Spring naar bijdragen

Dinsdag 15 december


tomtom2

Aanbevolen berichten

Volgens mij is blowen wel goed als je adhd hebt. Ik had een collega met adhd, die elke dag blowde om goed te kunnen functioneren. Hij was de beste en snelste van allemaal in de keuken. Zo snel, geconcentreerd en foutloos werken en elke dag stoned zou ik niet kunnen. Sterker nog alles zou fout gaan.

 

Daarna viel het kwartje toen ik op internet een nieuwsbericht gelezen had, dat wiet zelfs beter werkte dan normale medicijnen voor adhd.

 

Mijn diagnose was met twee artsen. Waarvan 1 leerling, maar wel basisarts. Gelukkig zat er geen behandeling aan vast, dus officieel mag het dan ook geen diagnose heten. Ik ga het rapport maar diep begraven: straks kom ik er niet meer vanaf van het etiquette wat er op mij wordt geplakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik mijn bericht over diagnoses en "stickertjes" wat moet bijstellen qua toon.

In mijn jonge tijd wist men het gewoon niet, een hoop medische evolutie vond tijdens en daarna pas plaats.

Mensen die "niet normaal" waren werden al of niet liefdevol "ter behandeling" in instellingen verzorgd, soms zelfs met een goed resultaat.

Degenen die op het randje zaten werd een economische activiteit in de maag gesplitst om mee te kunnen doen in de maatschappij.

Direct na de oorlog was dat er een van opbouw en vooruit! Hard aanpoten en werken.

 

Ik herinner me een doofstomme schoenmaker in mijn dorp. Daar kwam het halve dorp om zijn diensten. Schoenen, tassen, riemen, alles van leer. Ik was aanvankelijk bang van hem, later leerde ik met hem "praten". Daar was hij erg blij mee. Hij deed wat hij doen moest, maar was daarmee niet gelukkig; hij telde zijn zeegeningen: bij zijn familie onderdak en in de kost en een ruimte voor zijn bedrijfje. Dat was heel achteraf op het eind van een boerenweg.

Men deed het er gewoon mee.

 

Tegenwoordig is men snel geneigd te denken dat de wereld en de mens maakbaar is, althans reparabel. Het stellen van een geschikte diagnose en het uitdragen daarvan is een begin. Of alle medicatie en behandeling ook succes heeft is nog maar de vraag, of je zou het succes moeten definiëren in het domein van de farmaceutische industrie, misschien.

 

Zou het dan toch iets met ego te maken hebben?

Ik kom ze wel eens tegen: Ik kan dat niet, ik heb Autisme, ik heb ADHD.  Het komt op mij over alsof daarmee de verantwoordelijkheid voor de aandoening bij de ander gelegd wordt, in plaats dat men allereerst bij zichzelf te rade gaat hoe er mee om te gaan en wat wel  nog de mogelijkheden zijn.

Ik weet het niet, ik ben blij nog redelijk gezond te zijn, afgezien van mijn ziekte verslaving. Waar ik redelijk mee om kan gaan, zolang ik het bij en in mezelf zoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou vind ik roken een andere verslaving met een andere dynamiek dan een alcoholverslaving. En een wietverslaving is ook anders. Zelfs voor elk persoon is het weer anders. En toch heeft elke verslaving weer dezelfde grondslag. Niet kunnen stoppen.

 

Minderen met roken, af en toe een sigaretje, kan wel, maar het is eigenlijk onzinnig. Of je bent verslaafd aan roken, of je rookt heel af en toe, maar je bent misselijk na een halve sigaret. Er is geen middenweg. Hoewel het voor sommige mensen weer anders is.

 

Blowen kan hardnekkig verslavend zijn. Maar eerder psychisch. Of het moet de tabak in de joint zijn, ja dan is blowen verslavend. En anders dan met alcohol, wiet hoeft niet gelijk op.

 

Het meest moeilijke aan verslaving vind ik dat bij het stoppen van de ene verslaving weer een andere verslaving de kop op steekt. Het stoppen met een multiverslaving is denk ik wel het allermoeilijkst.

 

Wijfie, wat fijn dat J in ieder geval professionele zorg om zich heen heeft. Dat is een hele zorg minder voor je.

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stoppen met roken is moeilijker dan stoppen met drinken, vind ik. Maar eenmaal langdurig gestopt met roken is de kans klein om weer te beginnen.

 

Stoppen met drinken is gemakkelijker, maar je dient wel op je hoede te zijn voor een terugval. Dat kan zelfs na jaren weer gebeuren. 

 

En als de alcoholverslaving echt heel ernstig is. Dat je kunt sterven als je plotseling stopt met drinken. Dan is zelfs stoppen met drinken moeilijker dan stoppen met roken.

 

Tenminste, dat is mijn mening.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou vind ik roken een andere verslaving met een andere dynamiek dan een alcoholverslaving. En een wietverslaving is ook anders. Zelfs voor elk persoon is het weer anders. En toch heeft elke verslaving weer dezelfde grondslag. Niet kunnen stoppen.

 

Minderen met roken, af en toe een sigaretje, kan wel, maar het is eigenlijk onzinnig. Of je bent verslaafd aan roken, of je rookt heel af en toe, maar je bent misselijk na een halve sigaret. Er is geen middenweg. Hoewel het voor sommige mensen weer anders is.

 

Blowen kan hardnekkig verslavend zijn. Maar eerder psychisch. Of het moet de tabak in de joint zijn, ja dan is blowen verslavend. En anders dan met alcohol, wiet hoeft niet gelijk op.

 

Het meest moeilijke aan verslaving vind ik dat bij het stoppen van de ene verslaving weer een andere verslaving de kop op steekt. Het stoppen met een multiverslaving is denk ik wel het allermoeilijkst.

 

 

Ik heb bij de NA geleerd en ook in de kliniek waar ik was, dat bij mij verslaving een ziekte in mijn hoofd is, iets met moeilijke dingen als receptoren en beloningscentrum.

Verslaving is voor mij dus niet het middel wat ik gebruik. Als ik de C2H5OH laat staan, worden het suikerwafels of dure fotospullen of andere onnutte dingen. Of seks en relaties, of gokken, of eten.

Op die manier is het logisch dat de ziekte verslaving in een ander middel een uitweg zoekt als je met het ene stopt.

Overigens ken(de) ik iemand waarbij de cannabis echt wel helemaal op moest, desnoods in dubbele porties, die gemakkelijk weg te spoelen waren met de sloten bier die hij erbij nam. Hij laat een vrouw en twee kinderen onverzorgd achter.

Ik ben het dan ook niet eens met een stelling die ik eerder vandaag hier ergens las. In tegenstelling daarmee ben ik wel voor mijn leven verslaafd. Ik probeer alleen een manier te vinden om geen middelen te gebruiken. Tegen mijn ziekte verslaving bestaat (nog) geen remedie, er is wel wat aan te doen door de eerste niet te nemen en mijn leven zo in te richten dat ik geen middelen meer nodig heb om mijn leven aan te kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach Lila dat is niet zo heel veel, een pakje per week.  Als je daar niet echt moeite mee hebt, zou ik me daar niet druk om maken.

Misschien komt er nog wel een tijd dat het je wel gaat lukken.

Eerst maar eens de alc. aanpakken. Daarna gewoon verder kijken welke keuze je gaat maken met jet roken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben terug van weggeweest. Ik ben 1 oktober gestopt met alcohol, en telde toen mijn 'droge' dagen nog. Ergens heb ik geschreven dat ik hoopte dat ik de 'droge' weken zou kunnen tellen ipv 'droge' dagen, en .......eigenlijk  kan ik zeggen dat ik nu bijna 3 'droge' MAANDEN achter de rug heb. ("bijna" bedoel ik  omdat december nog niet voorbij is).

Ik realiseer me dat na vele stoppogingen ik verslaafd ben voor het leven. Stoppen is makkelijk, maar het volhouden om te stoppen valt niet mee. Ik kan stik chagrijnig worden omdat ik van mezelf NIET meer mag drinken. Vooral omdat nu rond de feestdagen er feest gevierd wordt (wat best wel logisch klinkt eigenlijk), en ik niet beter weet dan dat tijdens het vieren van een feest ik alcohol drink. Ik baal daar ontzettend van, eerlijk gezegd, maar het betekent niet dat ik weer ga drinken. 

Ik sla de feestdagen dit jaar gewoon maar even over, dat lijkt me het beste om deze strijd te winnen! Ik voel me trots en een mislukkeling tegelijk, gewoon omdat het kan en gewoon omdat alles zo 'dubbel' is. Dat wilde ik even kwijt. Bedankt voor het luisteren. Fijne avond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Avond,

 

Ik heb heel veel geleerd

 

Als je er iets mee wilt, dien

je alert te blijven

 

Echter toch ook niet zo

Dat het verstikkend is, of tegen je gaat werken

 

Heb je dat weer

 

Weer:Loskoppelen

En er van genieten!

 

Fijne avond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over alert moeten blijven gesproken.

Ik ging net met de kinderen impulsief kerstverlichting kopen, en bij de kassa kregen we onverwacht 50% korting en bleken er buiten nog een paar gratis kerstbomen te staan. Die hadden we nog niet dus opgewonden een kerstboom ingeladen. Op de terugweg reden we langs een mooi verlicht grand cafe waar we wel eens lunchen. Smekende kinderen op de achterbank of we niet uit eten konden. Lachend, 'nou vooruit dan maar, omdat het zo'n gekke middag is'. Gejuich.
 

We stappen binnen, gezellig druk, drankjes af en aan. En ik ga me toch volstrekt onverwacht bijna voor de bijl...

 

Alert blijven dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Ik kan stik chagrijnig worden omdat ik van mezelf NIET meer mag drinken. Vooral omdat nu rond de feestdagen er feest gevierd wordt (wat best wel logisch klinkt eigenlijk), en ik niet beter weet dan dat tijdens het vieren van een feest ik alcohol drink." 

 

Bij mij is het niet mogen drinken omgezet in niet hoeven drinken, vele feestjes in het voorruitzicht deze dagen waar veel drank zal zijn.

Ook ik weet niet beter dan een feest waar ik alcohol drink.

Maar mij vloeit het niet binnen dit jaar,  ik ga zeker feesten, nuchter, alert en observerend!!!

Zie het als een uitdaging en ik verheug mij erop!!!  :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede avond beste mensen,

 

Etentje gehad bij de Griek,

Begon al met meteen een ouzo voor onze neus.

Op mijn ik hoef niet, werd niet gereageerd (lees, genegeerd)

Heb het toen maar snel doorgeschoven naar mijn buurvrouw, met de smoes, dat ik dat te sterk vond

Pfff, ze moest eens weten.

De helft daarna aan de rode wijn (zucht)

Enfin; 1 keer 0%  bier, en 1 keer grote mok thee.

En weer een dag overleefd  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1964, was Jowan het die daar over begon? OMG toen was ik elf en welk een onschuld nog :)

 

Mooi Lila!

Goed zo Meya.

Ik vergeet vast nog meer aan overwinningen van vandaag?

 

Ben weer terug van mijn tripje strand. Sjonge wat een weertje; zit je op een onverwarmd terras in december zonder een zuchtje wind... ah heerlijk!

En wat blijft de zee toch iets heerlijks, al die golven af en aan, dat geluid....Mmm, ... en maar lopen, lopen, lopen

 

Ik ben droog gebleven en dat koste geen enkele moeite.

Vast overtuigd dat ik dat vast kan houden hoewel er net een knap vervelend trekmoment voorbij kwam, brrrr

 

Dat betekent vroeg naar bed!

 

Trusten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De was moet zo nog opgehangen dus bleef ik nog wat hangen hier.

Ik heb 1 x brand in de wasmachien gehad; sindsdien blijf ik dr bij!!

 

Al die dagen weg geven wasgoed en stoffigheid in huis. Wordt tijd om daar eens iets aan te gaan doen.

 

Agnieta: is dat niet een aanname, om te denken "dat je er niet van af komt"  ? Het komt op me over alsof je je daar dan bij neerlegt/het je overkomt.

Je bent toch actief aan het knokken? Nou dan! :)

 

trusten nogmaals

 

ps: jammer dat dat stuk tekst over droogdrinken nu weg is. Doe je het nog via pb? Graag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...