Spring naar bijdragen

Woodie


Woodie

Aanbevolen berichten

  • 2 months later...

Lieve mensen,

Ik heb al een tijdje niet meer geschreven op mijn eigen draadje. Ik ben op 1 januari gestopt met drinken. Oorspronkelijk voor een periode van 1 maand en dat heb ik uitgebreid naar ruim 3 maanden. Het was bij mij een gewoonte geworden en dat koppelde ik aan ontspanning. Ik drink nu af en toe nog een glas wijn en nooit grote hoeveelheden...so far...so good! Een paar jaar geleden heb ik een burn-out gehad en ik merk dat ik door de huidige werkdruk weer de verkeerde kant op ga. Ik heb last van een druk op mijn borst en hartkloppingen en dat is zo'n rotgevoel. Ik ga dat niet oplossen door te drinken, dat never nooit meer. Maar hebben jullie tips? Natuurlijke middelen/kruiden om dat stressniveau naar beneden te krijgen? Ik ga ook de huisarts benaderen want ik wil er niet te laat bij zijn. Mindfulness is echt niet mijn ding. Ik ben meer het type om te gaan boksen etc. maar dat kan nu tijdelijk niet door lichamelijke klachten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei bumperjim:

Ik weet het niet, ik worstel met hetzelfde. 

Pauzes nemen. En jezelf niet gek laten maken. Dat weet ik maar in praktijk brengen is wat anders.

sterkte :) 

Ja, het is mij wat! Ik dacht wat geleerd te hebben van de vorige keer maar het is toch lastiger dan ik dacht. Het voelt toch als falen als ik nu aangeef dat ik het even niet trek. Wat zullen ze wel niet over mij denken terwijl er meerdere collega's ziek thuis zitten. Hoezo is de werkdruk te hoog?! Maar bij jou is het dus ook nog steeds buffelen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je wat die burn-out heeft veroorzaakt? Welk deel bij jou zat/zit en wat bij het werk?

Ik heb ook een burn-out gehad en ervaar ook geregeld stress. Ben ook geregeld bang voor nog een burn-out. Maar het is anders. 

Ik blijf (in een andere en minder veeleisende baan) werken aan de punten waar ik iets aan kan doen. Mijn 'zwakke punten.

Daarnaast dus bewust een stapje terug op de maatschappelijke ladder gedaan. Tenminste op de carrière ladder. Meer ruimte voor belangrijke hobby.

Maar het blijft een precair evenwicht soms. Ik (h) erken wel eerder. Dat is fijn.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Woodie:

Ja, het is mij wat! Ik dacht wat geleerd te hebben van de vorige keer maar het is toch lastiger dan ik dacht. Het voelt toch als falen als ik nu aangeef dat ik het even niet trek. Wat zullen ze wel niet over mij denken terwijl er meerdere collega's ziek thuis zitten. Hoezo is de werkdruk te hoog?! Maar bij jou is het dus ook nog steeds buffelen? 

Ja, ik heb vandaag tm vrijdag vrijgenomen, dus gisteren had ik een aantal belangrijke dingen die afmoesten. Daar kwam allerlei onverwachte ellende overheen die niet kon wachten en dan ga ik te ver in de zin dar ik toch ga proberen alles af te ronden. 

Snap je het nou nog steeds niet zegt mijn vrouw dan, maar het heeft met snappen niks te maken. Het is een kwestie van jezelf in de gaten houden op het moment zelf dat je t allemaal niet te belangrijk maakt. Verlies je dat dan ga je direkt voor gaas. 

Ik moet t nog leren :( 

Je wilt het allemaal goed doen en dat is in principe prima, maar het maat houden daarin is lastig, want je hebt niet onder controle als er last minute zaken opduiken. En die laten liggen tot volgende week dat is een beetje not done omdat collega's ook op vakantie zijn. En dat begint dan weer mer een fatosenlijke vakantieplanning en niemand in de organisatie die daarntijd voor "heeff".

ja als t simpel was dan hadden we die problemen niet...

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee dat was al lang geleden gepland want ik moest mn dochter ophalen uit Parijs maar dat is intussen veranderd, ik dacht laat maar lekker staan die vrije dagen :) 

Ik voel me schuldig als ik vrij neem terwijl ik weet dat het niet goed georganiseerd is dat mensen het overnemen want mijn baas gaat vandaag 3 weken met vakantie en mn assistente is nu okk weg. Daar klopt niks van maar het is niet mijn rol om de vakantieplanning vh team te organiseren en ik had ook geen zin om die dagen te cancellen. En niet echt tijd genomen in de chaos gisteren om me te orgsniseren met andere collega's om zaken op te pikken want ik ben maar 3 dagen weg. 

Enfin lang verhaal dus ik dacht ik trek wel ff een sprintje en dan rond ik alles af, klaar. Maar dat ging weer "ten koste van".

Het grote probleem van deze organisatie is, we willen zoveel maar we hebben niet de manpower noch de intelligentie om ons eens goed te organiseren. 

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartkloppingen en druk op de borst dat is al wat te ver inderdaad Woodie. Oei pas goed op jezelf. 

Wat Jim schetst speelt denk ik op veel plekken. Enerzijds geen goed management waardoor de basis niet stevig is. Daarnaast je (te) verantwoordelijk voelen en dingen gaan oplossen die vaak niet eens bij jouw taken horen.

Wat ik aan het uitproberen ben voelt tegen mijn natuur maar moet ik uit zelfbehoud toch doen. Regelmatig aangeven dat de werkdruk te hoog is. Dat ik het vervelend vind maar dat het betekent dat er dingen blijven liggen (aangeven wat), in mijn geval dat mensen geen reactie krijgen op vragen dus dat er misschien wel klachten komen. Dat ik, om mijn werk af te krijgen, af en toe de telefoon uitzet dus niet bereikbaar ben. De week erop vertel ik hetzelfde verhaal aan de manager. Die krijgt een punthoofd van mij zie ik, maar het is haar pakkie aan en zij moet er voor zorgen dat een zieke collega vervangen wordt en een ander niet op vakantie gaat bij topdrukte. 

Het werkt jammer genoeg maar deels. Want in plaats van bij de manager, komen de mensen natuurlijk bij mij klagen. En als een overbelaste collega bij mij aanklopt wil ik natuurlijk ook reageren. Maar toch, alle beetjes helpen. Waar het bij burnout op neer komt volgens mij is dat je geen grip hebt op de werkstromen en je daar verantwoordelijk voor voelt. 

Probeer waar het kan de kantjes er vanaf te lopen. Neem, als het druk is, juist even de tijd om koffie te drinken met een collega. Ga wandelen tussendoor. Ga de natuur in als je vrij bent. Ga lekker van je af kletsen bij je partner of vriendin. Klagen mag, maar zorg dat je ook veel lacht; dat is superontspannend. :lol: Eet gezond, zorg goed voor jezelf. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, geen grip hebben en je toch verantwoordelijk voelen. Zo creëer je je eigen tegenspraak, je eigen onmogelijkheid om goed te functioneren. 

Sporten is ook heel belangrijk. Heb ik al 2 weken laten schieten. Voel het al. Vanavond weer oppakken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei lady jane:

of een gezondere werk-omgeving zoeken
er is werk genoeg de laatste tijd
een burn-out is verschrikkelijk, niet alleen stress
maar ondermijnend voor je zelfvertrouwen en eigenwaarde
sterkte met de keuze

Dat is het ook! Er moet echt iets gaan veranderen. De werkdruk ligt hier nu te hoog en daarnaast moet ik ook nog mensen opleiden. Het heeft mijn eigenwaarde de vorige keer helemaal kapot gemaakt en dat wil ik niet meer. Ik ga nu in ieder geval aangeven dat ik geen mensen meer wil opleiden de komende tijd en dat ik tegen mijn grenzen aanzit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Lika:

Weet je wat die burn-out heeft veroorzaakt? Welk deel bij jou zat/zit en wat bij het werk?

Ik heb ook een burn-out gehad en ervaar ook geregeld stress. Ben ook geregeld bang voor nog een burn-out. Maar het is anders. 

Ik blijf (in een andere en minder veeleisende baan) werken aan de punten waar ik iets aan kan doen. Mijn 'zwakke punten.

Daarnaast dus bewust een stapje terug op de maatschappelijke ladder gedaan. Tenminste op de carrière ladder. Meer ruimte voor belangrijke hobby.

Maar het blijft een precair evenwicht soms. Ik (h) erken wel eerder. Dat is fijn.

 

Mijn vorige burn-out werd veroorzaakt door een te hoge werkdruk. Nu heb ik daarnaast ook de nasleep van een operatie die niet goed is gegaan waardoor ik met zichtbare littekens in mijn gezicht loop. Daar word ik nu elke dag mee geconfronteerd en dat doet pijn. En dat doet ook wat met mijn zelfvertrouwen. Er spelen dus meer dingen en mijn balans is zoek. Een stapje terugdoen zou fijn zijn, maar binnen dit bedrijf niet mogelijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjim je mag hier zeker mijn draadje voor gebruiken. Ik herken veel van dingen die je zegt. Ik voel me ook altijd verantwoordelijk voor de klant die er uiteindelijk achter zit. Ik wil mijn collega's niet met mijn werk opzadelen en ik heb moeite om nee te zeggen. Maar daar maak ik het mijzelf zo lastig mee. Ik ben ook echt wel eens jaloers op mensen die wel nee verkopen. Ik zie mijn valkuilen weer opdoemen maar ik stort me gewoon weer opnieuw in het gat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lonster jij gaat er al veel beter mee om dan ik. Die knop moet om. Ik moet voor mijzelf leren opkomen en nee zeggen als ik iets niet wil of kan. Maar dat is gewoon heel moeilijk. Maar ik ga wel vastlopen op deze manier. Ik heb wel je goede raad opgevolgd vandaag en ik ben er lekker opuit gegaan. Lekker gefietst, een ijsje gegeten en een nieuwe jurk gekocht. En mijn lunchpauze weer gebruiken waarvoor die bedoeld is, een moment voor mijzelf en niet maar blijven ploeteren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rosee ja, mijn lichaam geeft duidelijk aan tot hier en niet verder! Ik ga een gesprek inplannen op het werk en kijken of ik uit wat werkgroepen kan stappen. Dan heb ik die druk al niet meer en als ik dan ook geen nieuwe collega's meer hoef op te leiden, dan geeft dat mij weer wat lucht. Want anders ben ik bang dat ik straks toch thuis kom te zitten en dat wil ik echt niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zijn goede stappen voorwaarts. Werk afstoten, grenzen stellen, bespreekbaar maken en je rust pakken. 

Voor een ander is dat altijd wat makkelijker adviseren :)  Mij lukt het in de functie die ik nu heb beter dan in mijn vorige. Toen had ik meer deadlines, direct contacten met klanten en daardoor meer stress. Nu heb ik meer vrijheid om mijn functie in te vullen, kan mijn tijd deels zelf indelen en hoef niet altijd ter plekke of bereikbaar te zijn.

Vooral dat laatste vond ik erg moeilijk; geconcentreerd werken maar ook bereikbaar moeten zijn dus veel gestoord worden. Dat betekende voor mij dat ik complexer werk 's avonds ging doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En das het begin van het einde :) 

Je moet het echt scheiden, bereikbaar zijn op bepaalde momenten, geconcentreerd werk op andere momenten. Beide zijn werk dus beide worden onder werktijd gedaan. Ergo je kan niet altijd onder werktijd bereikbaar zijn. Jammer dan. Je bent geen callcenter toch?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...