Spring naar bijdragen

Donderdag 5 april 2018


Lars

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei Gypsy:

Ik doe mijn best @Quinn Maar het valt niet mee vandaag.

Weet ik, dat het echt niet mee valt. Maar je levert een prestatie om trots op te zijn. 

8 minuten geleden zei Bor:

Of zoals mijn (stief)kleinzoon van 10 zegt; Chips zijn aardappelen hoor!

:)

Precies, maar dan dus lekkere aardappelen. 

Nou mensen, op naar de lunch dan maar. Blijkbaar is aanwezigheid niet alleen gewenst, maar verplicht. I'm going in, tot later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zowel AA als NA biedt de belofte dat het verlangen naar het middel wordt weggenomen. Men gaat er van uit dat je je overgeeft aan het feit dat je machteloos staat tegenover het middel. In plaats van er tegen te strijden, wat mij in ieder geval nooit succesvol lukte. Sinds ik me overgaf heb ik geen zucht of trek meer gehad.
Afgezien van enige lichamelijke afhankelijkheid, direct na het stoppen tot enige weken daarna, bestaat zucht uit het openhouden van een achterdeurtje. Als je blijft volharden dat het misschien, ooit, als er betere tijden komen, heel misschien toch wel weer kan, er eentje nemen, lekker gezellig samen met je oude vrienden, dan blijf je ertegen strijden en blijft zucht een probleem.

Voor mezelf heb ik die deur dichtgegooid, gesloten en dicht gelast. Voor mij hoeft die niet meer open. Ik heb een alcoholloos leven gevonden wat me uitstekend bevalt, ik heb het niet meer nodig en ik mis het niet. Bijgevolg heb ik ook nooit zucht, trek of verlangen, het is er gewoonweg niet meer. En dat is zoveel fijner lijkt me dan er steeds weer tegen te moeten strijden. Een stuk gemakkelijker ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei jowan:

Zowel AA als NA biedt de belofte dat het verlangen naar het middel wordt weggenomen. Men gaat er van uit dat je je overgeeft aan het feit dat je machteloos staat tegenover het middel. In plaats van er tegen te strijden, wat mij in ieder geval nooit succesvol lukte. Sinds ik me overgaf heb ik geen zucht of trek meer gehad.
Afgezien van enige lichamelijke afhankelijkheid, direct na het stoppen tot enige weken daarna, bestaat zucht uit het openhouden van een achterdeurtje. Als je blijft volharden dat het misschien, ooit, als er betere tijden komen, heel misschien toch wel weer kan, er eentje nemen, lekker gezellig samen met je oude vrienden, dan blijf je ertegen strijden en blijft zucht een probleem.

Voor mezelf heb ik die deur dichtgegooid, gesloten en dicht gelast. Voor mij hoeft die niet meer open. Ik heb een alcoholloos leven gevonden wat me uitstekend bevalt, ik heb het niet meer nodig en ik mis het niet. Bijgevolg heb ik ook nooit zucht, trek of verlangen, het is er gewoonweg niet meer. En dat is zoveel fijner lijkt me dan er steeds weer tegen te moeten strijden. Een stuk gemakkelijker ook.

Hoe ben je zover gekomen om dat gevoel te krijgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Quinn:

 

Nou mensen, op naar de lunch dan maar. Blijkbaar is aanwezigheid niet alleen gewenst, maar verplicht. I'm going in, tot later.

Succes, thee is ook lekker. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat diep, heel diep in de ellende door mijn gezuip, mijn 'leven' naar de gallemiezen en het liep ten einde.
Op zoek naar misschien toch een uitweg kwam ik bij NA terecht. Ik begon er gewoon mee, met hun programma te lezen, bijeenkomsten te bezoeken, te horen en te ervaren hoe de anderen dat deden, meestal succesvol, helaas soms faalden maar zich weer konden herpakken. Ik zocht en vond een sponsor en begon aan de stappen te werken, wat betekent dat je intens naar je eigen aandeel zoekt en daar naar kijkt en vervolgens actie onderneemt. Je brein omschakelen van een alcoholisch naar een nuchter, sober brein, netjes leren denken.

Een gevleugelde uitspraak uit het begin die ik me nog goed herinner: Je hoeft maar één ding te veranderen: alles!
Het lijkt er wel een beetje op. Vanuit stilstand ben ik weer in beweging gekomen, vanuit bijna dood weer in het leven.
Ik begon mijn leven serieus te nemen, verantwoording te nemen voor mijn gedachten en daden. Liefde te ontwikkelen voor mijn medemensen, kortom: een mens te worden.
Het is een programma van actie, ik moest ervoor in de hoeven komen. Stil blijven zitten en wachten tot het beter werd was verleden tijd en nu geen optie meer. Wil ik wat, dan moet ik er ook wat voor doen. Met graagte, want volop leven is veels te leuk om te laten verzuipen!

Ik kan het werk niet voor je doen, maar ik kan je vertellen wat ik deed en je een weg wijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Gypsy:

Ik heb ondertussen heel veel gedronken, water wel te verstaan. ;) De hoofdpijn zakt nu wel gelukkig.

Hartstikke goed! En er is natuurlijk veel meer lekkers dan water. Coolbest vind ik zelf heerlijk, of smoothies mixen. Ook gezond, net als water ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei Quinn:

Thee is voor meisjes en mietjes, zoals ik thuis altijd zeg :P dus veel koffie gehad. Het ging en ik heb de we gaan alles anders en beter doen show overleefd. Nu nog wat echt werk verzetten.

Goed bezig @Gypsy!

Fijn dat het lukte allemaal, @Quinn. Ook weer achter de rug. 

Mijn man zei altijd: Thee is voor zieken en homofielen. Tot hij vrijwel helemaal stopte met drinken ,en de grootste theeleut werd die je ka kan bedenken;):)

Fijn @Gipsy, mooi bericht! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei jowan:

Gevonden:
''Soms moet je de moed kunnen opbrengen voor één grote sprong; een kloof kan je niet oversteken met twee kleine sprongetjes.''

Mooi @jowan, ik kende hem niet. Een onthoudertje! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Lars:

Nu ga ik weer twijfelen ben toch een echte koffie drinker 

Doe dat dan maar heeeeeel stiekem, Lars. Ga maar gauw die kast weer in.. Daar stinkt het misschien, maar waar het stinkt is het gezellig (zei een leraar van me
vroeger altijd). Gezellig, mét koffie. B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei jowan:

Gevonden:
''Soms moet je de moed kunnen opbrengen voor één grote sprong; een kloof kan je niet oversteken met twee kleine sprongetjes.''

Ja mooi, jowan. Was je 'm kwijt dan, dat je 'm gevonden hebt. Maar mooi is ie. Die ga ik ook onthouden. (proberen te..)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Adri:

Hoewel ik de weg van de AA/NA nooit bewandeld heb, ben ik toch op hetzelfde punt uitgekomen: als je eenmaal erkent dat je na het eerste glas gegarandeerd weer voor de bijl gaat, wordt het een stuk eenvoudiger om dat eerste glas niet meer te nemen; er ook geen trek meer in te hebben.

Herkenbaar, ik vermoed dat ik deze fase bereikt heb. (Ik roep het wel voorzichtig)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn meerdere wegen naar Rome, die ik zelf niet allemaal bewandeld heb. De gemeenschappelijkheid in ons beider wegen is de erkenning dat we niet kunnen drinken, dat we machteloos zijn tegenover alcohol. Als we het niet nemen gaat het ons veel beter. En als dat 'besluit' stevig genoeg is, verdwijnt ook de trek. Als je vervolgens voor de vrijgevallen tijd nog een zinnige invulling vindt, werkt dat alleen maar mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...