Spring naar bijdragen

Woensdag 4 Maart


Lieselot

Aanbevolen berichten

O, wat spannend Lieselot. Zet em op he. Nog even, heerlijk je kindje in je armen. Haha frutseloma. Leuke hoor. Fijn dat het loslaten goed gaat Kastanje.

Vandaag zit ik er wat beter bij dan gisteren. Dat was helemaal prut. Ik had maandag mijn refu niet genomen omdat ik gewoon wilde drinken. Wat ben ik toch hardleers. Maar net op tijd aan de bel getrokken bij mijn SPVer die ook snel een bezoekje inlaste voor me. Toen heb ik hem toch maar genomen. Ik dacht dat de dip geweest was omdat ik me toch een paar dagen zo goed heb gevoeld vorige week. Maar ik zat er weer heel diep in. Gelukkig voelt het vandaag iets beter, ik sta niet te juichen, maar zit in ieder geval niet meer als een bang vogeltje in mijn stoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vergeef me mijn serieusheid en vastbijtendheid...

 

Eergisteren stelde ik hier een vraag over wat de ziekte verslaving voor ons betekent.

Om een serieus begin te maken met uit mijn kindrol te stappen ben ik me dat gaan afvragen.

Niet met het idee om me er met een "jantje van leiden" van af te maken, maar met het idee

dat ik nu óók wel eens wilde wat anderen konden, namelijk een gelukkig en sociaal aanvaard leven

leiden zónder steeds de neiging om mezelf te verdoven en in een hoek gedrukt te voelen.

 

Ik had het hier over verslaving als ziekte. Dat niet de drugs (alcohol), niet ons gedrag maar onze ziekte

ons tot verslaafden maakt. Dat "iets" wat ons vatbaar maakt voor obsessie en dwangmatigheid  in alle

delen van ons leven het ons onmogelijk maakt om ons drugs(alcohol)gebruik in de hand te houden.

Dat de ziekte actief is en blijft als we gevangen zitten in obsessieve, dwangmatige en egocentrische patronen die

zich blijven herhalen en leiden tot lichamelijk, mentaal, spiritueel en emotioneel verval.

 

Om uit die gevangenis van obsessie, dwangmatigheid en egocentrisme te komen heb ik me met

hulp van een ervaren "stappenwerker" gestort op een in eerste instantie onoverbrugbaar lijkende berg van vragen

die tesamen het NA werkboek vormen.

Per mail heb ik vraag na vraag proberen te beantwoorden. Daar heb ik veel zitten "zwetsen"... :)

Maar mijn sponsor wist daar uit te halen wat me werkelijk verder bracht. Wist mijn vooroordelen aan te wijzen,

wist me ervan te doordringen dat veel van mijn "gezwets" niets anders was dan rechtvaardigen wat kromvaardig was..

 

Stap 1, erkennen dat ik machteloos stond tegenover mijn verslaving en dat mijn leven onhanteerbaar was geworden,

heeft veel naar binnen gekeerd overdenkwerk gekost en veel schrijfwerk. Stap 1 alleen al wordt "behandeld" in 71 vragen.

71 Keer "me er niet met een jantje van leiden vanaf maken" kwam me af en toe voor als "om moedeloos van te worden". Toch zette ik door

want ik merkte gaandeweg dat ik mezelf in combinatie met die "stomme" verslaving steeds beter ging begrijpen.

 

Toen stap 1 eenmaal was gedaan begon het echte werk pas. Hoe kon ik de beleving van mijn egocentrische werkelijkheid omzetten naar

een werkelijkheid waarin ik niet het middelpunt was, waarin ik me geen slachtoffer hoefde te voelen maar me meer

als een druppel in/van de oceaan? Als niet onbelangrijk, maar zeker ook niet onmisbaar onderdeel van een geheel.?

 

Daarmee aan het werk gaan was, en is nog steeds, een fantastische ontdekkingsreis. Ik leer steeds eerlijker naar mezelf te kijken,

ik leer steeds meer schillen van m'n ego, van m'n persoonlijkheid, van m'n imago te herkennen. En kan ze steeds beter beoordelen

op "handig, dus met een beetje gezond verstand nog goed te gebruiken" of "onhandig, misschien zelfs waardeloos, dus óf wegdoen, óf

verbouwen.."

 

Elke keer als ik een antwoord "ja" of "nee" laat volgen door een "maar...." ben ik allert. Check your motifs!! Maar dan wel eerlijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi beschreen kohtje. Dank je voor het delen

Ik ben wel nieuwsgierig naar die 71 vragen over stap 1.

Kan je een paar voorbeelden noemen of trek je dan alles uit zijn verband ?

bewerkt door Skip
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Skip, de 12 stappen zijn in een bepaalde volgorde gezet vanwege het "leerproces".. Teveel vooruitkijken als je

voor het eerst aan de stappen werkt kan belemmerend (want beangstigend) zijn.

Ik heb ook gedwarreld, hoor. Gevolg was dat ik bepaalde stappen/vragen voor me uit bleef schuiven omdat ik wist

wat er vervolgens nog kwam..

 

Toch ben ik op een gegeven moment systematisch te werk gegaan, zonder aan

eventuele gevolgen proberen te denken. Spiritualiteit, oftewel openheid van geest, werkt optimaal als je het niet

alleen op anderen toepast maar vooral op jezelf. Met een open geest naar mezelf kijken heeft me milder gemaakt naar

medemensen, terwijl ik me eerder zoveel in een ander probeerde in te leven dat ik mezelf steeds minder waard ging vinden.

Dan wordt het allemaal onecht.

 

Nu, met een beetje ervaring in de stappen, gebruik ik het NA-werkboek nog veel als een soort naslagwerk. Zoek ik op

met welk gedeelte ik worstel en kan ik gericht met dát deel aan het werk gaan.

 

Maar (zeker als beginner) van achteren naar voren werken, is ongeloofwaardig. De boodschap van herstel

uitdragen (stap 12) voor je zelf hebt erkend dat je machteloos staat tegenover je verslaving (stap 1) is niet geloofwaardig.

 

Als je meer wilt weten staat het je geheel vrij om eens een NA-meeting te bezoeken. Alle verslaafden die willen stoppen met

gebruiken zijn van harte welkom. In de meeste meetings is literatuur (waaronder het werkboek) te koop tegen kostprijs.

(Dit werkboek van 144 pagina's kostte me slechts 3,50,-. Wat kost een fles goedkope slobberwijn??)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

A3, puur op wilskracht dus. 't Kan, er zijn mensen die het zo jarenlang, zoniet hun hele leven volhouden. En als dat makkelijk

gaat, dan is dat toch goed?

 

Ik heb het op wilskracht en puur verstandelijk anderhalf jaar volgehouden toen ik net uit een kliniek kwam in 2006.

Maar toen er dingen gebeurden waar ik "niet goed tegen kon" had ik geen vangnet en onvoldoende inzicht in mijn

manier van denken om clean te blijven. Op het moment supreme dacht ik weer als de verslaafde: dit wil ik niet,

dus kop in 't zand (drinken).. Ik heb met m'n zelfonderzoek geleerd om dingen waar ik niet goed tegen kan van te voren

te herkennen en "los te laten". En daarbij word ik ook nog 'gecorrigeerd' als fellows in de meetings aan me merken dat

mijn denken de "verkeerde" kant op gaat. Geen correctie in de vorm van: dat doe je fout, maar in de vorm van eigen ervaringen.

 

Geloof me, A3, de fellows in AA, NA, CA en andere A's (niet persoonlijk opvatten, A3 ;) ) zijn niet wereldvreemd. Ze zijn

zelfs meer down to earth geworden dan toen ze nog gebruikten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, in mijn ogen heb je niks verkeerds gevraagd.

Een goede vraag ook, maar soms gebeuren er dingen in dromen die niet meteen te verklaren zijn,

en...móet dit ook.....

Maar uiteindelijk is Jopie degene die hier misschien een antwoord op heeft,

ik wil dat niet gaan invullen.

Vind de droom 'an sich ' al mooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Agnieta: het kan om zovele redenen zijn dat Jopie iets verwijderd heeft, dat hoef je

dan niet op jezelf te betrekken en kun je gewoon bij Jopie laten liggen. 

 

Wel is het interessant om te weten hoe het komt dat je veel dingen op jezelf betrekt

(jouw woorden),  dat is iets waar je over na zou kunnen denken,

als je dat wilt. Of niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

A3, dat delibereren, zoals jij dat zo mooi noemt, moet je niet zo zwaar nemen..

Natuurlijk hebben we het in meetings over verslaving. Binnen NA wordt het middel waar we aan verslaafd zijn

niet (of nauwelijks) genoemd. We hebben het over onze ziekte verslaving. En dan niet elke week

te uit en te na discussiëren over wat verslaving nou is, maar uit eigen ervaring vertellen wat verslaving

met ons doet en dan, met gebruikmaking van de stappen, vooral ook vertellen hoe we daar mee omgaan.

Al deze verhalen door elkaar, van mensen die nieuw, beginnend, iets gevorderd en ver gevorderd zijn,

geven een beeld van hoe we zelf in ons herstel staan. Keer op keer worden aan elkaar spiegels voorgehouden.

 

Ik herken na jaren ineens dingen waar voor mij gevaar loert door verhalen van een nieuwkomer. M'n programma is

nooit klaar. Een mens zit complex in elkaar, de geest ook.. Verslaving is sluw en weet altijd een weg te vinden om zich

te openbaren in een zelfvoldane, rustende geest.

 

Ik ga naar meetings om mezelf scherp te houden, zo blijf ik ook, net als jij, hier op het forum komen. Maar

uit een soort van dankbaarheid kom ik óók om mijn ervaringen te delen. Toen ik net op dit forum kwam was ik blij dat er mensen

waren die al langer droogstonden. Zo was ik ook blij dat ik in meetings mensen tegenkwam die al jaren clean waren.

En nu nog ben ik met m'n iets meer dan zes jaar cleantijd blij als er mensen in de meetings zijn die al tien, vijftien of zelfs

twintig of meer jaar clean zijn en nog steeds toegeven dat ze verslaafden zijn. Verslaafden in herstel, dat wel, maar nog steeds

merken dat ze in hun "mind" nog altijd de neiging hebben om "vluchtgedrag" te vertonen.

 

"We kunnen alleen behouden wat we hebben door het weg te geven", is een veel gebruikte zin in de

12 stappen programma's. Ik heb een tijdje gedacht dat dat gezegd werd om zieltjes te winnen en te behouden.

Ik ben er echter achter gekomen dat, als ik op m'n lauweren ga rusten en andere "lijdende verslaafden" (zoals dat zo mooi heet)

het allemaal zelf maar uit laat zoeken, ik mezelf tekort doe. En dat ik tegelijkertijd weer terugzak in m'n oude

egocentrische en geïsoleerde gedrag.

 

Het werkt dus twee kanten op. Uitwisseling van ervaringen.
Als alle "oldtimers" zouden wegblijven zou ik dat een verarming vinden.

Door te blijven gaan voel ik me niet gevangen in een leven waar het veel over verslaving gaat maar juist

vrij en veilig omdat ik nou eenmaal een verslaafde ben. Niet part-time maar continu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ineens gepolst of ik belangstelling heb voor een vacature voor langere tijd.

Oeps.

De omvang is klein genoeg, de inhoud goed te doen voor mij.

Zou Joris dan gelijk hebben, dat het universum meewerkt als je kiest vanuit wat je echt wil.

Nou dat worden een paar spannende dagen of weken denk ik.

Ik hoop dat de kleine frummel een beetje vlotjes wil komen.

Hou vol, Lieselot!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@A3:   Als jij dezelfde ziekte hebt als ik: verslaving,  dan heeft die de kenmerken progressief, voortschrijdend en fataal. Het is dus een ziekte waar je nooit vanaf komt, zoals bijvoorbeeld diabetes. Alleen met goede "instandhoudingsmaatregelen" kan ik de gevolgen van die ziekte in de hand houden.

De kop in het zand steken door een sterke karakterwil, er niet wekelijks over delibereren, ontkennen, negeren, verwaarlozen leidt niet tot een blijvende nuchterheid in verreweg de meeste gevallen. Er schijnen wat (theoretische) gevallen van herstel op eigen wil te bestaan, maar ik ben er nog nooit één tegengekomen.

 

Toen ik stopte met gebruiken bleef ik achter met een groot leeg gat en een kop vol verwrongen denkbeelden. Als ik het daarbij had gelaten was ik nu een "droogzuiper", zoals dat op zo mooi nederlands heet. Dan was ik in mijn gedragspatroon doorgegaan met liegen, bedriegen en manipuleren.

De 12 stappen helpen me met mijn leven opnieuw inrichten op een manier waardoor ik mijn geluk en welbevinden bij en in mezelf vind. Ik leer van binnen naar buiten te leven in plaats dat er steeds iets van buiten naar binnen moet komen om me op mijn gemak te voelen.

 

Ik kan me helemaal aansluiten bij de epistels van kohtje, mooi werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beste kohtje

 

forum is bedoelt om elkaar te helpen en van de discussies te leren,

waarom dan via pb?

dan moeten we het geen forum noemen, maar een verkapte facebook,

zal aan mij liggen, maar goed, tijdje hier weg geweest

 

:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...