Spring naar bijdragen

Een poging wat meer uit het leven te halen


Gast

Aanbevolen berichten

Hi Pelle, na je aardige berichtje op mijn draadje zojuist toch ook even snel jou draadje gelezen. Ik heb veel om je moeten lachen, om de herkenning en hoe je sommige zaken verwoord. Heerlijk! Er is zoveel herkenning..... Lekker he dat je de volgende dag niet direct op je telefoon hoeft te kijken, wat heb ik gemist, wie heb ik nu een weer whatsapp gestuurd, en vooral met welke tekst.... Ik heb mijzelf daarmee best in bizarre posities gebracht. En dan de boodschappen die je minder vaak hoeft te doen, die een stuk goedkoper zijn en inderdaad de rust die het met zich mee brengt in je hoofd!

Ik ga eens kijken naar de boeken die op jou draadje voorbij komen. Zlef heb ik "Ik ben Lois en ik drink niet meer" gelezen, erg leuk boek met veel herkenning!

Succes met verhuizen! Ik heb laatst vrienden geholpen, toen we klaar waren had ik even zo'n standaard momentje van Zo nu lekker een wijntje! Laat je er niet door verleiden hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:-) Blij dat je je zo goed voelt! Heerlijk, net als na de storm dat zonnetje de volgende dag. Je hebt je stormen nodig, zodat je ook weer van de zon kunt genieten. (pfff.. heel diep en dat op de vrijdagochtend)

Tonic.. ja, drankje met een bite! Ik zoek ook nog steeds, want eigenlijk hou ik helemaal niet van Frisdrank, maar na een hele dag thee en water, wil ik ook wel eens iets stevigers. Dus ik probeer van alles, vooral van de 'koninklijke club'.

Toch laatst nog een lastig moment gehad op een feestje, dat iemand riep "jij nog wat"? en ik riep "tonic". en diegene terugriep "ok, gin-tonic"! Ik riep nog dat het alleen tonic moest zijn, maar het was druk en luidruchtig en ik had niet het idee dat het was aangekomen. Ik heb het drankje op de bar teruggezet en zelf een tonic besteld. Geen idee of er gin inzat, maar ik was niet van plan om het uit te proberen!

Geniet! Bijna weekend :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruim twee maanden gestopt vandaag (61 dagen).

Nog steeds erg tevreden daarmee. Blij dat het niet meer hoeft! Veel tijd en aandacht over voor andere zaken die dat goed kunnen gebruiken. Het opstaan is elke dag een klein feestje. En dat was het echt nooit! 

Het niet alleen drinken 's avonds gaat me erg makkelijk af. Mocht ik al een trekmoment ervaren, dan is dat zo weer weg. En ik heb al helemaal geen zin in de kater een dag later en dat is een hele sterke motivatie om niet te willen drinken. 

Maar:
Ik voelde een steek van jaloezie toen een goeie vriend afgelopen week een keer tussen neus en lippen door zei dat ie lekker was doorgezakt met twee andere vrienden.
En toen ben ik gaan denken of dat dan misschien nog wel af en toe zou kunnen. Blèh!!  Voordelen, nadelen, is het het waard, wat zijn de consequenties, wat is het gevaar, kan ik daar afspraken over maken, wil ik dat wel, voegt het wat toe, wat als.... pfff... Ik kom er steeds op uit dat ik zo blij ben met de situatie zoals die nu is. Ik somde afgelopen week hier ergens een boel voordelen van het niet-drinken op en volgde met: 'ik ben een oen als ik weer ga drinken' (of iets dergelijks). Het uitstellen is gelukkig geen enkel probleem. Dat is dat dag voor dag denken natuurlijk. Maar toch, deze gedachten moest ik wel even kwijt.

Vanavond weer tennissen met drie vrienden. Ik stel me zo voor dat die het jammer vinden dat ik niet mee drink, maar ik heb de alcoholvrije biertjes al in de koelkast liggen. Dat is geen enkel probleem. Ze gaan mee, want in de kantine is het niet te krijgen. Een beetje provoceren, best lekker.  

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het meer het verdriet dat je voelt om degene die je had willen zijn, maar niet bent geworden? Dat heb ik soms als ik die kroeg-en doorzakmomenten denk te missen. Ik baal dan eigenlijk gewoon van mezelf om wat ik niet heb gekund. 'Normaal omgaan met'. Maar bij goed doordenken mis ik niets. Niet de smaak, niet het gevoel, niet de kater. 

Wellicht geldt dit allemaal niet voor jou hoor.... je gaat goed man. Huis prettig geworden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb verdriet om wie ik niet ben geworden, maar dan meer doordat mijn leven iets te veel is gestuurd door de drank. Er had 'meer' in gezeten. Dat is misschien wel zonde. Maar ook wel een beetje gek om te denken, omdat ik niet weet of ik dan wel gelukkiger zou zijn geweest. Aan de andere kant ben ik wel weer blij dat ik nog veel leven heb te gaan waar ik zin in heb. Dus ik ga gewoon verder nu, zonder spijt.

De doorzakmomenten mis ik (na goed doordenken) niet, ik heb wel gek genoeg gedaan, alles wel een keer meegemaakt. Ik mis ook niet dat ik niet meer weet hoe ik ben thuis gekomen, me schaamde voor wat ik had gezegd, de ellendigheid een dag later al helemaal niet. En ik heb ook niet de behoefte om 4 of 5 biertjes te kunnen drinken en dan te stoppen. Doe dan maar niks. Maar wat mis ik dan wel....??

Ik denk de verbinding met vrienden die je voelt als je samen drinkt. Met vrienden die ook vrienden zijn als ze niet drinken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo Pelle 2 maanden, dat is een flinke tijd. Waar gaat het over 2 maanden.....maar 2 maanden niet drinken is echt een hele lange tijd! Fijn dat de verhuizing er op zit, een nieuwe frisse start. ben benieuwd wat 2017 nog meer voor moois voor jou in petto heeft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb weer veel nagedacht. Ook veel inzichten, oa dat 'een keertje' drinken geen optie is. Ik weet dat dat niet bij één keer blijft. En die prijs wil ik niet betalen. Want ook vandaag weer ervaren hoe goed ik me voel. Maar stiekem komt die gedachte wel bij me op. Ik duw dat maar niet weg maar analyseer en trek conclusies. Een keuze maken doe ik bij volle verstand. Het voorkomt dat ik impulsief iets doe waar ik erg veel spijt van ga krijgen. 

Soms denk ik dat ik nooit meer ga drinken, andere momenten stel ik dit op een jaar. Of drie maanden, als het allemaal wel erg eng wordt. Maar dan denk ik al snel, dat dat veel te kort is. Ik ben nog zo veel aan het ontdekken zonder drank. En ik kan dit zonder al te veel moeilijkheden nog wel even uitstellen, vermoed ik. Dus toch maar een jaar. En dan weer verder zien. Onbepaalde tijd klonk ook wel even lekker. Nou ja, eerst maart maar even. Misschien wordt het mooi weer, kijken hoe dat gaat.

Dit hele niet-drinken gedoe is één grote bijzondere ervaring. Op de draad van Alicia (zij wil minderen) werd zij geïrriteerd na oa een reactie van mij (over stoppen). Ik heb een paar jaar geleden serieus geminderd. Door de week niets, in het weekend heel veel. Een paar maanden lang, met zeer wisselend succes. Dat was mijn eerste serieuze erkenning van het feit dat ik te veel dronk om nog gelukkig te kunnen zijn. Dat de drank mijn leven beheerste. En ik voelde enige opwinding toen over het feit dat ik dat erkende. Maar verder was het alleen maar strijd, wel drinken, niet drinken. veel drinken, weinig drinken. De strijd nam af en de hoeveelheid drank nam toe. Ik vraag me af wat me toen had kunnen laten stoppen met drinken. Wat had iemand kunnen zeggen? Wat had iemand moeten doen? En wie? Want dat idee, nooit meer drinken, was er nooit echt. Het is jammer dat ik nog vijf jaar door heb moeten drinken en uiteindelijk met een constante kater rond liep voordat ik eindelijk kon geloven dat een leven zonder drank mogelijk is. 

Pff, dan typ ik dit, en lees het nog een keer. En dan bedenk ik hoe ik me voelde. En hoe ik me nu voel. Duidelijker kan het niet zijn! 

Ik ga maar eens naar bed. Gewoon, nuchter, en best tevreden. En in de wetenschap dat ik morgen fit weer op sta.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonde, maar blijkbaar nodig. Mijn terugval heeft ook jaren geduurd.

En in de jaren ben ik gaan jojo-en met minderen, stoppen en "inhalen".

Stoppers lijken soms op "bekeerden" in het geloof. Willen anderen behoeden, helpen en stiekem hun ego strelen door daar een rol in te hebben gespeeld.
Zal niet voor iedereen gelden hoor, maar zo heb ik het soms wel ervaren bij mezelf. Misschien zelfs, als oud katholiek, mijn penetentie doen voor de zondige jaren? En bij mij was het ook dat ik graag iets terug wil geven aan een forum dat zo vreselijk veel heeft betekend voor mijzelf.
Als moeder zijnde vond ik ik het ook altijd erg lastig om mijn kinderen hun eigen "fouten" te laten en zien maken. Maar daar hebben zij wel recht op, net als ikzelf.
Pelle, ik denk dat je een keuze mag maken. Als je die 3 maanden probeert om te ruilen voor 1 jaar, kan er angst komen, maar misschien ook rust (daarna?).
Het is vergelijkbaar met rouwen. Je bent een (schijn)vriend verloren in alcohol, en bij bepaalde gelegenheden mis je hem. èn je merkt dat het niet echt een vriend was. Sterker nog hij haalde niet het beste in je boven, dus had slechte invloed op je. Nu ben je bezig je eigen vriend te worden. Dat kost tijd. Ook een soort van omgekeerd rouwproces. Afscheid nemen van wie je was en welkom heten wie je wordt.(vanbinnen ooit al was ook, met nu wat littekens erbij). Rouwen wordt ook vaak een jaar gemiddeld voor gegeven, dan heb je alles 1 x meegemaakt, zonder. En sommigen hebben langer nodig, anderen minder, het is maar een gemiddelde en wie is gemiddeld? Maar ook fysiek is dat jaar belangrijk. Het schijnt dat de drank pas dan echt op celniveau, dus in alle organen enz, weg is. Zal geen toeval zijn misschien? Ik geloof erg in holisme. Alles is met alles verbonden. Als stoppers irritatie oproepen bij minderaars (of goede voornemens om te minderen) gaat het altijd ook daar iets in beweging zetten. Vaak: ik zal ze wel eens laten zien. Maar soms ook; laat ik er open voor staan, dat wat er gebeurt oké is. Het doet altijd iets. En de tijd zal het leren wat er uit komt. Andersom heb ik ook, nog  steeds, soms te dealen met irritaties, ongeloof, weinig vertrouwen, in de minderaars. ons kent ons he. En ook de realiteit dat op een forum als dit er maar erg weinig zijn. De meesten blijven inderdaad weg, om welke reden dan ook. Anderen willen niet triggeren met hun succesvol minderen, of laten het open, voor wat de toekomst brengt. Eigenlijk heeft vergelijken weinig zin, maar we doen het allemaal van tijd tot tijd.


 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen !

Pelle, je bent een held, meer dan twee maanden niet gedronken terwijl je een verhuizing had. Respect. Als jij nu gaat minderen zit je op -1, dus dat kan zowiezo niet. Het was niet mijn bedoeling om een waterscheiding aan te leggen tussen stoppen en minderen. Het was meer dat ik het fijn had gevonden als iemand waardering kon opbrengen dat ik de stap heb gezet om mijn extreem ongezonde patroon te doorbreken, en dat tot nu toe volhoudt. En nee Etty, tot nu toe is het geen lijdensweg wring ik me niet in allerlei bochten en voel me een stuk beter dan een week geleden. Mocht ik inderdaad keer op keer onderuit gaan dan zou het zeker gepast zijn om te prediken (thanx Lady Jane) dat stoppen een beter alternatief is. Maar zolang het goed gaat, ik langzaam weer een stukje van mezelf herover door te minderen, zou het fijn zijn om daar ook waardering voor te krijgen.

Ik merk nog iets anders, voor mij is minderen een manier om af te bouwen van een hoeveelheid die mijn leven kapot aan het maken was, naar low-risk gedrag (zeg maar de trimbos normen). Als ik hoor dat jij minderde maar je elk weekend klem zoop, is dat voor mij geen minderen omdat ook binge drinken high-risk is. Ook de mensen die nu gestopt zijn en daarna af en toe iets drinken is volgens mij geen minderen, maat af-en toe-en, en weer een totaal andere tak van sport.

Sorry voor de irritatie, ik voelde me nogal onder druk gezet, terwijl ik zelf best blij ben met hoe het nu met me gaat.

geniet van deze mooie zonnige zondag,

veel liefs

Alicia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er voor mezelf eigenlijk wel uit. Ik blijf alleen maar analyseren. Misschien moet ik daar ook maar een tijdje mee stoppen. Ik kom echter wel dagelijks weer tot nieuwe inzichten. Of ik lees ze gewoon hier op het forum. Zo lees ik bij Kees net over angst. Ik wil ook niet meer wat ik was. Alcohol was altijd toch ook gekoppeld aan romantiek, het gevoel te leven. Nu voel ik ellende, eenzaamheid, mistroostigheid, het gevoel dat de dingen niet lukken en problemen niet opgelost worden. Die negatieve associaties werken heel goed. Ik ben bang dat ik na één glas weer terug ben bij af, dat alles voor niets is en dat ik dit allemaal op moet geven. Dat wil ik niet en dat ga ik niet doen.

Ik niet-drink vrolijk door :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Pelle:

Ik ben er voor mezelf eigenlijk wel uit. Ik blijf alleen maar analyseren. Misschien moet ik daar ook maar een tijdje mee stoppen. Ik kom echter wel dagelijks weer tot nieuwe inzichten. Of ik lees ze gewoon hier op het forum. Zo lees ik bij Kees net over angst. Ik wil ook niet meer wat ik was. Alcohol was altijd toch ook gekoppeld aan romantiek, het gevoel te leven. Nu voel ik ellende, eenzaamheid, mistroostigheid, het gevoel dat de dingen niet lukken en problemen niet opgelost worden. Die negatieve associaties werken heel goed. Ik ben bang dat ik na één glas weer terug ben bij af, dat alles voor niets is en dat ik dit allemaal op moet geven. Dat wil ik niet en dat ga ik niet doen.

Ik niet-drink vrolijk door :)

 

Hey, Word ik hier nou zomaar gequote? 

Maar het is wel de waarheid! 
Ik dacht ook dat Alcohol en romantiek hand in hand gingen. En sterker nog, ik heb dat gevoel nogsteeds. In mijn hoofd zit dat onlosmakelijk met elkaar verbonden omdat het ook een gegeven was. Eentje waarvan je nog eens moet overwegen of dat wel een goede combinatie is. (spoiler: nee) 
De angst dat alles voor niets is geweest houd mij inderdaad scherp, maar ik moet het nuanceren. Het is geen angst als in dat het mij last geeft. meer een stoort reminder dat het toen écht, maar dan ook écht niet beter was. 

Ik ga vrolijk niet-drinkend met je mee! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen

Ik heb zojuist mijn hele draad doorgelezen. Wel bijzonder om mijn eigen ontwikkeling te lezen. Hoe ik als onnozele gans aan kom zetten, niet goed wetend wat ik eigenlijk van plan ben en hoe langzaam het besef en het geloof doordringen dat het anders kan. Allerlei fases die doorlopen worden.

In de reacties van iedereen lees ik nu (dus) weer nieuwe dingen, ook leuk om te lezen. 

Dit filmpje zag ik weer, en ik hoopte steeds maar dat die vogel dit keer verstandig zou zijn....maar hij deed hetzelfde als de vorige keer...hetzelfde als ik...

http://www.froot.nl/posttype/froot/confronterende-animatie-laat-zien-hoe-een-verslaving-werkt/  

Nu aan de slag met andere belangrijke zaken :)

Iedereen het beste gewenst voor vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Pelle,

Hier net zo'n onnozel gansje hoor. Maar toch denk ik dat we beiden wel wisten dat we ergens toch het liefst wilden stoppen met destructief gedrag veroorzaakt door de drank. Mooi toch hoe iets simpels als een forum daar zo'n invloed op kan uitoefenen? Je hebt veel bereikt man! En je gaat nog veel meer bereiken! 

Succes vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Smok, het voelt inderdaad wel alsof ik veel bereikt heb. Lang leve het forum :) Ben er allemaal erg blij mee.  

Ik dacht net aan een deel 2 van dat filmpje:
Een zwaarmoedige vogel die niet meer aan die mooie gele druppels zuigt. Langzaam gaat de zon weer schijnen en krijgen ook de druppels weer hun normale helderheid terug. Misschien een ander kleurtje? Die druppels blijven natuurlijk een bepaalde plek in z'n leven houden. Maar hoe dan ook, de rimpels verdwijnen en het beestje loopt weer opgewekt over het scherm! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...