Spring naar bijdragen

Jazz


Jazz

Aanbevolen berichten

Hi allemaal, 

Ik ben Jazz, eind 30 en verslavingsgevoelig. Eigenlijk heb ik alles goed geregeld in mijn leven. Fijne relatie, mooi gezin, goeie baan, huisje, boompje beestje. Maar ik ben ook bipolair (ik neem hiervoor geen medicatie...want ja...verslavingsgevoelig, hè...) en verslaafd aan koffie, sigaretten en alcohol. Ik zuip niet, maar ik kan het ook niet zomaar laten. Ik drink elke avond wel iets, soms twee glazen wijn, soms een fles bier...of twee... En daar rook ik dan de ene na de andere sigaret bij. Qua hoeveelheid alcohol valt het wel mee, maar ik voel me toch miserabel. Ik paf dan soms een half pakje peuken achter elkaar weg. Gezonder en fitter word ik daar echt niet van...vrolijker trouwens ook niet. 

Mijn huisarts geeft aan dat ik eerst wat rust moet krijgen in mijn achtbaan van manie en depressie en dan pas moet gaan werken aan mijn verslavingen. Ik vind dat *, eerlijk gezegd. 

Ik heb nog niet echt meegelezen hier...weet dus niet echt hoe het allemaal werkt. Ik ga dat heus wel doen. Aanmelden is voor mij stap 1. Wat ik ga doen of moet doen, weet ik nog niet. Stoppen of minderen....

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bedoelt wijzer op het forum?

Da's niet heel moeilijk...de 'wie is wie' zijn persoonlijke draadjes, waar je je eigen verhaal op kwijt kunt. En natuurlijk ervaringen van anderen kunt lezen.

Daarnaast is de 'ditjes en datjes' misschien wel een fijne om bij te houden, dat is een soort van virtuele huiskamer, waarin je elkaar dagelijks kunt ontmoeten. Dat is ook de draad waar je meestal snel reactie krijgt als je een dringende vraag hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier, Jazz. Als ik je beschrijving zo lees lijkt me het voor jou het beste om maar een verslaving tegelijk aan te pakken. Begin eens met het roken, misschien. Minder roken lukt vrijwel niemand, dus dat wordt dan helemaaal stoppen. Een datum in de toekomst prikken, pakweg over 2 weken, argumenten op een rij zetten en het besluit nemen. Geen flauwekul met nicotinepleisters maar gewoon even een week afzien en nog een paar weken om aan de nieuwe gewoonte te wennen. 

Geen vervangende verslaving toelaten (meer snoep, alcohol o.i.d.). Jezelf voorhouden dat je niet zielig bent maar gezonder leeft en daar blij om bent. Fijn dat ik daar vanaf ben, dat gevoel.

Met die ervaring erbij kun je misschien later ook iets aan alcoholverslaving doen, als je dat wilt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazz, 
Speciaal voor jou ben ik teruggekomen van mijn sebatical op het forum! Waarom? Omdat jou verhaal mij erg aanspreekt. Ik heb in precies hetzelfde schuitje gezeten en ben er na veel moeite uitgekomen. 
Om ervoor te zorgen dat het bij jou niet helemaal uit de hand gaat lopen heb ik wat advies voor je. Wat je er mee doet moet je natuurlijk zelf weten. 

19 uur geleden zei Jazz:

Hi allemaal, 

Ik ben Jazz, eind 30 en verslavingsgevoelig. Eigenlijk heb ik alles goed geregeld in mijn leven. Fijne relatie, mooi gezin, goeie baan, huisje, boompje beestje. Maar ik ben ook bipolair (ik neem hiervoor geen medicatie...want ja...verslavingsgevoelig, hè...) 

  • Medicatie voor bi-polaire stoornis is zover ik weet niet verslavend. Tenzij je verslaafd wordt van rust en regelmaat. Ben je officieel gediagnosticeerd als Bipolair? Of vertoon je alleen kenmerken? Dit omdat ik zelf ook heb gedacht dat ik dat was, ik schoot alle kanten uit maar uiteindelijk lag de oorzaak voornamelijk bij drank. Bipolaire medicatie is zware medicatie maar zorgt er wel voor dat je minder snel in een manie of depressie schiet. Echter, het gebruik van sigaretten en alcohol zorgt ook voor dit effect! 
19 uur geleden zei Jazz:

maar ik voel me toch miserabel. Ik paf dan soms een half pakje peuken achter elkaar weg. Gezonder en fitter word ik daar echt niet van...vrolijker trouwens ook niet. 

  • Jup heel herkenbaar. Alcohol en sigaretten zorgen er echt niet voor dat je vrolijk wordt. In tegendeel. van alcohol wordt je depressief. bekijk dit filmpje maar eens helemaal en er zal je heel veel duidelijk worden. Ik ben eerst gestopt met roken en daarna met drinken. Mijn 'bipolariteit' en mijn depressie verdween. overigens wil dit niet zeggen dat het nu een grote Punica-oase is, het leven is hard werken. 
19 uur geleden zei Jazz:

Mijn huisarts geeft aan dat ik eerst wat rust moet krijgen in mijn achtbaan van manie en depressie en dan pas moet gaan werken aan mijn verslavingen. Ik vind dat *, eerlijk gezegd. 

  • Zeker *. Jouw verslavingen voeden juist jouw bipolariteit, dus hoe kun je daar ooit aan gaan werken als je die niet eerst aanpakt? Tijd om te stoppen dus. En ja dat zal zwaar zijn, voornamelijk de eerste 3 maanden. Mensen zijn gewoonte dieren dus het duurt een hele tijd om patronen en rituelen te doorbreken (sigaretje bij een biertje, biertjes bij vrienden in de koeg of op verjaardag) maar het kan. Het vergt veel discipline. 

Wat algemene tips en advies die ook aan andere forummers heb gegeven. 

Lees mijn blog, ik denk dat jij je er wel in zal herkennen. deze kun je hier vinden

Ik (begin 30) had ook geen rem meer, en bleef maar drinken. Dit was ik beu. Mijn redenen om niet meer te drinken staan uitgebreid beschreven in mijn blog (dag 9) 

Tijdelijk stoppen met drinken

  • Werkt bij mij niet, vaak genoeg geprobeerd, na een paar dagen toch weer begonnen en dan vaak nog erger om 'de schade' in te halen. 
  • Zet er een doel op. Dit werkte bij mij bij het stoppen met roken en ook met drinken. Ik heb erop gezet: 1000,- boete en een vakantie. Dit helpt je door de eerst weken heen om dat voor mij 1000,- veel geld is. Daarna verdwijnt de weddenschap op de achtergrond en gaat het vanzelf.
  • Tijdelijk is te kort om resultaat te zien en voor gedragsverandering. Patronen doorbreken en andere aanleren duurt minimaal 3 maanden. 

Negatieve Reacties 

  • DÉ hoofdreden om te stoppen! Ik was er klaar mee, mijzelf constant voor schut zetten en alles en iedereen om mij heen vernietigen. Op een gegeven moment was ik het lachtertje van de vriendenclub geworden. Zo wilde ik niet meer bekend staan.  

Wat te drinken met alcoholdrinkende vrienden?

  • Om te beginnen, Malt. Ik vind Amstel het beste smaken en na ruim een maand weet ik al bijna niet meer hoe echt bier smaakt. (En geloof me, ik was een connaisseur op het gebied van speciaal bier) Alcoholvrij bier valt ook niet op in de kroeg voor het 'Sociale Plaatje' want daar zul je in het begin aan moeten wennen, en de omgeving ook. Gewoon zeggen: ik drink niet meer. punt.
  • Water met smaakje. Spa munt of citroen vind ik erg lekker als het ijskoud is. Ik blijf weg van frisdrank, daar zitten bakken met suikers in en krijg dan last van 'sugarrush' 
  • Light producten. Niet ideaal en meestal niet te zuipen, en in tegenstelling wat men beweert ook helemaal niet gezond, maar een stuk minder calorieën
  • Koffie. Het zwarte goud. Gewoon filtermaling. Al die luxe cupjes/crupjes/pads zit een hoop vet in en is kneiterduur. Tip: in de avond cafeïnevrije koffie, kun je gewoon slapen.  
  • Alcoholvrije wijn. Ook een schoneschijn ophouder. Heb er een aantal geprobeerd, het is dat het in een wijnfles zit, koop anders druivensap. smaakt hetzelfde alleen minder duur. 

Is het nog wel leuk zonder alcohol?

  • JA! in tegendeel, het is een stuk leuker. Je bent niet meer de zatte aap, de lastige mens en kunt het wel volhouden tot het eind van de avond. In mijn blog beschrijf ik genoeg voorbeelden dat het gezellig is. Alcohol=Gezellig en Gezellig=Alcohol zit allemaal in je hoofd. Ik doe net zo 'gek' zonder als voorheen met alcohol en de spanning om jezelf elke keer uit te dagen om iets te doen is al een kick op zich.
  • Oja, bijkomend voordeel, niet naar huis gebracht te hoeven worden, niet zat op de grond liggen en de ochtend erna geen kater maar fris uit bed. Alleen dat is al een fantastische reden om niet meer te drinken(Lekker ergens met je partner of je zoon naar toe in plaats van uitkateren in bed of op de bank) 
  • Mensen die zeiken over dat je geen alcohol drinkt mooi links laten liggen, zij weten niet wat voor problemen je het heeft opgeleverd. En nogmaals, in het begin keek iedereen mij een beetje vreemd aan maar nu ze er aan gewend zijn worden de feestjes, uitjes enz alleen maar leuker. 
  • Je wordt een beter persoon. Mensen gaan weer met je om, gaan met je mee en hoeven zich niet zorgen te maken over 'Die zatlap' Kleine complimentjes zorgen voor een boost van je zelfvertrouwen. 
  • Meer tijd: Ik heb zeeen van tijd over nu. Voorheen had ik dagen last van een kater, lusteloos, ziek en misselijk. Nu fris en fruitig en sport ik weer 3 tot 4x in de week. Je houdt tijd over omdat je geen kater meer hebt maar ook omdat het drinken nu geen tijd meer in beslag neemt. (Ik ging doordeweeks een hele avond alleen thuis zitten om van 19.00 tot 00.30 stiekem te kunnen drinken, kansloos) 

Sociale Stigma

  • Dikke vinger aan 'de bierdrinkende vrienden' 'de kroegtijgers' 'stapmaten' of wie dan ook die je tegenkomt. Drinken is de meest sociaal geaccepteerde verslaving. Het hoort erbij dat je na een vergadering, wedstrijd of wat dan ook een drankje doet. Boeiend, gewoon nee zeggen. Nogmaals, even door 'de zure appel' heen bijten en nu kiezen voor jezelf. Mensen die commentaar geven links laten liggen. Jij doet dit voor jezelf en voor niemand anders. Geloof me, mensen gaan echt zien dat je zonder drank een nog leuker persoon bent/wordt dan je al was en gaan uiteindelijk de 'dronken zuipschuit' vergeten. 

Erken dat je een alcoholist bent

  • Een van de moeilijkste dingen is erkennen dat je alcoholist bent. Ik heb daar ook moeite mee. Je ziet bij het woord alcoholist toch altijd die dronken zwerver voor je, die onverzorgde werkloze enzovoorts. Ik ben erachter gekomen dat niets minder waar is. Ook goed functionerende mensen kunnen alcoholist zijn en dat heel lang volhouden totdat uiteindelijk de bom barst. 
    Ik raad je aan om dit dit en dit te kijken. 
    Allemaal mensen met belangrijke en hooggeplaatste banen die alcoholist zijn/waren. 

Zoek een andere verslaving

  • Dit bedoel ik op een positieve manier. Ik ben verslavingsgevoelig. Ik ben verslaafd geweest aan roken en aan drinken, met deze ben ik beide gestopt en heb een nieuwe hobby gevonden; Sporten. Dit is gezond en het werkt verslavend. Ik heb voor mijzelf doelen gesteld en het is erg lekker om te zien dat mijn lichaam en geest aan het veranderen zijn. (gewichtsverlies, beter conditie enz) Ook betrek ik er langzaam aan een stukje voeding bij waardoor het nog leuker wordt.

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jazz,

Jouw verhaal is heel herkenbaar. Ik zit in een soortgelijke situatie als jij qua leeftijd en persoonlijke omstandigheden, en ik worstel ook. Ik ben verslaafd geweest aan roken maar ben inmiddels jaren geleden gestopt. Ik stond voor het ontbijt al buiten te roken, lag s'avonds als een oude kerel te rochelen in bed, stonk een uur in de wind en voelde me volstrekt kansloos. Om maar niet te spreken van de combinatie met een borrel, net als jij stak ik de ene met de andere aan. Vele pogingen om te stoppen zijn mislukt, maar uiteindelijk is het gelukt. Het is een van de beste beslissingen van mijn leven geweest. Wat was ik trots en tot op de dag van vandaag blij dat mijn dag niet meer beheerst wordt door het plannen van mijn volgende rookmomentje. Dat is mijn ervaring, maar eenmaal gestopt ging ik dat toch een beetje vervangen door alcohol. Zo van, ja maar ik mag toch wel iets? Niet goed. Ik wens je heel veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Veel lezen maar hier. Zowel niet roken als niet drinken zijn mij kort na elkaar gelukt. Maar ik ben niet bipolair. Slik wel medicatie tegen depressie. Als 25 jaar. Het is voor iedereen anders. Kan je huisarts je niet verder helpen? Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik had even de tijd nodig om te wennen aan het idee van het omgooien van mijn leven..want dat gaat wel gebeuren.

Ik heb het even laten bezinken en hoe fijn is het dan om hier terug te komen en zoveel advies te vinden...dat geeft wel een goed gevoel. 

Op 8-5-2017 om 22:05 zei Keesje:

Jazz, 
Speciaal voor jou ben ik teruggekomen van mijn sebatical op het forum! Waarom? Omdat jou verhaal mij erg aanspreekt. Ik heb in precies hetzelfde schuitje gezeten en ben er na veel moeite uitgekomen. 
 

Top...dat je daarvoor ff terug komt, Keesje. 

Op 8-5-2017 om 22:05 zei Keesje:

Medicatie voor bi-polaire stoornis is zover ik weet niet verslavend. Tenzij je verslaafd wordt van rust en regelmaat. Ben je officieel gediagnosticeerd als Bipolair? Of vertoon je alleen kenmerken? 

Ik ben officieel gediagnosticeerd. Van kinds af aan al last van gehad. Ik drink en rook pas sinds m'n 21ste..ik weet het...hoe dom kun je zijn. Het is heel lang goed gegaan. Maar aan al het goede komt een eind. De controle is weg. En ik merk zeker dat de verslavingen mijn ups en downs versterken en veroorzaken. 

Ik kan me goed vinden in je verhaal. Voor mijn 21ste was ik het feestbeest op de Spa Rood. Ik was de taxi voor mijn vrienden en ik vond het goed. Ik ging naar elke grote party...elk festival...zonder drugs, zonder alcohol...zonder peuk.. Ik had nog nooit een druppel gedronken en ik was een blij mens. Wat heb ik spijt van die eerste keer zuipen...Ik zat net foto's te kijken van voor die tijd en zat te janken als een klein kind...

Ik ben begonnen met het zoeken van een vervanging....en ik heb die wel gevonden. Ik ben aan het tekenen geslagen, net als vroeger. Ik wil ook weer gaan sporten....ik zal wel moeten, want ik ben zo fit als een vaatdoekje. 

Ik ga je blog zo lezen...ben erg benieuwd. 

Op 9-5-2017 om 22:33 zei Blondie37:

Ik zit in een soortgelijke situatie als jij qua leeftijd en persoonlijke omstandigheden, en ik worstel ook. Ik ben verslaafd geweest aan roken maar ben inmiddels jaren geleden gestopt. Ik stond voor het ontbijt al buiten te roken, lag s'avonds als een oude kerel te rochelen in bed, stonk een uur in de wind en voelde me volstrekt kansloos. Om maar niet te spreken van de combinatie met een borrel, net als jij stak ik de ene met de andere aan. Vele pogingen om te stoppen zijn mislukt, maar uiteindelijk is het gelukt. Het is een van de beste beslissingen van mijn leven geweest. Wat was ik trots en tot op de dag van vandaag blij dat mijn dag niet meer beheerst wordt door het plannen van mijn volgende rookmomentje. Dat is mijn ervaring, maar eenmaal gestopt ging ik dat toch een beetje vervangen door alcohol. Zo van, ja maar ik mag toch wel iets? Niet goed. Ik wens je heel veel succes.

Knap hoor, Blondie...echt...dat je zo kon stoppen met roken. Ik heb gisteravond mijn laatste sigaret gerookt. Ik voel me ontzettend onzeker, maar ik weet dat ik moet stoppen. Mijn lijf schreeuwt om een rookvrij leven. Mijn brein werkt alleen niet altijd mee....ik ga mijn best doen. Ik moet nu ook de alcohol laten staan, want op het moment dat ook maar een druppel in mijn lijf komt, snak ik naar een sigaret. Dan gooi ik mijn eigen ruiten in. 

Afleiding...ik moet afleiding hebben. Dit forum helpt wel. Ik merk dat ik wel hulp kan gebruiken. Mijn omgeving snapt mij niet altijd. Want tja, een beetje alcohol is toch niet zo erg...Forget it...het is slopend. Gelijkgestemden kunnen me wel op het rechte pad brengen en houden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...