Spring naar bijdragen

Stoppen met lorazepam na 4 weken


Jeshen

Aanbevolen berichten

Natuurlijk kun je nog wel. Je kan veel meer dan dat je denkt. Kom op meid. Als je vanavond naar bed gaat, neem een glas warme melk met honing of een beker bouillon, neem daarna een warme douche en als je gaat liggen doe dat dan op je rug. Probeer heel bewust diep adem te halen en concentreer je daar op, niet op het niet slapen. CONCENTREER JE OP IETS ANDERS. Je slaapt meer dan dat je denkt ook al heb je dat niet in de gate. Rusten is ook belangrijk.

En accepteer dat het even niet lukt. Ik voel bij jou zoveel paniek. Logisch dat je niet slaapt. Probeer met andere dingen bezig te zijn i.p.v. het niet slapen.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bolletje Ja ik denk dat ik soms ook in paniek raak! Lichaam en geest zijn op aan het raken. Voor de bevalling al niet kunnen slapen vanwege angst, ook overdag niet. Dat laatste kan ik trouwens nog steeds niet dus moet het hebben van de nachten. Daarom had ik ook dit paardenmiddel gekregen. En als het nu dus een nacht aardig gaat en twee niet, raak ik gefrustreerd...

Ben ook zo moe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lieve Jeshen, ik hoop echt dat het je helpt.

https://www.ontspanningsoefeningen.com/

http://www.in-balans-met-onrust.nl/2011/03/ontspanningsoefeningen.html

http://lerenontspannen.nl/ontspanningsoefeningen-mp3

 Hier kan je mp3 downloaden die je zou kunnen helpen om niet te denken aan slapen, maar aan ontspannen.

Dan nog moet ik toegeven dat het kan dat de onrust chemisch is en dat het bijna niet lukt om het weg te krijgen. Maar proberen kan geen kwaad. Hoop dat het helpt.

Ook de gedachten die je hier over hebt zijn belangrijk. De gedachte dat het vanzelf geneest en dat iedereen het overleeft en jij dus ook,helpt. De gedachte: ik trek dit niet meer, helpt niet. Ik weet dat ik het zelf ook vaak gedacht heb hoor. Maar voor het slapen gaan bedacht ik me juist altijd heel bewust dat het allemaal goed gaat komen. Ik vraag ook mijn vrienden en familie dit altijd weer tegen me te zeggen. Ik heb mijn vriend gezegd: als ik vraag of ik het ga redden en of het goed komt, dan zeg jij alles wat ik nodig heb om te geloven dat het goed komt. Ook mijn ouders doen dit en mijn broers en zussen en vrienden. Ik heb ze gewoon geïnstrueerd in me te geloven en dat zij me altijd moeten oppeppen. Als ik het niet meer trek ga ik dus bellen en vraag of het goed komt. En ik kies ervoor hun altijd te geloven. Zij weten het ... ik ben in de war. Maar zij weten het. Ik ga beter worden. Geloof het!

Jij ook Jeshen. het gaat voorbij! Echt. Slaap is belangrijk, maar ontspannen rusten geeft ook al een hoop. En wat Bol zegt is waar. Je slaapt vaak meer dan je denkt. De vermoeidheid kan zoveel redenen hebben op het moment. Probeer (als je kan voor de vermoeidheid) ook eventueel wat familie of vrienden in te schakelen om je af en toe te ontlasten zodat je minder onder druk staat. Niet iedereen heeft veel mensen om zich heen, maar het is zo de moeite waard het te proberen. Als je eerste bijvoorbeeld even een middag bij de buurvrouw kan zijn, kan al schelen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je gaat het redden Jeshen echt. Ik hoop dat de melatonine helpt bij jou. Probeer daar ook in te geloven dat helpt allemaal.

Het helpt niet meteen hé daar kunnen wel een paar nachtjes overheen gaan. En blijf zoveel mogelijk genieten van je kindje zodat je daar 's avonds aan kan denken.

Ik lig iedere avond 3-4 en ooit 5 uur wakker voordat ik in slaap val maar ik kan dan heerlijk op m'n rug, genieten en ontspannen. Ik ben dan niet bezig met ik moet ik moet maar, wat lekker lig ik. Probeer het maar eens. En niet vergeten iets warms te drinken hé?;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Jeshen:

Het lijkt erop dat hoe meer ik ga slapen, hoe moeier ik overdag ben.

Ik hoop dat ik niet zo lang als jullie bezig ben! Echt.....

Daar ga ik niet vanuit, @Jeshen
Maar zoals @Kannietmeeral schrijft, je hebt lichamelijk en geestelijk nogal wat meegemaakt. Je kunt beter 2 stappen te langzaam gaan dan 1 minipas te snel, dat is tenminste mijn ervaring. En als je nu al beter slaapt komt dat wel goed. Die vermoeidheid is niet meteen weg, geef dat even de tijd . Het is ook niet in 1 dag gekomen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. Ik drink elke avond kamillethee voor het naar bed gaan. Loop een rondje buiten en doe de ontspanningsoefening van de psych, die lijkt op die van @Kannietmeer

Jullie reacties beuren mij wel op! Gisteren overdag had ik een aardige dag. Nu gaat het ook wel. Net een longfunctieonderzoek gedaan. Dat was wel vermoeiend. Hoop dat het goed is. Dat zou weer goed nieuws zijn.

Vannacht heerlijk gelegen. Maar wat ik nu daadwerkelijk heb geslapen? Ik blijf heel licht slapen en hoor dus alles. Elke beweging van mijn vriend of geluid buiten of binnen. Ogen kan ik bijna niet openhouden, dus dat is mooi. Ik zit er aan te denken om zo'n slaapmeetprogramma op de mob.tel aan te zetten komende nacht. Misschien valt het wel mee. Of zou ik daar onrustig van worden? Iemand ervaring mee? 

@bolletje jij schrijft dat je nog zo'n 4 uur wakker ligt per nacht. Hoe lang ben jij gestopt en wat nam je voor hoe lang?

Ik schrik toch wel van hoe lang het duurt voordat mijn slaap weer herstelt. Maar weet dat ik het los moet laten en probeer dat ook heel erg nu. Maar ik was altijd zo dol op slapen...... Ik noemde het altijd 'mijn hobby'.

Groet jeshen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeshen ik ben altijd een hele slechte slaper geweest. Ik ben nu ongeveer 4 mnd. geleden gestopt en nam  anderhalf jaar Lorazepam. Moest ik na mijn herseninfarct.

Jeshen NIET IEDEREEN is hetzelfde. Ook iedereen reageert anders op medicatie en het stoppen daarvan. Als jij altijd een goeie slaper bent geweest zal dat heus wel weer terug komen.  Maar gun jezelf de tijd. Er gebeurt nu zo'n hoop in jouw lichaam en leven.

Niemand kan jou zekerheid geven alleen jijzelf door er in te geloven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

Vannacht weer heerlijk gelegen hoor. Maar slapen.... En ik heb niet liggen piekeren ofzo. Niet bewust. 

Heb zo'n app aangezet. Die zegt dat ik af en toe wel wat dieper wegben. Heel kort. Mijn gemiddelde slaapkwaliteit: 14 procent. 

Ik houd het vol hoor mensen, ga echt geen slaappil meer nemen nu na 2 weken. Maar slapen is voor mij altijd belangrijk geweest. Als kind stond ik gewoon op tijdens een verjaardag en zei: ik ga naar bed. De visite achterlatend.

Het is zo moeilijk om dit na 2 weken nog zo slecht te kunnen.

Morgen is het oud en nieuw. Slapen uitgesloten, denk ik... In mijn gemeente mag je vuurwerk afsteken tot 02.00 uur maar daar houd men zich toch niet aan.

Doen jullie ook overdag slaapjes? Ze zeggen dat je het niet moet doen als je je slaap wilt herstellen. En ik heb voor overdag nog een beetje angst ivm de benauwdheid die ik destijds had. Tenminste, denk ik, heb het al ruim een week niet meer gepeobeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha @Jeshen,

Nee, overdag lukt het me nooit om mijn ogen dicht te doen, al doezel ik soms even weg als ik een boek lees of TV kijk. 
Ja, oud en nieuw is voor mij ook een drama. Heel gezellig natuurlijk, maar het wordt heel laat en dat is funest. Slapen zal dan zeer kort zijn en omdat je toch al uit je ritme bent betekent het een paar slechte dagen daarna. Ach ja, ik calculeer dat maar alvast in. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Jeshen:

Doen jullie ook overdag slaapjes? Ze zeggen dat je het niet moet doen als je je slaap wilt herstellen.

Ik heb er tijdens 'ziekte van de benzo' geen probleem mee. Als ik kapot ben ga ik even liggen. Maar niet twee uur ofzo. Een uurtje of misschien anderhalf. Daarna gewoon weer proberen als je je niet ziek voelt. Ik denk dat je benzo ontwenning niet moet verwarren met een slaapprobleem. Het lijkt hetzelfde ,maar de oorzaak is anders en ook je lichaam heeft iets anders nodig. Als je griep hebt, zeg je ook niet dat je niet de hele dag in bed moet liggen. Dat vind ik onzinnig. Benzo ontwenning vraagt enorm veel van je lichaam omdat het zich moet gaan herstellen van schade aan de receptoren. Dus zolang zich dat afspeelt in je lichaam en je daardoor niet goed slaapt, is alle rust die je kan meepakken goed. Het verschil ga je vanzelf ervaren, als je energie terugkomt. Die is nu nog zo laag! Dus neem je rust gewoon lieverd!

Ik heb zeker met twee kleintjes thuis ook mijn middagdutje altijd gedaan. Heerlijk een uur slapen als het lukt. Dat moest gewoon om het in te halen wat ik s nachts te kort kwam. Dus ik zou het zeker doen als ik jou was. Ik deed het altijd tussen 1 en 3 uur. En daar krijg je echt niks van. Alleen meer rust en kracht voor de rest van de dag. Die is voor jou nodig.

Oud en nieuw is inderdaad een uitdaging  voor ons lichaam. Ik merk dat als je denkt dat het gaat, het zomaar niet kan gaan, en als je denkt dat het niet gaat, het zomaar ineens wel kan gaan. Het is onvoorspelbaar. Dus probeer te accepteren wat het moment je brengt en daar niet te zwaar aan te tillen want dat helpt niet.

Ik vind dat je het zover prima doet hoor Jeshen! Gewoon volhouden meid, dan kom je er vanzelf weer uit.

Dikke knuffel en een fijne jaarwisseling gewenst!:lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@cyclad58 Een paar slechte dagen, ik hoop het niet. Heb al wat goede concerten op tv gezien tijdens oud en nieuw, dus we kunnen ons wel vermaken :) Alhoewel ik hoop gewoon lekker in bed te kunnen liggen. Rusten dan alleen maar.

@kannietmeer Ik had een benauwdheidsangst tijdens slapen tijdens de laatste weken zwangerschap. Daarom heb ik die pillen gekregen. Er speelt dus iets meer in mijn hoofd als ik ga liggen. In de nacht denk ik er eigenlijk niet meer aan, maar overdag heb ik nog vermeden.  Morgen ga ik het even proberen ivm oud en nieuw. Eventueel doe ik eerst de ontspanningsoefening.

Dat van die receptoren heb ik ook begrepen. Staat dat nog ergens goed uitgelegd? Mensen kijken mij nog wel eens gek aan als ik het zeg.

Voor jullie ook een  fijne jaarwisseling!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet dit maar eens lezen Jeshen. De Ashton Manual is ons eerst gegeven handboek. ( geschreven door de eerste professor, Heather Ashton, die geloofde en ontdekte dat benzo's nogal schadelijk zijn en heftige schade kunnen geven . Ik vond dit heel behulpzaam om te lezen.

Wat er is gebeurd (dit is een aannemelijke theorie, maar niet geheel waterdicht) is dit: je lichaam merkt dat er veel GABA word opgenomen door de receptoren door de benzo. Je lichaam is gewoon om zich aan te passen aan disbalans. Dus die heeft als oplossing de receptoren verminderd die de GABA opnemen. Nu je bent gestopt met de benzo, moet je lichaam weer aanpassen. Maar nieuwe maken is niet zo makkelijk als de bestaande opruimen.

Gaba zorgt voor kalmerende signalen. Glutamaten zorgen voor activerende signalen. De glutamaten receptoren zjin springlevend, de gabareceptoren niet. Daardoor staan we nogal 'aan'.

In mijn ogen zijn er veel onverklaarbare zaken in benzo-ontwenning die ook niet in dit verhaal verklaart worden. Helaas.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Jeshen:

Er speelt dus iets meer in mijn hoofd als ik ga liggen.

aangezien je zwanger was en een longinfectie had, kan het toch zijn dat er wat uit balans was in je lichaam. Het beste lijkt mij om die gedachte te omarmen. Dat je altijd een gezonde vrouw bent geweest en dat je door de zwangerschap en infectie gewoon wat signalen in je lichaam had die je hoofd niet kon verwerken. inclusief de hormonen. Je bent denk ik een stuk sterker en gezonder dan je denkt en bang voor bent. En als je wel het gevoel hebt dat je gedachten niet helpend zijn, dan kan je eventueel CGT vragen aan je huisarts. Daar is ook niks mis mee. Ik denk dat iedereen wel eens fase in zijn leven heeft waarin dat helpend zou kunnen zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er op dat ik het eerste deel van de nacht echt even ben weggeweest! Van 00.30 tot ongeveer 4.00. Heb mijn vriend om 01.00 niet naar bed horen gaan!

Ik hoop dat het doorzet. Ik moet toch van de week er weer uit voor de nachtvoeding. Dat doet mijn vriend nu al twee weken heel lief. Na vandaag is dat weer mijn taak. Liggen en weer slapen zou dan wel handig zijn. Maar het tweede deel van de nacht gaat nu nog moeilijker. Uitgerust wakker worden is er dus nog even niet bij. 

Zou het doorzetten? Of kan ik ook terugval verwachten? Of kan beide? Dan stel ik mij daar vast op in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Jeshen:

Van 00.30 tot ongeveer 4.00. Heb mijn vriend om 01.00 niet naar bed horen gaan!

Jéééhh!! Go Jeshen!!

Het kan doorzetten, en ineens terugvallen. Dat is precies het lastige met de benzo troep. Het herstel is grillig en gaat op en neer met golven van klachten en korte of langere vensters zonder klachten of veel minder. Het herstel gaat geleidelijk.

Maar je doet het super! Ik ben zo blij dat je benzovrij bent!! Stel dat je nu heel langzaam aan het afbouwen was gegaan en nog weken die troep in je lijf had gehad.:face-icon-small-shocked: 0,5 Lorazepam is net zoveel als 5 Diazepam, die ik in 6 (!) maanden heb afgebouwd met heel veel klachten. 

Echt,vandaag ben ik heel blij dat ik tegen je geroepen heb dat je zo snel mogelijk de troep moest stoppen en dat je het gedaan hebt.:lol: Ik heb soms getwijfeld of ik je niet onnodig bang heb gemaakt, maar ik denk nu dat ik je een hoop ellende heb kunnen besparen door je een beetje een duw uit de benzo's te geven. Je hebt er echt ongelooflijk goed aan gedaan de Lorazepam volledig te stoppen!! Beste keus van het jaar 2017 lieverd! Ik weet dat je niet klachten vrij bent, maar zoals het nu gaat is het gewoon herstellen net als ons allemaal. Maar heftiger ellende van jaren is nu voorkomen.

Yes!

Schattepetatje: tel je zegeningen en lees maar eens wat extra verhalen van ellende op de benzo sites. Je ziet dan welke ellende je allemaal niet hebt nu en dan kan je met een dankbaar hart 2018 ingaan:heart::heart:

En natuurlijk hebben we nog een weg te gaan naar herstel, maar die gaat 100% zeker komen. Dit jaar. 2018!

 

NB: CGT =Cognitieve Gedrags Therapie. Het helpt je andere gedachten te vormen en te herkennen wat je gedachten met je doen. Welke diepe overtuiging je angstig maakt. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel! @Kannietmeer Ik ben ook blij dat je mij dat setje hebt gegeven. Maar nog blijer met al je reacties nu! Ook ik hev getwijfeld of het wel handig was acuut te stoppen. Ik lees namelijk ook verhalen van mensen die door langzaam afbouwen weinig klachten hadden. 

Ik was vanmorgen super blij, maar op den duur kwamen er weer tranen en kreten als: ik wil dat het ophoudt! Beetje wiebelig weer dus. Zucht!

Fijne dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei Jeshen:

Dankjewel! @Kannietmeer Ik ben ook blij dat je mij dat setje hebt gegeven. Maar nog blijer met al je reacties nu! Ook ik hev getwijfeld of het wel handig was acuut te stoppen. Ik lees namelijk ook verhalen van mensen die door langzaam afbouwen weinig klachten hadden. 

Ik was vanmorgen super blij, maar op den duur kwamen er weer tranen en kreten als: ik wil dat het ophoudt! Beetje wiebelig weer dus. Zucht!

Fijne dag!

Lieve Jeshen, dat is nou het probleem bij benzo ontwenning, het gaat allemaal heen en weer. Het ene moment ben je blij, het andere moment schiet het naar de andere kant. Het is echt een rollercoaster. We willen allemaal dat het ophoudt. Dat gebeurt uiteindelijk ook, maar het overvalt je ineens. Dat is zelfs mogelijk na meerdere goede dagen of weken. Waves (slechte momenten) en Windows (goede momenten) wisselen elkaar af. Houd moed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En @Cyclad58 en @Kannietmeerhoe is het met jullie gegaan? Ik ben even naar buiten gegaan. Dacht dat ik gek werd van het vuurwerk! Ik was bij naar bed gaan om 02.30 echt kapot. Ben veel wakker geweest, maar denk dat ik ook licht heb geslapen. Niet heel diep geloof ik, maar slaap is lastig te meten. Die app laat ik maar achterwegen.

Gisterenmiddag nog even 45 op bed gelegen. Aan het begin was ik heel onrustig, maar langzamerhand werd ik rustiger. Die 'angst' moet ik echt nog overwinnen. En gek genoeg sta ik ook niet rustig onder de douche. Een andere vroegere 'hobby' van mij. Zucht. 

En mijn neus en oren gaan steeds dicht. Heel vervelend.

Maar ik blijf jullie woorden herhalen: komt goed!

bewerkt door Jeshen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

O jee, net stop ik mijn hoofd onder de douche, ogen dicht...zie ik mezelf opeens onder water voor mij. Kreeg een verdrinkingsgevoel. Heel gek. Nu ben ik in paniek. Wat gebeurt er met mij? Word ik gek? Ik heb het spul maar 4 weken gebruikt. Zal wel worden versterkt door moeheid en hormonen etc. Maar toch!

Ik was zo gelukkig met man en 1 kind, waarom wilde ik een 2e? Dat soort gedachtes komen er nu. Wanneer kan ik weer genieten?

bewerkt door moderator
Schuttingtaal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeshen probeer even te ontspannen op bed wijfie. Zorg dat het een beetje behaaglijk is voor je. Probeer inderdaad te denken dat dit er bij hoort en concentreer je op iets anders. Hoe meer je op dat gevoel let, HOE GROTER HET WORDT. En nee je word niet gek jouw lichaam en geest smeken om tabletten. Dat gevoel moet begrijpelijk worden voor je, zodat het wat makkelijker word voor je om te accepteren.

Probeer anders in een zakje in en uit te blazen, misschien word je dan wat rustiger.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je @bolletje

Ik lees net in de ashton manual dat levendige herinneringen aan bijv personen erbij horen. En teken van herstel is. Ik schaar dit daar maar onder. Tijdens mijn eerste zwemles ben ik koppie onder gegaan. 30 jaar geleden. Maar toen best eng omdat een nichtje was verdronken. Het had een plekje, maar nu misschien even niet. Het was wel even eng!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...