Spring naar bijdragen

Vrijdag 12 augustus


Claartje

Aanbevolen berichten

Goedemorgen frummers. 

Bewolkt, maar droog, nog wel  :) , er is al heel wat gevallen vannacht weer zie ik. 

Binnen niet gelukkig, daar staan koffie en thee al klaar. 

We gaan er weer een mooie dag van maken lui. 

 

Leuk Marq die tatoo, kan me indenken dat er vol spanning naar uit kijkt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Scrollen kan altijd Koh, en ja, ik vond die tatoeage voor de dieren gewoon hartstikke zielig... 

Hoewel ik die naald waarmee ze de chip inbrengen ook niet echt gezellig vind... 

En dan hebben we het maar helemaal niet over die oormerken voor de koeien en zo... 

Doe mij de plakplaatjes van de Donald Duck kauwgom dan maar.... 

bewerkt door Yvonne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik van tatoeages vind doet er helemaal niet toe.

Het doet er ook helemaal niet toe wat ik van (teveel) drinkende mensen vind.

Voor Donald Duck heb ik, even terzijde, wel een groot zwak... niet zozeer de plakplaatjes als wel het vrolijke weekblad.

Wat er voor mij toe doet, hier, is mensen laten zien/horen dat een clean-van-drank leven zelfs voor de

meest notoire drinker mogelijk is. Mits de drinker zélf wil en er wat voor over heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogge frummers,

 

Ik sla het Big Book van AA open op een willekeurige bladzijde en lees:'We houden op te vechten tegen wie en wat dan ook- zelfs tegen alcohol. Want wij hebben ons gezonde verstand weer. We denken zelden aan drank, Wanneer we in de verleiding komen, deinzen we ervoor terug als voor een laaiende vlam. We reageren verstandig en gewoon en zullen zien dat dit vanzelf gebeurt. Onze nieuwe houding t.o.v drank valt ons ten deel zonder inspanning onzerzijds, Zij komt gewoon! Dat is het wonder. We hoeven er niet tegen te vechten of de verleiding te ontlopen. Wij voelen ons gevrijwaard, veilig en beschermd. We hebben de alcohol zelf niet eens afgezworen; in plaats daarvan is de moeilijkheid met alcohol weggevallen. Hij betekent niets meer voor ons. We zijn  niet verwaand en ook niet bang. Dat is onze ervaring. Zo reageren wij als onze geestelijke toestand gezond blijft'.
BB blz 130, vierde druk.

 

Dat is ook mijn ervaring. Ik kan overal naar toe, ben niet bang om 'zomaar' terug te vallen. Het werkt als ik eraan blijf werken. Dat lijkt zomaar zo'n kreet maar het is wel zo voor mij. Als ik mijn geestelijke conditie niet onderhoud word ik onrustig, geirriteerd, opstandig enzovoort. En dat kan me mogelijkerwijs wel in gevaar brengen.

 

Eén dag tegelijk is het mogelijk het leven te leven met hoop, moed en vertrouwen!

Have a nice one.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi,hoop alleen dat het gevecht eens op houd.Ben ooit gestopt met roken,inmiddels tien jaar geleden maar daar is ook heel wat aan vooraf gegaan,was ooit twee jaar gestopt ,weer gaan Paffen maanden lang weer stoppen,weer beginnen was een drama.dus uiteindelijk doorzetten loont,zozal het ook met alcohol zijn.doorgaan en nuchter blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, BamBam... Big Book van AA. Ik lees er nooit meer in maar de essentie ervan is me wel duidelijk.

Die leef ik na en maak daarbij "fout" na "fout"... gelukkig mag dat, mits ik maar open en eerlijk naar mezelf blijf kijken.

Zo blijf ik een proces. Dat vind ik spannender en leerzamer dan doen wat een ander zegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik stopte met vechten Zandlopen veranderde er wat. Daarvoor kon ik het niet.

In de 24 jaar dat ik heb gedronken wilde ik al veel vaker stoppen want ik vond het bij tijd en wijle verschrikkelijk, dat eeuwige gezuip.
Toen ik eindelijk 'opgaf' werd het anders.Ik wens voor jou dat jouw moment ook komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koh, ik maak ook fouten, ik ben een mens. Ik heb de intentie het elke dag goed te doen. ik doe mijn best en leer van mijn fouten. Soms snel, soms langzaam maar dat is oke.

 

Wat bedoel je als je zegt dat je het spannender en leerzamer vindt om een 'proces' te blijven ipv te doen wat een ander zegt?
Dat begrijp ik niet helemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Wat bedoel je als je zegt dat je het spannender en leerzamer vindt om een 'proces' te blijven ipv te doen wat een ander zegt?

Dat begrijp ik niet helemaal.

 

 

Door me langzaam maar zeker "los te weken" van de "12-stappen-instituten" loop ik, volgens diezelfde "instituten" het gevaar dat ik

terugval in oud gedrag en gebruik. Ik zou min of meer afhankelijk zijn van meetings en stappenwerk om mijn nuchterheid te kunnen garanderen.

Dat voelt voor mij als "doen wat een ander zegt". Maar ik voel me teveel individu om me te conformeren aan dit soort ideeën.

 

Ik ontken niet dat AA en NA me dierbaar zijn om hun inhoud en bedoeling, maar zie de jaren dat ik nu met de 12 stappen "samenleef"

nu als een tussenfase. Veel van wat ik geleerd heb ben ik ondertussen alweer vergeten. Veel van wat ik vergeten was heb ik opnieuw geleerd.

Ik heb geleerd het NU te beschouwen als de belangrijkste "periode" van m'n leven. Ik merk in de meetings dat ik steeds minder

tekstvast word, dat ik m'n eigen interpretatie van de 12 stappen en de literatuur hanteer. Dat ik steeds meer afwijk van wat "men" vindt

dat het zgn. stappenwerk inhoudt.. daarom ben ik ook al een tijd geen sponsor meer, het "begeleiden" van anderen zit me niet

in het bloed.

 

Het "begeleiden" van mezelf gaat me, middels de spiegels die me overal voorgehouden worden, steeds beter af.

En in dat laatste ben ik een proces.. ik maak fouten, zie ze vaak niet, word er subtiel of bot op gewezen en probeer dan mezelf en

m'n emoties in kaart te brengen.. dat vind ik leerzaam. Te zien dat ik nog dezelfde ben als dertig, veertig, vijftig jaar geleden, maar

toch anders met mezelf en m'n realiteit om ga. Creatiever. Vrijer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je toelichting Koh. 

Koh, m.i. is het niet wat 'men' vindt maar een groep alcoholisten die hun ervaringen beschrijven en delen wat hen destijds, en ook nu nog velen, nuchter houdt.

Je bent nix verplicht, het is aan een ieder wat hij of zij ermee wil doen.

Ik ben inmiddels een aantal jaren sponsor en het verrijkt mijn leven. Ervaringen verschillen, de weg die we allemaal bewandelen ook. Ik geef vrijelijk weg wat ook aan mij is gegeven en ik ben blij dat ik anderen kan helpen. En vergis je niet. Door anderen te helpen, help ik eigenijk het meest mezelf!

 

Mijn ervaring na bijna tien jaar niet drinken is niet dat de drank mijn grootste vijand is. Het is mijn hoofd, mijn gedachten en emoties. Door idd elke x naar mezelf te kijken, mijn gedrag te onderzoeken blijf ik in het hier en nu en blijf ik geestelijk enigszins op de rit. Vroeger was mijn glas altijd half leeg en nu niet meer. Dat ervaar ik als een groot geschenk.

 

Ook ik word op fouten gewezen en niet alleen door mensen in AA.

Ik heb het programma een paar jaar geleden een jaar losgelaten en dat is mij niet goed bevallen. Ik verviel in oud gedrag, niet wat drinken betreft, maar wel in fixatie op wat er niet goed was, zeer ongeduldig, geen vertrouwen etc. Voor mij loont het om te blijven werken aan en met de Twaalf Stappen.

Het is geen moeten, ik maak die keus elke dag zelf. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en alles wat een mens naar een nuchter leven kan brengen juich ik toe. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...