Spring naar bijdragen

Onze h . kamer 5-8--2018


bolletje

Aanbevolen berichten

Zo nog 1 week vakantie te gaan mijn,doel was voor in de vakantie om 3 mg af te bouwen van de 8 en zit nu op 5,2mg.                                                 Nu begin ik wel af en toe het e.e.a te voelen. Ik zit nog met die 0,2mg in mijn hoofd. Om dit morgen eraf te halen en dan 1 week lekker alles weer laten herstellen. Maar ik zit het af te wegen omdat te doen. 

Iemand van jullie een advies ?

 

Als je het maar rustig aan blijft doen kanjer We gaan al zo snel. Pijn is niet nodig. Als je nog harder wilt lopen als wat je kunt val je en dat doet pijn.;)

Goeie morgen lieve kanjers.

Ik zal ff de tafel dekken momentje...…………………..mijn-ontbijt-staart-me-aan.jpg zo.

 

'K kwam net in de keuken, zat daar stiekem in de hoek iemand te eten. Gatverderrie.stukjetaart.jpg

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoii ik gebruik sinds een kleine 3 weken oxazepam 10mg voor het slapen gaan. Sinds een paar dagen ging het slapen ook al niet meer zo goed , overdag suf rusteloos etc. Eergisteren nacht sliep ik opeens de hele nacht door waardoor ik zo opgewekt wakker werd. Maar vannacht was een hel. Ik kwam maar niet in slaap. Te onrustig ondanks dat ik de oxazepam had geslikt. Nou kreeg ik laatst advies van mijn HA dat ik best kon stoppen met oxa en als betere alternatief twee keer per dag 0,5 Mg alprazolam slikken. Toen ik om half 6 vanochtend er niet meer tegen kon heb ik een alprazolam genomen . Viel snel in slaap maar werd dus net om 8 uur weer wakker. Als ik wil opstaan ben ik duizelig en als ik verder probeer te slapen lukt het niet :( ik ben echt wanhopig op zoek naar goed advies , wat moet ik nou doen ? Terwijl ik wilde afkomen van de oxa heb ik nu ook de alprazolam erbij !

alvast bedankt 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Hypertjeee,

Stop alsjeblieft met de Alprazolam, het brengt je verder van huis. Probeer de Oxa in vieren te delen en zo af te bouwen. Het is nog maar 3 weken dus maar heel kort. Die HA spoort niet. Ik ben ook in de Benzo trap gevallen en probeer al jaren eraf te komen en het zijn grote hoeveelheden geworden. Stop alsjeblieft met die troep het maakt een ander persoon van je.

bewerkt door karin123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei Hypertjeee:

Hoii ik gebruik sinds een kleine 3 weken oxazepam 10mg voor het slapen gaan. Sinds een paar dagen ging het slapen ook al niet meer zo goed , overdag suf rusteloos etc. Eergisteren nacht sliep ik opeens de hele nacht door waardoor ik zo opgewekt wakker werd. Maar vannacht was een hel. Ik kwam maar niet in slaap. Te onrustig ondanks dat ik de oxazepam had geslikt. Nou kreeg ik laatst advies van mijn HA dat ik best kon stoppen met oxa en als betere alternatief twee keer per dag 0,5 Mg alprazolam slikken. Toen ik om half 6 vanochtend er niet meer tegen kon heb ik een alprazolam genomen . Viel snel in slaap maar werd dus net om 8 uur weer wakker. Als ik wil opstaan ben ik duizelig en als ik verder probeer te slapen lukt het niet :( ik ben echt wanhopig op zoek naar goed advies , wat moet ik nou doen ? Terwijl ik wilde afkomen van de oxa heb ik nu ook de alprazolam erbij !

alvast bedankt 

Welkom hier! Ik heb zelf 4 weken lorazepam gebruikt voor het slapen (was benauwd en hield mezelf daarom wakker, terwijl ik ook zwanger was) en ben nu al maanden zoet met het herstel daarvan. Ik ben na die 4 weken ct gestopt omdat ik mij overdag steeds onrustiger voelde worden, geen emoties meer kon tonen etc. 

Wat is de reden dat je het hebt gekregen? Ik zou ook zeggen: pak het onderliggende probleem aan (als dat kan) en bouw de pammen af.

Maar er zijn mensen hier die er nog meer verstand van hebben dan ik.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Hypertjeee:

Hoii ik gebruik sinds een kleine 3 weken oxazepam 10mg voor het slapen gaan. Sinds een paar dagen ging het slapen ook al niet meer zo goed , overdag suf rusteloos etc. Eergisteren nacht sliep ik opeens de hele nacht door waardoor ik zo opgewekt wakker werd. Maar vannacht was een hel. Ik kwam maar niet in slaap. Te onrustig ondanks dat ik de oxazepam had geslikt. Nou kreeg ik laatst advies van mijn HA dat ik best kon stoppen met oxa en als betere alternatief twee keer per dag 0,5 Mg alprazolam slikken. Toen ik om half 6 vanochtend er niet meer tegen kon heb ik een alprazolam genomen . Viel snel in slaap maar werd dus net om 8 uur weer wakker. Als ik wil opstaan ben ik duizelig en als ik verder probeer te slapen lukt het niet :( ik ben echt wanhopig op zoek naar goed advies , wat moet ik nou doen ? Terwijl ik wilde afkomen van de oxa heb ik nu ook de alprazolam erbij !

alvast bedankt 

Zoals eerder geadviseerd: gooi de alprozalam snel in de prullenbak. Xanax is dat, als ik me niet vergis. 20x zo sterk als oxazepam..... Ja... niet gek dat dat dan even helpt. Maar het is gekkenwerk! Het maakt je lichaam kapot! Dus doe het niet! Luister alsjeblieft naar het advies van mensen, die echt maanden of jaren van hun leven verliezen door deze medicatie. Ik heb het ook gewoon gebruikt zoals de dokter het tegen me zei. Ik ben al 22 maanden ziek, zeer goed herstellend, maar wat mij nu nog ziek houd is niet wat ik ooit had, maar puur de benzo's. En dat wil je echt niet! De afgelopen 16 maanden zijn puur door de benzo ontwenning gekomen.

Niet slapen is klote, maar moet je mee leren omgaan. Leer jezelf ontspannen en accepteren zonder benzo's of je zal mogelijk een keiharde les om je oren krijgen. Als je niet slaapt, gun jezelf rust en eis niet dat je de volgende dag goed functioneert. Als je een nacht niet slaapt, is het zelfs steeds aannemelijker dat je de volgende nacht wel slaapt. Voor mensen met een ernstig slaap probleem is het soms een methode om hun slaapritme weer terug te krijgen. ( dan houden ze je ook een nacht wakker)   Dus zie het niet als iets vreselijks, want dat is het echt niet, maar accepteer het als dingen niet lukken.
 

@Jeshenheeft heel wat slapeloze nachten gehad, en moest er gewoon doorheen en ze is in prima humeur en gesteldheid. Het was niet makkelijk ( de benzo's veroorzaakten juist die probleem voor haar toen ze wilde stoppen) maar het is noodzakelijk om te stoppen met deze medicatie. Dat het je hielp in het begin , is de val van de benzo. En je bent er in getrapt, want ondanks dat je al een paar keer hebt geschreven dat je wilde stoppen, heb je blijkbaar de afgelopen nachten toch genomen.

Ik adviseer je ook nogmaals de  ademhalingstraining van Buteyko doen. Het zal je helpen. Om je ook snel een mogelijke verbetering te bieden, zonder dat je al bij een officiele trainer zit,, heb ik hier een oefening die ik van mijn natuurarts heb gekregen. Deze geven een groot deel van de werking van  de Buteyko training , maar bij de training leer je ook ontspanning en dat lijkt me zeer nuttig voor je.

 

Citaat

 

5x snel, diep in en uitademen, dan 15 seconden uitgeademd blijven dit 4 keer herhalen tot een minuut, dan  5 keer snel diep in en uitademen en vasthouden van adem, (uitademingsapnoe,)  tot 30 seconden

In totaal dus 1.30 minuten, 4 x herhalen achter elkaar.

Care = onderhoud: 1 keer per dag dit doen

Cure= voor genezing : 5 herhalingen op een dag  met 5 x pauze ertussen door (= 60 minuten tenminste )  

 



 

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei karin123:

Hallo Hypertjeee,

Stop alsjeblieft met de Alprazolam, het brengt je verder van huis. Probeer de Oxa in vieren te delen en zo af te bouwen. Het is nog maar 3 weken dus maar heel kort. Die HA spoort niet. Ik ben ook in de Benzo trap gevallen en probeer al jaren eraf te komen en het zijn grote hoeveelheden geworden. Stop alsjeblieft met die troep het maakt een ander persoon van je.

@karin123 ik wil het zoooo graag had niet verwacht dat ik op zo korte termijn zo afhankelijk zou worden van deze middelen, bedankt voor response

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Hypertjeee:

@karin123 ik wil het zoooo graag had niet verwacht dat ik op zo korte termijn zo afhankelijk zou worden van deze middelen, bedankt voor response

Gewoon doen Hypertjeee. 10 mg is bijna niks. Deel in vieren en verdeel het over 4 weken dat moet toch kunnen bij kort gebruik en dan sluip je heel langzaam uit. Ik lig hier nu weer voor pampus door die troep, dat wil je echt niet hoor. Ga het alsjeblieft doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Jeshen:

Welkom hier! Ik heb zelf 4 weken lorazepam gebruikt voor het slapen (was benauwd en hield mezelf daarom wakker, terwijl ik ook zwanger was) en ben nu al maanden zoet met het herstel daarvan. Ik ben na die 4 weken ct gestopt omdat ik mij overdag steeds onrustiger voelde worden, geen emoties meer kon tonen etc. 

Wat is de reden dat je het hebt gekregen? Ik zou ook zeggen: pak het onderliggende probleem aan (als dat kan) en bouw de pammen af.

Maar er zijn mensen hier die er nog meer verstand van hebben dan ik.

Succes!

Hoi @Jeshen ik kreeg deze van de HA toen ik met heftige hyperventilatie en paniekaanval op de EH belandde. De dagen daarna kwam ik niet meer in slaap en had erg benauwd wat ook beangstigend is. Dus ik kreeg eerst die 10mg oxazepam voorgeschreven een per dag voor het slapen en als ik echt moeite zou hebben mocht ik er twee per dag. Twee per dag heb ik het 2/3 dagen nodig gehad . Maar oxazepam maakt me nog rustelozer duizelig niet lekker. HA besproken zegt kan niet deze klachten hebben van oxa. Als je wil stoppen kan dat meteen CT en kan je misschien op alprazolam overstappen andere dosering. En sinds twee dagen brak ik de pillen van oxa en gisteren naar 7,5 Mg hele nacht liggen woelen benauwd geen lekker gevoel . Heb volgehouden tot in de ochtend 05.30 toen kon ik niet meer ging huilen en slikte 0,5 Mg alprazolam. Nou binnen twee uur was ik weer wakker en opstaan lukte niet duizelig liggen ging niet benauwd :( dus kom ik hier wat advies vragen . Dus jij hebt na 4weken CT te stoppen al maanden last van ontwenningsverschijnselen? Jemiggg veel succes 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kannietmeer:

Zoals eerder geadviseerd: gooi de alprozalam snel in de prullenbak. Xanax is dat, als ik me niet vergis. 20x zo sterk als oxazepam..... Ja... niet gek dat dat dan even helpt. Maar het is gekkenwerk! Het maakt je lichaam kapot! Dus doe het niet! Luister alsjeblieft naar het advies van mensen, die echt maanden of jaren van hun leven verliezen door deze medicatie. Ik heb het ook gewoon gebruikt zoals de dokter het tegen me zei. Ik ben al 22 maanden ziek, zeer goed herstellend, maar wat mij nu nog ziek houd is niet wat ik ooit had, maar puur de benzo's. En dat wil je echt niet! De afgelopen 16 maanden zijn puur door de benzo ontwenning gekomen.

Niet slapen is klote, maar moet je mee leren omgaan. Leer jezelf ontspannen en accepteren zonder benzo's of je zal mogelijk een keiharde les om je oren krijgen. Als je niet slaapt, gun jezelf rust en eis niet dat je de volgende dag goed functioneert. Als je een nacht niet slaapt, is het zelfs steeds aannemelijker dat je de volgende nacht wel slaapt. Voor mensen met een ernstig slaap probleem is het soms een methode om hun slaapritme weer terug te krijgen. ( dan houden ze je ook een nacht wakker)   Dus zie het niet als iets vreselijks, want dat is het echt niet, maar accepteer het als dingen niet lukken.
 

@Jeshenheeft heel wat slapeloze nachten gehad, en moest er gewoon doorheen en ze is in prima humeur en gesteldheid. Het was niet makkelijk ( de benzo's veroorzaakten juist die probleem voor haar toen ze wilde stoppen) maar het is noodzakelijk om te stoppen met deze medicatie. Dat het je hielp in het begin , is de val van de benzo. En je bent er in getrapt, want ondanks dat je al een paar keer hebt geschreven dat je wilde stoppen, heb je blijkbaar de afgelopen nachten toch genomen.

Ik adviseer je ook nogmaals de  ademhalingstraining van Buteyko doen. Het zal je helpen. Om je ook snel een mogelijke verbetering te bieden, zonder dat je al bij een officiele trainer zit,, heb ik hier een oefening die ik van mijn natuurarts heb gekregen. Deze geven een groot deel van de werking van  de Buteyko training , maar bij de training leer je ook ontspanning en dat lijkt me zeer nuttig voor je.

 



 

@Kannietmeer hoe lang heb je precies aan de benzos gezeten? Jee wat een lange ontwenningsperiode ik wens je zoveeeell sterkte en die ademhalingsoefeningen zal ik zeker doen heb een ook een paar van mijn psychomatisch fysiotherapeut gekregen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei karin123:

Gewoon doen Hypertjeee. 10 mg is bijna niks. Deel in vieren en verdeel het over 4 weken dat moet toch kunnen bij kort gebruik en dan sluip je heel langzaam uit. Ik lig hier nu weer voor pampus door die troep, dat wil je echt niet hoor. Ga het alsjeblieft doen.

Moet ik dan die ene pil die ik dagelijks inneem in 4 Stukjes doen en dat over de  dag verdelen? Doet 2,5 Mg per keer zijn werk wel dan ?

bewerkt door Hypertjeee
Woord niet ingevoerd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Hypertjeee:

Moet ik dan die ene pil die ik dagelijks inneem in 4 Stukjes doen en dat over de  dag verdelen? Doet 2,5 Mg per keer zijn werk wel dan ?

Je had het toch voor het slapen dus in 1x? Dan in vieren (dit alleen om minder bang te zijn er vanaf te komen) delen en dan neem je 3 vierde voor de nacht, dat 1 week en de week daarop een halve voor de nacht, dan 1 vierde een week en dan stoppen. Dat zijn hele kleine stapjes.

Er zijn mensen hier die er meer verstand van hebben maar ik denk dat dit het minimale is om te doen, moet lukken. kleiner kan haast niet.

bewerkt door karin123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb 5 maanden benzo's gebruikt. Van half  december 2016 tot  eind april 2017. Daarna wilde ik stoppen want het ging goed met me, alleen niet goed als ik mijn lorazepam vergat. De rest heb ik verteld.

18 minuten geleden zei Hypertjeee:

Moet ik dan die ene pil die ik dagelijks inneem in 4 Stukjes doen en dat over de  dag verdelen? Doet 2,5 Mg per keer zijn werk wel dan ?

Je neemt toch de pil alleen voor het slapen?

Dan zou ik een kwart eraf halen en deze een paar dagen eraf halen. Dan als het goed voelt, gewoon de volgende. Niet te lang wachten. De langer je wacht de meer gewenning er op treed in je lichaam

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Kannietmeer:

ik heb 5 maanden benzo's gebruikt. Van half  december 2016 tot  eind april 2017. Daarna wilde ik stoppen want het ging goed met me, alleen niet goed als ik mijn lorazepam vergat. De rest heb ik verteld.

Je neemt toch de pil alleen voor het slapen?

Dan zou ik een kwart eraf halen en deze een paar dagen eraf halen. Dan als het goed voelt, gewoon de volgende. Niet te lang wachten. De langer je wacht de meer gewenning er op treed in je lichaam

 

Ja dat heb ik dus gedaan vreselijk maar bedankt :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bolletje 

Thanks, ik heb me voorgenomen een weekje te stoppen met taperen tot dat ik weer wat vertrouwen heb :)  Voordat de val me achterna komt. En daarnaast kan ik me weer een schouderklopje geven dat ik dit voornemen me bijna is gelukt :)

Het is hier rustig, al mijn vrienden zijn op vakantie en veel van mijn familie ook. Jammer maar goed. Gelukkig heb ik ook familie in het buitenland woont daar kan ik mooi van de winter heen gaan :) Aruba,USA en Dubai. In oktober kon ik al naar dubai :) 

greetsz

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat vorige week ( nou tot gisteren) op 0.50 xanax retard ivm afbouw van 2 a 4 mg. Gisteren en vandaag durfde ik nimeer buiten. Dus weer naar 1 mg want een kid in een appartement houden is niet ok met dat weer. Ik voel me plots hopeloos en een slechte moeder. Wou dat ik nooit was begonnen of dat ik nooit was beginnen afbouwen.... ( dat laatste is enkel wanneer ik in paniek ben he ).

Heb het gevoel dat het nooit gaat lukken om van mn paniekstoornis af te komen zonder benzo. Ik volg dagtherapie maar nu wordt het me allemaal teveel effe.. peptalk needed....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei PanicGirl:

Ik zat vorige week ( nou tot gisteren) op 0.50 xanax retard ivm afbouw van 2 a 4 mg. Gisteren en vandaag durfde ik nimeer buiten. Dus weer naar 1 mg want een kid in een appartement houden is niet ok met dat weer. Ik voel me plots hopeloos en een slechte moeder. Wou dat ik nooit was begonnen of dat ik nooit was beginnen afbouwen.... ( dat laatste is enkel wanneer ik in paniek ben he ).

Heb het gevoel dat het nooit gaat lukken om van mn paniekstoornis af te komen zonder benzo. Ik volg dagtherapie maar nu wordt het me allemaal teveel effe.. peptalk needed....

Hi Paniek vrouwke,

het gaat goed komen hoor. Gevoelens van strijd over waar je mee bezig bent zijn herkenbaar en normaal. Soms kan het je aanvliegen en dat is ook logisch. De afbouw met Xanax ER is echt lastig lijkt me omdat je niet de mogelijkheid hebt om in kleine stappen te werken. Je laatste stap is super groot in verhouding tot de stap in Diazepam.  Lijkt mij echt moeilijk. Maar een antwoord heb ik nu ook niet voor, behalve dat als je het omzet naar Dia je ook een lange werktijd hebt, maar geen verlengde afgifte. Nu lijkt me dat dat niet echt uitmaakt ergens, maar mogelijk wel.
Dagtherapie in benzo ontwenning lijkt me heel lastig, omdat je chemisch geïnduceerde angst ervaart tijdens ontwenning. Zelfs je gedachten worden beïnvloedt door de rommel.

Maar het gaat je lukken, want je hebt een heel leven voor je om voor te vechten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei karin123:

Wat is Diazepam toch een rot spul. Heb twee Oxa omgezet naar2 Dia maar wat een spanning krijg ik van die Diazepam maar het moet maar anders lukt het ook niet.

Ik denk dat het niet Diazepam is waar je spanning van krijgt, maar het is de medicatiewissel waar je spanning van krijgt. De oxa werkt net even anders dan Dia. Daarom is het ook een ander middel. Je ervaart eigenlijk in enige mate oxazepam ontwenning en de rest wordt opgevangen door de Diazepam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei PanicGirl:

Ik zat vorige week ( nou tot gisteren) op 0.50 xanax retard ivm afbouw van 2 a 4 mg. Gisteren en vandaag durfde ik nimeer buiten. Dus weer naar 1 mg want een kid in een appartement houden is niet ok met dat weer. Ik voel me plots hopeloos en een slechte moeder. Wou dat ik nooit was begonnen of dat ik nooit was beginnen afbouwen.... ( dat laatste is enkel wanneer ik in paniek ben he ).

Heb het gevoel dat het nooit gaat lukken om van mn paniekstoornis af te komen zonder benzo. Ik volg dagtherapie maar nu wordt het me allemaal teveel effe.. peptalk needed....

Ik begrijp je helemaal heb 3 kinderen die al sinds de schoolvakanties begonnen is niet veel hebben kunnen doen door mij. Mijn moeder komt paar dagen en gaat dan weer die neemt ze dan ff mee naar buiten. Ik zit nog geen eens 3 weken op 10mg oxa helpt niet maakt me ziek . Nou wil ik afbouwen maar zelfs die kwart eraf heeft me nog zieker gemaakt . En dit alles is gekomen door een keer hyperventilatie en slapeloosheid daardoor. Ik ben er echt klaar mee ik wil weer de oude worden zoals jullie allemaal 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:angry:moest ik echt even delen dit: antwoord van een moderator/hulpverlener onder het kopje 'vraag het de hulpverlener'.

Ik heb toch ook nog even bij een psychiater navraag gedaan. Die benoemt dat deze groep van medicijnen lichamelijk niet erg gevaarlijk zijn. Op lange termijn is er geen schade van te verwachten.

Wel zijn er drie gevaren om rekening mee te houden:

- De verminderde angst maakt dat bij autorijden soms grotere risico’s worden genomen dan bij je past

- Gewenning maakt het middel minder werkzaam; dus pauzes inlassen, geen dagelijks gebruik. Dit werkt dan zolang als iemand het kan uithouden om niet meer en meer te gaan gebruiken (dit vraagt dus wel oplettendheid).

- Op latere leeftijd neemt de kans op botbreuken snel toe door onzekerheid op de benen.

 

Dit ter aanvulling.

 

Het valt dus gelukkig allemaal wel mee:face-icon-small-shocked:.... dit geloof je toch niet !!??

@Cyclad58@Jeshen@bolletje@Bernice@Ey187@Kaida74@hoopvol@PanicGirl@Bert8090@Deligaf1@MyBattle

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Hypertjeee:

Ik begrijp je helemaal heb 3 kinderen die al sinds de schoolvakanties begonnen is niet veel hebben kunnen doen door mij. Mijn moeder komt paar dagen en gaat dan weer die neemt ze dan ff mee naar buiten. Ik zit nog geen eens 3 weken op 10mg oxa helpt niet maakt me ziek . Nou wil ik afbouwen maar zelfs die kwart eraf heeft me nog zieker gemaakt . En dit alles is gekomen door een keer hyperventilatie en slapeloosheid daardoor. Ik ben er echt klaar mee ik wil weer de oude worden zoals jullie allemaal 

je zal weer de oude worden, maar je moet wel snel van die troep af. Zet door en stop zo snel als mogelijk voor je.:heart::rose:

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Kannietmeer:

:angry:moest ik echt even delen dit: antwoord van een moderator/hulpverlener onder het kopje 'vraag het de hulpverlener'.

 

Het valt dus gelukkig allemaal wel mee:face-icon-small-shocked:.... dit geloof je toch niet !!??

@Cyclad58@Jeshen@bolletje@Bernice@Ey187@Kaida74@hoopvol@PanicGirl@Bert8090@Deligaf1@MyBattle

 

Oh dus voila hier de oplossing! 3 soorten benzo s vragen en om de 4 dagen wisselen. Zal dat es aan mn psy vragen. #meh

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...