Spring naar bijdragen

Donderdag 18 juni 2015


Anette69

Aanbevolen berichten

ha klopt...

mijn vader heeft jaren lang in oost-Duitsland gewerkt voor D.E. vandaar even deze vergelijking...

Stef bos heeft daar een mooi liedje over..

gotcha is ook een film met treffende feiten over het kafka cultuur ten tijden van de muur ...

wat betreft dit forum, als men denkt dat je ongelijk hebt wordt je overspoelt door meningen

en wanneer blijkt dat je gelijk hebt, hoor je niets meer.

gaat mij niet om het gelijk, maar om de zuiverheid van de discussie en niet alles meteen

op jezelf te betrekken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nederigheid is nooit verzetten, maar bewondering voelen voor de realiteit op dat moment

geheel uit vrij wil, mooi gevoel.

nederig moeten zijn of voelen is een wereld van verschil....

hoop dat ik nu mijn punt heb gemaakt anders ga ik naar het forum "kleuterklas" :face-icon-small-shocked: :face-icon-small-shocked: :face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal hier maar geen grapjes maken over hoe leuk het soms kan zijn om onderdanig te zijn...

 

Anyways, zo ingewikkeld is het toch niet? Het woord 'nederig' heeft tientallen betekenissen en die gaan van 'bescheiden' tot 'onderworpen' en van 'ingetogen' tot 'slaafs'. Lijkt me dat een ieder er een andere associatie mee heeft.

 

Toine, jowan schreef letterlijk "maak je nederig". Jij vertaalt dat als de gebiedende wijs "je moet je nederig maken". Maar het imperatief kan ook worden gebruikt om een wens, verzoek of advies uit te drukken ("Kook de aardappels 20 minuten in zout water"). Ik lees het zo dat jowan een advies uitbracht, niet een bevel.

 

Sorry, ik ben naast yogajuf ook "schooljuf" en het woord kleuterklas triggerde mij :-) 

 

Trouwens… ik vind mijzelf echt totaal onbelangrijk (ook een betekenis van nederig) en ik voel me er heerlijk bij.

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

kaboutertje je hebt een goeie ther te pakken als ik alles goed heb begrepen.

Als je voelt dat je haar kunt vertrouwen

dan kun je je open stellen

en het kind stuk dat jij hebt over moeten slaan

deels herbeleven op een manier waaraan je kunt groeien, alsnog.

Je open stellen aan dit proces is ook een vorm van nederig zijn, vertrouwen.

Dat zal niet vanzelf gaan en er zullen best nog twijfelmomenten komen, opstand, kwaad,

obstinaat, recalcitrant, puberaal en weet ik wat nog meer aan namen ervoor zijn.

Maar ik denk dat je eraan toe bent om de grote stap aan te kunnen.

en in alle nederigheid te groeien, volwassen worden, je verleden accepteren als wat jou

nu gemaakt heeft tot de kabouter die je bent.

De onderdanige, angstige die je was ooit, moest zo zijn om de situatie te overleven.

Je bent nu al een mix van puber en volwassene.

Het gaat helemaal goed komen meis, ik denk dat ik niet de enige ben hier die daarop kan vertrouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, balletjes opgooien.. Daar begon mijn alcoholverslaving zo'n beetje.

Ik kon ze wel opgooien, maar was een minkukel in vangen. Dat kon ik niet uitstaan van mezelf.

En de gymleraar ook niet. Waardoor ik de gymleraar ook niet kon uitstaan.

Daar begon het balletje te rollen.... de gymleraar heeft 't gedaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ietje, gefeliciteerd met de nieuwe baan van je man. Ik hoop dat het goed uitpakt en dat hij iets meer rust kan vinden.

En daardoor wat meer tijd heeft voor zaken, die ook belangrijk zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik zit me net af te vragen of je echte nederigheid kunt leren of dat het aangeboren is, net zo als bescheidenheid. Dat kun je je wel aanleren hoor maar dat ben je dan niet echt, eigenlijk moet dat gewoon in je karakter zitten. Ik denk dat dat voor nederigheid ook geld. :)

 

Overigens zit ik in mijn heerlijk klein stulpje lekker te smikkelen.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het eigenlijk wat balletje opgooien jowan.

Je gooit wat op en als er dan aan je gevraagd wordt zeg je niks meer,

wacht je reactie"s af. Intussen ontstaat er een soort van discussie van mensen die het niet helemaal zien of begrijpen.

En even later zeg je hoe geweldig je dat vind wat er gebeurd.

 

Dan, sorry hoor, maar dan vraag ik me af hoe nederig je eigenlijk bent?

Er zijn mensen, misschien zelfs wel wanhopig op zoek naar antwoorden maar je zegt niks terug.

Er komt geen feedback.

Beetje van; Ik heb wat gedropt en zoek het maar uit verder maar ik kan het wel.

Eenrichtingsverkeer.

 

En ja, dan loop ik ook tegen een muur en of verwarring op want zo ben je niet altijd.

Dan wordt het moeilijk inschatten wat ik met je postings moet/ kan.

Ik heb een woord, een term gebruikt in een bericht aan een forumdeelnemer. Ik gooi dus geen ballen op en start geen discussie. Dat doen anderen die het begrip "nederigheid" interessant vinden, naar ik hoop.

Omdat ik zelf erin geloof dat mijn ego mijn nederigheid in de weg staat, wil ik daar wat aan doen en doe ik daar wat aan. Dat helpt me enorm bij het 12-stappen programma wat ik wil volgen. Het helpt me onder andere om zaken te accepteren, te aanvaarden dat ik het niet alleen kan en inmiddels ook niet meer alleen wil doen.   Het helpt mij enorm, nederigheid. Daarom geef ik het graag door aan anderen. Het helpt mij echt bij mijn nuchterheid en mijn herstel.

 

Verder zit ik niet de hele dag achter een pc of ander debiel apparaat om onmiddellijk te reageren. Volgens mij hoeft dat ook niet. Voor mezelf zie ik dat zelfs als ongewenst. Ik kan beter eerst over zaken nadenken en navoelen voordat ik reageer.

 

Tot slot heb ik overtuigingen en geloven die ik koester en soms uitdraag. Die hoef ik niet te verdedigen. Dus vanuit dat gezichtspunt is mijn reactie dus ook nutteloos.

Als ik ergens: "Mooi" zeg, bedoel ik dat een woord kennelijk aanleiding is tot wat extra leven op dit forum. Dat is NIET de reden dat ik woorden gebruik, het betekent ook niet dat ik het met de mening van een bepaald iemand eens of oneens ben.

Ik vind het mooi wat er procesmatig gebeurt.

 

En als allerlaatste: er zijn reacties bij die niet geheel op de inhoud zijn gericht, zeg maar. Dat vind ik een grote oefening voor mij om daar op een manier mee om te gaan zoals ik nu wil leven. In vroegere tijden had ik daar wel raad mee geweten...

 

Ben ik zo duidelijk genoeg? Dan ga ik nu lekker eten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat ik met karakter

iets anders bedoel dan wat

andere frummers eronder verstaan.

ikzelf ben opgeleid met de 5 karakterstructuren

die we allemaal bezitten. Meestal hebben we een

basiskarakter en ontwikkelen de anderen zich naarmate

we ouder en wijzer worden. we leren de kwaliteiten van

onze basis structuur te ontwikkelen en ook eigenschappen

van de andere structuren zodat we steeds meer keuzes in het leven hebben.

In een crisis vallen we dan wel weer vaak terug op de oude basis omdat

we hebben leren overleven.

En als we het niet zo goed door hebben dan wordt de kwaliteit van zo'n

structuur je valkuil. Andersom is leuker☺

Maar zoals ik hier soms lees gaat het om eigenschappen.

Misschien dat jij Spud dat als een karakter(eigenschap?) ziet?

Of denk ik nou te moeilijk?

En het ingekraste Bol, die uitdrukking ken ik helemaal niet.

Zal ik eens googlen.

Maar eerst een tournooi van mijn meidenvereniging, met de partners ditmaal. oeioei ;)

moet ik als happy single weer voor twee spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lief Kaboutertje, verdriet komt er vaak heel ongecontroleerd uit hoor, dat kan je vaak niet sturen als je deze dingen allemaal mee gemaakt hebt.

En droog staan betekent ook dat de gevoelens die je altijd weg gedronken hebt, nu naar boven komen. Dat lijkt nu nog zo'n grote rotzooi.

Niets blijft hetzelfde, een mens veranderd zo vaak.

 

Ach Jane ik heb ook een blauwe maandag psychologie gestudeerd. 28 jaar geleden :blush:  Dus zal het zeker zo zijn wat jij schrijft. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeienavond,

 

Op tijd naar huis gegaan, kom ik in een enorme file. Uiteindelijk de snelweg maar afgegaan en het mooie platteland bekeken.

Mijn dag kon toch al niet meer stuk, want ik heb op het werk te horen gekregen dat ze heel blij met me zijn. En ik krijg nu allerlei klussen waardoor ik mezelf ook weer kan ontwikkelen. Leuke klussen.

 

Niet helemaal bijgelezen maar toch even:

 

Erik wat maak je veel mee en wat groei je de afgelopen tijd. ik wens je een hele fijne vakantie!

 

Kabouter, zoals iemand al schreef: het is ook een soort bescherming dat je nu niet alles tegelijk aankunt (hoeft te kunnen).

Het belangrijkst aan eerlijk zijn is trouwens eerlijk zijn naar jezelf en dat doe je nu, al is het soms pas achteraf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...