Spring naar bijdragen

Donderdag 9 juli 2015


Yvonne

Aanbevolen berichten

Erik,

fijn dat je de lange rit hebt doorstaan. Welkom thuis!

Van wat ik gelezen heb kun je volgens mij met trots terugkijken op een hele mooie vakantie.

Veel gezien, gedaan en bereikt!

Ik denk dat je je met een gesterkt portie zelfvertrouwen kunt gaan verheugen op je volgende avontuur.

Goed bezig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mede lijden en mede dogen. Schrijf het bewust los op. Het gedogen en het lijden. Het leed van een ander gedogen waar je zelf geen onderdeel wordt van het lijden en met medelijden neem je een deel van het leed op je eigen schouder. Bij non-dualiteit gaat men er oa van uit dat de scheiding tussen het zelf en de ander niet zo strikt is en meer een geheel. Als ik meega in die paradigmashift dan komt de scheiding tussen medelijden en mededogen op losse schroeven. Want als ik een geheel vorm met de ander is dat lijden automatisch ook mijn lijden.

 

Volgens mij gaat deze discussie over of bewustzijn ik-gericht of een vorm van bewust zijn van het geheel van ik en de connecties met de dingen, mensen en alles om ons heen is.

 

Voor mij een interessante en belangrijke vraag; hoe kan je en niet te strikt hokjes om je eigen toko bouwen en je afschermen van iedereen en toch niet al het lijden van iedereen op je schouders overnemen. De vraag wat doe je bij het lijden van een ander? Ga je gelijk in de helpersrol (waar ik zo vertrouwd mee ben en automatisch instap of is er bewust worden van het lijden bij de ander in de zin dat je luistert en reflecteert naar de ander maar de ander helemaal laat zijn wie hij/zij is.

 

Dit impliceert ook welke verhouding er is tussen de ander en ik. Bij gelijkwaardige rollen is er sprake van luisteren en reflecteren. Bij verschillende rollen is er sprake van slachtoffer en hulpverlener.

 

Deze discussie is me trouwens wel wat complex zo met mijn duffe moeie hoofd. Tijd om auto te gaan uitpakken en opruimen. Als het klaar is heb ik lekker nog anderhalve dag vrij voor leuke dingen en wat uitrusten voor werk weer begint. Daarom wilde ik ook in een dag naar huis. Nu heb ik een hele dag over feitelijk.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb deze vakantie best veel geschreven op dit forum over mijn reis. Vond het heel erg leuk dat ik van zoveel mensen merkte dat ze mee gelezen hebben. Hierdoor ben ik doorgegaan met schrijven. Het was maar zer zelden alcohol gerelateerd in directe zin. Het ging over invulling geven aan tijd zonder die drank en over dingen alleen doen. Er zijn hier meer mensen die omdat ze bij een activiteit niet direct een metgezel hebben er moeite mee hebben het toch alleen te doen. Samen doen blijf ik leuker vinden maar er alleen op uitgaan kan heel goed en heeft in sommig opzicht voordelen. Je bent heel flexibel en je wordt niet afgeleid maar bent veel in confrontatie met jezelf. Minder in grote steden maar alleen in de natuur des te meer. Over veel nagedacht waaronder lange termijn ambities met drinken die ik verwoord heb op dit forum.

 

Voel me gesterkt in het drinken niet meer te willen voor een veel langere horizon als voorlopig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe vandaag ook weer mee met het dagpact, heb geprobeerd het te kopieëren maar dat gaat me niet goed af.

Gr Bighamster

En nu ook gekopieerd, maar met delete knopje stukken van jouw text weg gehaald waardoor het één bericht lijkt.

Niet helemaal netjes met een text van een ander, maar wel gebruikelijk voor het kopieren van het dagpact.

:)

Was niet mijn bedoeling sorry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Erik, over mededogen/-lijden en non-dualiteit. Ik heb wel een reflectie voor je: de kern van het lijden van de ander zit voornamelijk in de gedachten, gevoelens, ervaringen en verwachtingen die in die ander verschijnen. Niet in de realiteit van de situatie zelf, die is op zich neutraal, vrij van lijden.  Ik heb niet de gedachtes, gevoelens, etc. van de ander. Dus ik ben niet het lijden van de ander, ik kan het niet dragen, per definitie niet. Wat ik wél zie, wat wel in mij verschijnt dus, is het beeld en de energie van de ander die lijdt. En dat is wel onderdeel van mij. De ander verschijnt in mij en ik treed hem tegemoet met mededogen en zonder te oordelen. Ik kan dit dus doen zonder mij te identificeren met de ander en zijn lijden. 

Slaat dit nog ergens op?

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazeker Yo slaat dat ergens op. Idd hoe graag je het ook zou willen en alle pogingen onderneemt het lijden van een ander mee te helpen dragen (waar je ziet dat hij/zij teveel draagt, draaglast > draagkracht) het kan niet. Idd per definitie kan dit niet. Been there done that...did not work!

 

Ben me ook de laatste jaren meer bewust dat je behalve een beeld van iemand heel duidelijk energie oppikt. Beeld en energie, die twee pik je op geloof ik ook. Weet inmiddels wat een overkill aan negatieve energie met mezelf kan doen als ik die te lang als een spons maar opzuig bij de ander.

 

Voor de rest klinkt het simpel maar is het voor iedereen best complex om de ander met mededogen tegemoet te komen maar niet te oordelen (of op jezelf te betrekken)

En per definitie het lijden van de ander niet kunnen zijn, niet werkelijk kunnen identificeren ermee......en toch als de grens tussen de ander en mezelf vervaagt toch niet het idee krijgen dat het probleem van de ander een gemeenschappelijk probleem wordt. Vooral ook als de ander bewust en onbewust alles doet om haar probleem een gemeenschappelijk probleem te laten lijken te zijn. Schrijf bewust laten lijken want per defintie kan dit dus niet.

 

Is nog lastig in de praktijk dat mededogen zonder identificatie. Wel heel belangrijk in het kader van jezelf altijd centraal stellen dat mededogen zonder oordeel en zonder mede eigenaar te zijn van een probleem van de ander. Een probleem wat ook alleen de ander kan oplossen en niet ik. Want dat volgt uit niet identificeren. Als ik geen mede onderdeel van het probleem ben ligt de oplossing ook volledig buiten mij om. Houd je er zijn voor een ander.....luisteren en reflecteren over. Precies de les die ik (hoop ik) inmiddels beter geleerd heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovenal Yogajuf, wat is eigenlijk het nut van zo'n reflectie?

Of is de vraag naar nut te banaal, te 'aards'?

 

Het zou goed kunnen zijn dat het nut niet voor iedereen geldt maar vooral voor de persoon aan wie het gericht is. Ik weet waarom het nut heeft en daarover ging mijn reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een computernerd opmerking tussendoor. Een cadeau na de vakantie is dat mijn Samsung telefoon thuis begon me de update naar lolipop 5.0 staat klaar. Was hierop al vanf Januari aan het wachten. Alles doet het update gelukt.

 

edit; probleem zelf opgelost.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De zoektocht naar het verschil tussen medelijden en mededogen is interessant maar wordt me toch allemaal wat te ingewikkeld.

Mijn vroegere ik zou nu zo lang mogelijk op zijn tenen blijven lopen om vooral niet te hoeven toegeven dat het onderwerp mijn denkniveau ergens halverwege de discussie is ontstegen. Straks denkt men nog dat ik dom ben...

Vandaag kan ik zonder schaamte toegeven dat ik snap wat jullie schrijven maar dat ik zulke dingen echt niet zelf zou kunnen bedenken of formuleren. Fijn om niet meer altijd de beste te willen zijn ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Vanochtend mijn berichten na gelezen en mijn verdwenen geld is er weer, gelukkig.

Want dit is bedoeld voor de vakantie om leuke dingen te doen met de kinderen.

Ben blij dat ik niet naar de drank heb gegrepen omdat iets tegen heeft gezeten.

Ik ga proberen mijn denk wijze helemaal te gaan veranderen en veel positiever en meer lol te gaan maken in het leven en dit zonder drank.

Je kunt van het negatieve ook altijd wel iets positiefs maken, al is dit af en toe wel moeilijk maar ik ga ervoor.

Ik ga nu even stoppen moet zo naar me werk en dan heb ik een lang weekend.

Spreek  jullie snel weer.

 

Gr Bighamster

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogge.

misschien zat het gisteren in de lucht Spud???

Ik had ook last van emoties. Is niet erg, vind het soms  lastig dan niet veel negatief te labelen.

Nu weer beste beentje voor.

En w

alvast wat dingen van het 'to do'lijstje af kunnen strepen. Altijd fijn.

 

Ik vind het ook fijn niet altijd de beste meer te willen zijn. Die interne strijd voer ik nog regelmatig hoor,

t lijkt wel alsof ik meer en meer mezelf wordt, mag zijn, naarmate de tijd dat ik niet drink verstrijkt. Fijn.

 

Heb een goeie dag allemaal. Hang in there. Een dag tegelijk, werkt voor mij nog altijd goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...