Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Truus24

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik heb al een paar keer hier meegelezen. Dus nu moet ik maar eens doorzetten en ook eens wat van mijzelf laten weten.  Ik heb 4 jaar geleden een Gastric Bypass gehad om af te vallen. Helaas valt het resultaat daarvan flink tegen. Maar wat mij niet is verteld dat ongeveer 10% een probleem met alcohol gaat krijgen omdat de achterliggende problemen niet opgelost worden. Het emo-eten is emo-drinken geworden. En tot 2014 kon ik goed omgaan met drank, toen ging soms zelfs een kratje gewoon over datum. Nu kan ik niet van drank meer afblijven. Een bijwerking van die GBP waar ik niets van af wist. En als ik het geweten had, dan had ik geen GBP laten maken.

Ik ben een vrouw van rond de 50 zonder werk. Geen partner, alleen een lieve hond.  Dus verveling is ook een trigger om toch maar even snel naar de winkel te gaan om wijn of bier te gaan halen. En eigenlijk heb ik geen geld om zo veel drank te halen.

 

Waar ik "vroeger"  genoegen nam met een 0,75 ltr fles, werd het al snel een fles van 1 liter, toen 2 flessen van 0,75 ltr en nu zijn het gemiddeld 2 flessen van een liter.  En gisterenavond nog meer. Ook ben ik bang dat ik een goede vriend aan het meenemen ben in mijn probleem. Hij rijdt met te veel drank op nog naar huis. En ik wil niet op mijn geweten hebben dat er iets gebeurt omdat hij met te veel drank op achter het stuur stapt.

Alleen alcohol in huis halen als hij op visite komt werkt ook niet zoals ik het eigenlijk wil.  Ik vrees dat ik nooit meer terug kan naar die gelegenheidsdrinker die na 2 of 3 consumpties gewoon stopt.  Dat het een alles of niets keuze moet gaan worden. Dus dan maar geen drank meer. En dat heb ik mij al tig keer voorgenomen, maar elke keer heb ik een "goede reden"  om toch naar de winkel te gaan. Een verslaafde vindt altijd wel een excuus om te gaan drinken.

Ik heb aan de drank al een goede vriend kapot zien gaan, en ik wil niet in zijn voetsporen treden.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier Truus24. De eerste stap is gezet, door je op dit forum aan te melden, en  eigenlijk nog een aantal stappen door hier op te schrijven hoe het er bij staat en wat de achtergronden zijn. In 4 jaar tijd opklimmen tot de hoeveelheid die je noemt is best wel alarmerend. Je lijkt je al te realiseren dat proberen te minderen zo goed als kansloos is, dus ... wat is je plan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Truus, ik lees een aantal goede voornemens bij je. Je herkent de signalen waarom je gaat drinken, dat scheelt al een stuk. Wat Bob hierboven zegt, heb je een plan? Andere vraag, heb je overwogen om hulp in te schakelen, bijvoorbeeld van je huisarts? In dit stuk van het forum Ditjes, datjes, dagdraad wordt elke dag een nieuw topic geopend, een soort virtueel koffiehuis. Voor de gezelligheid, maar ook voor steun en snelle hulpvragen. Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een plan heb ik niet. Ik ben op zoek naar een nieuwe aanpak voor mijn probleem. 

Ik ben een paar keer bij een psychologe geweest, maar die heeft het er alleen maar over dat ik een gezelligheidsdrinker zou moeten kunnen worden. Dus na 3 consumpties stoppen.  Ik heb een paar maanden geprobeerd een gematigde drinker te worden. Dat was voor mij kansloos.  Net zo kansloos als 10 jaar geleden minderen met roken was, dus dat was toen ook compleet stoppen. En dat is mij gelukt, gelukkig.  Misschien is dat voor mij ook de oplossing met drank, gewoon geen drank meer.

Verveling en stress zijn grote triggers voor mij.  Waar ik vroeger ging eten, ga ik nu drinken. Dat is ook niet de bedoeling.

 

bewerkt door Truus24
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Truus,

Goh, wat een verhaal.

Die psycholoog snapt het niet,

herkenbaar.

Het is in essentie heel simpel.

De eerste niet nemen.

Dat lukt de eerste paar dagen en dan kun je de verleiding niet weerstaan.

Hmm...hoe ga je dat aanpakken?

Ik heb nu het antwoord niet paraat, maar daar ziet ie wel...

 

Succes en lees hier maar rond, stel vragen...veel ervaringsdeskunidigheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De "oplossing" is inderdaad de eerste niet nemen. Dan volgt de rest ook niet.  Zo ben ik 10 jaar geleden gestopt met roken, samen met veel zoethout om op te knabbelen.  Nu ben ik zoekende naar zo'n hulpmiddel om te stoppen met drinken.   Dan nog liever terugvallen in het emo-eten, ook niet ideaal. Maar daar heb je de volgende ochtend geen kater van.

 

De huisarts ben ik geweest, die stuurde me door naar die psycholoog. En die snapt er inderdaad niets van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een hulpmiddel zoeken is bevestigen dat het zielig is dat je "moet" stoppen. Zeg eens eerlijk, ben je nu op dit moment zielig omdat je niet meer rookt? 10 tegen 1 dat je het nu juist prettig vindt en helemaal niet zielig dat je die uche-uche nicotinestaafjes niet meer nodig hebt om je te ontspannen. Dat geldt voor vrijwel alle ex-rokers. 

Ik zeg niet dat het met alcohol precies hetzelfde is, maar er zijn wel overeenkomsten. Het begin is behoorlijk lastig, je kijkt er enorm tegenop, maar goed beschouwd en puur objectief gezien is het een van de makkelijkste dingen in het leven: iets nalaten wat duur en ongezond is en ook nog heel verslavend. Alleen het begin is even lastig. Vanwege die trekmomenten en zo. Later kijk je er vast met grote tevredenheid op terug dat je tijdig gestopt bent. Hou dat maar vast in gedachten en voel je daar blij om, niet zielig.

Maak maar een lijst wat je op zo'n trekmoment kunt doen als alternatief en om je gedachten af te leiden. Een wandeling, puzzel, muziek maken, lichamelijke oefeningen, ik noem maar wat. Nee, natuurlijk niet extra eten, in jouw geval zeker niet. Vul die lijst aan als je nieuwe ideeën krijgt, streep door wat niet blijkt te werken. Noteer ook wanneer die momenten meestal optreden en welke gedachten zich daarbij opdringen. Probeer patronen te zien en pas eventueel je dagelijkse gewoonten eens wat aan om te zien of dat helpt. Met andere woorden, ga actief aan de slag ermee. Noteer ook eens hoe lang zo'n trekmoment eigenlijk aanhoudt. Veel mensen merken tot hun eigen verbazing dat de ergste trek na een minuut of 20 over is. Als dat bij jou ook zo is kun je het dus uitzitten of voorbij laten gaan door iets anders te doen wat ongeveer zo lang duurt. Een wandeling, whatever. Al zet je maar een keukenwekker.

Aan de slag, en succes! Natuurlijk kun je het, en... je af en toe ongelukkig voelen hoort gewoon bij het leven, hoor. Dat moet je niet steeds weg willen drukken. Zet dan maar eens jouw mooiste muziek op of of zoek een film waar je heerlijk bij kunt snotteren. Dat relativeert ook een beetje.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gevoel dat ik zielig ben heb ik echt niet.  Ik vind het heerlijk om niet meer te "moeten" roken.  Zo hoop ik ook dat ik in ga zien dat ik niet meer "moet"  drinken.  Bij het stoppen met roken gingen de momenten dat ik zin had in een peuk ook binnen 10 minuten weer weg.  Ik probeer nu goed voor de geest te houden hoe ik mij nu voel. Eigenlijk nog best beroerd van die hoeveelheid wijn van gisteren.  De hele dag ben ik gammel.

Waar ik mij wel de laatste tijd op betrapte is dat ik mijzelf drank beloofde. ik ging er naar uitzien dat het tijd was om naar de winkel te gaan. Want dan kon ik wijn kopen.  Ik beloonde 1 of 2 dagen niet drinken met 2 liter wijn. Mijzelf drank beloven is niet slim. Ik kan veel beter een andere beloning voor mijzelf bedenken.

Ik ga er mee aan de slag. Krijg ik trek in drank, dan ga ik iets ondernemen.  De hond aan de lijn en een rondje rond het blok, de andere kant op dan dat de winkel is.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Truus, welkom. Veel fijne, wijze mensen hier. Veel mensen die zijn gestopt en over het volhouden daarvan tips kunnen geven. Jammer dat de psycholoog het niet begrijpt. Eigenlijk onvoorstelbaar toch? Maar ik lees het hier veel vaker. Wat goed dat je actie onderneemt. Kom je naar de dagdraad voor het dagpact als je dat ziet zitten? 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook een welkom van mij!

Soms word ik er wat verdrietig van: weer iemand die problemen heeft met alcohol...! Bij mij heeft het best lang geduurd voor ik echt stopte; ergens moet de knop om, maar het is een samenloop van dingen die maken dat het boerenverstand echt de overhand kan nemen en het voortouw. Wat mij o.a. erg hielp (behalve vele forumleden hier) was het filmpje van Mw Noorlander, psychiater, te vinden via youtube of elders hier op het forum (onder Presentaties, bij Tips en adviezen). Over hoe alcohol op het brein werkt en wat de verslaving nu precies in stand houdt. Dit te weten scheelt echt een boel. Ik wens je veel succes en hoop dat je het gewoon gaat doen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb op youtube dat filmpje van dr Noorlander opgezocht. Ze heeft gelijk.

Ik heb het dagelijkse draadje voorbij zien komen. Ik ga daar eens lezen.

 

Ik blijf dat rottige kleine stemmetje in mijn achterhoofd houden dat van mening blijft dat ik toch een gezelligheidsdrinker kan worden. Ik heb de afgelopen 2 jaar genoeg aan mijzelf laten zien dat ik dat NIET kon. En ik zal het ook nooit meer kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren ging vrij goed, toen was ik nog een beetje gammel van het te veel gedronken te hebben. Vandaag 2 momenten van echt veel zin in wijn gehad. De eerste was omdat ik in discussie was met mijn lerares van mijn thuiscursus. de  tweede was uit gewoonte. Want rond 18:00 uur ging ik van start met 2 liter wijn.

Dus ik ben mijn tijd maar nuttig gaan besteden en ik zit hier te lezen of met mijn neus in de boeken. Ik volg een thuiscursus via de LOI. Hoop in december 2018 klaar te zijn.  De hele avond eigenlijk niet meer aan alcohol gedacht. Als ik maar mijzelf niet verveel.

 

En ik zou zo graag willen dat het kleine stemmetje in mij eens zijn mond hielt. Ik wil geen wijntje drinken. Toch is het een "eng" idee om misschien wel de rest van mijn leven geen druppel alcohol meer te drinken.  Ik wil dat ombuigen naar "Ik HOEF de rest van mijn leven geen alcohol meer te drinken".   Zeker niet omdat ik de kans klein acht dat ik ooit een gezelligheidsdrinker kan worden.  Dus ik hoop dat ik over een paar jaar net zo onverschillig ben tegenover alcohol als ik al jaren ben met roken.  Dat je rookt moet je zelf weten, ik hoef niet. Jij bent de verslaafde, ik niet meer.

bewerkt door Truus24
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Truus24:

De hele avond eigenlijk niet meer aan alcohol gedacht. Als ik maar mijzelf niet verveel.

Kijk eens aan! Meteen al een goede techniek erbij gevonden. 

Doordenken over "mag niet", "wil niet" of "hoef niet"  is ook een goeie. Bij mij was het bij het stoppen met zowel roken als drinken ook een gevoel "blij dat ik daar eindelijk van af ben" wat ik bewust bij mezelf opriep. Dat hielp, omdat het een prettig gevoel is. 

Duivelse stemmetjes kun je ook toespreken, wegbonjouren. "O, ben je daar weer? En nou de deur uit graag. Ik wil je nu niet hier hebben."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de hele dag al het gevoel dat ik vandaag een wijntje verdiend heb.  En ik moet gaan denken dat ik geen wijntje nodig heb. Ik heb mijn volle vermogen nodig, ik heb me net opgegeven voor een examen bij de LOI.  

Ik zal vandaag nog wat meer mee komen lezen om tips op te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien kun je de leegheid die je voelt (door niet te drinken) omarmen. Letterlijk je neerleggen bij het feit dat je niet wilt... en niet kunt.

Koop een lekker gebakje of doe iets anders liefs voor jezelf. Een dag zonder drank gaat ook voorbij en maakt je trots!  Go Go Go !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! 

Owww echt waar 10% krijgt drankproblemen? Ja het is wel vervangen van een eet-stoornis maar er wordt eigenlijk maar weinig over gepraat of eigenlijk helemaal niet in voorlichting of na-zorg zit ik me nu te realiseren... Mijn mini-maag doet het overigens goed al realiseer ik me dat het wilskracht is, dus de alcohol kunnen we ook overwinnen. 

Van dag tot dag! Succes ⚘

 

bewerkt door Lieselotje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dat gevonden op een Belgisch forum, die hadden een link naar een studie waaruit bleek dat 10% van de mensen met een GBP een drankprobleem krijgt omdat ze het achterliggende probleem niet oplossen. Daar is in Nederland nooit over gesproken. Dat had ik graag willen weten VOOR! in aan deze GBP begon. Dan had ik het op een maagverkleining gehouden.

 

Maar goed, ik kon stoppen met roken, dus stoppen met drinken kan ik ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

https://www.alcoholhulp.be/thema-alcohol-gastric-bypass   Ik zie dat het percentage is afgevlakt van 3 tot 10 procent.

 

 

Ik ben er helaas niet veel mee afgevallen. Van begin af aan lukte het afvallen niet. Wel alle nevenvershijnselen zoals dumpingen  Totaal verschilt 9 kg met de maagband.

bewerkt door Truus24
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...