Spring naar bijdragen

Woensdag 12 maart 2014

rosa45

Aanbevolen berichten

Tja, ben ik weer degene die de draad opent. Maak er wel een gewoonte van de laatste tijd.

Ik meld me nog even droog af voor gisteren. Heb er vaak wat moeite mee om dat te doen als er een discussie aan de gang is.

Wil dan niet "storen".

Ik ga me vanaf vandaag niet meer droog afmelden heb ik besloten. Geen nieuws is goed nieuws :)

Fijne dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen even wat langer geslapen, was zeker nodig, Wijfie ik hoop dat je je vandaag weer goed voelt en kan genieten van het mooie weer, waar is Ietje en hoe gaat het? Ben benieuwd of er komend zomer een bijeenkomst plaats gaat vinden, die schijnen altijd gezellig te zijn.

Vraag me ook af of mensen wel eens met elkaar afspreken, kop koffie en praten.... vast wel toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen beste mensen,

Waarschijnlijk kom ik onder eline te staan, met hetzelfde avatar.

Beetje verwarrend, maar ja is niet anders,

Ga straks lekker naar yoga.

Even zen worden.

Is er niets in Groningen dan eline?

Misschien gewoon even de AA bellen daar, of zo overdag ook meetings hebben.

Wijfie,

Ik vind je heel erg dapper en goed, dat je gisterenavond toch weer gewoon naar je koor bent gegaan.

Je had er ook voor kunnen kiezen om bibberend thuis te blijven zitten.

Pluim!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal.

Eline In een grote stad als groningen zijn meestal elke dag meetings zowel in de ochtend als in de avond.

Succes ermee voor mij werkt het in ieder geval

Ik ga aan de poets fijne dag allemaal en tot vanavond....laat.

groet kookgek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goediemiddag

Wijfie, ik vind je ook dapper. En nee, je bent niks minder dan een ander.

Rapilos, wat heerlijk dat je opdracht goedgekeurd is.

Of verslaving een ziekte is. Ik voelde me wel af en toe knap ziek.

Ons gedrag wordt voor een groot deel door het onbewuste bepaald. Door je overtuigingen, door ingesleten programma's.

Een mens is geneigd te doen wat hij altijd doet.

Overtuigingen kun je onderzoeken en weerleggen. Dat helpt bij het stoppen. En door te stoppen ga je ervaren dat het ook anders kan en kun je oud programmagedrag omzetten in iets anders.

Dat kan door te geloven in jezelf of in een hogere kracht. Ik geloof niet dat ik mezelf op de wereld heb gezet, dus er zal best een hogere kracht zijn. Die mij weer een stuk eigen kracht geeft.

Ik heb er gisteren een beroep op gedaan, heb dingen gedaan die ik moeilijk vind en in mezelf gevraagd om Kalmte Moed en Wijsheid. Ik heb het gedaan, weer een procesdoel van mezelf bereikt. Kleine stapjes.

En nu lekker lanterfanten.

Fijne dag mensen.

bewerkt door Kate
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is Baclofen wel alles, ben er heel blij mee en al bijna anderhalf jaar droog. En geen bijverschijnselen,wel van refusal (antabus), verschrikkelijk! Zo verschillend kan het dus zijn.

Maar aan medicijnen kleven ook nadelen, daar ben ik me heel erg goed van bewust!

Uiteindelijk zullen we het zelf moeten doen, hulpmiddelen of niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies Nancy we moeten het zelf willen en doen. 200% achter de keuze staan, geen alcohol meer. En geen rotsmoezen van, ik wil het zelf proberen, ik wil geen medicatie, ik ben anti pillen enz. Ik heb altijd het gevoel dat sommigen toch een slag om de arm willen houden.

Alles aanpakken wat je kan om maar niet te drinken, ook al ben je anti pil of zo.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja daar kan ik me veel bij voorstellen Ietje, apneu hebben en dan ook nog spierverslappers dat is een risico.

Ik hoop dat je dan succes hebt bij K.y. habits. Misschien hebben ze ook tijd voor je in de uren die jou wel uitkomen. Het is te hopen. :rose:

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rosa

Als ik voor mezelf spreek, stoort iemand eigenlijk nooit in een forumdiscussie. Er kunnen best meerdere discussielijnen door elkaar heen lopen.

@Eline

Ik heb dat nu ook meer dan eerder dat ik best benieuwd ben naar de mensen achter de avatar....zeker van een aantal mensen ben ik benieuwd......nee ik ga niet een hele meeting organiseren maar als het er is ga ik mijn best doen om te komen.

@Kate

Is alcoholisme een ziekte maakt blijkbaar toch wat los bij mensen. De vraag wat DE definitie is vond ik gisteren niet zo boeiend maar de antwoorden wat het voor mensen hier op ADB persoonlijk betekent, vind ik wel leerzaam om te lezen.

Mijn persoonlijke antwoord waar ik gisteren maar algemeen en niet uit ervaring sprak; ik kan nog niet 100% volmondig zeggen JA ik ben een alcoholist maar eigenlijk weet ik het wel dat ik het ben. Ja ik denk dat het een ziekte is. Ik kan best goed doorzetten en mezelf, mijn lichaam, mijn wil opleggen. Als ik 24 uur wandel en 100km afleg, ja dat doet pijn op een gegeven moment en dan kom je er niet zonder wilskracht. Ik kan zo hard trainen dat ik een pees van het bot gehad heb met trainen......ik kan erg lang studeren en doorgaan als ik heel moe ben......Ik heb jaren tegenslag gehad met opleidingen en werk, nooit goed begeleid en valse beloften gedaan....toch heb ik nu een baan zoals ik altijd al wilde hebben, het duurde zo 6 jaar om zover te komen.

Maar blowen, roken, drank, ik kan geen maat houden. Ik blijk ook makkelijk weken/maanden niet te kunnen drinken/blowen en roken maar op een moment gaat het altijd weer verkeerd. Ik bouw ook geen afkeer op; na een half jaar niet roken vind ik de geur nog heerlijk en idem met blowen en na anderhalf jaar niet drinken blijf ik drank lekker vinden en het effect van drank zoeken.

Die gevoeligheid voor verslavingen zie ik als ziekte (of beter; ik pas naadloos in het patroon van het syndroom wat alcoholisme heet)en niet als zwakte. Zwakke personen hebben over de hele linie geen discipline kunnen hun wil niet opleggen aan zichzelf....ik ben niet zwak (vind ik)Over hogere machten ben ik nog niet uit, ik vind er in in elk geval geen steun van.....Toegeven dat ik te zwak ben en een hogere macht nodig zou hebben vind ik iets onmogelijks. Ik moet blijven vertrouwen in eigen kunnen.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het ook boeiend om de verschillende zienswijzen te lezen, Erik.

Ik vind het soms ook lastig om in een stukje tekst uit te leggen hoe ik het zelf ervaar.

Zoals een hogere macht, dat is ook maar wat je eronder verstaat. Ik zie het meer als een grote kracht, het ene leven, waardoor ikzelf ook kracht heb/krijg.

Alleen mijn eigen (onbewuste, oude) overtuigingen kunnen nogal eens in de weg staan om me altijd krachtig te voelen.

En dan kan het me helpen om me daarop te richten en om hulp te vragen om daar zelf weer verbinding mee te krijgen.

Zoiets.

En zwakte, zwakte vind ik maar een oordeel uiteindelijk. Iedereen doet waar hij op dat moment, met zijn overtuigingen conditie en ervaringen, toe in staat is.

Wat niet betekent dat het niet anders kan worden. En daar hebben we meestal wel voorbeelden van in het leven om ons aan op te trekken.

Agnieta, meestal staat het wel op de menukaart of er alcohol in een saus of dessert zit. Persoonlijk vind ik het niet raar als iemand zegt dat hij geen alcohol in zijn eten wil. Ik heb het meerdere keren ook gezien bij anderen, een moslima, iemand die allergisch is (ja dat kan echt en dan al bij kleine hoeveelheden) of vanwege medicijnen. Ik heb zelf weleens gevraagd of een dessert zonder de alcohol kan. En dat kan altijd.

bewerkt door Kate
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En bij de opleidingen in de zorg hernoemen ze het woord handicap vaak in een mens met mogelijkheden omdat je het hierin moet zoeken ipv in de beperkingen van de handicap.

Mijn mogelijkeden klinkt een stuk beter dan focussen op ziek of zwak zijn.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het soms ook lastig om in een stukje tekst uit te leggen hoe ik het zelf ervaar.

Schrijven is voor mij een oefening (vandaar ook dat ik soms lang van stof ben) als ik het schrijf moet ik concreter, duidelijker en vooral meer gestructureerd zijn dan analyseren in mijn hoofd. Bewust en onbewust blijf ik een denker; ik blijf veel dingen maar analyseren in mijn hoofd. Als ik het opschrijf is het vaak klaar. Natuurlijk is het lastig maar mij helpt het ervaar ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...