Spring naar bijdragen

Ontwenning oxazepam lijkt erg moeilijk


Atena

Aanbevolen berichten

Hey, ik ben nieuw op deze forum maar heb al heel veel aan jullie verhalen gehad. Zo herkenbaar en bevestigend. 
Ik kamp met een gegeneraliseerde angststoornis waarvoor in september 2019 prozac 20 mg en oxazepam 3x10 mg werden voorgeschreven. Prozac heeft mij helemaal gek gemaakt en ik geloof een trauma opgeleverd wat enorme angst betreft. Ik ben na zes weken i.o.m. psychiater acuut gestopt met prozac maar bleef met verhoogde dosis oxazepam opgeschept, 3x20mg plus 12,5 mg quetiapine voor het slspen. Dat heb ik zo 1 week geslikt en dan begin december begonnen met afbouwen van oxazepam. Langzamer dan mijn psychiater het adviseerde. 
Ik zit nu op 5 mg oxa in de ochtend en 2,5 mg oxa in de middag. Ik weet niet of mens zo heftig op kan reageren na een paar maanden gebruik. Maar het lijkt hoe minder ik neem hoe meer klachten ik ervaar. Aangezien van het feit dat ik het alleen maar 2 x per dag neem en tussentijdse ontwenningsverschijnselen ook zeer merkbaar zijn.

Ik ben kapot, zo vreselijk moe de hele dag door, mijn handen trillen, mijn ogen branden en ik zie wazig, ben bang, onrustig en gespannen en heb heel raar gevoel in mijn hoofd, alsof ik afwezig ben. Ik kan niet onderscheiden of het angst is of ontwenningsverschijnselen van het minderen. 
 
Ik zoek bevestiging en steun want ik vind het best zwaar waardoor ik bang ben om verder af te bouwen (ga het wel doen hoor). Of stel ik me aan? 
Mijn psychiater zegt dat ik geen hoge dosering heb gehad en het was in vrij korte periode geweest. 
 

Ik waardeer als iemand erop zou willen reageren. Alvast Hartelijk bedankt,

groetjes Atena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Atena
Psychiaters/artsen zeggen zo vaak dat het geen hoge dosering is en niet lang etc etc... Woest kan ik er om worden, ze moeten het zelf eerst maar eens een tijdje gaan slikken.
Even in vergelijking, ik heb "maar" 6 a 7 wkn oxazepam gebruikt en "maar" max 20mg per dag. Ik kreeg binnen twee weken al tussentijdse ontwenning en ben cold turkey gestopt na 7 wkn. Ik ben nu bijna een jaar verder en ik heb nog een paar klachten. Het gaat al veel beter hoor dan eerst ;) Jou klachten herken ik maar al te goed! Ook dat gevoel van afwezig zijn, het is net of je er niet helemaal bij bent zeg ik altijd. Alsof de wereld net een seconde langzamer gaat.
Ik denk zeer zeker dat het ontwenningsverschijnselen zijn. Het laatste stukje afbouw gaat vaak moeizamer lees ik vaak. Ga eventueel nog een stapje langzamer dmv elke dag een beetje er vanaf te vijlen en wegen. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar er zijn op dit forum meerdere mensen die je kunnen helpen daarbij.
Het wil niet zeggen dat jij ook lang ontwenningsverschijnselen houdt, dat is bij iedereen weer anders. Als het wel een half jaar of langer duurt, dan is die periode niet altijd even heftig. Het wordt langzaam steeds minder erg en het zal met ups en downs gaan (windows en waves).  Ben je toevallig al bekend met de Ashton Manual? Je kan hem vinden in het Nederlands via Google :)
Sterkte! Het komt goed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Atena. 
 

je stelt je zeker niet aan, je psychiater heeft werkelijk geen idee. Gelukkig heb je de weg naar het forum gevonden. Je bent al een mooi eind op weg en hebt al veel milligrammen achter je gelaten. Ten eerste kom je niet van een lage dosis. Ik vind 60 mg behoorlijk veel. Ook bij kort gebruik kan dit gebeuren. Wellicht heeft de Prozac en de acute stop daarvan je ook nog een dreun gegeven. Als je meerdere medicatie slikt is het vaak moeilijk te achterhalen wat nog wat is. Gelukkig is de Prozac al weg. Je kan ervoor kiezen om de laatste beetje oxa op verschillende manieren te doen. Een liquid taper; oplossen van je laatste milligrammen zodat je langzamer kan afbouwen. Een juweliers weegschaaltje waarmee je met het vijlen van je pil heel langzaam wat gewicht van je pil kan vijlen. Of als je zo’n zelf lab (zo noem ik het maar even) niet ziet zitten, taperingstrips bestellen. Dan ga je het laatste stukje ook geleidelijker. Google maar eens op hyperbolisch afbouwen. Ik raad je aan om dit laatste stukje zeer langzaam en voorzichtig aan te pakken. Het zou zonde zijn als je weer ophoogt. Liever een langzame afbouw maar succesvol dan een snelle mislukte. Sommigen zijn zelfs wel een jaar lang bezig met afbouwen. Om maar aan te geven dat het echt zwaar kan zijn. Natuurlijk hoop ik dat je er sneller vanaf bent. Luister naar je lichaam wel tempo je aankan. Alleen jij voelt dat aan. Je kan ook nog overwegen om een omzetting te doen naar diazepam. Dit heeft een langere halfwaardetijd. Daardoor verdwijnt het middel minder snel uit je lichaam en zijn de ontwenningsklachten minder hevig. Meestal pakt een omzetting goed uit, maar sommige mensen verdragen de diazepam ook niet. Als je wil weten hoe dit moet raad ik je aan de ashton manual door te nemen. (Via Google). Nogmaals je stelt je zeker niet aan. Er zijn mensen die slechts na 10 dagen gebruik al hevige ontwenningssymptomen hebben. (Is een docu van, dit is alleen genegeerd door de farmaceutische industrie). Veel sterkte 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Atena, ik heb zelf ervaring met oxazepam, daar werd ik heel raar van.
Komt denk ik, omdat oxazepam een relatief kort werkend middel is.
Je zit dan de hele dag op een wipwap.
Jij slikt het 2 x per dag en al een halfjaar lang, dan krijg je dat ook.

Zelf ben ik overgestapt op een lang werkend middel, dat is mij beter bevallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi @Roberto, dank je wel. ja precies wat je zegt. En de symptomen lijken steeds erger te worden. 
is het gebruikelijk dat je alsnog zo kleine dosering van oxazepam naar lang werkend middel omzet? Ik dacht dat ik nognongeveer 2-3 weken te gaan heb en dan kan ik volledig stoppen. Of is het te kort?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Atena:

 Ik dacht dat ik nog nog ongeveer 2-3 weken te gaan heb en dan kan ik volledig stoppen. Of is het te kort?

@Atena, of dat te kort is ligt er aan. Hoe is jouw afbouwschema?

Als ik het omreken is 7,5 mg oxazepam ongeveer 2,5 mg diazepam, als ik het goed heb.
De Regenboog apotheek heeft een taperingstrip van 2 mg > 0 mg diazepam in 28 dagen.
Ze hebben ook een taperingstrip voor oxazepam, voor als je niet wilt overstappen.

Verder gebruik je nog 12,5 mg quetiapine voor het slapen, als ik het goed begrepen heb.
Wil je dat ook afbouwen?

Zelf zit ik nu voor de tiende dag op 2 x 0,5 mg diazepam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Roberto ik bouw af op mijn gevoel. Meestaal 7 dagen tussen verandering van 2,5 mg. Een keer middag pak ik aan, een keer ochtend. Ik ga niet direct met 2,5 minderen maar ik snij de pil in steeds kleinere stukjes totdat ik op de 2,5 mg zit. Dan hou ik het zo voor 5 dagen en dan weer in kleinere stukjes snijden. Ik heb geen weegschaaltje of zo iets. Er kunnen natuurlijk kleine verschillen er in zitten.

Ja ik slik het 2 x per dag maar gek is altijd geweest dat ik in de avond  bijna nooit tussentijdse ontwenning voelde. Sinds 3 weken wel. Hoe minder ik neem hoe erger het wordt.

quetiapine- ze hebben mij 25 mg voorgeschreven maar ik heb het nooit zo veel genomen. Ik neem sinds half november 12,5 mg en dat ben ik nog niet aan het afbouwen. Maar ik merk sinds een week dat ik ook minder slaap en word snachts vaak wakker. Ik vraag me af of het verstandig is om quetiapine af te bouwen.

zo veel vragen en zo veel onzekerheid.

@Roberto wat was bij jou zo naar toen je nog aan oxa zat, als ik vragen mag. 
 

lief dat je mee praat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Atena:

Ja ik slik het 2 x per dag maar gek is altijd geweest dat ik in de avond  bijna nooit tussentijdse ontwenning voelde. Sinds 3 weken wel. Hoe minder ik neem hoe erger het wordt.

Ik denk dat dit deels te maken heeft met lichamelijke gewenning.
Wat versta jij precies onder 'tussentijdse ontwenning'?

Er is ook nog zoiets als mogelijke bijwerkingen (oxazepam en quetiapine) en oorspronkelijke klachten (gegeneraliseerde angststoornis).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei Roberto:

Ik denk dat dit deels te maken heeft met lichamelijke gewenning.
Wat versta jij precies onder 'tussentijdse ontwenning'?

Er is ook nog zoiets als mogelijke bijwerkingen (oxazepam en quetiapine) en oorspronkelijke klachten (gegeneraliseerde angststoornis).

@RobertoJa dat geloof ik direct dat deze dingen mee spelen. 
Met “tussentijdse ontwenning” bedoel ik klachten die tussen 2 doseringen voorkomen. Ik neem 5 mg om 8uur in de ochtend en daarna 2,5 mg om 16 uur. Rond uur of 12.30 begin ik me steeds minder te voelen (onrust, angst, trillen, etc). Maar eigenlijk heb ik die klachten de hele dag door. Alleen vanaf 12.30 en bij het wakker worden zijn ze meer intens. 
 Ik merk ook dat ik steeds meer moeite mee heb en word er neerslachtig van. Veel huilen en de moed zaakt in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Atena:

Met “tussentijdse ontwenning” bedoel ik klachten die tussen 2 doseringen voorkomen. Ik neem 5 mg om 8uur in de ochtend en daarna 2,5 mg om 16 uur. Rond uur of 12.30 begin ik me steeds minder te voelen (onrust, angst, trillen, etc). 

Ja, @Atena, dat heeft volgens mij te maken met de kortere halfwaardetijd van oxazepam.
Kun je niet 3 x per dag 2,5 mg gaan slikken? En voorlopig 's avonds quetiapine?
En daar iedere keer iets van afschrapen?

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo ATENA   ik ben nu ruim 4 maanden afgebouwd van oxazepam en heb maar 6maanden gebruikt  en nooit meer geslikt als 10 mg  en langzaam afgebouwd  tot 2mg   en gestopt en ik heb nog steeds veel last  vooral hyperven tilatie  ik slik nu nog sertraline een AD  ik wens je veel sterkte   gr gerda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei gerda:

hallo ATENA   ik ben nu ruim 4 maanden afgebouwd van oxazepam en heb maar 6maanden gebruikt  en nooit meer geslikt als 10 mg  en langzaam afgebouwd  tot 2mg   en gestopt en ik heb nog steeds veel last  vooral hyperven tilatie  ik slik nu nog sertraline een AD  ik wens je veel sterkte   gr gerda

@gerda dank je wel voor je bericht. Wat goed dat je er vanaf bent. Lijkt mij een grote opluchting.

 Wat een toestand zeg met die benzo’s. Had ik dit geweten, was ik er nooit aan begonnen. 

Ik ga zo Reegenboog apotheek bellen. Kijk wat zij van zeggen.

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Roberto:

@Atena, ik ben wel nieuwsgierig naar wat zij zeggen.
Laat je dat hier even weten?

@Roberto ik heb de apotheek Reegenboog net gesproken. Eerst 5 mg in de ochtend afbouwen in 28 dagen daarna 2,5 mg in de middag. Pas daarna beginnen met het afbouw quetiapine. Quetiapine ook afbouwen en niet zoals mijn psychiater zegt dat ik in een keer kan stopen. 
Hun advies is om niet naar 3x2,5 mg overgaan en niet naar diazepam. Ze adviseren zo weinig mogelijk veranderingen brengen tijdens minderen. Zo krijg ik minste klachten. 
Ik ga morgen naar mijn psychiater en ga ik dit met haar bespreken. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Roberto:

@Atena, begrijp ik het nu goed dat zij adviseren om op de oxazepam wipwap te blijven zitten met al jouw huidige klachten?

Yes @Roberto. Ik vind het ook nogal spannend!

Trouwens jouw advies om te sporten lijkt mij een goed plan. Ik loop elke dag rond 10000 stappen. Het doet me elke keer goed. Ik kan ook naar de sportschool maar dat gaat niet altijd vanwege gebrek aan discipline en angst die ik nu voor alles heb. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Atena Het advies van de regenboogapotheek om zo weinig mogelijk te switchen tijdens afbouw vind ik discutabel. Zelf had ik vreselijk veel moeite, met idd tussentijdse ontwenning, om lorazepam af te bouwen. Als ik dit niet had omgezet naar diazepam was ik nog steeds aan t sukkelen met de lora en was afbouwen echt een hel geworden. Nu is het redelijk vol te houden

Maar, succes en houdt ons op de hoogte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei doorbijter:

@Atena Het advies van de regenboogapotheek om zo weinig mogelijk te switchen tijdens afbouw vind ik discutabel. Zelf had ik vreselijk veel moeite, met idd tussentijdse ontwenning, om lorazepam af te bouwen. Als ik dit niet had omgezet naar diazepam was ik nog steeds aan t sukkelen met de lora en was afbouwen echt een hel geworden. Nu is het redelijk vol te houden

Maar, succes en houdt ons op de hoogte

@doorbijter misschien zegt de apotheek dit omdat ik bijna aan het einde ben? Geen idee. Ik ga het morgen overleggen met mijn psychiater. Maar helaas ze denkt heel makkelijk over stoppen. Ze zegt altijd tegen mij: anderen slikken 150 mg oxa per dag en hebben het niet zo moeilijk. Ik denk dat ik uiteindelijk die beslissing zelf moet nemen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...