Spring naar bijdragen

Donderdag, 22 oktober 2015

jowan

Aanbevolen berichten

Goeie morgen kanjers. :sun:

Lila beterschap met je kindje. Altijd erg vervelend lijkt me als een van je kinderen ziek is. Je staat vaak zo machteloos. Sterkte. :heart:

Dadelijk eerst ff boodschappen doen en dan aan m'n sieraden beginnen. Zondag markt. Gelukkig binnen en groot. Hoop dat er veel mensen komen, en ik wat verkoop. Zou heel leuk zijn. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het droge moet zijn Burchill, azijn of citroen?

En anders kijken of het wel echt noodzakelijk is voor het recept om die wijn eraan toe te voegen?

En anders gewoon een recept uitzoeken waar geen wijn voor nodig is....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Burchil als het voor jus is zijn er zakjes met jus poeder waar de smaak van wijn in zit, alleen geen alcohol. Zo zijn er misschien ook wel zakjes voor saus. Succes. :D

ik geloof dat ik wat begin op te knappen na het overlijden van Kaboutertje. Voelde me toch wel somber. Zeker toen ik het bericht kreeg van het zware ongeluk van een vroegere vriendin die ook gaat sterven.

Blij dat ik niet meer drink en alles veel bewuster mee maak. Niet makkelijk en vaak veel pijnlijker maar ik ben er wel eerder vanaf. :rose:

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koken: Wat kun je ipv. de voorgeschreven witte wijn als alternatief gebruiken in een gerecht?

Met andere woorden: welke non-alcohol smaakvervanger is er aan te bevelen?

- druivensap, liefst zo ongezoet mogelijk

- klein scheutje witte wijn azijn

- recept zoeken zonder alcohol kan bijna altijd (wat ga je maken? Heb eergisteren de smoor gemaakt van Ploffie, hmmm...)

- en afhankelijk van je triggers kun je ook een 0,2 flesje wijn kopen en meekoken. Alle alcohol verdampt boven de 80 graden. Wel echt laten koken :) en niet met een doek over je hoofd boven de pan gaan hangen ;)

Wijziging: dit laatste advies klinkt goed maar is niet waar. Zie verder in het draadje.

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En scheikundig kan ik er ook nog wel wat mee. Kookpunt alcohol ongeveer 80 graden. Kookpunt water 100 graden. Als je water aan de kook brengt (100) dan is het ook niet in een keer weg. Daar gaat even overheen.

Alleen dat residu snap ik niet. Zowel bij water (100) als bij alcohol (80) lijkt het me toch een kwestie van uiteindelijk is het klaar. op. weg. Mocht iemand het weten dan hou ik me aanbevolen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, ik ben er uit en het klopt inderdaad niet wat ik zei (hoop en neem aan de je dat flesje er nog niet in hebt gemikt Burchill).

Alcohol bindt zich lichtjes aan water. Als je alle vocht uit je gerecht zou koken dan ben je de alcohol kwijt. Maar wie wil dat nou, alle vocht uit je gerecht? Doordat je water overhoud hou je ook alcohol over. http://www.cookingscienceguy.com/downloads/The%20Science%20of%20Cooking%20with%20Wine.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, ik ben er uit en het klopt inderdaad niet wat ik zei (hoop en neem aan de je dat flesje er nog niet in hebt gemikt Burchill).

Alcohol bindt zich lichtjes aan water. Als je alle vocht uit je gerecht zou koken dan ben je de alcohol kwijt. Maar wie wil dat nou, alle vocht uit je gerecht? Doordat je water overhoud hou je ook alcohol over. http://www.cookingscienceguy.com/downloads/The%20Science%20of%20Cooking%20with%20Wine.pdf

Interessant. Tijdens het rijzen van brood ontstaat alcohol. Door het bakken van het brood verdwijnt het alcohol. Ik ben van mening dat dit nooit helemaal voor 100% gebeurt. Maar ik ben de enige van de koks, patissiers met wie ik heb gewerkt, die er zo over denkt. Op de opleiding wordt namelijk geleerd dat alle alcohol verdwijnt door het bakken. Er blijft niet genoeg alcohol over om refusal aan te slaan. Maar er blijft genoeg alcohol over om een discussie met een strenge moslim aan te gaan. (De discussie gaat dan over: in de koran wordt gesproken over wijn, geen alcohol, dus bier zou wel mogen?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...