds dit weekend. 
 

dinsdag heb ik weer coaching en ook hypnose. Woensdag start dus mijn GGZ traject. 
 

klinkt misschien gek maar ik heb er zin in!

ik kan dit niet alleen en dat is ok. Soms heb je hulp van buitenaf nodig. Ik vind het spannend maar voel vooral opluchting. Ben de afgelopen dagen extreem rustig en mellow. Kom maar op! Op naar mijn nieuwe ik!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-5-2022 om 21:32 zei BizzyBee:

klinkt misschien gek maar ik heb er zin in!

Wat goed BB, vandaag coaching en morgen start je traject bij de verslavingshulpverlening? 

Veel succes met de start. Het klinkt helemaal niet gek. Je kijkt uit naar betere tijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

I am back! En nu blijf ik hier voorlopig wel even hangen ;-)

In mei begon mijn GGZ afkicktraject maar ik had nog wel wat hobbels op de weg. Ik kreeg eerst een afwijzing na mijn intake. Die zag ik niet aankomen. Dus ik was er alweer helemaal klaar mee. Vraag je om hulp, ben je open en transparant, wordt je afgewezen. WTF? Afwijzing was omdat ik een traject op afstand heb gekozen zodat ik kan blijven werken en zij vonden de kans op crisis eerst te groot. Maar; ik heb niet opgegeven. Ik ga niet mezelf laten wegsturen door iets wat in het verleden is voorgevallen. Mijn huisarts was het daar helemaal mee eens en besloot akkoord te gaan om bij crisis garant te staan. Al met al tijd verloren daardoor, maar het is uiteindelijk goed gekomen. Toen kwamen de vakanties er nog overheen....En dan ben je zo 3 maanden verder.

In de tussentijd vond ik het lastig om hier op het forum te zijn. Ik ben verslaafd, wil stoppen maar moet wachten op hulp. Dat vond ik slopend. Toen besloot ik het los te laten. Er werd een datum geprikt. 22 augustus. Ik stopte op het forum omdat ik mezelf een beetje "tussen wal en schip" voelde. Toen ben ik uitgebreid de tijd gaan nemen om mezelf voor te bereiden. En als ik iets doe, doe ik het gelijk goed. Stoppen met de wijn dus en ook gelijk stoppen met roken.

Vandaag dus de start van mijn detox en het gaat heel erg goed. Heb ik trek? Ja. Maar mijn motivatie is zooooo groot dat ik die momenten goed kan hebben. En ik ben dus goed voorbereid; heb overal een plan voor, goede begeleiding (2x per dag contact, die back-up is zo' geruststelling), mijn partner die me steunt, ik ben vrij van werk komende dagen.

Zometeen de laatste metingen doen (doen ze in kliniek ook maar ik moet het thuis zelf doen en op die manier houden ze me in de gaten) en dan ga ik lekker slapen. Kijk wel een beetje op tegen de nacht. Ik denk dat ik nog aardig ga slapen maar dat zweten.....dat vind ik afschuwelijk. Maar hey; alles voor het goede doel.

Dag 1 heb ik in de pocket (nu ook totaal geen zin dus deze durf ik vast te turven haha). En ik ben stiekem best trots. We zijn er nog lang niet maar de kop is eraf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi @BizzyBee,

Dag 1 voorbij,hoop dat je goed geslapen hebt. Op naar dag 2. Tegelijk stoppen met roken en alcohol lijkt mij een extra uitdaging. Ben nu 2 jaar gestopt met roken en is nu ook echt klaar voor me. Net als met alcohol de eerste niet nemen;)

Zet m op:rose:

bewerkt door Berkje
Typo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Berkje:

Hi @BizzyBee,

Dag 1 voorbij,hoop dat je goed geslapen hebt. Op naar dag 2. Tegelijk stoppen met roken en alcohol lijkt mij een extra uitdaging. Ben nu 2 jaar gestopt met roken en is nu ook echt klaar voor me. Net als met alcohol de eerste niet nemen;)

Zet m op:rose:

Slapen was de hel. Maar ik was er dit keer goed op voorbereid. Dat scheelt een boel.
Zweten viel mee, wel veel nachtmerries en brainzaps (die herken ik van afbouwen antidepressiva dus ik schrik er niet meer van maar fijn is anders). Werd echt kapot wakker haha. Maar wel mentaal sterk en stabiel. Klein traantje gelaten van vermoeidheid waarmee ik wakker werd en m'n laptop open geklapt voor de nodige ventilatie ;-)

Zo aan de koffie, klaar voor dag 2!

En dat roken....tja bij mij houdt de ene verslaving de andere in de hand dus ik dacht; dan maar in één keer goed.
Vorige keer ben ik 3 jaar gestopt geweest zonder enige moeite of hulp (na tig eerdere pogingen). Dit keer wel met pleisters.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...