Spring naar bijdragen

Dinsdag, 14 juli 2015


jowan

Aanbevolen berichten

Zo...overuren gedraaid..maar wat ik wilde doen is af!

Morgen weer verder verven...euh...schilderen  :)

 

Tussen de middag al een bloemkoolcurry in elkaar geflanst,

nu nog naanbrood bakken...moet recept opzoeken op pc en 

beland eerst ff hier  ;)

 

Smakelijk allemaal.

 

Agnieta...positief...het kan dus alleen maar beter worden?!  :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb nu net het voor gedeelte van mijn kelder opgeruimd en weggegooid wat weg kon.

Dat is weer een voordeel als je de kinderen niet om je heen hebt dan kun je dingen weggooien zonder dat er een zegt dat wil ik bewaren.

Maar dan nog heb ik ze liever weer om me heen, ik moet nu even door de zure appel heen bijten.

Ga even bij mams kijken hoe het is en wij eten een beetje laat, maar beter laat dan nooit.

 

Tot later

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na het lezen van alle berichten over moeilijk in beweging te komen.

Voel ik me eigenlijk in een luxe positie zitten.

 

Ik kijk een film, speel een game, lees een boek. Doe allemaal luie dingen die normaal eigenlijk bezwaarlijk waren om te doen, omdat er nog zoveel nuttigs te doen is.

Sterker nog, die moesten allemaal ingepland worden tussen de to do dingen door.

 

Die rust bevalt me wel, gewoon even niks doen. En vooral dat onbeschaamd te kunnen doen. En dan toch kei hard werken aan beter worden.

Zie wel werken hoor. Maar krijg nu overzicht. Straks na die rust ga ik dat doen en dan komt het goed. Die berg die een berg leek, is voor mij nu een hele overzichtelijke berg geworden.

De taken lopen niet weg, maar heb toch enkele taken gewoon geskipt. Gaan we gewoon niet doen. Zonde van tijd en energie.

 

Net de ages van adelin gekeken, indrukwekkend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Compliment voor Agnieta, zie je gevecht tegen de zucht al een paar dagen. En je bent nog steeds niet gevallen. Top! Hoe zwaar het nu ook zal zijn. Jij doet nu wel anders dan de andere keren. En daarvoor een dikke duim en een :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik zo dit berichtje los van alle andere lees, zou ik haast denken dat je de Jehova's getuigen binnen hebt gehad..

 

Dan heb jij een rare kijk op Jehova Kohtje. ;)

Want zoals ik begreep doet Jehova niet aan kruiden en medicijnen. 

Jehova is hun genezing. Heel veel bijbel lezen dus.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb respect voor die mensen. Alleen past hun geloof niet bij het mijne. En dat weet je pas als je een meeting meegemaakt hebt.

Ze hebben me wel echt als een baksteen laten vallen toen ik zo eerlijk was. Niet erg overigens, maakte de boel wat makkelijker in loslaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over geheugenproblemen: is "men" hier bekend met de zg. "Post-Acute Withdrawal Symptoms", oftewel post-acute ontwenningsverschijnselen? 

Geheugenproblemen zijn een bekende - en vaak onbegrepen - PAW. 

 

In het kort - ff snel vertaald:

Postacute Withdrawal Symptoms (PAWs) kunnen plotseling optreden, weken tot maanden nadat je bent gestopt met drinken. Ze komen en gaan en kunnen - in uitzonderlijke gevallen - tot 2 jaar aanduren. PAWs zijn altijd risicogevoelens en kunnen worden beschouwd als waarschuwingssignalen. De meest voorkomende PAWs zijn:

  • Plotselinge verandering in je gemoedstoestand (stemmingswisselingen)

  • Geirriteerdheid, overreageren, stressgevoeligheid

  • Een doof, uitgeblust gevoel

  • Vermoeidheid

  • Slaapproblemen

  • Geheugenstoornissen

  • Concentratieproblemen, moeite met helder denken, logische verbanden leggen

  • Weinig energie (soms afgewisseld met hyperactieve periodes)

  • Lichamelijke coordinatieproblemen (dry drunk)

Het Post Acute Withdrawal Syndrome staat niet in de DSM, omdat er onvoldoende wetenschappelijk onderzoek is. In de internationale recovery community, m.n. de AA, is het een welbekend verschijnsel. Geen idee hoe men hiermee omgaat in de Nederlandse verslavingszorg en gemeenschap (iemand? jowan, kohtje misschien?).

 

Bovenstaande ter kennisgeving en uiteraard niet als diagnosesuggestie bedoeld voor jou Agnieta.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt helemaal wat jij zegt Akie, we herkennen het 'allemaal', maar er bestaat dus ook een naam voor - of het is een naam voor iets anders, dat kan ook. 

Hier een filmpje erover dat wel aardig is (10 min, Engels): 

 

Over die geheugenproblemen en ook de lichamelijke coördinatieproblemen. Bij mij waren ze ernstig: [stukje weggehaald ivm privé]. Ik ben getipt op de PAWS door een verslavingsdeskundige en lees er eigenlijk alleen over op Amerikaanse sites. Vandaar de vraag of men er hier in de NL verslavingszorg / verslavingsonderzoek mee werkt.

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Plotselinge verandering in je gemoedstoestand (stemmingswisselingen)

  • Geirriteerdheid, overreageren, stressgevoeligheid

  • Een doof, uitgeblust gevoel

  • Vermoeidheid

  • Slaapproblemen

  • Geheugenstoornissen

  • Concentratieproblemen, moeite met helder denken, logische verbanden leggen

  • Weinig energie (soms afgewisseld met hyperactieve periodes)

  • Lichamelijke coordinatieproblemen (dry drunk)

 

Ik heb last van alles wat in dit lijstje staat. Niet constant, maar met zekere regelmaat komt elk symptoom wel langs.

Ben al wel wat langer dan twee jaar van de drank af, dus misschien is dit blijvend.

Ik maak me er niet zo druk om. Zie het als bij me horend. Zo ben ik. En ook hier probeer ik me zoveel mogelijk aan de omstandigheden aan te passen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een dagje niks doen waar ik geen zin in heb ben ik trouwens best aardig actief geweest.

Toch verschillende dingen gedaan waar ik vanmorgen van zei: laat maar, en daarenboven nog veel lang liggende karweitjes opgepakt.

Ha, zo gauw ik me neergelegd heb bij het feit dat ik vandaag niks hoef, kom ik ineens in aktie...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag de keuken vensterbank uitgemest. :) tuingereedschap, verrekijker, theepot en tijdschriften en zo voort. Hondenkoekjes, dennenappels, zelfgemaakte kunst (gelast). En nog het een en ander. Ben wel tevreden met mezelf.

 

Da's een beste vensterbank..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach ja Akie, die stomme 'labeltjes' ook. Ik word er zelf ook niet blij van, in tegendeel zelfs. Het feit is alleen dat de gehele reguliere gezondheidszorg inclusief beleidsmakers, verzekeringsmaatschappijen etc. ermee werken. Daarom kies ik er soms voor om terug te communiceren met andere labeltjes. Die taal verstaan ze ten minste.  Zou ik beginnen over 'verbinding met mezelf kwijt zijn' of 'mijn hart niet volgen', dan raak ik ze geheid kwijt.

 

Ze kijken niet naar de persoon die voor ze zit - of althans, niet iedereen kan dat, er zijn uitzonderingen. [stukje weggehaald ivm privé]. Ze kijken niet echt naar wie ik ben, hoe ik doe en wat ik zeg (ik heb alcoholproblemen en gestopt zijn nadrukkelijk genoemd)… Tja, dan ga ik het zelf uitzoeken en kies ik toch liever voor een logischer labeltje.

 

Afijn: ja, het gaat echt stukken beter sinds ik mijn hart aan het volgen ben en weer die verbinding voel.  :)

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...