Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Misschien heb ik dit reeds eens geplaatst. Eenmaal ik tot het besef was gekomen dat alchohol voor mij niet langer de oplossing was ging het eigenlijk zeer makkelijk om aan de verleiding te weerstaan. Daarom dat ik misschien soms zo weinig begrip toon naar andere alchohol gebruikers, diegene die moeite hebben om te stoppen hebben volgens mij de wil nog niet om te stoppen. Niet dat ik niet weet wat een verslaving is, dat weet ik wel. Ik heb misschien de alchohol gewoon ingeruild voor wat anders. Donderdag start ik een cursus genaamd Verslaafd. 

Geplaatst
Op 1-2-2026 om 10:23 zei renaldo61:

[....] diegene die moeite hebben om te stoppen hebben volgens mij de wil nog niet om te stoppen.[....]

Mijn ervaring is dat de wil om te stoppen nog niet meteen een makkelijk stoppen tot gevolg had. Stoppen wilde ik al heel lang, maar het heeft heel wat zoeken en vallen en opstaan gekost om uiteindelijk daadwerkelijk te stoppen. En dat kwam uiteindelijk inderdaad tegelijk met het besef dat alcohol geen oplossing biedt, dat alcohol niet nodig is. Maar de wil om te stoppen ging daar heel ver aan vooraf. 

Geplaatst
2 uur geleden zei Kohtje:

Mijn ervaring is dat de wil om te stoppen nog niet meteen een makkelijk stoppen tot gevolg had. Stoppen wilde ik al heel lang, maar het heeft heel wat zoeken en vallen en opstaan gekost om uiteindelijk daadwerkelijk te stoppen. En dat kwam uiteindelijk inderdaad tegelijk met het besef dat alcohol geen oplossing biedt, dat alcohol niet nodig is. Maar de wil om te stoppen ging daar heel ver aan vooraf. 

Ik heb nu die problemen met voeding en ... chocolade. 

Geplaatst

Wellicht, is de wil er wel maar ontbreekt het soms aan genoeg motivatie? 

En dan betrek ik je opmerking wat betreft dronken rijden er even bij, dat daar niet over gesproken mag worden en vergeven kan worden. Niet alleen met verslavingen maar ook met andere dingen in het leven, als je maar iets fout doet, worden alle dingen die je wel goed gedaan hebt vergeten. Tenminste zo lijkt het in mijn beleving.

Dus ja ik kan wel begrijpen dat mensen soms terugvallen of net niet doorpakken. Ons brein is toch ingesteld op beloningen? Als je steeds geconfronteerd wordt met al je missers en dat steeds benadrukken, of je mag er niet er niet over praten. Pfff dat is lastig om je motivatie soms te behouden, want en nu spreek ik voor mezelf, voor mij zijn het stukje bij stukje grote mijlpalen die ik behaal als ik anders reageer op iets waarop ik anders zou gaan drinken of heel agressief zou worden. En ja die mijlpalen zitten er voor mij ook in dat ik open en eerlijk over mijn fouten kan praten en erop terug kan komen en niet afgemaakt hoef te worden. 

Ik ben over heel veel dingen die ik gedaan heb in mijn leven niet trots, wegpoetsen kan ik ze nooit meer, want ze staan in mijn geheugen gegrift en dat is niet erg omdat ik ergens vind dat ik er ook niet zo makkelijk overheen mag stappen. Maar er gewoon open en bloot over te mogen delen maakt het wel even wat dragelijker. Vol continue erop aangesproken te worden en naast al het andere wat je doet en zegt gehangen wordt, werkt uiteindelijk wel zo voor mij dat ik de ander dan gewoon gelijk geef door mijn oude gedrag er weer te laten zijn. Jammer voor mij dan, want dan heb ik me toch weer laten vangen door een ander en ben afgeweken van mijn eigen doelen. Want elke verandering bij jezelf doe je in de eerste plaats voor jezelf en de rest komt pas later.

Geplaatst

Heb je Femke laten cremeren of begraven? Wel tof te lezen dat je haar aanwezigheid nog steeds voelt, dat heb ik zelf nooit meegemaakt. Wel dat ik mijn huisdier qua gedrag of uiterlijk terug zie in een ander dier. 

Mijn moeders energie heb ik nog wel een behoorlijk tijdje om me heen gevoeld en dat voelde fijn en relaxed. Voelt dat ook zo bij jou met Femke?

Geplaatst

Femke heb ik laten cremeren. De energie van mijn moeder heb ik ook nog een hele tijd na haar verleden gevoeld, hetzelfde als die van Femke. 

Over de wil en motivatie zul je wel gelijk hebben. 

Geplaatst

Ik blijf maar met dezelfde problemen worstelen. Ik hoop dat ik het alchoholvrij kan houden. Met het vermageren wil het momenteel niet lukken. Dat geef ik voorlopig op, er spookt teveel in mijn hoofd. 

Geplaatst

Hé Renaldo, ik hoorde zojuist een gesprek op de radio over rouwen over je dier. Wellicht dat je het interessant vindt om het ook te horen? Vila VdB op npo1 luisteren. 

Verder schijnt er een goed boek op de markt te zijn, neem alle tijd die je nodig hebt - Antionnette Scheulderman 

Sterkte en heel veel rust gewenst voor de spoken in je hoofd :rose:

Geplaatst

Ik had deze middag een gesprek met mijn psychiater, ik heb een serieuze uitbrander gekregen, dat is bijna 18 maanden geleden dat ik nog zo'n reactie van haar kreeg. Vorige keer vond ik het terecht maar nu niet, blijkbaar komt mijn begeleiding veel geloofwaardiger over dan ik. 

Geplaatst

nu ja ik beschouw me niet als een leugenaar. Ik heb wel ooit eens gelogen over het feit dat ik bier gaan kopen was in de plaatselijke winkel tegen een verpleegster. Maar liegen gaat me gewoon niet. 

Geplaatst

Wat mijn psychiater gisteren tegen mij vertelde heeft mij niet alleen gekwetst maar weer zeer onzeker gemaakt. Ik dacht in haar een ankerpunt gevonden te hebben, maar nee ik kom tot de vaststelling dat ik best niemand meer vertrouw, nooit meer. 

Geplaatst
1 uur geleden zei Lonster1:

Nou zeg, wat ben jij lollig vanmorgen BJ. Het is niet echt grappig als je ervan beschuldigd wordt jezelf iets aan te doen. Dat kan minder vrijheid betekenen.

Ik word melig als ik er niks van snap. Ik zal dit draadje wel links laten liggen verder. 

Geplaatst

Ik had vandaag een paar vruchtbare gesprekken. Met een psychologe van het Cgg en met mijn begeleidster van Hestia. Ik denk daar toch iemand gevonden te hebben die mij wil helpen. 

Geplaatst
16 minuten geleden zei renaldo61:

Ik had vandaag een paar vruchtbare gesprekken. Met een psychologe van het Cgg en met mijn begeleidster van Hestia. Ik denk daar toch iemand gevonden te hebben die mij wil helpen. 

16 minuten geleden zei renaldo61:

da zou fijn zijn he

Geplaatst

Als je dat lukt, is het leven lichter. Je kan boos blijven op anderen, maar daarmee heb je vooral jezelf.

Dat is niet eenvoudig soms, maar wel het proberen waard. Ik denk dat ik soms wat naïef ben, maar dat is ook een bewuste keuze. Liever dat, dan een zwaarmoedige en cynische zwartkijker.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...