Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Merel2

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.. Na een paar gesprekken te lezen heb ik me ertoe gezet toch te delen. Ik heb een 'borreltijd' die start om 16.00 en eindigt meestal rond 18.00. In deze tijd drink ik meestal 5 bier. Doe dit dagelijks en al jaren.. Met stopmomenten van hooguit 2 weken. Ik ben dus verslaafd aan alcohol. Ben naar een huisarts geweest hiervoor omdat ik merk dat mijn lichaam kapot gaat. Mijn geheugen en concentratie worden minder.. Mijn maag trekt. Merk dus dat het vergif is...Waar ik ook van baal.. Want het is oh zo heerlijk om dat biertje te pakken om 16.00. (geloof me, dit zeg ik vol schaamte) Heb nu begeleiding, maar tot nu toe nog niet echt trots op mezelf. Ik hoop bij deze dat ik... En jullie allemaal... Veel steun hier kunnen vinden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Merel,

Hier lezend zul je veel tips/ervaringen tegenkomen. Je hebt ook al hulp gezocht, hartstikke goed. Wat voor begeleiding heb je?

De praktijk is simpel, zelf het eerste glas niet nemen. En dat volhouden, dag voor dag.

Ik lees een patroon wat dagelijks terugkeert. Daar 'moet' je wat mee. Afleiden, iets anders doen, iemand om je heen, weg uit de situatie...alles behalve...het patroon doorbreken. 

 

Mij heeft het hier lezen en ook actief schrijven veel steun gegeven.

 

Succes!

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Merel2:

Bedankt voor je reactie bumperjim.. Maar als het zo makkelijk was voor me dan was ik er al vanaf. Mijn drang is duidelijk groter dan mijn verstand. :(

Ik zeg niet dat het makkelijk is. Maar je staat versteld hoeveel mensen hier proberen te stoppen met alcohol met een koelkast vol bier voor hun neus. Dan maak je het jezelf zo moeilijk mogelijk. Gooi alles weg wat je hebt. Het spul moet zo ver mogelijk weg zijn. Ga niet tegen borreltijd naar de supermarkt. Boodschappen 's ochtends vroeg. 

Tweede tip, zoals anderen al zeggen, focus op iets anders dwz drink iets anders, of beter nog zorg dat je tussen 16:00 en 18:00 met iets anders bezig bent. Sporten of zo. Alles is beter dan op de bank zitten denken ik mag niet drinken. Positief maken.

Als je dat lukt dan komt de rest ("leven terugpakken") vanzelf want daar kan je dan aan gaan werken. Stoppen is vooruitgang. Alcohol is stilstand. 

Ik had ook zo'n dagelijks patroon. Ik ben er ook uitgekomen. Het kan maar het heeft veel tijd nodig. Niet met jezelf in onderhandeling gaan. De eerste niet nemen is de enige manier.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Bumperjim zegt, geen drank in huis, was voor mij heel belangrijk. De stap naar het middel zo groot mogelijk maken.

En het in je gedachten ook niet 'romantiseren of dramatiseren'...'Ooooh...ik ga mijn biertje missen, mijn drang is groter dan mijn verstand'. Nee hoor, dat hoeft helemaal niet zo te zijn, dat is wat je tegen jezelf vertelt ;) (deed ik ook hoor).  Hou het zo klein en simpel als je kunt...vandaag drink ik niet. Of nu drink ik niet, dit uur, deze minuut...O, de tijd is al ingegaan zie ik op mijn klok. Ook jij kunt het!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Merel,

Wat goed dat je er bent! Het begint met voor jezelf eerlijk te erkennen dat je een probleem hebt met alcohol. Zoals vele voor en met jou is er talloze keren geprobeerd het wel gematigd te houden met telkens dezelfde uitkomst, niet gelukt helaas. Ik denk dat het begint met aan jezelf toe te geven dat je niet in de wieg bent gelegd om matig te reageren op alcoholgebruik en dat dit nooit meer anders zal worden. Wanneer je dat kan gaan accepteren kun je op weg naar herstel.

Dus wat andere ook al schrijven, neem een beslissing en neem er afscheid van door niets meer in huis te halen en alles weg te gooien. Maak hiermee bewust een nieuwe start voor jezelf.

Heb je onrust, praat erover, schrijf het (hier) van je af, je moet het zelf doen maar vele hier lopen met je mee.

Succes Merel, het is mogelijk om jezelf te bevrijden uit de cirkel.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Merel,
Ik zou van te voren goed bedenken waarom het goed is dat je niet meer drinkt. Dat je er niet gelukkig van wordt. En koppel die gedachte aan een eventuele eerste biertje. Want dat ene biertje lijkt zo erg nog niet, maar die biertjes die erna komen, dag na dag, die wel. Erken dus dat je een probleem hebt En heb er wat voor over om te stoppen met drinken. Want er komen echt wel momenten dat je er liever wel één pakt. En dan voel je je niet fijn als je dat niet doet. Maarrrr, het hoeft niet altijd leuk te zijn. In de loop van de tijd ga je je goed voelen dat je niet meer drinkt. Misschien al vanaf het begin, misschien pas na een tijdje. Maar echt, dat gaat komen. 
Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen heel erg bedankt voor de tips. Ik denk dat ik inderdaad veel steun hieruit ga halen. Ik heb momenteel ook hulp bij verslavingszorg. Zij komen met dezelfde tips.. Uit het patroon stappen. Dit lukte me 2 dagen omdat ik inderdaad niet op de plek was waar ik drink. Ook hadden ze me getipt om een forum te bezoeken waar ik gelijk een goed gevoel bij had. Ik merkte toen ik niet dronk dat ik erg trots was op mezelf en ook veel beter sliep. Maar merkte ook een enorme onrust.. Een duiveltje wat op mijn schouder zat en zei... Doe nou maar... Eentje... Dan voel je je beter. Het is dat duiveltje wat ik weg moet krijgen. Een gedachtegang wat eigenlijk nog geen minuut duurt, maar zoveel onrust veroorzaakt. Herkenbaar? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor het vragen.. 4 dagen niet gedronken eigenlijk doordat ik een hele positieve gedachten had wat mijn drang naar alcohol deed vergeten. Na de 4 dagen toch weer gedronken. Moet echt toegeven dat ik het onwijs moeilijk vind om vol te houden. Baalde er echt heel erg van... Maar moet beseffen dat ik als ik het 4 dagen kan... Moet het ook langer kunnen. Het echt een mindset 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet er eerst echt langere tijd mee stoppen om eraf te raken. 4 dagen is niks. Een maand is ook niks. Dat is te overbruggen en daarna val je zomaar weer terug. Je moet van de verslaving af. Enfin als je t wilt natuurlijk. Geen tijdslimiet stellen. Niet gaan denken wanneer mag ik weer want dat is typisch een alcoholistengedachte. Dat is precies waar je vanaf moet. Misschien drink je ooit wel weer. Misschien wel niet. Daar gaat het vandaag niet om. Vandaag droog blijven. En als dat gelukt is morgen droog blijven. En gaandeweg ga je allerlei dingen ontdekken en leren. En raak je er langzaam af. Sowieso, je lichaam moet eerst detoxen, daar gaan al weken overheen. Het is echt een kwestie van veel tijd. 

En het is lastig ja :) maar het kan wel. 

Het is een drug. Daarom is het lastig. Het ligt niet aan jou ;) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die drang is juist het probleem als je wilt minderen (of stoppen)! Daarom moet je naar mijn idee goed weten waarom je minder wilt drinken. En dan een goed plan maken en je eraan houden. Mijn ervaring is, dat als je geen duidelijke afspraken maakt, je elke dag opnieuw met jezelf gaat onderhandelen. Dat is heel vermoeiend en je drinkt vaak toch weer meer dan je van te voren van plan was.

Dus, wat wil je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben erg zoekende naar mezelf... Denkend hoe ik door kan zetten. Doordat ik me sip voel overdag... Verlang ik naar de blijdschap van 16.00 uur terwijl ik heel goed weet dat dat mijn sip maakt overdag. Maandag moet ik weer naar verslavingszorg en zou het liefst willen af zeggen. Mijn negatieve gedachten overheersen door schaamte en zwakheid.. Terwijl ik normaal een super positief mens ben. Daarom vind ik dit moeilijk om hier te vertellen... Omdat ik niet zo ben. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn dat je je toch komt melden, merel. Stoppen met alcohol suks. Het is afscheid nemen van iets wat je Jaren lang hebt gedaan, en waarvan je jarenlang hebt gedacht dat het je goede dingen bracht. 

Afscheid nemen doet pijn. En er komen allemaal gevoelens op je af die je eerst weg kon drinken. Hele stomme, pijnlijke gevoelens: eenzaamheid, schaamte, boosheid, verdriet. Het komt allemaal voorbij. En dat mag! We kennen het hier allemaal. 

Trap er niet in, in dat stemmetje, dat je om 16.00 wel die borrel hebt verdient. 

Dat heb je helemaal niet verdient! Je verdient jezelf. Ga ervoor Merel, de dagen worden stapje voor stapje mooier en rustiger. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...