Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Hoi Roberto.  

Voor zover ik weet en ook lees op het internet, is het 12 stappen programma van de AA (en de NA en dergelijke) identiek aan het Minnesota model. Inclusief de “hogere macht”. Alleen wordt die hogere macht niet automatisch meer opgevat als iets religieus. Door sommige mensen wel natuurlijk en dat is ook hun goed recht. Het staat iedereen vrij om een eigen betekenis toe te kennen aan die hogere macht. 
Ik ken mensen die het voor zichzelf uitleggen als “de natuur” of “de groep”. Voor mij lag het meer in de richting van wat een mens volgens mij zou moeten zijn.

De 12 stappen, of hoe je het ook wilt noemen, is een manier om je verslaving en je herstel aan te pakken die al meer dan 100 jaar bestaat. En die in veel delen op de wereld wordt toegepast. Dat lijkt me ook niet voor niets te zijn en er zitten veel waardevolle inzichten in. In de zelfhulpgroepen waar ik al jaren kom, werken we niet met de 12 stappen. Ik heb echter het boek op een gegeven moment gelezen en eigenlijk komen ook bij ons al die stappen voor. Alleen hebben we het niet in de gaten.

Ik reageer omdat ik het jammer zou vinden als je goede hulp af zou wijzen om redenen die m.i. niet geldig zijn en waar je omheen kunt en mag denken.

Hou je goed.

bewerkt door MijnGerrit
Typo
Geplaatst
57 minuten geleden zei MijnGerrit:

Op https://aazaanstad.nl/wp-content/uploads/2024/03/werkboekv50web.pdf

staat een versie, waar het woord God niet meer in voorkomt. Ik heb overigens niet gecontroleerd of dat klopt (zal wel), maar ik weet ook niet wat er verder eventueel aan wijzigingen is doorgevoerd.

Er is een online versie van het boek. https://www.trimbos.nl/wp-content/uploads/sites/31/2021/09/af1774-twaalf-stappen-en-dubbele-diagnose-werkboek.pdf

Geplaatst (bewerkt)
3 uur geleden zei bumperjim:

Wat is precies de rol of de funktie van God daarin? Voor mensen die niet in God geloven kan die rol of funktie vast door iets of iemand anders worden vervuld. 

Het gaat mij niet om de term God of Hogere Macht, dat kan iedereen voor zichzelf invullen. Maar om het feit dat in het Minnesotamodel die termen juist weggelaten zijn. Een modernisering van de oorspronkelijke AA methode. Voor mij dus inconsequent.

bewerkt door Roberto

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...