Spring naar bijdragen

Zaterdag 6 juni 2015


Yvonne

Aanbevolen berichten

@Joris

Zie pb. Had eerder je een bericht willen sturen maar dat contact met L beëindigen ging me niet in de koude kleren zitten en had avonddienst. Gisteren zat ik er een beetje doorheen, vandaag dus wel een bericht. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een van de doelmatigste middelen die me helpt nuchter te blijven  (en te worden) was eerlijk naar mezelf kijken.

Niet op de manier van: Hoe zorg ik dat ik genoeg voorraad heb, hoe zorg ik dat die lui de deur uit zijn zodat ik mijn gang kan gaan.

Maar meer in de zin van: Wat is mijn eigen bijdrage aan deze situatie? Wat is mijn aandeel? Waar kan ik verantwoordeljkheid nemen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alcoholist; ik erken de laatste maanden en weken vooral veel vaker mijn slechte relatie met alcohol en kan dit ook zeggen nu tegen mensen. Ik omschrijf het als ik drink niet, ik heb geen alcohol probleem. Ik zou een alcohol probleem hebben als ik weer zou drinken. Dat is hetzelfde maar anders gezegd als alcoholist. Maar het laat wel zien dat ik geen probleem heb, ik heb het probleem onder controle. Bij mij werkt positief herformuleren van dingen altijd. Zo ook met falen en schuld. Als ik dat zou schrijven als het niet drinken is niet gelukt zoals ik wens en ik wil en ga dit gedrag aanpassen want niet drinken is mijn doel.....dat zeg ik hetzelfde maar maak het meer acceptabel dan de beladen woorden falen en schuld. Alcoholist vind ik net zo zwaar als die rot woorden falen en schuld. Die mijd ik in mijn hoofd want is voor mij niet stimulerend of helpend.

 

Eigenlijk is het zo dat ik naar anderen ook voorzichtig en mild reageer. Soms is dat functioneel en sommige mensen begrijpen dan mijn boodschap niet. Voor mezelf is het wel functioneel om mild en voorzichtig te zijn tegen mezelf. Voor andere is het contra productief wellicht, die kunnen zichzelf ermee om de tuin lijden en kunnen beter helder kort en hard zijn......

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet je perse een alcoholist zijn om problemen met alcohol te hebben. 

Op het moment dat je alcohol gaat gebruiken om problemen, plezier of wat anders te vieren/verdrinken dan heb je een probleem met alcohol.

En volgens mij hebben wij hier op dit forum allemaal dit punt bereikt. Niet kunnen stoppen na de eerste.

Hoe je het noemt maakt niet uit. Wel hoe je er mee omgaat en het erkennen dat je het hebt. 

Wat bij de  1 een glas te veel is kan bij een ander 1 fles te veel zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet je perse een alcoholist zijn om problemen met alcohol te hebben. 

 

Moet je als alcoholist perse een probleem hebben met alcohol?

 

Als je de eerste niet neemt is er geen probleem. Probleem is een rot woord vind ik, het betekent dat er iets niet goed gaat terwijl je trots zou moeten zijn dat je niet drinkt en dus geen problemen hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een fles is ook van glas................

 

En "probleem" is rechtstreeks afgeleid van "vraagstelling" een probleem zou dus iets kunnen zijn waar nog vragen over zijn. Ik weet het, semantische spelletjes die er niet echt toe doen.

Ik weet wat ik ben en waar ik een probleem mee heb. 

En vooral: hoe ik en de wereld om me heen, er geen last meer van hoeven te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen lieve mensen,

Wat een mooie woorden van Erik waar ik me volledig bij aansluit.

Ik zeg vaak: een situatie is alleen een probleem als je het als zodanig ervaart. En ik denk ook: een alcoholist is hij/zij die zichzelf een alcoholist noemt. Alleen dan wordt het woord voor mijn gevoel gebruikt zoals het ooit bedoeld was.

Een woord is slechts een concept, een etiket zonder lading. Voor mij voelt het stempel alcoholist neutraal, niet beladen. Evenmin als het woord 'verslaving'.

Maar in de volksmond is het wel een beladen term, negatief. Altijd al geweest. Ik denk uit angst. Gezien door de ogen van de ander is een "alcoholist" iemand van wie je afkeer hebt... en die net zoveel drinkt als jij.

bewerkt door Yogajuf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe het alleen voor vandaag, als dat goed gaat zie ik morgen wel weer verder!

 

En willen proberen: dat houdt voor mij zoveel onzekerheden in. Houdt zoveel achterdeuren open....

 

edit: voor mij toegevoegd

bewerkt door jowan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen, hier alweer druk geweest met na de ochtendwandeling naar de bouwmarkt. En vanaf nu gaat elk heel uur de gong voor het systeem van Plof ten teken dat ik iets ga doen. Ik hoop dat ik me er goed toe kan zetten. 

 

Plof: ik speel van de Mondschein alleen nog maar het eerste deel. Vroeger had ik ook moeite met het derde, maar speelde het wel. Ik heb wel moeilijker stukken gespeeld, maar dat niveau redt ik nooit meer en hoef ik ook niet meer van mezelf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Jowan maar als ik zie dat er mensen nog terug vallen na 25 jaar, ben ik toch voorzichtig met te zeggen dat ik nooit meer drink. Ik voel wel heel vaak dat ik veel weerzin heb tegen de alc. Niet alleen in m'n hoofd maar ook in mijn hele lijf. Dat zijn ook de momenten dat ik tegen mezelf zeg "ik drink nooit maar dan ook nooit meer".

 

Moghu Blekje :rose:

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb me denk ik pas dit jaar echt erbij neergelegd dat ik alcoholist ben en makkelijk te verslaven aan ook andere dingen. Ik kon het de laatste jaren ook vaak houden bij 2-4 consumpties op de meeste dagen. Die andere dagen werd het soms iets meer en soms dronk ik niet. En tweemaal per maand een uitschieter naar 10. Veel mensen zouden zeggen dat ik dan toch geen alcoholist ben omdat ik niet de hele dag doordronk en ook (behalve van de uitschieters) geen last had de volgende dag. Maar die mensen zeggen dat volgens mij omdat ze zelf misschien net zo veel drinken.

Ik vind dat ik alcoholist ben omdat ik het nodig had om met spanningen en tegenslag om te gaan en omdat ik er de hele dag mee bezig was. Het heeft mij altijd heel veel moeite gekost om het niet uit de hand te laten lopen.

Ik merk nog steeds dat ik vervanging zoek. Nu geen benzo's meer (ja,daar ben ik af) maar eten, roken en koffie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een alcoholist die zich erbij neerlegt en accepteert dat de situatie is zoals het is hoeft geen probleem te hebben.

Zolang er alcohol is..is er geen probleem

Het probleem begint pas als je er een probleem van maakt.

Mogge...ik zat ook ff hard op te denken :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik van je herken bolletje, is dat voor eeuwig voor steeds voor altijd, mij veel te groot is. Ik hou het graag klein, zo per dag lijkt me wel wat.

En ja, ik ken ook mensen die na 30 jaar ernstig terugvielen.

Ik denk dat dat voor mij ook weggelegd is. Tenminste, als ik het voor gezien hou. Dat ik vind: Drie jaar clean, ik snap het wel, terug naar het "normale leven".

Het werkt alleen als ik eraan werk. Zoiets als met diabetes, je kunt er oud mee worden als je je maar aan de regels houdt en erkent dat dat je chronisch en terminaal ziek bent.

 

En als je er dan zo'n weerzin tegen hebt, waarom stop je er dan niet mee? Het leven is veel te kort om dingen tegen je zin te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet wel zeker dat ik alcoholist ben maar bovenal ben ik verslaafd. Dat uit zich vooral in andere dingen als ik niet drink. Ik rook geen 10 sigaretten per dag maar 50. Als ik werk werk ik mezelf over de kop. Als ik een relatie heb wil ik er alles uithalen. Als ik een keer blow blow ik de volgende dag ook. Als ik ga sporten sport ik niet 2x per week maar 7x. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar elke keer als ik weer wat heb bereikt val ik toch weer terug naar de alcohol of dat iets bereikt hebben nou positiefof negatief is.

hoi fruitvlieg, hier precies hetzelfde, als ik iets doe positief of negatief zijn er geen grenzen

brrrr

groetjes toine

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een alcoholist die zich erbij neerlegt en accepteert dat de situatie is zoals het is hoeft geen probleem te hebben.

Zolang er alcohol is..is er geen probleem

Het probleem begint pas als je er een probleem van maakt.

Mogge...ik zat ook ff hard op te denken :)

helemaal mee eens huttele

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bolletje: ik reageerde hierop:"k voel wel heel vaak dat ik veel weerzin heb tegen de alc. Niet alleen in m'n hoofd maar ook in mijn hele lijf. Dat zijn ook de momenten dat ik tegen mezelf zeg "ik drink nooit maar dan ook nooit meer"."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...