Spring naar bijdragen

Zaterdag 14 mei 2016


Aanbevolen berichten

Smart schreef gisteren over autisme. Wil daar nog wel iets over kwijt. Niet om medelijden te krijgen. Om uit te leggen hoe sommige dingen voor mij werken. Het forum is erg belangrijk voor mij geworden. Misschien bijna een obsessie. Telkens kom ik terug. Ik kan hier dingen zeggen en doen wat ik in het dagelijkse leven niet kan. Ik kan hier mijn verhaal kwijt. Dat kan ik ook bij de hulpverlening. Dat is anders voor mijn gevoel. Wat ik gisteren ook al schreef ik ben best hard aan het werk met mezelf. Bijna 30 jaar hetzelfde leven gehad. Opeens is alles anders. Mijn begeleider zei zie dat je weer een klein kind bent en alles moet leren. Ik moet weer een voorspelbaar leven zien te krijgen. Ritme en orde. Ik raak in paniek als het niet gaat zoals ik denk dat het moet gaan. Laatst werd hier heel minachtend gedaan dat ik mijn huishouden niet kan doen zoals het hoort. Ben het overzicht compleet kwijt daarin. Het gaat nu beter omdat we een planning hebben gemaakt. Elke dag doe ik wat en daar hou ik me aan. Mijn vrouw ook een punt. Ik heb daar heel veel moeite mee. Begrijp het allemaal nog steeds niet. Het zal zijn tijd nodig zijn. Opmerkingen als dat ik erover zeur of dat ik het nu maar eens los moet laten kan ik niets mee. Begrijp het advies wel maar ik kan daar niets mee. Ik kan me niet inleven in mijn vrouw. De meesten van jullie blijkbaar wel. Het schijnt dat ik alles letterlijk neem. Ik leer steeds meer om dingen na te vragen als ik iets niet begrijp. Lang niet altijd dat maakt dat ik me soms enorm aangevallen voel. Wat misschien niet altijd terecht is. Zoek afleiding zoek een hobby ga lezen. Wat voor de meeste mensen een ontspanning is. Voor mij is het inspanning. Nieuwe dingen doen het levert veel stress op. Doe ik daar dan niets mee? Jawel maar in mijn tempo. Heel klein beginnen daarin. Ook speelt mee dat ik mijn hobby hier niet heb. Ik zal een nieuwe hobby moeten zoeken of afleiding. Ik wil naar de sportschool toe. Ik ben er nog niet aan toe zie allemaal beren op de weg. Die moeten eerst uit geroeid worden. Waarvoor ik me hier heb aangemeld op het forum. Mijn drinken het niet meer willen drinken. In de week gaat het nu. Ook mijn moeilijke momenten maar kan het weerstaan. Heb nu toch enigszins weer een beetje ritme in de week. Ik sta op ga me wassen en aankleden en met de hond lopen. Maak mijn brood klaar en koffie en kijk op het forum. Ga naar mijn werk. Tot nu toe 3 uur. Vanaf volgende week 4 uur. Kom thuis loop met de hond. Doe mijn taken die ik moet doen. Ik krijg elke dag iemand thuis. De ene keer is het maar heel even de andere keer zijn ze er langer. We proberen vooral de structuur erin te krijgen. Elke dag bedenken we samen wat ik de volgende dag ga eten. Dat ik de tijd heb om te zorgen dat ik de boodschappen die ik daarvoor moet doen kan doen. Het lukt me zo aardig. Af en toe hou ik me er niet aan en eet alleen brood. De laatste tijd whatsapp ik meestal voor het slapen gaan met iemand. Is er ingeslopen niet bewust. Merk dat het belangrijk voor me wordt. Verhaal even kwijt kunnen. Afsluiten met de hond wandelen en naar bed. Zo probeer ik het ritme van de dag erin te krijgen. Dan hebben we de weekenden. Moet ik langer vooruit plannen met begeleider. Ook voor het weekend plannen we dingen. Dat werkt niet voor mij. Het is te ver vooruit. Ik kan niet terug vallen op mijn begeleider als iets niet lukt. Ik raak gestrest raak het overzicht kwijt. Ik ga meer piekeren en nadenken. Niet drinken is lastig. Ik wil niet meer voelen. Drinken geeft me op dat moment rust. Voor dit weekend hebben we een planning per dag gemaakt. De planning voor morgen en overmorgen moet ik vandaag helemaal links laten liggen. Niet te ver vooruit willen kijken. Vandaag niet mee met het uitje van de dartvrienden. Baal er van maar is wel verstandiger. Ik hoop dat ik hier mag komen als ik het moeilijk heb. Het helpt me echt wel. Nogmaals ik hoef geen medelijden. Ik hoef geen aai over mijn bol. Ik hoop alleen op begrip dat sommige dingen voor mij anders werken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars je blijft welkom hier hoor.

Ook voor mij betekent het forum structuur.

En iedereen mag hier schrijven, het gaat uiteindelijk om

alcohol de baas worden en er is geen standaardmanier.

Alles wat ik/wij op jou en anderen reageren zegt iets over ons zelf.

(behalve natuurlijk als er veel mensen hetzelfde vinden haha☺)

Maar zeuren bijvoorbeeld, ach voor de een is datr zo, voor de ander is

het puur herkenning en erkenning ook.

Ik heb zelf ook een allergie op zeuren, maar weet zeker dat mijn exgenoot

mij ook vond zeuren. En af en toe hoor ik het mezelf nog doen.

Zoals je weet heb ik een zoon met Asperger.

Hij woont inmiddels een jaar of 5 zelfstandig. Toen ik er van de week kwam

schrok ik van de zooi en de grote stofwolken. Ik mocht niet poetsen (gelukkig)

terwijl hij mijn pc weer aan de praat kreeg. En hij zei wel weer te gaan schoonmaken.

Hij is op dat vlak uit de discipline geraakt en laat de boel echt verslonsen.

En, hij is wel gelukkig. Doet wat hij zelf kiest en leuk vindt, is niemand tot last, en gaat 3 x per week

wel gedisciplineerd naar de sportschool. Zorgt op zorgvlakken goed voor zichzelf en is gezond.

Wie ben ik dan om hem te betuttelen?

Ik heb zelf ook mijn zwakke punten. Houd ook niet van schoonmaken en leef mijn leven zoals ik

denk dat goed is en bij mij past.

Niet alles is zomaar autisme hoor. We hebben ook karakter, rugzakjes, en (gebrek aan) voorbeelden.

Jij gebruikt het forum zoals het jou helpt.

En als anderen daarop reageren met hun projecties en overdrachten dan is dat maar zo.

Scrollen, wat mensen schrijven soms, kan ik niet; ik weet pas na het lezen, of iets me wel of niet voedt.

Maar als ik me erger, weet ik wel, dat ik keus heb, zelf iets daarmee te doen, of dat ik hier kan reageren,

of dat ik het gewoon zo kan laten. Dat is mijn keus. En die heb jij ook. En ieder ander hier.

We zullen altijd een voorkeur, afkeer of zwak hebben voor sommigen. Niemand is gelijk.

En ook van jou kan altijd iemand iets leren. Desnoods jijzelf, door teruglezen. Gewoon doorgaan dus.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel onrustig nachtje. Na ongeveer 2 uur wakker geworden door pijn in mijn schouder, dus naar beneden voor paracetamol. Leuke verrassing: zoon zit daar met 2 vrienden nog even wat (water) te drinken. Gelukkig had ik wat aangetrokken.

Pilletjes gezocht, maar bij het doorslikken 2e pil vind ik het raar smaken. Bleken het keelzuigtabletten te zijn. 2 pcm er bovenop.

Poezen uit mijn kamer gejaagd, eindelijk pitten!

Nu redelijk pijnvrij aan de koffie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars: iedereen heeft zijn eigen proces. Niet iedereen hoeft jou te lezen. Daarnaast: het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je nu al over zo n lange relatie heen zou kunnen zijn. Ookal ben je er over een jaar nog over aan t verwerken. Daar mag niemand een oordeel over hebben. Oordelen is makkelijk. Zeker over een ander.

Daarnaast: jij hoeft niet op elke reactie uit te leggen of te reageren. Dan kan je bezig blijven. Het is hier net als in de gewone wereld: zoveel verschillende mensen. Niet iedereen kan jou begrijpen en niet iedereen heeft dezelfde inzichten. En: zie het als een uitdaging omnioutliner eigen pad te volgen en je niet van de wijs te laten brengen . Waar je iets mee kan dat neem je tot je, waar je niets mee kunt leg je naast je neer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen,

 

Mooie dingen lees ik. Doet me goed.

Net een leuk filmpje gezien op een ander draadje, over wat normaal-zijn is.

Dat relativeert het anders zijn van anderen ook wel weer.

 

Hebben jullie de kachel ook al weer aan? Sjj wat is het fris en wat een wind!

 

Maak er een mooie dag van!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet veel tijd vandaag maar las het stuk van smart van gisteren, van Lars en Lady jane van vandaag.....geeft me een goed gevoel en een blij met dit forum gevoel. Fijn dat dit zo kan en te zien hoe constructief het is. Ook als ik er mezelf in spiegel.

 

Nu doorrrr en sporten en daarna werken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Indiaans gezegde:

"Oordeel nooit over een ander

vooraleer je 2 manen lang in zijn mocassins hebt gestaan"

Oordelen is gemakkelijk, doe ik helaas ook (te) vaak, maar je oordeelt altijd vanuit je eigen perspectief. Dat kan ook haast niet anders, maar je kunt dan heel gemakkelijk volkomen langs elkaar heen communiceren. Ik blijf het lastig vinden.

Lars, dank je voor je verhaal, heel duidelijk en eerlijk voor mij.

Ik kan denk ik zelfs bij benadering niet voelen hoe het is om "jou" te zijn en te moeten (leren) leven met Asperger. Wat jij beschrijft lijkt me vaak ronduit beangstigend.

Blijf ajb komen en schrijven, zoveel als jij nodig hebt en nodig vindt. Ik reageer misschien niet altijd, maar ik lees je wel.

Verder vind ik het heel knap van je dat je in deze voor jou zo nieuwe situatie niet drinkt door de week.

Ik gun je dat het je lukt een manier te vinden dit uit te breiden naar de hele week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik kwam hier eigelijk om een leuk  verhaal te vertellen.

Beetje eerste zinnen gelezen om de sfeer te bepalen.

De sfeer is er naar.

 

Iedereen denk weer te bepalen wat goed is voor iemand.

Verders geen navraag doen, zo is het dat is  het oordeel.

Houd daar gewoon mee op en kijk eens in je eigen keuken.

Denk niet dat jullie zo perfect uit de bus komen.

ore

 

Lars schreef iets heel eerlijks maar daar gaat iedereen over. Voordat je met je verwijten of voorooerdelen komt.

Lars, ik bestede ook heel veel tijd aan mijn uitspraken. Heeft totaal geen zin om het uit te leggen. Zoek gewoon lekker tussen de veroordelingen door een goede vriend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:)

Je maakt me aan het lachen.

Gelukkig maar.

 

Fijn om even tijd te hebben wasjes te doen en de boel es wat te soppen. Met dat mooie weer doe ik

niet veel in huis en dat was... merkbaar. Ahum.

De wind heeft veel stof naar binnen geblazen. Maar te grondig bezig gaan daar heb ik ook weer geen zin in.

 

Wijfie, kom je nog wat meer vertellen na gister?

 

En gaan jullie ook naar het songfestival kijken vanavond???????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...